Административни звена, в които се подават документите и се получава информация за хода на преписката:
Дирекция "Административно-правни, финансови и стопански дейности"
Адрес: обл. София (столица), общ. Столична, гр. София, р-н Изгрев, бул. "Д-р Г. М. Димитров" № 52-Б, п.к. 1040
Код за междуселищно избиране: 02
Телефон за връзка: 02 9701 321; Цената на разговор е според тарифния план на клиента
Факс: (02) 873 52 58
Адрес на електронна поща: services@bpo.bg
Работно време: Стандартно работно време, от 08:30 до 17:00, Център за административно обслужване: понеделник - петък - 8.30 - 17.00 часа;
Работното време с клиенти в Центъра за административно обслужване е от 8.30 часа до 17.00 часа;
Каса, работа с клиенти: понеделник - петък от 8.30 часа до 17.00 часа;
Централна патентна библиотека, работа с клиенти: понеделник - петък от 8.30 часа до 17.00 часа.
В звеното е осигурен достъп за хора с увреждания
Необходими документи
- Искане по образец на ПВ или в свободен текст;
- Пълномощно, когато заявлението се подава чрез адвокат или представител по индустриална собственост;
- Документ за платени такси.
Когато искането се подава по електронен път се прилагат сканираните изображения на посочените документи. Когато искането е подадено чрез портала на Патентното ведомство, таксата може да бъде заплатена по електронен път чрез системата ePay. В тези случаи не се прилага документ за платена държавна такса.
Когато искането е подадено чрез електронна поща или чрез чрез комуникационно средство, предаващо факсимиле или електронно копие, оригиналът на искането се предоставя на Патентното ведомство в 3-дневен срок.
За подаване чрез портала за електронни административни услуги на Патентното ведомство се изисква подписване на искането с квалифициран електронен подпис.
Заявяване на административната услуга
- Директно в Патентното ведомство, в Центъра за административно обслужване /ЦАО/;
- Чрез лицензиран пощенски оператор;
- Чрез комуникационно средство, предаващо факсимиле;
- По електронен път на електронния адрес за кореспонденция на Патентното ведомство;
- Чрез портала за електронни услуги на Патентното ведомство.
Процедура по предоставяне на услугатаОпределеният да разгледа искането служител извършва проверка дали са попълнени всички задължителни данни в искането и дали са приложени всички изискуеми документи.
Ако се установи, че има нередовност, включително липса на необходими документи към искането, Патентното ведомство изпраща съобщение с указание за отстраняване на нередовността и предоставя 7-дневен срок, за отстраняване на нередовността.
Когато нередовността не бъде отстранена в срок, се изготвя мотивирано решение за прекратяване на процедурата по предоставяне на услугата. Отказът се изпраща на притежателя на полезния модел или неговия адвокат/представител по индустриална собственост.
Ако искането е редовно или нередовността е отстранена в срок, се продължава действието на регистрацията. Продължаването на действието на регистрацията се вписва в Държавния регистър на полезните модели. Подновяването на действието влиза в сила от деня, следващ датата, на която изтича срокът на предходния срок на действие на регистрацията.
Поддържане на действието на патент/свидетелство за полезни модели и подновяване на регистрацията на полезни модели Продължаване на действието на регистрираните полезни модели се урежда съгласно Закон за патентите и регистрация на полезните модели.
Срокът на действие на регистрацията на полезния модел е 4 години от датата на подаване на заявката. Той може да бъде продължен за два последователни периода от по три години. Общият срок на закрила не може да надхвърля 10 години от датата на подаване на заявката.
Срокът на действие на регистрацията на полезния модел се продължава по искане на притежателя, придружена с документ за платена такса.
Искането за всяко продължение се подава през последната година на предходния период на действие на регистрацията.
Полезният модел запазва действието си при пропускане на срока посочен по-горе, ако до 6 месеца след изтичането му притежателят подаде искане и заплати таксата в двоен размер.
Начини на получаване на резултата от услугатаПатентно ведомство изпраща по електронен път на електронна поща или в потребителския профил в Портала за електронни услуги на Патентно ведомство уведомление за вписването.
Ниво на осигуреност на средствата за електронна идентификация за заявяване на ЕАУНивото на идентификация за услугата в съответствие с чл. 8 от Регламент (ЕС) № 910/2014 г. е "ВИСОКО".
За достъп до тази електронна услуга са необходими:
1. Регистрация с потребителско име и парола;
2. КЕП (квалифициран електронен подпис)
За услугата се заплаща таксаЗа поддържане действието на патент:
а)за първите 3 години от заявяването - по 40лв. / по 20,45 EUR;
б)за 4-ата година - 40 лв. / 20,45 EUR;
в)за 5-ата година - 140 лв. / 71,58 EUR;
г)за 6-ата година - 180 лв. / 92,03 EUR;
д)за 7-ата година - 220 лв. / 112,48 EUR;
е)за 8-ата година - 270 лв. / 138,05 EUR;
ж)за 9-ата година - 380 лв. / 194,29 EUR;
з)за10-ата година - 500 лв. / 255,65 EUR;
и)за11-ата година - 600 лв. / 306,78 EUR;
к)за12-ата година - 700 лв. / 357,90 EUR;
л)за13-ата година - 800 лв. / 409,03 EUR;
м)за14-ата година - 900 лв. / 460,16 EUR;
н)за15-ата година - 1000 лв. / 511,29 EUR;
о)за16-ата година - 1100 лв. / 562,42 EUR;
п)за17-ата година - 1200 лв. / 613,55 EUR;
р)за18-ата година - 1300 лв. / 664,68 EUR;
с)за19-ата година - 1500 лв. / 766,94 EUR;
т)за20-ата година - 1700 лв. / 869,20 EUR;
у)за издадените патенти по § 5 от преходните и заключителните разпоредби на Законаза
патентите и регистрацията на полезните модели:
-за 21-ата година - 2000 лв. / 1022,58 EUR;
-за 22-ата година - 2500лв. / 1278,23 EUR;
-за 23-ата година и за всяка следваща - по 3000 лв. / по 1533,88 EUR;
За продължаване срока на действие на регистрацията на полезните модели :
1. Продължажане на регистрацията на полезен модел- 5-7 г. - 300лв. / 153,39 EUR;
2. Продължажане на регистрацията на полезен модел- 8-10 г. - 400лв./ 204,52 EUR.
Услугата може да бъде заплатена по един от следните начини:На гише в административно звено за обслужване в брой
На гише в административно звено за обслужване с банкова карта
По банков път
По електронен път