Административни звена, в които се подават документите и се получава информация за хода на преписката:
Отдел "Гражданска регистрация, деловодство и управление на човешките ресурси"
Адрес: обл. София (столица), общ. Столична, гр. София, р-н Лозенец, бул. "Васил Левски" 2, п.к. 1142
Код за междуселищно избиране: 02
Телефон за връзка: 070020555
Факс: 8657068
Адрес на електронна поща: lozenets@sofia.bg
Работно време: Стандартно работно време, от 08:30 до 17:00, Приемно време: четвъртък от 09:00 до 12:00.
В звеното е осигурен достъп за хора с увреждания
Възстановяване и промяна на имеУслугата предоставя възможност за възстановяване или промяна на име. В резултат от реализирането на процедурата се изготвят два документа за заявителя - решение за допускане на възстановяването или промяната на имената и удостоверение-дубликат от акт за раждане.
При заявяване на услугата по електронен път: Квалифициран електронен подпис (КЕП), издаден от български доставчик на удостоверителни услуги.
Съгласно чл. 2 от Инструкция № 1 от 22 юни 2001 г., във връзка с чл. 19а, ал. 2 и 3 от ЗГР, услугата може да се заяви само от тези български граждани, чиито имена са насилствено променени и те не са упражнили това свое право до този момент. Също така, могат да се възстановят или променят имената:
- на непълнолетни, ако имената на техните родители или на единия от тях са принудително променени;
- на българските граждани (и техните непълнолетни деца), родени след като имената на техните родители или на един от тях са били принудително променени.
С оглед на горното заявители на услугата могат да бъдат:
- лицата, за чиито имена се иска промяна или възстановяване;
- родителите, чиито имена са променени или възстановени – за своите непълнолетни деца; в случаи на учреденото настойничество.
Услугата може да се заяви и от настойниците.
Решението за възстановяване или промяна на името по административен ред се взема след обстоятелствена проверка в регистрите по гражданско състояние и регистъра на населението, а в случаите, когато постоянният адрес на лицето е различен от мястото, където е съставен актът за раждане, преди произнасянето с решение по искането на лицето за възстановяване или промяна на името, длъжностното лице по гражданското състояние по постоянния адрес по служебен път изисква копие от акта за раждане или заверен препис на акта за раждане на съответното лице. С оглед на това е видно, че законодателят е възприел подход, при който необходимата информация за предоставянето на услугата се събира по служебен път. В този смисъл, в общият случай няма да е необходимо представянето на документи, придружаващи искането, от които да се черпят данни, свързани с условията по предоставянето на услугата и за заявяването ?, независимо от качеството на правоимащато лице - заявител, ще са необходими:
- искане
На основание чл. 4, ал. 5 от Инструкция № 1 от 22 юни 2001 г., заявителят може да предостави на длъжностното лице по гражданска регистрация и копие от акта за раждане (на заявителя, когато иска промяна или възстановяване на свои имена, или на непълнолетно дете, когато се иска промяна на негови имена). Това обаче е възможност, реализирането на която е предоставено в преценка на заявителя и не е негово задължение. В този смисъл, непредставянето на съответния акт за раждане не би представлявало недостатък при заявяването на услугата, който да подлежи на отстраняване в хипотезата на чл. 30 от АПК.
Услугата по „Възстановяване и промяна на име” не подлежи на таксуване на основание чл. 110, ал. 2, т. 7 от ЗМДТ.