I. Наименование на административната услуга
2844 Издаване на дубликат на удостоверение за професионална квалификация по нерегулирана професия, придобита на територията на Република България, необходимо за достъп или за упражняване на регулирана професия на територията на друга държава
II. Правно основание
1. Наредба за условията и реда за издаване на удостоверения, свързани с придобита професионална квалификация на територията на Република България, необходими за достъп или за упражняване на регулирана професия на територията на друга държава членка – чл. 17, ал. 1.
2. Правилник за устройството и дейността на Националния център за информация и документация.
3. Вътрешни правила за организация на административното обслужване в Национален център за информация и документация
III. Орган, който предоставя административната услуга
Национален център за информация и документация. Индивидуалният административен акт се издава от изпълнителния директор на НАЦИД.
IV. Информация за Центъра за административно обслужване
Адрес: 1125 гр. София, бул. „Д-р Г. М. Димитров“ № 50
Работно време: от 08:00 ч до 18:30 ч всеки работен ден
Телефони за комуникация с потребителите*:
· Единен телефон номер: 0700 44 849 (при избиране от чужбина +359 700 44 849)
· Стационарни телефони: (+359 2) 817 38 31; 817 38 36; 817 38 49
* Обажданията към обявените телефони се таксуват съгласно абонаментния план или приложимата тарифа за предплатени услуги на абоната.
Факс: (+359 2) 971 31 20
Електронен адрес за кореспонденция: naric@nacid.bg
V. Предметна област
Издаване на дубликат на изгубено, унищожено или станало негодно за ползване удостоверение за придобита в Република България професионална квалификация по нерегулирана професия, което да послужи за улесняване на достъпа до пазара на труда в друга държава, в която професията е регулирана.
VI. Процедура по извършване на административната услуга
Административната услуга се извършва по искане на всяко физическо лице, с изгубено, унищожено или станало негодно за ползване удостоверение за придобита професионална квалификация на територията на Република България по нерегулирана професия и желае достъп до пазара на труда в друга държава по същата професионална квалификация.
Необходими документи:
1. Заявление по образец, утвърден от изпълнителния директор на НАЦИД.
2. Документ, доказващ, че удостоверението е изгубено или унищожено.
Вътрешен ход на процедурата:
Заявлението, комплектовано с всички необходими документи, се регистрира в деловодната система със самостоятелен регистрационен индекс и се насочва към директора на дирекция „Академично признаване и регулирани професии“.
След приемане на заявлението процедурата по издаване на дубликат на удостоверение включва следните етапи:
· проверка за наличие на основанията за издаване на дубликат на удостоверение;
· издаване на дубликат на удостоверение по образец.
Отказ от издаване на дубликат на удостоверение
Издаване на дубликат на удостоверение се отказва, когато не се представи официален документ, че удостоверението за придобита в Република България професионална квалификация по нерегулирана професия, което да послужи за улесняване на достъпа до пазара на труда в друга държава, в която професията е регулирана, е изгубено или унищожено.
Отказът да бъде издаден дубликат се подписва от изпълнителния директор на НАЦИД или от упълномощено от него длъжностно лице.
Срокът за изпълнението на услугата е до 7 (седем) дни от подаване на заявлението и представяне на всички необходими документи към него.
VII. Образци на формуляри:
Заявление за издаване на дубликат на удостоверение за професионална квалификация по нерегулирана професия, придобита на територията на Република България по образец, утвърден от главния секретар на НАЦИД.
Заявлението може да се получи на място в Центъра за административно обслужване или да се изтегли от интернет страницата на НАЦИД nacid.bg или от интернет страницата на Интегрираната информационна система на държавната администрация iisda.government.bg
VIII. Начини на заявяване на услугата
Искането за издаване на дубликат на удостоверение за професионална квалификация по нерегулирана професия, придобита на територията на Република България може да бъде направено устно, чрез писмено заявление или по електронен път.
Устните заявления се приемат от служител в Центъра за административно обслужване. Те се регистрират в деловодната система след съставянето на протокол за приемането им.
Писмените заявления се подават в Центъра за административно обслужване лично.
По електронен път искането за издаване на дубликат на удостоверение се подава чрез попълване на електронно заявление в Портала за електронни административни услуги на НАЦИД portal.nacid.bg или чрез Системата за сигурно електронно връчване edelivery.egov.bg, или чрез Единен портал за достъп до електронни административни услуги (ЕПДЕАУ) e-gov.bg.
IX. Информация за предоставяне на услугата по електронен път
Административната услуга е от ниво 3 – Двустранна комуникация - заявяване на услуги изцяло по електронен път, включително електронно подаване на данни и документи, електронна обработка на формуляри и електронна идентификация на потребителите, освен ако със закон се допуска предоставяне на електронна административна услуга без идентификация, съгласно § 1 от Наредбата за Административния регистър.
Интернет адрес, на който се намира формулярът за нейното заявяване: portal.nacid.bg
Вид на услугата: първична.
Средства за електронна идентификация:
Заявителят може да достъпи електронните услуги на НАЦИД чрез КЕП, използвайки Системата за електронна автентикация (е-Автентигация), или да се регистрира с потребителско име и парола в Портала за електронни услуги на НАЦИД чрез попълване на формата за създаване на потребителски профил. Необходимите данни за създаване на профил са: име, презиме и фамилия; потребителско име; e-mail адрес, персонален идентификатор (ЕГН, ЛНЧ или друг идентификатор) и парола. На посочения адрес на електронна поща заявителят получава съобщение с линк за активация на създадения електронен профил. След активиране на потебителкия профил заявителят има достъп до функционалностите на портала след влизане с потребителското си име и парола.
При подаване на документите по електронен път към заявлението се прилагат сканирани копия на изискваните документи, подписани с електронен подпис.
X. Срок на действие на документа
Издаденият дубликат на удостоверение е безсрочeн.
XI. Цена на услугата
За услугата не се дължи такса.
XII. Орган, осъществяващ контрол върху дейността на НАЦИД, като административен орган по предоставяне на услугата
Министърът на образованието и науката контролира дейността на НАЦИД
XIII. Ред и срокове за обжалване на действията на НАЦИД, като орган по предоставяне на административната услуга
Обжалването се извършва по реда на Административно-процесуалния кодекс в 14-дневен срок от получаване на издадения административен акт. Жалбата се подава чрез НАЦИД до съответния административен съд.
XIV. Начини за подаване на предложение във връзка с услугата
Сигнали, предложения, жалби и протести се подават чрез Центъра за административно обслужване съгласно утвърдената Харта на клиента, достъпна на интернет адреса на НАЦИД.
По електронен път сигнали и предложения се подават на следните електронни адреси:
- портал за електронни услуги на НАЦИД portal.nacid.bg;
- формуляр за обратна връзка: nacid.bg/bg/contacts.
XV. Начини на получаване на резултата от услугата
Изготвеният дубликат на удостоверение (отказ) се получава според заявеното желание на потребителя:
1. В Центъра за административно обслужване от заявителя срещу представяне на входящ номер, полагане на подпис и изписване на имената на получателя в заявлението.
2. По пощата чрез лицензиран пощенски оператор като вътрешна куриерска/препоръчана пощенска пратка за сметка на получателя, при изрично изразено желание в заявлението за предоставяне на услугата (НАЦИД има сключен договор със СП „EMS/Bulpost“ за извършване на тази услуга). Информация за цената на услугата може да се намери на адрес: https://emsbulpost.bg. Цената се заплаща в брой на куриера при доставка. В случай, че заявителят/представителят е изявил желание да ползва услугите на друг оператор, заявяването на куриер и придвижването на пратката е негова отговорност.
3. По пощата чрез лицензиран пощенски оператор като международна препоръчана пощенска пратка за сметка на получателя, при изрично изразено желание в заявлението за предоставяне на услугата, коректно изписан адрес за получаване с латински букви и арабски цифри и предплащане на цената за куриерската услуга (НАЦИД има сключен договор със СП „EMS/Bulpost“ за извършване на тази услуга). Информация за цената на услугата може да се намери на адрес: https://emsbulpost.bg. В случай, че заявителят/представителят е изявил желание да ползва услугите на друг оператор, заявяването на куриер и придвижването на пратката е негова отговорност.
Предплащането на цената за международната куриерска услуга може да се извърши:
- през Единната входна точка за електронни плащания към доставчици на електронни административни услуги pay.egov.bg;
- в Центъра за административно обслужване - на каса или чрез ПОС терминално устройство;
- по банков път по посочената набирателна сметка на НАЦИД, като в основанието за плащане се изписва „предплащане на цена за международна куриерска услуга“ и платежният документ се прилага към заявлението:
УниКредит Булбанк кл. Батенберг,
IBAN BG 66UNCR96603319995018
BIC UNCRBGSF
4. По електронен път на посочения електронен адрес.
5. На профил, регистриран в Информационната система за сигурно електронно връчване.