В случай че документ се издава от административен орган, се посочва и органът.
Изисквания
Административната услуга има за цел извършване на екологична оценка на планове/програми.
Екологична оценка се извършва на планове, програми, при чието осъществяване са възможни значителни въздействия върху околната среда и които са в процес на изготвяне и/или одобряване от централни и териториални органи на изпълнителната власт, органи на местното самоуправление и Народното събрание.
С екологичната оценка се цели интегриране на предвижданията по отношение на околната среда в процеса на развитие като цяло и въвеждане принципа на устойчиво развитие.
Екологична оценка на планове и програми се извършва едновременно с изготвянето им, като се вземат предвид техните цели, териториалният обхват и степента на подробност, така че да се идентифицират, опишат и оценят по подходящ начин възможните въздействия от прилагането на инвестиционните предложения, които тези планове и програми включват.
За плановете, програмите и инвестиционните предложения или техните изменения или разширения, попадащи в обхвата на оценките по чл. 81, ал.1, се извършва и оценка за съвместимостта по реда на чл. 31 от Закона за биологичното разнообразие.
Необходимостта от ЕО се преценява по реда на глава втора от ЗООС за:
1.планове и програми и техните изменения по чл. 85, ал. 1 ЗООС, които определят ползване на малки територии на местно равнище и/или са включени в приложение № 2;
2.незначителни изменения на планове и програми по ал. 1, т. 1 и/или 2;
3.планове и програми и техните изменения извън приложения № 1 и 2, които очертават рамката за бъдещо развитие на инвестиционни предложения по приложение № 1 към чл. 92, т. 1 и приложение № 2 към чл. 93, ал. 1, т. 1 и 2 ЗООС;
4.планове и програми и техните изменения извън приложения № 1 и 2, които не очертават рамката за бъдещо развитие на инвестиционни предложения по приложение № 1 към чл. 92, т. 1 и приложение № 2 към чл. 93, ал. 1, т. 1 и 2 ЗООС, за които се предполага, че ще имат значително въздействие върху околната среда и човешкото здраве при прилагането им.
Необходими документи за предоставяне на услугата
Възложител на плана /програмата (заявител на административната услуга) може да бъде обществен орган, физическо или юридическо лице (българско или чуждестранно), което по реда на специален закон, нормативен или административен акт е оправомощено да възложи изготвянето на плана или програмата, предвид §1, т. 21 от Допълнителните разпоредби на Закона за опазване на околната среда.
За заявяване на услугата е необходимо подаване на искане за издаване на решение за преценяване на необходимостта от извършване на екологична оценка на план/ програма по образец, съгласно Приложение № 4 към чл. 8а, ал. 1 от Наредбата за ЕО.
Към искането се прилагат
А. Информация по чл. 8а, ал. 2 от Наредбата за условията и реда за извършване на екологична оценка на планове и програми:
1.Характеристика на плана/програмата относно:
а) инвестиционните предложения по приложение № 1 към чл. 92, т. 1 и приложение № 2 към чл. 93, ал. 1, т. 1 и 2 към ЗООС и/или други инвестиционни предложения с предполагаемо значително въздействие върху околната среда, спрямо които предлаганият план/програма определя критерии, нормативи и други ръководни условия от значение за бъдещото им разрешаване или одобряване по отношение на местоположение, характер, мащабност и експлоатационни условия.
б) мястото на предлагания план/програма в цялостния процес или йерархия на планиране и степен, до която планът/програмата влияе върху други планове и програми.
в) значение на плана/програмата за интегрирането на екологичните съображения, особено с оглед насърчаването на устойчиво развитие.
г) екологични проблеми от значение за плана/програмата.
д) значение на плана/програмата за изпълнението на общностното законодателство в областта на околната среда.
е) наличие на алтернативи.
2.Обосновка на конкретната необходимост от изготвянето на плана/програмата:
3.Информация за планове и програми и инвестиционни предложения, свързани с предложения план/програма:
4.Характеристики на последиците и на пространството, което е вероятно да бъде засегнато, като се отчитат по-специално:
а) вероятността, продължителността, честотата и обратимостта на последиците.
б) кумулативните въздействия.
в) трансграничното въздействие.
г) рисковете за човешкото здраве или околната среда, включително вследствие на аварии, размер и пространствен обхват на последствията (географски район и брой население, които е вероятно да бъдат засегнати.
д) очакваните неблагоприятни въздействия, произтичащи от увеличаване на опасностите и последствията от възникване на голяма авария от съществуващи или нови предприятия/съоръжения с нисък или висок рисков потенциал, съгласувани по реда на ЗООС, за случаите по чл. 104, ал. 3, т. 3 от ЗООС.
е) величината и пространственият обхват на въздействията (географски район и брой на населението, които е вероятно да бъдат засегнати.
ж) ценността и уязвимостта на засегнатата територия (вследствие на особени естествени характеристики или на културно-историческото наследство; превишението на стандартите за качество на околната среда или пределните стойности; интензивно земеползване.
з) въздействието върху райони или ландшафти, които имат признат национален, общностен или международен статут на защита.
ж) ценността и уязвимостта на засегнатата територия (вследствие на особени естествени характеристики или на културно-историческото наследство; превишението на стандартите за качество на околната среда или пределните стойности; интензивно земеползване)
5.Карта или друг актуален графичен материал на засегнатата територия и на съседните ? територии, таблици, схеми, снимки и други - по преценка на възложителя, приложения:
6.Нормативни изисквания за провеждане на наблюдение и контрол по време на прилагане на плана или програмата, в т.ч. предложение на мерки за наблюдение и контрол по отношение на околната среда и човешкото здраве:
7.Информация за платена такса и датата на заплащане.
Б. Електронен носител - 1 бр.
Решение
Компетентният орган по околна среда преценява необходимостта от извършване на екологична оценка на планове и програми. Процедурата завършва с решение на министъра на околната среда и водите, което може да бъде с характер „да не се извършва екологична оценка“ или с характер „да се извърши екологична оценка“.
. Влязлото в сила решение с характер „да не се извършва екологична оценка“ е задължително условие за последващото одобряване на плана или програмата. Органите, отговорни за одобряване и прилагане на плана или програмата, се съобразяват със становището или решението и с поставените в тях условия, мерки и ограничения.
При издаване на решение за преценяване на необходимостта от извършване на екологична оценка с характер „да се извърши екологична оценка“ компетентният орган по околна среда дава указания за необходимите действия, които възложителят трябва да предприеме за продължаване на процедурата по екологична оценка на плана/програмата.
Срок за предоставяне на услугата: 30 дни.
Решението за преценяване необходимостта от извършване на екологична оценка на планове и програми може да бъде получено на място в ЦАО, на посочен точен адрес, в случай, че е заявено получаване чрез лицензиран пощенски оператор или по електронен път, съгласно НОИИСРЕАУ.
Срок на действие на документа/индивидуалния административен акт: 5 години.
Решение, с което е преценено да не се извършва екологична оценка губи правно действие, ако в срок 5 години от датата на издаването му не е започнало осъществяването на плана/програмата което се установява с проверка на контролните органи по околната среда. Срокът започва да тече от датата на влизане в сила на решението.