Административни звена, в които се подават документите и се получава информация за хода на преписката:
Дирекция "Административна, финансово-стопанска дейност и управление на собствеността"
Адрес: обл. София (столица), общ. Столична, гр. София, р-н Изгрев, бул. "Д-р Г. М. Димитров" №52 А, п.к. 1125
Код за междуселищно избиране: 02
Телефон за връзка: (02)8173826
Факс: (02)9713120
Адрес на електронна поща: ivanka.koteva@nacid.bg
Работно време: Гъвкаво работно време, от 08:00 до 18:30, Административното обслужване се осъществява без прекъсване за обедна почивка всеки работен ден с изключение на официалните празници.
В звеното е осигурен достъп за хора с увреждания
Дирекция „Информационни дейности и удостоверяване на образователни документи“
Адрес: обл. София (столица), общ. Столична, гр. София, р-н Изгрев, бул. "Д-р Г.М.Димитров" № 52А, п.к. 1125
Код за междуселищно избиране: 02
Телефон за връзка: (02)8173824
Факс: (02)9713120
Адрес на електронна поща: nacid@nacid.bg
Работно време: Гъвкаво работно време, от 08:00 до 18:30, Работното време е без прекъсване за обедна почивка. Всеки работен ден с изключение на официалните празници.
В звеното е осигурен достъп за хора с увреждания
I. Заявяване на административната услугаАдминистративната услуга се заявява лично или чрез представител по един от следните начини:
1. По електронен път:
· чрез попълване на електронна форма на адрес https://apostille.bg/services/higherEducation.
· чрез Единния портал за достъп до електронни административни услуги (ЕПДЕАУ) на адрес https://egov.bg/wps/portal/egov/dostavchitsi%20na%20uslugi/administrativni%20strukturi,%20sazdadeni%20s%20postanovlenie%20na%20ms/uslugi-163/921?callerId=bd539a15-2d42-4654-b4fc-7750fd5f5f73&cP=2.
2. Подаване на писмено заявление по образец, утвърден от главния секретар на НАЦИД:
· чрез Системата за сигурно електронно връчване edelivery.egov.bg (изисква се регистрация и средство за електронна автентикация – КЕП, ПИК на НОИ или ПИК на НАП);
· на електронен адрес nacid@nacid.bg;
· чрез лицензиран пощенски оператор на адреса на Центъра за административно обслужване на НАЦИД;
· на място в Центъра за административно обслужване на НАЦИД.
3. Устно искане, направено на място в Центъра за административно обслужване на НАЦИД.
Исканията, внесени устно, се отразяват в протокол, който се подписва от заявителя и от длъжностното лице, което го е съставило. Организациите подават искането си само писмено.
II. Необходими документи1. Заявление по образец, утвърден от главния секретар на НАЦИД (само при подаване на писмено заявление чрез лицензиран пощенски оператор, на място в ЦАО, на посочения електронен адрес или чрез Системата за сигурно електронно връчване).
Заявлението може да се получи на място в Центъра за административно обслужване, да се изтегли от страницата на НАЦИД на адрес: https://nacid.bg/bg/services/services_01/ или от страницата на Административния регистър на адрес: https://iisda.government.bg/adm_services/services/service_provision/82641.
В заявлението се посочват номерата и датите на издаване на документите, които се намират в Регистри на издадени образователни документи, където документите могат да бъдат служебно проверени.
В случай на заявяване на хартиен Apostille се отбелязва желаният брой и начин за получаване на удостоверените документи.
2. Оригинал/и на документ/и, които не се намират в Регистри на издадени образователни документи, където документите могат да бъдат служебно проверени.
3. Копие на документ, доказващ заплащането на заявената административна услуга, когато плащането е извършено на място в Центъра за административно обслужване или по банков път.
4. Документ за предплащане на цената за пощенската услуга, в случай че е заявено изпращане на документите в чужбина с международна пощенска пратка.
III. Вътрешен ход на процедурата при подаване на писмено заявлениеСлужител на ЦАО извършва проверка на заявлението и приложените към него документи и дава указания за отстраняване на несъответствия. С входящ номер се регистрират заявления, които отговарят на всички нормативни изисквания и към които са приложени всички необходими документи.
След получаване на входящ номер от деловодната система на НАЦИД, направените искания се насочват към дирекция "Информационни дейности и удостоверяване на образователни документи".
За издаването на Apostille, упълномощените служители извършват прецизна проверка, по административен път, на автентичността, легитимността и коректността на приложените документи във всички налични информационни системи и бази данни. Изясняват се фактите и обстоятелствата, необходими за издаване на удостоверението.
Удостоверение Apostille се издава на всеки автентичен, коректно и легитимно издаден документ.
IV. ОтказНационалният център за информация и документация, като оправомощен орган съгласно Закона за ратифициране на Конвенцията за премахване на изискването за легализация на чуждестранни публични актове (Хагска конвенция за Apostille), НЕ издава Apostille, ако:
- приложеният за удостоверяване с Apostille документ (документи) НЕ попада/т в категориите документи, за които НАЦИД е оправомощен;
- установи, че приложеният документ (документи) НЕ е автентичен. В този случай, НАЦИД подава сигнал в полицията за разследване на евентуална измама;
- НЕ е в състояние да провери произхода и истинността на приложения документ (документи) – институцията, издала документа, е закрита и не могат да се намерят нейните архиви или архивите са унищожени по различни причини;
- заявителят или неговият представител НЕ е заплатил определената цена за извършване на услугата.
V. Начини на получаване на резултата от услугата1. В Центъра за административно обслужване от заявителя/представителя срещу представяне на входящ номер, полагане на подпис и изписване на имената на получателя в заявлението;
2. По пощата чрез лицензиран пощенски оператор като вътрешна куриерска/препоръчана пощенска пратка за сметка на получателя (Центърът има сключен договор със СП „EMS/Bulpost” за извършване на тази услуга). Информация за цената на услугата може да се намери на адрес: https://bgpost.bg/bulpost. Цената се заплаща в брой на куриера при доставка. В случай че заявителят/представителят е изявил желание да ползва услугите на друг оператор, заявяването на куриер и придвижването на пратката е негова отговорност.;
3. По пощата чрез лицензиран пощенски оператор, като международна препоръчана пощенска пратка за сметка на получателя(Центърът има сключен договор с СП „EMS/Bulpost” за извършване на тази услуга). Информация за цената на услугата може да се намери на адрес: https://bgpost.bg/bulpost/international. В случай че заявителят/представителят е изявил желание да ползва услугите на друг оператор, заявяването на куриер и придвижването на пратката е негова отговорност.
Предплащането на цената за международната куриерска услуга може да се извърши:
- в Центъра за административно обслужване - на каса или чрез ПОС терминално устройство;
- по банков път по посочената набирателна сметка на НАЦИД, като в основанието за плащане се изписва „предплащане на цена за международна куриерска услуга“ и платежният документ се прилага към заявлението:
УниКредит Булбанк кл. Батенберг,
IBAN BG66UNCR96603319995018
BIC UNCRBGSF
4. По електронна поща с идентификатор за достъп до електронния Регистър на издадените Apostilles (САМО за е-Apostille).
5. На профил, регистриран в Информационната система за сигурно електронно връчване.
Закон за ратифициране на Конвенцията за премахване на изискването за легализация на чуждестранни публични актове
Правилник за устройството и дейността на Националния център за информация и документация
Правилник за легализациите, заверките и преводите на документи и други книжа (Загл. изм. - ДВ, бр. 96 от 1982 г.)
За услугата се заплаща фиксирана цена в зависимост от вида:За обикновена услуга 15.00 лв. / 7.67 €
За бърза услуга 22.50 лв. / 11.50 €
За експресна услуга 30.00 лв. / 15.34 €
Цената и срокът за извършване на услугата зависят от начина на подаване на заявлението.
При подаване на хартиено заявление в Центъра за административно обслужване, цените и сроковете за извършване на услугата са:
- обикновена – срок: до 3 работни дни, цена за един документ:
15 лв. / 7,67 €
- бърза – срок: 2 работни дни, цена за един документ:
22.50 лв. / 11,50 €
- експресна – срок*: 8 работни часа, цена за един документ:
30 лв. / 15,34 €
- за издаване на електронен Apostille – срокът зависи от избрания типа услуга – обикновена, бърза или експресна, цена за един документ: 7,50 лв. / 3,83 €
При подаване на заявление по електронен път, цените и сроковете за извършване на съответната услуга са:
- за издаване на електронен Apostille – срок*: до 8 работни часа, цена за един документ: 7,50 лв. / 3,83 €
- за издаване на хартиен Apostille – срок*: до 8 работни часа, цена за един документ: 15 лв. / 7,67 €
* Отчита се и часа на подаване на заявлението. Срокът за предоставяне на услугата започва да тече от момента на постъпване на плащането по банковата сметка на НАЦИД.
Цената на услугата е с включен ДДС, съгласно утвърден Ценоразпис на информационни услуги и продукти, публикуван на сайта на НАЦИД: https://nacid.bg/att_files/norms/cenorazpis_NACID.pdf
Цените се определят въз основа на Методиката за определяне на разходоориентиран размер на таксите по чл. 7а на Закона за ограничаване на административното регулиране и административния контрол върху стопанската дейност и разходването.
Банкова сметка на НАЦИД
УниКредит Булбанк кл. Батенберг,
IBAN BG 97UNCR96603119995010
BIC UNCRBGSF
Услугата може да бъде заплатена по един от следните начини:На гише в административно звено за обслужване в брой
На гише в административно звено за обслужване с банкова карта
По банков път
По електронен път