Административни звена, в които се подават документите и се получава информация за хода на преписката:
Дирекция "Административна, финансово-стопанска дейност и управление на собствеността"
Адрес: обл. София (столица), общ. Столична, гр. София, р-н Изгрев, бул. "Д-р Г. М. Димитров" №52 А, п.к. 1125
Код за междуселищно избиране: 02
Телефон за връзка: (02)8173826
Факс: (02)9713120
Адрес на електронна поща: ivanka.koteva@nacid.bg
Работно време: Гъвкаво работно време, от 08:00 до 18:30, Административното обслужване се осъществява без прекъсване за обедна почивка всеки работен ден с изключение на официалните празници.
В звеното е осигурен достъп за хора с увреждания
Дирекция "Академично признаване и регулирани професии"
Адрес: обл. София (столица), общ. Столична, гр. София, р-н Изгрев, бул. "Д-р Г.М.Димитров" № 52А, п.к. 1125
Код за междуселищно избиране: 02
Телефон за връзка: (02)8173824
Факс: (02)02 9713120
Адрес на електронна поща: naric@nacid.bg
Работно време: Гъвкаво работно време, от 08:00 до 18:30, Работното време е без прекъсване за обедна почивка. Всеки работен ден с изключение на официалните празници.
В звеното е осигурен достъп за хора с увреждания
I. Заявяване на административната услугаI. Заявяване на административната услуга
Административната услуга се заявява лично или чрез пълномощник по един от следните начини:
1. По електронен път:
· чрез попълване на електронна форма в Портала за електронни услуги на НАЦИД на адрес https://portal.nacid.bg/nacid-services/uni-checks-status (изисква се регистрация с потребителско име и парола или вход в системата през Системата за електронна автентикация, поддържана от Министерство на електронното управление);
· чрез Единния портал за достъп до електронни административни услуги (ЕПДЕАУ) на адрес https://egov.bg;
При подаване на документите по електронен път към заявлението се прилагат цветни сканирани изображения на изискваните документи.
2. Подаване на писмено заявление по образец, утвърден от главния секретар на НАЦИД:
· чрез Системата за сигурно електронно връчване edelivery.egov.bg (изисква се регистрация и средство за електронна автентикация – КЕП, ПИК на НОИ или ПИК на НАП);
· на електронен адрес nacid@nacid.bg;
· чрез лицензиран пощенски оператор на адреса на Центъра за административно обслужване на НАЦИД;
· на място в Центъра за административно обслужване на НАЦИД.
3. Устно искане, направено на място в Центъра за административно обслужване на НАЦИД.
Исканията, внесени устно, се отразяват в протокол, който се подписва от заявителя и от длъжностното лице, което го е съставило. Организациите подават искането си само писмено.
II. Необходими документи1. Заявление по образец, утвърден от главния секретар на НАЦИД (само при подаване на писмено заявление чрез лицензиран пощенски оператор, на място в ЦАО, на посочения електронен адрес или чрез Системата за сигурно електронно връчване).
Заявлението може да се получи на място в Центъра за административно обслужване, да се изтегли от страницата на НАЦИД в интернет на адрес: https://nacid.bg/bg/services/services_02/ или от страницата на Административния регистър на адрес: https://iisda.government.bg/adm_services/services/service_provision/52021.
2. Копие на дипломата за висше образование или на друг аналогичен документ, издаден от чуждестранна образователна институция, чиято проверка се иска, ако заявителят притежава такава.
3. Копие на приложението към дипломата, както и копие на европейско дипломно приложение, ако заявителят притежава такива.
4. Документ, доказващ промяната в имената на заявителя, ако е налице такава промяна.
5. Оригинал и копие на пълномощно, в случаите когато заявлението се подава от пълномощник;
6. Копие на документ, доказващ заплащането на заявената административна услуга, когато плащането е извършено на място в Центъра за административно обслужване или по банков път.
Документите по т. 2 и 3, издадени от висшите училища извън страните - членки на Европейския съюз, и страните по Конвенцията за признаване на квалификациите, отнасящи се до висшето образование в европейския регион трябва да отговарят на изискванията на съответните разпоредби на двустранни международни договори, по които Република България е страна, или на Конвенцията за премахване на изискването за легализация на чуждестранните публични актове, а при липса на такива разпоредби - да са преминали процедура по общия ред за легализациите, преводите и заверките на документи и други книжа.
Документите по т. 2 и 3, с изключение на европейското дипломно приложение, издадени от висшите училища в страните - членки на Европейския съюз, и в страните по Конвенцията за признаване на квалификациите, отнасящи се до висшето образование в европейския регион, трябва да бъдат придружени с превод на български език, като не е необходимо подписът на преводача, положен в извършения от него превод, да бъде нотариално удостоверен.
В случаите, когато към заявлението не са приложени документите по т. 2 и 3, административното производство се спира и заявителят се уведомява, че следва да ги представи в седемдневен срок, считано от датата на уведомяването. Ако липсващите документи не бъдат предоставени в посочения срок, административната преписка се прекратява.
Когато е налице обективна невъзможност за удостоверяване и проверка по служебен път на съответните факти и обстоятелства от предоставените копия на документите по т. 2 и 3, НАЦИД може да поиска оригиналите от заявителя, който е задължен да ги представи.
Заявителите или техните представители могат да получат оригиналите на документите си в 14-дневен срок след проверката им, ако са приложени към административната преписка.
НАЦИД може да поиска допълнително и други документи, които са от значение за признаването. Те трябва да бъдат представени в указания срок (обикновено двумесечен) от датата на получаване на съобщението за това.
III. Вътрешен ход на процедурата при подаване на писмено заявлениеСлужител на ЦАО извършва проверка на заявлението и приложените към него документи и дава указания за отстраняване на несъответствия. С входящ номер се регистрират заявления, които отговарят на всички нормативни изисквания и към които са приложени всички необходими документи.
След получаване на входящ номер от деловодната система на НАЦИД направените искания се насочват към директора на дирекция „Академично признаване и професионални квалификации“, който определя отговорното длъжностно лице за извършване на проверката.
Процедурата включва следните етапи:
· проверка на статута на висшето училище, издало документите;
· проверка на внесените документи, ако са приложени такива, за наличие на основанията по чл. 12, ал.1, т. 1 и т. 2 от Наредбата;
· издаване на официален отговор.
При проверката се отчитат следните елементи:
· академичен статут на институцията, издала документа, ако е представен такъв;
· академичен статут на програмата за висше образование и степента на висше образование;
· академичен статут на институцията, провела обучението, ако е различна от тази по т. 1 в държавата, в която то е проведено.
IV. Начини на получаване на резултата от услугата1. По електронен път на посочения в заявлението/електронна форма за заявяване електронен адрес;
2. На профил на заявителя, регистриран в Информационната система за сигурно електронно връчване;
3. В центъра за административно обслужване на НАЦИД лично от заявителя или негов представител срещу представяне на входящ номер, полагане на подпис и изписване на имената на получателя в заявлението;
4. На посочения в заявлението адрес/електронна форма за заявяване чрез лицензиран пощенски оператор СП „EMS/Bulpost“ към „Български пощи“ ЕАД, като:
а/ вътрешна куриерска/препоръчана пощенска пратка за сметка на получателя (цената се заплаща в брой на куриера при доставка);
б/ международна препоръчана пощенска пратка за сметка на получателя (цената се заплаща предварително по един от следните начини: в брой или с карта на ПОС терминално устройство в Центъра за административно обслужване на НАЦИД; по банков път по сметка на НАЦИД при УниКредит Булбанк, клон Батенберг, IBAN BG 66UNCR96603319995018, BIC UNCRBGSF, като в основанието за плащане се изписва „международна куриерска услуга“ и платежният документ се прилага към заявлението).
Информация за цената на пощенската услуга можете да намерите на адрес: https://www.bgpost.bg/bulpost.
В случай, че желаете да ползвате услугите на друг оператор, можете сами да организирате заявяването на куриер и доставянето на пратката до желания адрес.
Наредба за държавните изисквания за признаване на придобито висше образование и завършени периоди на обучение в чуждестранни висши училища
За услугата се заплаща ценаЦена на услугата за 1 справка за обикновена услуга до 20 работни дни:
- за висши училища или компетентни органи по регулирани професии извън държавната администрация – 25.00 лв. / 12.78 €
- за физически лица – 30.00 лв. / 15.34 €
- за други юридически лица, вкл. фирми за подбор на персонал и/или оценяване на квалификации, работодатели и т.н. – 40.00 лв. / 20.45 €
При заявка за бърза услуга до 10 дни цената е с 50 % по висока.
Когато във връзка със заявените услуги възникнат извънредни разходи за допълнителни такси, плащания, банкови преводи и други, те се добавят към цената на заявените услуги.
Цената на услугата е по утвърден от изпълнителния директор на НАЦИД Ценоразпис на информационни услуги и продукти, публикуван на интернет страницата на НАЦИД на адрес: https://nacid.bg/att_files/norms/cenorazpis_NACID.pdf
Цената на услугата е с включен ДДС и е определена въз основа на Методиката за определяне на разходоориентиран размер на таксите по чл. 7а на Закона за ограничаване на административното регулиране и административния контрол върху стопанската дейност и разходването им.
Банкова сметка на НАЦИД:
УниКрeдит Булбанк кл. Батенберг,
IBAN BG 97UNCR96603119995010, BIC UNCRBGSF
Услугата може да бъде заплатена по един от следните начини:На гише в административно звено за обслужване в брой
На гише в административно звено за обслужване с банкова карта
По банков път
По електронен път