Необходими условия и документи, за да ползвате услугата:
За вписване в регистъра пристанищните оператори подават заявление до директора на съответната териториална дирекция на ИАМА по образец АУ 1262. Заявлението трябва да съдържа:
1. данни за заявителя – наименование, седалище, адрес на управление и ЕИК (код по БУЛСТАТ);
2. опис на пристанищните услуги, за които им е предоставен достъп.
I. Към заявлението се прилагат следните документи:
1. удостоверение за регистрация по националното законодателство на държавата - членка на Европейския съюз, в която е установен, когато пристанищният оператор е със седалище в друга държава - членка на Европейския съюз (документи, съставени на чужд език, се придружават с легализиран превод на български език);
2. договорът, с който пристанищният оператор придобива правото да извършва пристанищни услуги по чл. 116, ал. 2, т. 2 и 3 от ЗМПВВППРБ на пристанища за обществен транспорт или пристанищни терминали от пристанища за обществен транспорт, които не са държавна собственост, сключен със собственика на територията и пристанищната инфраструктура.
3. удостоверения от съответните компетентни органи, че пристанищният оператор няма задължения за данъци или вноски за социално осигуряване, съгласно законодателството на държавата, в която е установен;
4. удостоверения от компетентния орган, че търговецът – пристанищен оператор, регистриран по законодателството на друга държава– членка на Европейския съюз не е в производство по ликвидация, не е в производство за обявяване в несъстоятелност, не е обявен в несъстоятелност или в подобни процедури съгласно националното си законодателство;
5. сертификат (заверено от заявителя копие), удостоверяващ, че операторът поддържа освидетелствана система за управление на качеството по стандарт БДС EN ISO 9001:2015 или еквивалентен;
6. документ за внесена държавна такса по Тарифа № 5 за таксите, които се събират в системата на Министерството на транспорта и съобщенията (Тарифа № 5);
II. За вписване в Регистъра на пристанищните оператори с право да извършва пристанищните услуги по чл. 116, ал. 2, т. 1, с изключение на морско-техническата услуга пилотаж, на едно или повече пристанища, освен документите посочени в т. I, заявителят следва да представи:
1. Документ удостоверяващ, че е създал необходимата организация за осигуряване на наличност на морско-техническата пристанищна услуга денонощно, без прекъсване и почивни дни, през цялата година и за извършването ? без необосновано забавяне на корабите.
2. В случаите, в които за извършване на морско-техническа услуга се използват кораби, заявителят следва да представи и документи, че:
а) разполага с един или повече кораби, които отговарят на техническите изисквания за безопасност на корабоплаването и на изискванията на чл. 6 от Кодекса на търговското корабоплаване;
б) разполага с минимално необходимия брой морски лица с правоспособност за комплектуване на корабите с екипаж;
в) поддържа освидетелствана система за управление на безопасната експлоатация на корабите и предотвратяване на замърсяване от кораби, когато услугата се извършва с един или повече кораби, за които се прилагат разпоредби на международен договор, изискващ поддържането на такава система, по който Република България е страна; в тези случаи еквивалентност по т. 6 не се доказва;
г) поддържа в готовност за незабавна реакция корабите си в съответствие с аварийния план на пристанището и разпорежданията на длъжностните лица от ИАМА.
3. Пристанищните оператори, извършващи морско-техническата услуга „буксировка”, трябва да докажат, че поддържат на дежурство диспечерско звено, съставено от квалифициран персонал за връзка с оператора на системата за управление на трафика и информационно обслужване на корабоплаването, под чийто надзор се извършва услугата.
4. Пристанищните оператори, извършващи морско-техническата услуга „приемане и обработване на отпадъци - резултат от корабоплавателна дейност”, представят и списък с пристанищата, в които ще предоставят тази услуга.
5. Пристанищните оператори, извършващи морско-техническата услуга „поставяне на бонови заграждения”, трябва да докажат, че:
5.1. могат да обезпечат затворен цикъл или да предоставят договор с оператор за дейностите - ограждане, събиране със скимър, транспортиране, съхранение, преработка и обезвреждане;
5.2. имат технологични схеми, съгласувани със съответната териториална дирекция на ИАМА;
5.3. притежават свидетелство за качество, издадено от производителя на ползваните бонове и технически съоръжения;
5.4. могат да осигуряват непрекъснато наблюдение чрез дежурно отговорно лице по време на обезпечаването с боново заграждение.
6. Пристанищните оператори, извършващи морско-техническата услуга „корабно бункероване с гориво, смазочни материали”, трябва:
а) да имат технологична карта, изготвена в съответствие с изискванията на чл. 35, ал. 5 и съгласувана по реда на чл. 37 от Наредба № 9 от 2013 г. за изискванията за експлоатационна годност на пристанищата и специализираните пристанищни обекти, с изключение на случаите, когато услугата се предоставя от кораб.
б) да са вписани в Публичния регистър на сертификати за превоз на маркирано гориво, воден от Агенция „Митници“ в случай, че морско-техническата услуга се предоставя със специализиран автомобил;
в) в случай, когато услугите се предоставя от кораб операторите требва да докажат: че притежават прошнурован, прономерован и заверен от директора на съответната териториална дирекция на ИАМА дневник на бункеровъчните работи, в който за всяко бункероване операторът да вписва информация за:
1. изпратените предварително писмени или по електронен път уведомления до директора на съответната териториална дирекция на ИАМА, съдържащи пълна информация относно вида и количеството на горивото/смазочния материал, времето и мястото на бункеровката;
2. взетите предпазни мерки за недопускане на разлив преди началото на бункеровката;
3. преди започване на бункеровката информиран ли е дежурният оператор на системата за управление на трафика и информационно обслужване на корабоплаването за часа на началото на бункеровката, а при завършване - за часа на завършване.
Документите, съставени на чужд език следва да бъдат преведени на български език и легализирани по съответния ред, в случай че операторът, получил достъп за извършване на пристанищни услуги в пристанище за обществен транспорт, е със седалище в друга държава - членка на Европейския съюз.