Лицата подават заявление с приложени документи за регистрация като посредник по наемане на работа в Агенцията по заетостта чрез регистъра по чл. 25, ал. 1 от Закон за насърчаване на заетостта (ЗНЗ). Министърът на труда и социалната политика или упълномощено от него длъжностно лице издава удостоверение за регистрация за извършване на посредническа дейност по наемане на работа.
Заявители могат да бъдат лица, които имат право да предоставят посреднически услуги по заетостта съгласно българското законодателство или законодателството на друга държава – членка на Европейския съюз, или на друга държава – страна по Споразумението за Европейско икономическо пространство, или на Конфедерация Швейцария, когато са установени в Република България и са регистрирани по реда на Наредба за условията и реда за извършване на посредническа дейност по наемане на работа (НУРИПДНР).
За извършване на регистрацията на лица, регистрирани по българското законодателство се подават чрез регистъра по чл. 25, ал. 1 от ЗНЗ:
1. Заявление за регистрация за извършване на посредническа дейност по наемане на работа за лица, регистрирани по българското законодателство. Заявлението се подава с квалифициран електронен подпис по смисъла на Закона за електронния документ и електронните удостоверителни услуги, освен в случаите по чл. 22, ал. 6 от Закона за електронното управление;
2. Списък на физическото лице или на представляващия юридическото лице по чл. 3 от Наредба за условията и реда за извършване на посредническа дейност по наемане на работа (НУРИПДНР), който съдържа ЕГН, номер, дата и издател на диплома за придобито в Република България образование или номер, дата и издател на документ за признаване на придобито в чужбина образование; за дипломите за завършено висше образование, издадени след 01 януари 2012г., за дипломите за завършено средно образование, издадени след 01 януари 2007г. В останалите случаи лицата представят копие от съответните документи, заверени с електронен подпис, в т.ч. заверени с квалифициран електронен подпис електронни образци на документи на хартиен носител;
3. Списък на наетите лица (ако има такива посочени в заявлението), които ще извършват посредническа дейност по наемане на работа, който съдържа ЕГН, номер, дата и издател на диплома за придобито в Република България образование или номер, дата и издател на документ за признаване на придобито в чужбина образование; за дипломите за завършено висше образование, издадени след 01 януари 2012г., за дипломите за завършено средно образование, издадени след 01 януари 2007г. В останалите случаи лицата представят копие от съответните документи, заверени с електронен подпис, в т.ч. заверени с квалифициран електронен подпис електронни образци на документи на хартиен носител;
4. Документи, удостоверяващи наличието на трудов стаж не по-малко от 3 години в областта на морския транспорт на физическото лице или на представляващия юридическото лице по чл. 3 от НУРИПДНР, заверени с електронен подпис, в т.ч. заверени с квалифициран електронен подпис електронни образци на документи на хартиен носител;
5. Документи, удостоверяващи наличието на трудов стаж не по-малко от 3 години в областта на морския транспорт на наетите лица, които ще извършват посредническа дейност по наемане на работа на моряци (ако има такива посочени в заявлението), заверени с електронен подпис, в т.ч. заверени с квалифициран електронен подпис електронни образци на документи на хартиен носител.
За извършване на регистрацията на лица, регистрирани по законодателството на друга държава – членка на Европейския съюз, или на друга държава – страна по Споразумението за Европейско икономическо пространство, или на Конфедерация Швейцария, когато са установени в Република България, се подават:
1. Заявление за регистрация за извършване на посредническа дейност по наемане на работа за лица регистрирани по законодателството на друга държава – членка на Европейския съюз, или на друга държава – страна по Споразумението за Европейско икономическо пространство, или на Конфедерация Швейцария, когато са установени в Република България. Заявлението се подава с квалифициран електронен подпис по смисъла на Закона за електронния документ и електронните удостоверителни услуги, освен в случаите по чл. 22, ал. 6 от Закона за електронното управление;
2. Документи, удостоверяващи обстоятелствата по чл. 27а, ал. 1, т. 1 – т. 3 от Закона за насърчаване на заетостта, съобразно законодателството на държавата по регистрация, представени с официален превод на български език, в т.ч. заверени с квалифициран електронен подпис образци на документи на хартиен носител;
3. Документ, удостоверяващ правото на лицата да предоставят посреднически услуги по заетостта, издаден от държава – членка на Европейския съюз, или от друга държава – страна по Споразумението за Европейско икономическо пространство, или от Конфедерация Швейцария, представен с официален превод на български език, в т.ч. заверени с квалифициран електронен подпис образци на документи на хартиен носител;
4. Списък на представляващия юридическото лице и на физическите лица, както и на наетите лица за извършване на посредническа дейност по наемане на работа на територията на Република България, съдържащ данни за завършено средно или висше образование;
5. Списък на представляващия юридическтото лице и на физическите лица, наети да извършват посредническа дейност по наемане на работа на моряци на територията на Република България, съдържащ данни за наличието на трудов стаж не по-малко от 3 години в областта на морския транспорт.
Министърът на труда и социалната политика или оправомощено от него длъжностно лице се произнася по заявлението и по приложените към него документи в срок 14 дни от датата на получаването им. Ако заявлението и/или приложенията към него не отговарят на изискванията, заявителят се уведомява писмено чрез регистъра по чл. 25а от Закона за насърчаване на заетостта да коригира констатираните непълноти и/или неточности в срок 14 дни от датата на получаване на уведомлението, като в случая срокът за издаване на удостоверение се удължава до отстраняване на пропуските.
Компетентният орган извършва проверка на данните, съдържащи се в приложената документация към заявлението за регистрация за извършване на посредническа дейност по наемане на работа. Проверява се по изброен списък от показатели (контролен лист) дали заявителят отговаря на тях за издаване на удостоверение за регистрация и се отбелязва по кои отговаря и по кои не. По контролния лист може да се напишат забележки, които кандидатът трябва да отстрани в определен срок. След като кандидатът отстрани пропуските и съобщи за това чрез регистъра по чл. 25а от Закона за насърчаване на заетостта, в контролния лист се отбелязва дали е за регистрация или за отказ.
Удостоверението за регистрация за извършване на посредническа дейност по наемане на работа е безсрочно, издава се като електронен документ, получава се по електронен път в индивидуалния профил на лицето по чл. 27, ал. 2, т. 2 или т. 3 от Закон за насърчаване на заетостта (ЗНЗ) и се вписва в публичната част на регистъра по чл. 25а от ЗНЗ. Лицата по чл. 27, ал. 2, т. 2 и 3 могат да изберат връчването да се извършва и чрез системата по чл. 26, ал. 2 от Закона за електронното управление.
Отказът за вписване в съответния регистър се обжалва по реда на Административнопроцесуалния кодекс.