Административни звена, в които се подават документите и се получава информация за хода на преписката:
Дирекция "Административно-правни, финансови и стопански дейности"
Адрес: обл. София (столица), общ. Столична, гр. София, р-н Изгрев, бул. "Д-р Г. М. Димитров" № 52-Б, п.к. 1040
Код за междуселищно избиране: 02
Телефон за връзка: 02 9701 321; Цената на разговор е според тарифния план на клиента
Факс: (02) 873 52 58
Адрес на електронна поща: services@bpo.bg
Работно време: Стандартно работно време, от 08:30 до 17:00, Център за административно обслужване: понеделник - петък - 8.30 - 17.00 часа;
Работното време с клиенти в Центъра за административно обслужване е от 8.30 часа до 17.00 часа;
Каса, работа с клиенти: понеделник - петък от 8.30 часа до 17.00 часа;
Централна патентна библиотека, работа с клиенти: понеделник - петък от 8.30 часа до 17.00 часа.
В звеното е осигурен достъп за хора с увреждания
Необходими документи
- Заявление за издаване на патент ( по образец на ПВ или свободен текст);
- Пълномощно, когато заявлението се подава чрез адвокат или представител по индустриална собственост;
- Приоритетен документ, когато е претендиран приоритет;
- Декларация за действителните изобретатели, когато заявителят е различен от изобретателя;
- Документ за платени такси за заявяване и за проверка, както и за претендираните приоритети.
Когато заявката се подава по електронен път се прилагат сканираните изображения на посочените документи.
Когато заявката е подадена чрез електронна поща или чрез комуникационно средство, предаващо факсимиле или електронно копие, оригиналът на заявката се предоставя на Патентното ведомство в едномесечен срок. В този случай за дата на заявяване се счита датата на получаване на заявката на електронната поща.
За подаване чрез портала за електронни административни услуги на Патентното ведомство се изисква подписване на заявката с квалифициран електронен подпис.
Заявяване на административната услуга
- Директно в Патентното ведомство, в Центъра за административно обслужване /ЦАО/;
- Чрез лицензиран пощенски оператор;
- Чрез комуникационно средство, предаващо факсимиле;
- По електронен път на електронния адрес за кореспонденция на Патентното ведомство;
- Чрез портала за електронни услуги на Патентното ведомство.
Процедура по предоставяне на услугатаДатиране на заявката
След получаване на заявката, тя се регистрира като получена. След това експертът извършва проверка за редовност, свързана с т.нар. „установяване на дата на подаване на заявката”. Експертът проверява дали са представени:
- заявление за регистрация с наименование на полезния модел, за който се иска регистрация;
- идентификационните данни на заявителя на български език;
- описание на полезния модел;
- чертежи, ако са необходими;
- една или повече претенции.
При наличието на всички предпоставки, експертът датира заявката, като заявката се вписва във Входящия регистър на Патентното ведомство за заявките за полезни модели. На заявителя се съобщава писмено входящият й номер и установената дата на подаване.
В случай, че не е налице някоя от предвидените предпоставки, на заявителя се изпраща съобщение, че заявката се счита за неподадена.
Когато заявката е подадена по факса или по електронен път и отговаря на изискванията за датиране, а оригиналът се получи в Патентното ведомство след едномесечния срок, за дата на подаване се счита датата на получаване на оригиналните документи във ведомството.
Проверка за наличие на класифицирана информация
В едномесечен срок от датата на подаване на заявката, когато заявител е български гражданин с постоянен адрес в Република България или юридическо лице със седалище в Република България, се извършва проверка дали заявката съдържа класифицирана информация по смисъла на Закона за защита на класифицираната информация.
Когато заявката е била подадена като заявка за регистриране на секретен полезен модел и след проверката за наличие на класифицирана информация не е определено ниво на класификация за сигурност, Патентното ведомство уведомява заявителя, че заявката не съдържа секретен полезен модел, и изисква изричното му съгласие тя да се разглежда по общия ред. В случай че такова съгласие не бъде получено в тримесечен срок, заявката се счита за оттеглена.
Проверка за платени такси
За всяка заявка с установена дата на подаване се проверява дали е приложен документ за платени такси за заявяване и за проверка. Ако не е приложен такъв документ, на заявителя се предоставя едномесечен срок за заплащането на тези такси. Ако в този срок таксите не бъдат платени, заявката се смята за оттеглена.
Ако не са заплатени таксите за претендираните приоритети, заявителят губи правото си на приоритет, ако е заявил такъв.
Формална експертиза
В едномесечен срок от проверката за наличие на класифицирана информация, ако такава се изисква, или от подаването на заявка от чуждестранен заявител за всяка заявка с установена дата на подаване се извършва проверка за изпълнение на формалните изисквания към заявката.
Ако се констатират недостатъци, заявителят се уведомява за това и му се предоставя едномесечен срок за отстраняването им. Ако заявителят не отговори в този срок или не отстрани недостатъците, се взема решение за прекратяване на производството.
Проверка за регистрация
В тримесечен срок от приключване на формалната експертиза експерт от експертизния отдел извършва проверка дали заявеният за регистриране полезен модел отговаря на нормативните изисквания за регистрация (проверка на описанието, чертежите, претенциите и реферата, както и дали заявеният за регистриране полезен модел попада в обхвата на обектите, подлежащи на закрила). Ако се констатират недостатъци, заявителят се уведомява за това и му се предоставя тримесечен срок за становище или внасяне на корекции. Ако заявителят не отговори в този срок, възрази неоснователно или не отстрани недостатъците, се взема решение за отказ на регистрацията.
В същия срок се извършва и проверка за единството на заявката (дали заявката е само за един полезен модел или за група полезни модели, които са свързани така, че образуват един общ изобретателски замисъл). При неспазване на изискванията за единство експертът предлага на заявителя в тримесечен срок да раздели заявката. Ако в този срок заявителят подаде самостоятелни заявки за отделените части, за дата на подаване, съответно приоритет на тези заявки се счита датата на подаване, съответно приоритета на първоначално подадената заявка. Ако заявителят не отговори в този срок, възрази неоснователно или не отстрани недостатъците, се взема решение за прекратяване на производството.
Ако в резултат на проверката не се констатират несъответствия или несъответствията са отстранени, заявителят се поканва да заплати в едномесечен срок такса за регистрация, такса за издаване на свидетелство за регистрация, такса за публикация на описанието, чертежите, претенциите и реферата и такса за публикация в Официалния бюлетин на Патентното ведомство. След изтичането на този срок таксите може да бъдат заплатени в допълнителен едномесечен срок, като се дължат в двоен размер. Ако в този срок таксите не бъдат платени, заявката се счита за оттеглена.
В 14-дневен срок от заплащане на таксите се взема решение за регистрация на полезния модел и се извършва вписване в Държавния регистър на полезните модели.
Издаване на свидетелство за регистрация
В едномесечен срок от вписването на полезните модели в Държавния регистър се прави публикация в Официалния бюлетин на Патентното ведомство.
В едномесечен срок от публикацията се издава свидетелство за регистрация на полезния модел, а описанието, претенциите и чертежите към патента се вписват в Държавния регистър на полезните модели.
Промени и оттегляне на заявката, направени от заявителя
Промени в заявката могат да се правят в производство по заявката до вземане на решение. Промените не могат да излизат извън първоначалното разкритие в заявката.
Заявката за регистриране на полезен модел може да бъде оттеглена с писмено заявление на заявителя, ако вече не е взето решение за регистриране.
Начин на получаване на резултата от услугатаКогато таксите за регистрация, публикация и издаване на свидетелство бъдат заплатени, в 14-дневен срок се взема решение за регистрация на полезния модел и се извършва вписване в Държавния регистър на полезните модели.
Издава се защитн документ, който се изпраща по електронен път на електронна поща или в потребителския профил в Портала за електронни услуги на Патентно ведомство.
Ниво на осигуреност на средствата за електронна идентификация за заявяване на ЕАУНивото на идентификация за услугата в съответствие с чл. 8 от Регламент (ЕС) № 910/2014 г. е "ВИСОКО".
За достъп до тази електронна услуга са необходими:
1. Регистрация с потребителско име и парола;
2. КЕП (квалифициран електронен подпис)
За услугата се заплаща таксаРегистриране на полезен модел - съгласно чл. 1, ал. 3 от ТАРИФА ЗА ТАКСИТЕ, КОИТО СЕ СЪБИРАТ ОТ ПАТЕНТНОТО ВЕДОМСТВО НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ за полезни модели се събират такси, както следва:
1. За заявяване - 40 лв. / 20,45 EUR;
2. За проверка - 180 лв. / 92,03 EUR;
3. За претендиране на приоритет - за всеки приоритет - по 20 лв. / по 10,23 EUR;
4. За проучване по молба на заявителя или на друго лице - 180 лв. / 92,03 EUR;
5. За експертиза на полезния модел по искане на заявителя или на друго лице - 180 лв. / 92,03 EUR;
6. За регистрация на полезен модел - 80 лв. / 40,90 EUR;
7. За издаване на свидетелство за регистрация - 45 лв. / 23,01 EUR;
8. За вписване в Държавния регистър на полезните модели на описанието, претенциите и чертежите към свидетелството:
а) до 10 страници - 80 лв./ 40,90 EUR;
б) за всяка следваща страница след десетата - 10 лв./ 5,11 EUR;
9. За публикация в Официалния бюлетин на независимите претенции за регистриран полезен модел - 50 лв. /25,56 EUR.
ВАЖНО!!!
Таксите за заявяване, експертиза и обжалване на решенията на експертизния отдел по заявките за изобретения, както и таксата за подаване на заявка за полезен модел се заплащат в размер 50 на сто, ако заявителите са изобретатели, микро- и малки предприятия по ЗМСП, държавни или общински училища, държавни висши училища или академични научноизследователски организации на бюджетна издръжка.
Услугата може да бъде заплатена по един от следните начини:На гише в административно звено за обслужване с банкова карта
По банков път
На гише в административно звено за обслужване в брой
По електронен път