Административни звена, в които се подават документите и се получава информация за хода на преписката:
Главна дирекция "Фискален контрол"
Адрес: обл. София (столица), общ. Столична, гр. София, р-н Оборище, бул. "Дондуков" 52, п.к. 1000
Код за междуселищно избиране: 02
Телефон за връзка: (02)0700 18 700
Факс: (02)(02) 9859 3099
Адрес на електронна поща: infocenter@nra.bg
Работно време: Стандартно работно време, от 09:00 до 17:30, Нормално работно време и сумирано изчисляване на работното време
1. Заявяване на услугатаЗаявител на услугата е физическо или юридическо лице - получател или купувач/придобиващ в тристранна операция или краен получател във верига последователни доставки на стоки, при превоз на стока с висок фискален риск (СВФР), който:
- започва от територията на друга държава - членка на Европейския съюз и завършва на територията на страната,
- започва от територията на страната и завършва на територията на друга държава-членка на Европейския съюз
- започва и завършва на територията на страната;
- започва от територията на трета страна и завършва на територията на страната.
Заявителят следва да е с достъп до групата услуги „Фискален контрол“.
Срок за заявяване на услугата
- за превоз на стока с висок фискален риск, който започва от територията на друга държава-членка на Европейския съюз и завършва на територията на страната, предварително се декларират данни за превоза до влизане на транспортното средство на територията на страната;
- за превоз на стока с висок фискален риск, който започва от територията на страната и завършва на територията на друга държава-членка на Европейския съюз, предварително се декларират данни за превоза преди започване на натоварването на транспортното средство.
- за превоз на стока с висок фискален риск, който започва и завършва на територията на страната, предварително се декларират данни за превоза до часа на натоварване на стоката на транспортното средство.
- за превоз на стока с висок фискален риск, който започва от територията на трета страна и завършва на територията на страната, предварително се декларират данни след приключване на митническия режим и напускане на продължаване движението на транспортното средство.
2. Предоставяне на услугатаЧрез електронната услуга се декларират данни за превоза на стоки, включени в списъка на стоки с висок фискален риск (СВФР), превозвани в транспортни средства с товароносимост над 3,5 т., освен изрично посочените изключения.
Услуга позволява:
- попълване и подаване на данни за превоз на СВФР;
- генериране и изпращане на уникален номер на превоз (УНП);
- корекция на подадени данни;
- потвърждаване на получаването/изпращането на СВФР;
- анулиране на УНП при неосъществен превоз на СВФР;
- преглед и търсене на подадени данни за превоз на рискови стоки и издадени УНП.
След въвеждане на данните, проверка и подписване с КЕП, автоматично се генерира входящ номер и УНП.
Декларирането на превозите се счита за извършено, ако подадените данни съдържат цялата изисквана в Наредбата информация и е издаден УНП, предоставен по електронен път.
УНП на всеки отделен превоз се съобщава от водача на транспортното средство на органите по приходите при проверка на фискален пункт.
Предварителното деклариране не освобождава от задължението за съставяне на съответните транспортни, счетоводни и други документи във връзка с превоза и доставката на стоката.
Предварително декларирани данни за превоз на СВФР може да бъдат коригирани само за валиден УНП, чрез подаване на коригираща информация по електронен път.
При подаване от лицето на уведомление съгласно приложение №8 към чл. 16 от Наредбата, при неосъществен превоз, генерираният уникален номер за превоза се анулира.
Когато не е спазен определеният с Наредбата ред за предварително деклариране, УНП се издава служебно, като номерът на протокола за фискален контрол се счита за УНП.
При извънредни обстоятелства, когато електронната услуга, предоставена от НАП, не работи, се преминава към деклариране на съответните данни по ред, начин и формат, определени със заповед на изпълнителния директор на НАП.
Данни за превози на СВФР могат да се декларират и доброволно, независимо от товароносимостта на транспортното средство и предназначението му.
3. Резултат от предоставяне на услугатаПредоставен уникален номер за превоз, след предварителното деклариране на превоз на стоки с висок фискален риск.
Анулиран УНП – при подадено уведомление за неосъществен превоз.
Начин на получаване на резултата
След деклариране на данните с КЕП, подателят получава автоматично съобщение с входящ номер и генериран/анулиран УНП.
Данъчно-осигурителен процесуален кодекс
Наредба № Н-5 от 29.09.2023 г. за условията и реда за осъществяване на фискален контрол върху движението на стоки с висок фискален риск на територията на Република България