I. Наименование на административната услуга
921 Издаване на удостоверение APOSTILLE на образователни и удостоверителни документи, издавани от висшите училища и научните организации.
II. Правно основание
1. Закон за ратифициране на Конвенцията за премахване на изискването за легализация на чуждестранни публични актове.
2. Правилник за легализациите, заверките и преводите на документи и други книжа.
3. Правилник за устройството и дейността на Националния център за информация и документация.
4. Вътрешни правила за организация на административното обслужване в Национален център за информация и документация.
III. Орган, който предоставя административната услуга – Национален център за информация и документация (НАЦИД).
Съгласно Правилника за устройството и дейността на Националния център за информация и документация удостоверение Apostille се издава от следните упълномощени от изпълнителния директор длъжностни лица:
- Вержиния Петрова Цанкова – главен секретар на НАЦИД;
- Мая Веселинова Димитрова – директор на дирекция „Информационни дейности и удостоверяване на образователни документи“;
- Маргарита Стойчева Стойчева – главен експерт в дирекция „Информационни дейности и удостоверяване на образователни документи“;
- Кремена Кирилова Коларова – младши експерт в дирекция „Информационни дейности и удостоверяване на образователни документи“;
- Мария Димова Цветкова – младши експерт в дирекция „Информационни дейности и удостоверяване на образователни документи“.
IV. Информация за Центъра за административно обслужване
Центърът за административно обслужване се намира на адрес:
гр. София, бул. „Д-р Г. М. Димитров“ № 50 с работно време
от 08.00 до 18.30 ч. всеки работен ден.
Телефони за комуникация с потребителите*:
· Единен телефон номер: 0700 44 849 (при избиране от чужбина +359 700 44 849)
· Стационарни телефони: (+359 2) 817 38 31; 817 38 36; 817 38 49
* Обажданията към обявените телефони се таксуват съгласно абонаментния план или приложимата тарифа за предплатени услуги на абоната.
Факс: (+359 2) 971 31 20
Електронен адрес за кореспонденция: nacid@nacid.bg
V. Процедура по предоставяне на административната услуга
Искането за издаване на удостоверение Apostille може да бъде направено устно, чрез писмено заявление или по електронен път.
Устните искания се приемат от служител в Центъра за административно обслужване. Те се регистрират в деловодната система със самостоятелен регистрационен индекс след съставянето на протокол за приемането им.
Писмените заявление се подават лично или по пощата и се приемат от служител в Центъра за административно обслужване. Те се регистрират в деловодната система със самостоятелен регистрационен индекс.
По електронен път, искането за издаване на удостоверение Apostille се подава чрез попълване на електронно заявление в Портала за електронни административни услуги на НАЦИД portal.nacid.bg или в Портала „Регистър Апостили“ apostille.bg, чрез Системата за сигурно електронно връчване edelivery.egov.bg, или чрез Единен портал за достъп до електронни административни услуги (ЕПДЕАУ) e-gov.bg.
За издаването на Apostille, упълномощените служители извършват прецизна проверка, по административен път, на автентичността, легитимността и коректността на приложените документи във всички налични информационни системи и бази данни. Изясняват се фактите и обстоятелствата, необходими за издаване на удостоверението. Срокът за предоставяне на услугата започва да тече след проверка и преценка на всички събрани доказателства, съгласно изискванията в Административнопроцесуалния кодекс.
Удостоверение Apostille се издава на всеки автентичен, коректно и легитимно издаден документ.
! Некоректно издаден документ/и се връща/т на заявителя/представителя за отстраняване на нередностите.
Националният център за информация и документация, като оправомощен орган съгласно Закона за ратифициране на Конвенцията за премахване на изискването за легализация на чуждестранни публични актове (Хагска конвенция за Apostille), може да НЕ издаде Apostille, ако:
- приложеният за удостоверяване с Apostille документ (документи) НЕ попада в категориите документи, за които НАЦИД е оправомощен;
- установи, че приложеният документ (документи) НЕ е автентичен. В този случай, НАЦИД подава сигнал в полицията за разследване на евентуална измама;
- НЕ е в състояние да провери произхода и истинността на приложения документ (документи) – институцията, издала документа, е закрита и не могат да се намерят нейните архиви или архивите са унищожени по различни причини;
- заявителят или неговият представител НЕ е заплатил определената цена за извършване на услугата.
- Удостоверените с е-Apostille документи, като резултат от извършването на услугата, се предоставят по електронен път на посочената от заявителя/представителя електронна поща/електронен адрес в системата за сигурно електронно връчване.
Удостоверените с хартиен Apostille документи, като резултат от извършването на услуга, се изпращат на заявителя/представителя по избрания от него начин за изпращане
VI. Изисквания и необходима информация за извършване на електронната административна услуга
Електронната административна услуга се отнася САМО за образователни документи, които СЕ НАМИРАТ в Регистри на издадени образователни документи, където документите могат да бъдат служебно проверени за автентичност, коректност и легитимност.
За цел е необходимо заявителят или неговият представител:
- да попълни в електронното заявление коректно имената и личния идентификационен номер от документа за самоличност;
- да попълни коректно електронната си поща/електронен адрес в системата за сигурно електронно връчване за контакт и връчване на удостоверените с е-Apostille документ/и;
- да попълни точно данните от образователния/те документ/и, които желае да бъдат удостоверени с Apostille;
- в случай че желае и хартиен Apostille, да отбележи желания брой, да отбележи желания брой, начин за получаване на удостоверените документи и да попълни коректно адреса на получателя (за изпращане чрез лицензиран пощенски оператор);
- при избор на изпращане чрез лицензиран пощенски оператор, като международна пощенска пратка, да предплати цената на услугата, по посочената набирателна сметка на НАЦИД;
- да заплати цената за извършване на услугата
- да заяви услугата.
Регистрите, където могат да бъдат служебно проверени образователните и удостоверителните документи, се поддържат от НАЦИД:
- Регистър на всички действащи, прекъснали и завършили студенти и докторанти;
- Регистър на академичния състав и защитените дисертационни трудове;
- Регистър за академично признаване;
- Е-Регистър на издадените Аpostilles от Министерството на образованието и науката и НАЦИД, както и
- Документи за научна степен и научно звание/научна длъжност, издадени от Висшата атестационна комисия.
Образователните и удостоверителните документи, които се намират в горепосочените Регистри са:
1. Диплома за завършена образователно-квалификационна степен на висше образование, издадена СЛЕД 01.01.2012 г.
2. Приложение към дипломата за висше образование, издадено СЛЕД 01.01.2012 г.
3. Диплома за образователна и научна степен „доктор“, издадена СЛЕД 01.01.2018 г.
4. Приложение към диплома за образователна и научна степен, издадено СЛЕД 01.01.2018 г.
5. Диплома за научна степен „доктор на науките“, издадена СЛЕД 01.01.2018 г.
6. Удостоверение за признато висше образование, придобито в чуждестранни висши училища, издадено СЛЕД 01.01.2010 г.
7. Дубликат на Удостоверение признато висше образование, придобито в чуждестранни висши училища, издаден СЛЕД 01.01.2010 г.
8. Удостоверение за признаване на образователна и научна/научна степен, придобита в чуждестранно висше училище/научна организация, издадено СЛЕД 17.07.2018 г.
9. Удостоверение за присъдена научна степен и звание, издадено СЛЕД 04.05.2018 г.
10. Служебна бележка за защитен дисертационен труд
11. Служебна бележка за заета академична длъжност
12. Документи за научна степен и научно звание/научна длъжност, издадени от Висшата атестационна комисия;
13. Издадени от МОН и НАЦИД Аpostilles на образователни и удостоверителни документи.
Удостоверените с е-Apostille документи, като резултат от извършването на електронната услуга, се връчват по електронен път на посочената от заявителя/представителя електронна поща/профил, регистриран в системата за сигурно електронно връчване.
Удостоверените с хартиен Apostille документи, като резултат от извършването на електронната услуга, се изпращат на заявителя/представителя по избрания от него начин за изпращане.
VII. Изисквания и необходими документи за извършване на административната услуга чрез Центъра за административно обслужване
Административната услуга се отнася за удостоверяване както с хартиен, така и с е-Apostille на всички образователни и удостоверителни документи, издадени от висшите училища и научните организации.
Задължителните документи, които заявителят/представителят трябва да подаде в Центъра за административно обслужване са:
- попълнено заявление по образец (изтеглете заявлението от раздел „Административни услуги“ или от интернет страницата на Интегрираната информационна система на държавната администрация iisda.government.bg. Заявлението може да бъде получено и на място в Центъра за административно обслужване);
- оригинал/и на документ/и, които НЕ СЕ НАМИРАТ в Регистри на издадени образователни документи, където документите могат да бъдат служебно проверени (виж описаните Регистри в т. VI);
- в случай че се прилагат образователни документи, които СЕ НАМИРАТ в Регистри на издадени образователни документи, където документите могат да бъдат служебно проверени, да се попълнят точно данните им в заявлението (виж описаните документи в т. VI);
- документ за платена цена на услугата;
- документ за предплащане на цената за пощенската услуга (в случай че е заявeно изпращане на документите в чужбина с международна пощенска пратка).
Служителите, упълномощени да издават Apostille, могат да направят толкова копия на оригиналния/те документа/ите, колкото са заявени. Всяко от копията се удостоверява с Apostille! Подаването на нотариално заверени копия на оригинални документи е по желание на заявителя/представителя.
VIII. Начини на заявяване на административната услуга
Искането за издаване на удостоверение Apostille може да бъде направено устно, чрез писмено заявление или по електронен път.
Устните заявления се приемат от служител в Центъра за административно обслужване. Те се регистрират в деловодната система след съставянето на протокол за приемането им.
Писмените заявления се подават в Центъра за административно обслужване лично или чрез пълномощник.
По електронен път искането за издаване на удостоверение Apostille се подава чрез попълване на електронно заявление в Портала за електронни административни услуги на НАЦИД portal.nacid.bg или в Портал „Регистър Апостили“ apostille.bg, или чрез Системата за сигурно електронно връчване edelivery.egov.bg, или чрез Единен портал за достъп до електронни административни услуги (ЕПДЕАУ) e-gov.bg.
IX. Информация за предоставяне на административната услуга по електронен път
Административната услуга е от ниво 4 – Извършване на услуги от ниво 3, за които е осигурена възможност за електронно връчване и електронно плащане, ако за получаването на електронна административна услуга се дължи такса/цена, съгласно § 1 от Наредбата за Административния регистър.
Услугата може да бъде заявена на следните интернет адреси:
- Портал „Регистър Apostille“: www.apostille.bg и
- Портал за достъп до всички електронни административни услуги на НАЦИД: portal.nacid.bg
Административната услуга е първична.
Средства за електронна автентикация:
Заявителят може да достъпи електронната услуга на НАЦИД чрез КЕП, използвайки Системата за електронна автентикация (е-Автентикация) или със свободен достъп на основание чл. 5 от Конвенцията за премахване на изискването за легализация за чуждестранни публични актове.
X. Срок на действие на индивидуалния административен акт (Apostille)
Той е безсрочен и продължава да бъде валиден, докато има възможност да бъде проверен и остава прикачен към публичния документ.
XI. Срок и цена на услугата
Цената и срокът за извършване на услугата зависят от начина на подаване на заявлението.
При подаване на хартиено заявление в Центъра за административно обслужване, цените и сроковете за извършване на услугата са:
- обикновена – срок: до 3 работни дни, цена за един документ: 15 лева (с ДДС);
- бърза – срок: 2 работни дни, цена за един документ: 22.50 лв. (с ДДС);
- експресна – срок*: 8 работни часа, цена за един документ: 30 лева (с ДДС);
- за издаване на електронен Apostille – срокът зависи от избрания типа услуга – обикновена, бърза или експресна, цена за един документ: 7.50 лева (с ДДС).
При подаване на заявление по електронен път, цените и сроковете за извършване на съответната услуга са:
- за издаване на електронен Apostille – срок*: до 8 работни часа, цена за един документ: 7,50 лева (с ДДС);
- за издаване на хартиен Apostille – срок*: до 8 работни часа, цена за един документ: 15 лева (с ДДС).
* Отчита се и часа на подаване на заявлението. Срокът за предоставяне на услугата започва да тече от момента на постъпване на плащането по банковата сметка на НАЦИД.
Цената на услугата е съгласно утвърден Ценоразпис на информационни услуги и продукти, публикуван на сайта на НАЦИД: www.nacid.bg
Цените се определят въз основа на Методиката за определяне на разходоориентиран размер на таксите по чл. 7а на Закона за ограничаване на административното регулиране и административния контрол върху стопанската дейност и разходването.
Центърът е осигурил следните начини на плащане на цената за извършване на услугата, включително и за електронната услуга:
- През Единната входна точка за електронни плащания към доставчици на електронни административни услуги pay.egov.bg;
- В Центъра за административно обслужване – на каса или чрез ПОС терминално устройство;
- По банков път по банковата сметка на НАЦИД:
УниКредит Булбанк кл. Батенберг,
IBAN BG 97UNCR96603119995010
BIC UNCRBGSF
Заявителят/представителят прилага платежно нареждане за платена цена, като в основанието за плащане се изписва:
- текст „удостоверение Apostille”;
- имената на титуляра на документите, които се внасят за издаване на удостоверение Apostille;
- броя удостоверения, които заявителят желае да му бъдат издадени.
! С едно платежно нареждане може да бъде удостоверено плащането на неограничен брой документи за издаване на Apostille, но САМО на един титуляр.
Възстановяване на внесена цена на заявителя/представителя (при доброволно прекратяване на процедурата, при връщане на некоректно подадени документи или надвнесена сума) се извършва след попълване на писмено заявление по Образец 6. Заявлението може да бъде изтеглено от интернет страницата на НАЦИД, както и да бъде получено на място в Центъра за административно обслужване. Служителите извършват проверка относно основателността на искането и постъпването на средствата по сметка на НАЦИД.
XII. Орган, осъществяващ контрол върху дейността на НАЦИД, като административен орган по предоставяне на услугата
Министърът на образованието и науката контролира дейността на Центъра.
XIII. Ред и срокове за обжалване на действията на НАЦИД, като орган по предоставяне на административната услуга
Подаване на жалба се извършва по реда на Административнопроцесуалния кодекс в 14-дневен срок от получаване на издадения от изпълнителния директор административен акт. Жалбата се подава чрез НАЦИД до съответния административен съд.
XIV. Начини за подаване на предложение във връзка с услугата
Сигнали, предложения, жалби и протести се подават чрез Центъра за административно обслужване съгласно утвърдената Харта на клиента, достъпна на интернет адреса на НАЦИД.
По електронен път, сигнали и предложения се подават на следните електронни адреси:
- портал за електронни услуги на НАЦИД portal.nacid.bg;
- формуляр за обратна връзка: nacid.bg/bg/contacts/;
- електронна поща: nacid@nacid.bg;
- за електронната услуга: apostille.bg/feedback.
XV. Начини на получаване на резултата от услугата
1. В Центъра за административно обслужване от заявителя/представителя срещу представяне на входящ номер, полагане на подпис и изписване на имената на получателя в заявлението;
2. По пощата чрез лицензиран пощенски оператор като вътрешна куриерска/препоръчана пощенска пратка за сметка на получателя (Центърът има сключен договор със СП „EMS/Bulpost” за извършване на тази услуга). Информация за цената на услугата може да се намери на адрес: https://emsbulpost.bg. Цената се заплаща в брой на куриера при доставка. В случай че заявителят/представителят е изявил желание да ползва услугите на друг оператор, заявяването на куриер и придвижването на пратката е негова отговорност.;
3. По пощата чрез лицензиран пощенски оператор, като международна препоръчана пощенска пратка за сметка на получателя(Центърът има сключен договор с СП „EMS/Bulpost” за извършване на тази услуга). Информация за цената на услугата може да се намери на адрес: https://emsbulpost.bg. В случай че заявителят/представителят е изявил желание да ползва услугите на друг оператор, заявяването на куриер и придвижването на пратката е негова отговорност.
Предплащането на цената за международната куриерска услуга може да се извърши:
- в Центъра за административно обслужване - на каса или чрез ПОС терминално устройство;
- през Единната входна точка за електронни плащания към доставчици на електронни административни услуги pay.egov.bg;
- по банков път по посочената набирателна сметка на НАЦИД, като в основанието за плащане се изписва „предплащане на цена за международна куриерска услуга“ и платежният документ се прилага към заявлението:
УниКредит Булбанк кл. Батенберг,
IBAN BG66UNCR96603319995018
BIC UNCRBGSF
4. По електронна поща с идентификатор за достъп до електронния Регистър на издадените Apostilles (САМО за е-Apostille).
5. На профил, регистриран в Информационната система за сигурно електронно връчване.