Административни звена, в които се подават документите и се получава информация за хода на преписката:
Административно обслужване и секретариат
Адрес: обл. София (столица), общ. Столична, гр. София, р-н Средец, София 1000, бул. „Княз Дондуков“ 2а, партер - „Запад“, п.к. 1000
Код за междуселищно избиране: 02
Телефон за връзка: (02)9217760, (02)9217588, (02)9217589, Обажданията към обявените телефони се таксуват, съгласно абонаментния план или приложимата тарифа за предплатени услуги на абоната.
Адрес на електронна поща: priemna@mon.bg
Работно време: Стандартно работно време, от 09:00 до 17:30, Осигурен е непрекъсваем режим на работа с потребителите в рамките на обявеното за звеното работно време
В звеното е осигурен достъп за хора с увреждания
Необходими документи
- Заявление по образец – коректно попълнено с точно вписани данни
Заявлението може да бъде изтеглено от интернет страницата на Министерството на образованието и науката (www.mon.bg), интернет страницата на Интегрираната информационна система на държавната администрация (https://iisda.government.bg/) и от Портала за електронни услуги https://egov.bg/wps/portal/egov/nachalo, както и да бъде получено на място в Центъра за административно обслужване на МОН.
- Приложения към заявлението:
1. ЕИК или код по БУЛСТАТ на юридическото лице.
2. Документи, свързани с професионалното обучение:
а) проекти на учебни планове и учебни програми, разработени в съответствие с рамкова програма Г и държавните образователни стандарти за придобиване на квалификации по професиите, по които ще се осъществява обучението;
б) документи, удостоверяващи спазването на изискванията по чл. 23г, ал. 5 и 6 от Закона за професионалното образование и обучение за директора (ЗПОО), и декларация, удостоверяваща съгласието за работа в професионалния колеж;
в) документи, свързани с квалификацията на преподавателския състав - справка за преподавателския състав, към която се прилагат професионална автобиография и декларации за съгласие;
г) проект на договор за обучение.
3. Документи, свързани с материално-техническата база, съответстваща на изискванията на държавния образователен стандарт за придобиване на квалификация по професия.
4. Разчет за ползване на материалната база за срока на обучението или за срока на договора за ползване.
5. Акт за собственост или договор за ползване.
6. Документ за платена държавна такса съгласно чл. 82 от ЗПОО, когато плащането не е извършено по електронен път.
7. Нотариално заверено пълномощно в оригинал (когато документите се подават от упълномощено лице). В случай че упълномощеното лице желае да приложи към документите копие на нотариално завереното пълномощно, следва да представи оригинала на същото за сверка.
8. Документ за предплащане на цената за пощенската услуга (в случай че потребителят е заявил получаване на документите в чужбина с между-народна препоръчана пощенска пратка или с международна куриерска услуга).
- Приложения към заявлението за вписване на промяна на частен професионален колеж:
1. Мотиви за необходимостта от промяната
2. Описание на исканата промяна – наименование; официален адрес; седалището; сграда/сгради, в които ще се извършва обучението; нови професии
3. Документите за материално-техническата база – при промяна на сграда-та/сградите, в които се извършва обучението, и при промяна на професиите, по които се извършва обучение
4. Проекти на учебни планове и на учебни програми за новите професии – при промяна на професиите
! Необходимите данни за българските граждани, свързани със съдимостта на физическо лице, се установяват служебно по предоставени три имена и ЕГН на лицето.
- За извършване на служебна проверка на документите за придобитото от директора висше образование, както и за придобитото от всеки от преподавателския състав висше/средно образование или степен на професионална квалификация, се посочват данни за:
1. Висшето училище – издател на дипломата за висше образование, електронен номер на дипломата или уникален идентификационен номер – за дипломите, издадени преди 1 януари 2023 г., регистрационен номер на дипломата, дата и година на издаване, заедно с единен академичен номер на студента или единен граждански номер, личен номер на чужденец или идентификационен номер на чуждестранен гражданин; когато дипломата за висше образование е издадена преди 2012 г. или не е вписана в Регистъра на всички действащи, прекъснали и завършили студенти и докторанти по чл. 10, ал. 2, т. 3, буква „в“ от Закона за висшето образование, към справката се прилага копие от дипломата;
2. Училището – издател на свидетелството за професионална квалификация/дипломата за средно образование, единен граждански номер/личен номер на чужденец на лицето, серия, фабричен и регистрационен номер на документа, дата и година на издаване; когато дипломата за средно образование е издадена преди 1 януари 2007 г. или документът не е вписан в Регистъра за документите за завършено основно образование, средно образование и/или степен на професионална квалификация по чл. 141, ал. 3 от Закона за предучилищното и училищното образование, към заявлението се прилага копие от дипломата, съответно от свидетелството;
3. Центъра за професионално обучение или за професионалния колеж – издател на свидетелството за професионална квалификация, единен граждански номер/личен номер на чужденец на лицето, номер на документа, дата и година на издаване; когато свидетелството за професионална квалификация е издадено преди 1 август 2016 г. или документът не е вписан в съответните регистри, към заявлението се прилага копие от свидетелството.
! Документите и данните, необходими на потребителя на административна услуга, които са вече създадени, събрани или изменени от друг административен орган не се прилагат, като същите се осигуряват по служебен път.
Процедура по предоставянеЗаявлението за извършване на услугата се подава писмено.
Начини на заявяване на услугата:
Заявителят подава необходимите документи:
- на място в Центъра за административно обслужване на министерството, който се намира във фоайе-партер „Запад” в сградата на МОН на адрес: гр. София, бул. „Княз Александър Дондуков“ № 2А, всеки работен ден от 9:00 до 17:30 часа без прекъсване. Документите се регистрират с входящ номер в системата за управление на документооборота и работния поток на Министерството на образованието и науката и този номер се дава на приносителя на документите;
- по пощата, заявлението (по образец) с приложени необходимите документи за извършване на услугата;
- по електронен път от лица, притежаващи валидно удостоверение за електронен подпис, които могат да заявяват извършването на услугата (с приложени сканирани изображения на необходимите документи); ниво на осигуреност - високо, средство за идентификация - КЕП.
- Административните услуги, предоставяни от Министерството на образованието и науката, са достъпни за граждани и юридически лица чрез Портала за електронни услуги: https://egov.bg/wps/portal/egov/dostavchitsi%20na%20uslugi/ministerstva/uslugi?supplierId=81;
- чрез персонален профил в Системата за сигурно електронно връчване: https://edelivery.egov.bg/.
- По електронна поща на e-mail: priemna@mon.bg
Готовите удостоверения се получават:
1. На място в Центъра за административно обслужване на Министерството на образованието и науката от заявилия административната услуга лично или чрез упълномощено от него лице срещу полагане на подпис, изписване на имената на получателя и представяне на входящ номер от Центъра за административно обслужване на министерството;
2. По пощата чрез лицензиран пощенски оператор като вътрешна куриерска пратка – при изразено желание на лицето за получаване на документите по пощата и заплащане на пощенските разходи за негова сметка, отразено в заявлението. Заплащането на пощенските разходи се извършва при получаване на документите;
3. По пощата с международна препоръчана пощенска пратка с известие за доставяне – при изразено желание на лицето за получаване на документите с международна препоръчана пощенска пратка и предплащане на цената за пощенската услуга, отразено в заявлението;
4. По пощата с международна куриерска услуга – при изразено желание на лицето за получаване на документите с международна куриерска услуга и предплащане на цената за куриерската услуга, отразено в заявлението.
5. По електронен път:
- чрез Системата за сигурно електронно връчване: https://edelivery.egov.bg/.
- По електронна поща на посочен от заявителя електронен адрес.
Предплащането на цената на пощенската услуга може да се извърши:
- На ПОС терминално устройство в Центъра за административно обслужване на министерството;
- По банков път по банковата сметка на Министерството на образованието и науката:
БНБ - Централно управление, пл. „Батенберг” № 1
IBAN BG50BNBG96613000149101
BIC BNBGBGSD
- През Портала за електронни плащания на Република България.
Заявителят представя документа за платена цена на международната пощенска/куриерска услуга, като в основанието за плащане се изписва вида на услугата, както и:
- при международна препоръчана пощенска пратка – текст „предплащане на цена за пощенска услуга с международна препоръчана пощенска пратка“;
- при международна куриерска услуга – текст „предплащане на цена за международна куриерска услуга“;
- имената на получателя на документите;
- имената на титуляра на документите.
! При заявено желание за получаване на документи с международна препоръчана пощенска пратка/международна куриерска услуга е необходимо адресът на получателя, който се посочва в заявлението, да се изпише с латински букви и арабски цифри.
На съхранение в министерството остават всички внесени копия на документи от заявителя, екземпляр от издаденото удостоверение, оригинала на заявлението и пълномощното, съответно копие на пълномощното, в случай че документите са внесени/получени от упълномощен представител.
Информация за предоставяне на административната услуга по електронен пътАдминистративната услуга е от ниво 4 – Извършване на услуги от ниво 3, за които е осигурена възможност за електронно връчване и електронно плащане, ако за получаването на електронна административна услуга се дължат такси.
Интернет адрес, на който се намира формуляра за нейното заявяване:
- Портала за електронни услуги: https://egov.bg/wps/portal/egov/dostavchitsi%20na%20uslugi/ministerstva/uslugi81/2892?cP=1.
Административната услуга е първична.
Средство за електронна идентификация – Квалифициран електронен подпис.
Ниво на осигуреност – високо.
Начини за подаване на предложение, похвали, жалби и сигнали във връзка с режимаСигнали, предложения, похвали и жалби се подават чрез Центъра за административно обслужване на МОН:
- по пощата, на адрес: бул. „Княз Александър Дондуков“ № 2А;
- на място в ЦАО, фоайе-партер „Запад” всеки работен ден от 9:00 до 17:30 часа без прекъсване
- електронна поща: priemna@mon.bg.
! Телефон за връзка – 02/9217 760
02/9217 588
02/9217 589
Предметна дейностРежим с предметна дейност - Професионално обучение
Електронен адрес за предложения във връзка с облекчаване на режима:
Закон за професионалното образование и обучение
Закон за предучилищното и училищното образование
За услугата се заплаща фиксирана такса на стойност 530 лв.Услугата се заплаща съгласно тарифа за таксите, които се събират в системата на предучилищното и училищното образование.
- За разглеждане на заявление и оценка за съответствие с нормативно установените изисквания за издаване на разрешение за вписване на частeн професионален колеж или на промяна в частeн професионален колеж се събира такса 530 лв.
- За издаване на удостоверение за вписване на частен професионален колеж или за вписване на промяна на частен професионален колеж се събира такса 70 лв.
- Заплащането се извършва:
- На ПОС терминално устройство в Центъра за административно обслужване на МОН.
- По банков път по банковата сметка на министерството:
БНБ - Централно управление, пл. „Батенберг” № 1
IBAN BG50BNBG96613000149101
BIC BNBGBGSD
- През Портала за електронни плащания на Република България
Услугата може да бъде заплатена по един от следните начини:На гише в административно звено за обслужване с банкова карта
По банков път
По електронен път