Услугата е предназначена за физическите и юридическите лица, на които се налага да представят в страна по Хагската конвенция, с която Република България няма договор за правна помощ, публични актове на български съдилища и нотариуси.
За стартиране на услугата е необходимо към предоставеното на място в звеното за административно обслужване и попълнено от заявителя Заявление (по образец), да се приложи квитанция за платена държавна такса или държавната такса да се заплати на място на физическия ПОС терминал, както и да се предоставят документите, описани в заявлението, за преглед и проверка дали отговорят на изискванията за удостоверяване с апостил от Министерство на правосъдието.
В случай, че документите подлежат на удостоверяване, същите се приемат заедно със заявлението и документното доказателство за платената държавна такса, а заявителят получава талон с вх. № и информация за срока, в който услугата ще бъде извършена, както и тел. и Единния портал на органите на изпълнителната власт от сектор „Правосъдие“ – за извършване на справки.
Услугата се заявява на място в ЗАО „Заверки на документи с APOSTILLE“ чрез писмено заявление по образец, предоставено на мястото за заявяване и получаване на услугата или предварително попълнен от заявителя/посредника формуляр, достъпен на адрес https://mjs.bg/home/index/7fafeee0-4d6d-445e-8353-b18bd1c796d2 и https://iisda.government.bg/adm_services/services/service/1147.
Информация за предоставяне на услугата по електронен път:
Услугата не се предоставя по електронен път.
По електронен път се предоставя информация за административната услуга в т.ч. начин и място на заявяване, такса и срокове за предоставяне.
По електронен път на адрес: https://apostil.mjs.bg/ е възможна проверка на сканирания първообраз на документа с положен върху него "APOSTILLE". Проверката се извършва чрез уникален 15 цифров код, генериран от информационната системата и отпечатан върху апостила.
1) Ниво на предоставяне на услугата: Ниво I
2) Интернет адрес, на който се намира информация за услугата: https://mjs.bg/home/index/7fafeee0-4d6d-445e-8353-b18bd1c796d2
3) Интернет адрес, на който се намира формулярът за нейното заявяване: https://mjs.bg/home/index/7fafeee0-4d6d-445e-8353-b18bd1c796d2
4) Интернет адрес за служебно заявяване: Няма
5) Вид на услугата (първична или комплексна), като в случай че услугата е комплексна, се посочват първичните услуги, от които е съставена: Първична
6) Средствата за електронна идентификация и нивото им на осигуреност – в случаите, когато идентификация се изисква при заявяване, заплащане и получаване на електронна услуга: Няма
Срокът за предоставяне на услугата е в зависимост от броя на документите, подлежащи на удостоверяване с „APOSTILLE“: до 10 броя – до 2 работни дни, над 10 броя – 2 работни дни. Срокът се изчислява съгласно разпоредбата на чл. 60 от ГПК.
Удостоверените документи се получават от приносителя на талона. В случай, че в документите има пропуски (липсващи реквизити), същите се връщат със съответните указания и след отстраняването на пропуските се приемат за удостоверяване. В случай, че документите не подлежат на удостоверяване от МП, а от друг орган, на заявителя се предоставя необходимата информация.
Документите с положен „APOSTILLE“ се получават на място в ЗАО „Заверки на документи с APOSTILLE“ на адрес: Министерство на правосъдието, гр. София – 1040, ул. „Аксаков“ № 5, гише № 2, всеки работен ден от 09:00 часа до 17:30 часа.
При заявено получаване чрез лицензиран пощенски оператор заверените документи се изпращат:
1) Като вътрешна препоръчана пощенска пратка или като вътрешна куриерска пратка, като заявителят предварително трябва да е декларирал, че пощенските/куриерските разходи са за негова сметка, платими при получаването на пратката, и е съгласен документите да бъдат пренасяни за служебни цели;
2) С международна препоръчана пощенска пратка – след предплащане на цената за пощенските услуги от заявителя към МП. Цената за пощенската услуга се заплаща от МП на лицензирания пощенски оператор при подаване на пратката.
Действието на удостоверяването с „APOSTILLE“ на публични актове на съдилищата и нотариусите е обвързано със срока на документа и неговата истинност.
Органът, осъществяващ контрол върху дейността на органа по предоставянето на услугата е:
1) По административен ред: Министър на правосъдието – в случаите на възлагане услугата да се предоставя от изрично оправомощени със заповеди на министъра на правосъдието служители.
2) По съдебен ред: Административният съд по постоянен адрес или седалище на посочения в акта адресат, съответно адресати. При постоянен адрес или седалище в чужбина – Административен съд – гр. София.
По реда на АПК отказът да се удостовери с апостил документът се оспорва по административен и/или съдебен ред в 14-дневен срок от съобщаването му на заинтересованите лица и организации.
1) По административен ред: Министър на правосъдието.
2) По съдебен ред: Административен съд по постоянен адрес или седалище на посочения в акта адресат, съответно адресати. При постоянен адрес или седалище в чужбина: Административен съд – гр. София
Комуникацията с потребителите от 09:00 ч. до 17:30 ч. се извършва писмено, включително по електронен път, и устно, включително по телефон, както следва:
Телефон за контакти: +359 2 9237 354; +359 2 9237 575
Електронна поща: Diana.Koleva@justice.government.bg
Посочените телефони са стационарни, на цената на един градски разговор.