Административни звена, в които се подават документите и се получава информация за хода на преписката:
Дирекция "Консулски отношения"
Адрес: обл. София (столица), общ. Столична, гр. София, р-н Слатина, улица "Александър Жендов" № 2, п.к. 1113
Код за междуселищно избиране: 02
Телефон за връзка: 948-23-65
Адрес на електронна поща: Consular@mfa.bg
Работно време: Стандартно работно време, от 09:00 до 17:30, Работното време в дирекцията е от 9:00 до 17:30 ч. с 30 минутна почивка между 12:00 и 14:00 ч. Работното време на задгранични представителства може да намерите на отделните сайтове на задграничните представителства, които са поместени на сайта https://www.mfa.bg в подрубрика "Дипломатически представителства".
В звеното е осигурен достъп за хора с увреждания
НЕОБХОДИМИ ДОКУМЕНТИ. ПРОЦЕДУРАЗаявленията за издаване на удостоверение за завръщане в Република България на чужденец се подават в дипломатическите или консулските представителства на Република България в чужбина.
Към заявлението следва да се приложи снимка и документи, удостоверяващи самоличността на лицето, както и документи относно основанието за издаване на удостоверението.
В дипломатическите и консулските представителства на Република България в чужбина, в които има техническа възможност, длъжностните лица при приемане на заявлението заснемат с цифрови устройства подписа и лицето на заявителя.
Длъжностните лица в дипломатическото или консулското представителство на Република България в чужбина, в което е прието и обработено заявлението, въвеждат данните от заявлението и данните от приложените документи, включително биометричните данни и подписа на заявителя, в информационна система, регистрират ги под формата на "Искане за издаване на удостоверение за завръщане в Република България на чужденец" и ги изпращат за съгласуване чрез МВнР в срок до два работни дни от датата на приемане на заявлението.
В зависимост от изгубения български личен документ, съгласуването се извършва със съответните органи на Министерството на вътрешните работи или с Държавната агенция за бежанците, които следва да извършват необходимите проверки и да уведомят, чрез МВнР, дипломатическото или консулското представителство на Република България в чужбина за взетото решение - за даване на съгласие за издаване или за отказ за издаване на искания документ за самоличност.
Дипломатическото или консулското представителство на Република България в чужбина уведомява лицето за взетото решение в срок до 3 работни дни, като също така следва да уведоми чрез МВнР компетентните власти за получаването от заявителя на издаденото удостоверение за завръщане.
В случай че заявителят не се яви да получи удостоверението за завръщане в Република България на чужденец в разрешения срок на валидност, искането се анулира.
За услугата се заплаща фиксирана такса на стойност 240 лв.Таксата се заплаща в брой, с банкова карта или по банковата сметка на съответното дипломатическо или консулско представителство, в зависимост от държавата на акредитация.
Редът и осигурените начини на заплащане, конкретният размер и възможността за заплащането на таксите в местна и/или друга валута, се определят със заповед на ръководителя на съответното задгранично представителство и се обявяват в консулската служба.
Лицата, които подават заявление за издаване на удостоверение за завръщане в България на чужденец, поради това, че документите им за самоличност са насилствено отнети, повредени или унищожени по независещи от притежателите причини, като стихийни бедствия, аварии, катастрофи, грабежи и оказване на неотложна медицинска помощ, се освобождават от заплащане на таксите, когато това е удостоверено с документи, издадени от компетентните органи на приемащата държава.
Услугата може да бъде заплатена по един от следните начини:На гише в административно звено за обслужване в брой
По банков път
На гише в административно звено за обслужване с банкова карта