Нормативно установени изисквания за издаване на разрешението:
Агенция по заетостта предоставя разрешение за достъп до пазара на труда в случаите на:
- Заетост на командировани работници и служители;
- Заетост на членове на семейство на гражданин на трета държава, получили разрешение за продължително пребиваване на основание чл. 24, ал. 1, т. 13 от Закона за чужденците в Република България.
В случаите на чл. 40, ал. 2 от ЗТМТМ, Агенция по заетостта издава и документ „Разрешение за работа” във връзка с искане на местен работодател или на местното лице, приемащо на работа командирован или изпратен работник или служител от трета държава.
Предоставеното от Агенцията по заетостта разрешение за достъп до пазара на труда се явява основание за издаване от "Консулските служби" на МВнР на виза тип "D" за влизане в страната с цел работа и на разрешение за пребиваване от Дирекция "Миграция" на МВР за срока на разрешението за достъп до пазара на труда.
Заявлението за предоставяне на разрешението за достъп до пазара на труда се подава от конкретно физическо или юридическо лице, което е работодател на чужденеца или от местното лице, приело командированите служители.
Условията и редът за достъп до пазара на труда са определени в Глава втора „Трудова миграция от трети държави”, Раздел І „Общи разпоредби” и в Раздел VІІ „Разрешение за работа” на ЗТМТМ.
Командированите или изпратени работници и служители-граждани на трета държава извършват трудова дейност на територията на Република България само за конкретното приемащо предприятие, което за целта е подало заявление в Агенция по заетостта. За трудовата заетост на тази категория чужденци не се прилага ограничението на чл. 7, ал. 1, т. 1 от ЗТМТМ. Процедурата на АЗ за издаване на разрешение за достъп до пазара на труда на чужденци изисква да се извърши преди началото на заетостта на чужденците на територията на Република България.
Разрешението за работа се издава на граждани на трети държави, които са членове на семейство съгласно чл. 19, 33 и 37 от Закона за трудовата миграция и трудовата мобилност /ЗТМТМ/ и/или са получили разрешение за продължително пребиваване на основание чл. 24, ал. 1, т. 13 от ЗЧРБ. Разрешението се издава при спазване изискванията на чл. 7, ал. 1, т. 3 от ЗТМТМ, а именно: когато чужденецът притежава специализирани знания, умения и професионален опит, необходими за съответната длъжност, за което се представят официални документи, легализирани по съответния ред. За трудовата заетост на тази категория чужденци не се прилага ограничението на чл. 7, ал. 1, т. 1 от ЗТМТМ.
4. Необходими документи:
За предоставяне на разрешение за достъп до пазара на труда във връзка с издаване на „Разрешение за работа”, местното лице, приемащо на работа командирован или изпратен работник или служител от трета държава подава в Агенция по заетостта следните документи:
- Заявление по образец – Приложение № 3 от ПППЗТМТМ;
- Обосновка на искането;
- Справка-декларация за работещите във фирмата работници-граждани на трети държави с посочени имена по паспорт, дата на раждане и гражданство, основание и срок за пребиваване;
- декларация на работодателя, че са спазени условията на чл. 7, ал. 1, т. 2 от ЗТМТМ;
- други документи, свързани със спецификата на работното място и упражняването на професията и дейността, изисквани от нормативни актове;
- копие от страницата на документа за задгранично пътуване със снимката и личните данни на работника – гражданин на трета държава;
- Две цветни снимки – формат 3,5/4,5 см;
- Копие от договора с чуждестранна фирма за предоставяне на услугата, който е основание за приемане на командированото лице, заверен от страните по договора с подпис и печат;
- Легализиран съгласно българското законодателство документ за регистрация, легитимиращ чуждестранния работодател, страна по договора;
- Легализирано съгласно българското законодателство писмо-потвърждение от чуждестранната фирма - работодател, което:
- удостоверява наличието на трудово правоотношение с командирования работник;
- посочва конкретните задачи за изпълнение;
- определя срока на командироване;
- гарантира изплащането на трудовото възнаграждение и покриване разходите за социално осигуряване и здравна застраховка на командирования;
За предоставяне на разрешение за достъп до пазара на труда във връзка с издаване на „Разрешение за работа” на членове на семейства по чл. чл. 24, ал. 1, т. 13 от Закона за чужденците в Република България, работодателят подава в Агенция по заетостта следните документи:
- Заявление по образец – Приложение №3 от ПППЗТМТМ;
- Обосновка на искането;
- Справка-декларация за работещите във фирмата работници-граждани на трети държави с посочени имена по паспорт, дата на раждане и гражданство, основание и срок за пребиваване;
- декларация на работодателя, че са спазени условията на чл. 7, ал. 1, т. 2 от ЗТМТМ;
- други документи, свързани със спецификата на работното място и упражняването на професията и дейността, изисквани от нормативни актове;
- копие от страницата на документа за задгранично пътуване със снимката и личните данни на работника – гражданин на трета държава;
- оригинал и заверено от работодателя копие на срочен трудов договор, сключен по условията на българското законодателство, за длъжност с код по Националната класификация на професиите и длъжностите (НКПД), подписан от страните и влизащ в сила от датата на издаване на документа за пребиваване на работника – гражданин на трета държава, и копие от длъжностната характеристика, когато е неразделна част от договора;
- Две цветни снимки – формат 3,5/4,5 см.
5. Вътрешен ход на административната услуга:
Заявление Приложение № 3 от ППЗТМТМ с приложените документи се подава в Централна администрация на Агенция по заетостта. Извършва се съгласувателна процедура с Национална агенция за приходите и ИА „Главна инспекция по труда”. В случай, че е необходимо представянето на допълнителни документи или за прецизиране на представените, се изпраща писмо до вносителя на заявлението и се определя 15-дневен срок за представянето им.
Срокът за вземане на решение за издаване или отказване на разрешението за достъп до пазара на труда е 30 дни.
Срокът за внасяне на таксата за предоставяне на разрешението на АЗ е едномесечен.
Срокът за обжалване на решенията за отказ на изпълнителния директор на АЗ е 14-дневен, считано от получаването му по реда на Административнопроцесуалния кодекс пред МТСП.
6. Такси
За издаване или продължаване срока на разрешение за работа /чл. 40, ал. 1 от ЗТМТМ/, таксата е в размер на 400 лв., съгласно чл. 41, ал. 4 от ЗТМТМ.
За преиздаване на документ „разрешение за работа” поради загубване, повреждане или унищожаване на документите се заплаща такса в размер 200 лв.
Срок за валидност на издаденото разрешение
Срокът на разрешението на АЗ за командировани служители e до една година, като може да бъде продължен по изключение до 12 месеца, ако дейността изисква превишаване на първоначално обявената продължителност.
Срокът на разрешението на АЗ за членовете на семейства e до една година, като може да бъде продължаван, ако не са отпаднали условията за първоначално издаване.
При предсрочно прекратяване на трудовата заетост на чужденеца или на командировката в рамките на предоставяне на услуги работодателят или лицето, приело чужденеца, уведомява писмено Агенцията по заетостта в 3-дневен срок от датата на прекратяване на заетостта.