Административни звена, в които се подават документите и се получава информация за хода на преписката:
Отдел "Административно-правен"
Адрес: обл. София (столица), общ. Столична, гр. София, р-н Изгрев, бул. "Г.М. Димитров" № 52-Б, п.к. 1040
Код за междуселищно избиране: 02
Телефон за връзка: (02)9701 321
Факс: 02 873 52 58
Адрес на електронна поща: services@bpo.bg
Работно време: Гъвкаво работно време, от 07:30 до 18:30, Работното време с клиенти в Центъра за административно обслужване е от 9.00 часа до 12.00 часа и от 13.00 часа до 16.00 часа;
Каса, работа с клиенти: понеделник - петък от 9.00 часа до 12.00 часа и от 13.00 часа до 16.00 часа;
Централна патентна библиотека, работа с клиенти: понеделник - петък от 9.00 часа до 12.00 часа и от 13.00 часа до 16.00 часа;
В звеното е осигурен достъп за хора с увреждания
Необходими документи
- Заявление за регистрация на марка ( по образец на ПВ или свободен текст);
- Пълномощно, когато заявлението се подава чрез адвокат, представител по индустриална собственост, дружество или съдружие на представители по индустриална собственост;
- Приоритетен документ, когато е претендиран приоритет;
- Документ за платени такси за заявяване и експертиза, издаване на свидетелство за регистрация
- Правила за използване на колективната или сертификатната марка, когато се иска регистрация на такава марка.
В случай на подаване чрез комуникационно средство, предаващо факсимиле или електронно копие, оригинал на заявката трябва да се получи в Патентно ведомство в 14-дневен срок от получаването на факсимилето или електронното й копие. В този случай за дата на заявяване се счита датата на получаване на заявката чрез комуникационно средство, предаващо факсимиле или на електронната поща.
За подаване чрез портала за електронни административни услуги на Патентното ведомство не се изисква подписване с квалифициран електронен подпис.
Заявяване на административната услуга
- Директно в Патентното ведомство, в Центъра за административно обслужване /ЦАО/;
- Чрез лицензиран пощенски оператор;
- Чрез комуникационно средство, предаващо факсимиле;
- По електронен път на електронния адрес за кореспонденция на Патентното ведомство;
- Чрез портала за електронни услуги на Патентното ведомство.
Процедура по предоставяне на услугата
Датиране на заявката
На този етап се извършва проверка за редовност, свързана с т.нар. „установяване на дата на подаване на заявката”. Експертът проверява дали са представени:
- заявката за регистрация съгласно установения образец;
- името и адреса на заявителя;
- представянето на марката, чиято закрила се търси;
- списък на стоките и/или услугите, за които се иска регистрацията;
- правилата за използване на колективна или сертификатна марка – в случаите, когато се заявява регистрация на колективна или сертификатна марка.
В случай че заявката не отговаря на изискванията за датиране на заявката, на заявителя се изпраща решение за прекратяване на производството, като заявката се счита за неподадена.
Проверка за заплатени такси
В хода на този етап се проверява доколко са спазени формалните изисквания за редовност на подадената заявка, а именно за всяка заявка с установена дата на подаване се проверява дали е приложен документ за платени такси за заявяване и експертиза и за публикация на заявката, както и за издаване на свидетелство за регистрация. В случай че таксите за заявяване и експертиза и за публикация на заявката не са платени, на заявителя се предоставя 14-дневен срок за заплащането им. До 14 дни след изтичането на този срок таксите могат да бъдат платени в двоен размер.
Формална експертиза
В едномесечен срок от представяне на документа за платени такси се извършва формална експертиза. В случай че при нея се установят недостатъци, заявителят се уведомява и му се предоставя едномесечен срок за отстраняването им. Ако в този срок заявителят не отстрани недостатъците производството се прекратява с решение на държавен експерт.
Експертиза по същество
В двумесечен срок от приключване на формалната експертиза или от публикацията на международната регистрация в официалния бюлетин на Патентното ведомство, се извършва експертиза относно наличието на абсолютни основания за отказ. Когато има основание за отказ за всички или за част от стоките или услугите, заявителят се уведомява като се посочват мотивите за отказа и му се предоставя двумесечен срок за възражение. Ако в рамките на този срок, заявителят не отговори, възрази неоснователно или не ограничи списъка на стоките или услугите се взема решение за пълен или частичен отказ.
Първа публикация
В едномесечен срок след приключване на експертизата относно наличието на абсолютни основания за отказ, всяка заявка, която отговаря на изискванията на закона се публикува в официалния бюлетин на Патентното ведомство. Международните регистрации, по които Република България е посочена страна, се публикуват в едномесечен срок от уведомяване на ведомството за международната регистрация.
Регистрация и публикация на регистрираната марка
В 7-дневен срок от изтичането на срока по чл. 52, ал. 1, когато не е подадена опозиция, или съответно от влизането в сила на решението за отхвърляне изцяло или частично на опозицията като неоснователна, се взема решение за регистрация на марката. Марката се вписва в Държавния регистър на марките и се публикува в Официалния бюлетин на Патентното ведомство до един месец от датата на решението, като на заявителя се издава свидетелство за регистрация, ако такова е поискано от заявителя.
Начин на получаване на резултата от услугатаСлед вземане на решение за регистрация на марката, тя се вписва в Държавния регистър на марките, публикува се в официалния бюлетин на Патентното ведомство и на заявителя се издава свидетелство за регистрация (в случаите, в които такова е поискано от заявителя).
И решението, и свидетелствпото се изпращат по електронен път на електронна поща или в потребителския профил в Портала за електронни услуги на Патентно ведомство.
Ниво на осигуреност на средствата за електронна идентификация за заявяване на ЕАУНивото на идентификация за услугата в съответствие с чл. 8 от Регламент (ЕС) № 910/2014 г. е "ЗНАЧИТЕЛНО".
За достъп до тази електронна услуга е необходима:
1. Регистрация с потребителско име и парола
За услугата се заплаща такса1. Заявка и експертиза до 3 класа (марки) - 520 лв./265.87 EUR
а) За всеки следващ клас след 3-тия - по 30 лв./15.34 EUR;
1.2 Заявка и експертиза до 3 класа (колективни и сертификатни марки) - 1010 лв./516.40 EUR
а) За всеки следващ клас след 3-тия - по 80 лв./40.90 EUR;
2. Претендиране на приоритет - за всеки приоритет по (марки) - 20 лв./10.23 EUR
2.1 Претендиране на приоритет - за всеки приоритет по (колективни и сертификатни марки) - 20 лв./10.23 EUR
3. Подаване на опозиция (търговски марки, марки за услуги и съвместни марки) - 350 лв./178.95 EUR
3.1 Подаване на опозиция (колективни и сертификатни марки) - 700 лв./357.90 EUR
4. Издаване на свидетелство за регистрация (марки) - 50 лв./25.56 EUR
4.1 Издаване на свидетелство за регистрация (колективни и сертификатни марки) - 50 лв./25.56 EUR
Услугата може да бъде заплатена по един от следните начини:На гише в административно звено за обслужване в брой
На гише в административно звено за обслужване с банкова карта
По банков път
По електронен път