Държавната помощ за регионално развитие под формата на преотстъпен данък се предоставя за проект за първоначална инвестиция на данъчно задължено лице, което е микро-, малко или средно предприятие. Корпоративният данък се преотстъпва в размер до 100 на сто на данъчно задължени лица, за данъчната им печалба от извършваната производствена дейност, включително производство на ишлеме, когато са изпълнени едновременно следните условия:
1. Данъчно задълженото лице извършва производствена дейност в изпълнение на проект за първоначална инвестиция единствено в общини, в които за предходната година преди годината, в която се подава формуляр за кандидатстване за помощ, има безработица със или над 25 на сто по-висока от средната за страната за същия период; Общините с безработица, по-висока от средната за страната, за целите на чл. 184, т. 1 от ЗКПО се определят ежегодно със заповед на министъра на финансите, която се обнародва в „Държавен вестник“.
2. През целия данъчен период данъчно задълженото лице поддържа не по-малко от 10 работни места, като най-малко 50 на сто от тях са заети пряко в извършваната производствена дейност;
3. През целия данъчен период не по-малко от 30 на сто от персонала са лица с постоянен адрес в общини по т. 1;
4. Изпълнени са условията по чл. 189 от ЗКПО:
а) помощта има необходимия стимулиращ ефект, отговарящ на един от сценариите, описан в т. 59 от Насоките за регионална държавна помощ (2021/C 153/01) (ОВ, С 153/1 от 29 април 2021 г.);
б) помощта не поражда явните отрицателни ефекти, описани в т. 111 - 118 от Насоките за регионална държавна помощ (2021/C 153/01);
в) спазени са всички други условия за допустимост.
Разпоредбата на чл. 189, т. 1 от ЗКПО регламентира общите условия, които данъчно задълженото лице, трябва да изпълни за целите на предоставяне на държавна помощ за регионално развитие под формата на преотстъпен корпоративен данък, които са следните:
1. Данъчно задълженото лице следва да подаде формуляр за кандидатстване за помощ за регионално развитие:
• формулярът е по утвърден образец;
• подава се до изпълнителния директор на Българската агенция за инвестиции (БАИ);
• формулярът се подава най-късно преди започване на изпълнението на проекта за първоначална инвестиция.
2. БАИ е издала Заповед, в която:
• е потвърдено, че помощта има необходимия стимулиращ ефект, отговарящ на един от сценариите, описан в т. 59 от Насоките за регионална държавна помощ (2021/C 153/01) (ОВ, С 153/1 от 29 април 2021 г.), помощта не поражда явните отрицателни ефекти, описани в т. 111 - 118 от Насоките за регионална държавна помощ (2021/C 153/01), както и че са спазени всички други условия за допустимост, и
• са вписани максималният размер, интензитетът и срокът на помощта.
Условия, които оказват влияние върху размера и интензитета на помощта:
- сумата на преотстъпените данъци (помощта) в хода на изпълнение на проекта за първоначална инвестиция не може да надвишава размера на помощта, определен в заповедта;
- намаляването на размера на приемливите разходи за съответната първоначална инвестиция не може да доведе до надвишаване на интензитета на помощта, определен в заповедта;
- максималният интензитет на помощта е 50 на сто, а за първоначална инвестиция, извършвана в общини от Югозападния регион - 25 на сто, изчислен въз основа на настоящата стойност на помощта спрямо настоящата стойност на общите приемливи разходи за първоначалната инвестиция, декларирани от данъчно задълженото лице във формуляра за кандидатстване;
- стойността на помощта и стойността на приемливите разходи за материални и нематериални активи се определят по настояща стойност към датата на предоставянето на помощта, като се използва референтният лихвен процент, определен от Европейската комисия, към тази дата.
Условия, свързани с приемливите разходи, първоначалната инвестиция и активите, които са част от нея:
- държавната помощ под формата на преотстъпен корпоративен данък се използва за придобиване на материални и нематериални активи, които са част от проекта за първоначална инвестиция;
- първоначалната инвестиция трябва да бъде извършена в срок до три календарни години, в т.ч. годината на получаване на заповедта;
- дейността, свързана с първоначалната инвестиция, трябва да продължи да се осъществява в съответната община за период поне три години след годината на завършване на първоначалната инвестиция; това обстоятелство се декларира с годишните данъчни декларации всяка година до изтичане на тригодишния срок;
- поне 25 на сто от стойността на приемливите разходи за материалните и нематериалните активи, включени в първоначалната инвестиция, трябва да е финансирана със собствени или привлечени средства от данъчно задълженото лице; не се смятат за собствени или привлечени средства преотстъпеният корпоративен данък, както и други средства, в които има какъвто и да е елемент на държавна помощ;
- материалните и нематериалните активи, включени в първоначалната инвестиция, трябва да са придобити при пазарни условия, съответстващи на такива при несвързани лица; нематериалните активи, включени в първоначалната инвестиция, трябва да са амортизируеми активи;
- нематериалните активи, включени в първоначалната инвестиция, трябва да се ползват единствено в производствения обект, за който се получава помощта, да са включени в активите на данъчно задълженото лице и да останат свързани с проекта за първоначална инвестиция за период поне три години;
- за посочените активи - данъчно задълженото лице не е получател по някоя от следните помощи: помощ по смисъла на чл. 107, параграф 1 от Договора за функционирането на Европейския съюз; минимална помощ, предоставяна съгласно всички регламенти за помощ de minimis; финансова помощ по Програмата за развитие на селските райони; всяка друга публична финансова помощ от държавния бюджет и/или от бюджета на Европейския съюз;
- за първоначална инвестиция, свързана с диверсификация на продукцията на производствен обект с продукти, които не произвежда, приемливите разходи трябва да надвишават с поне 200 на сто балансовата стойност на активите, които се използват повторно, към 31 декември на годината преди започването на изпълнението на проекта за първоначалната инвестиция.
Допълнителни условия в случаите, когато първоначалната инвестиция е част от голям инвестиционен проект или от единен инвестиционен проект:
1. в случаите, когато данъчно облекчение се предоставя за голям инвестиционен проект, който е получил помощ от всички източници на равнище група, чиято обща стойност превишава индивидуалния праг за уведомяване, определен в Регламент (ЕС) № 651/2014 на Комисията от 17 юни 2014 г. за обявяване на някои категории помощи за съвместими с вътрешния пазар в приложение на членове 107 и 108 от Договора (ОВ, L 187/1 от 26 юни 2014 г.):
- данъчното облекчение може да бъде ползвано за съответната година само ако е получено положително решение от Европейската комисия вследствие на уведомление, направено по реда на чл. 108, ал. 3 от Договора за функционирането на Европейския съюз; министърът на финансите уведомява Европейската комисия по реда на Закона за държавните помощи; данъчно задълженото лице е длъжно да предостави на министъра на финансите необходимата информация за изпращане на уведомление до Европейската комисия;
- стойността на помощта и стойността на приемливите разходи за материални и нематериални активи, включени в голям инвестиционен проект, се определят по настояща стойност към датата на уведомяването на Европейската комисия по реда на чл. 108, ал. 3 от Договора за функционирането на Европейския съюз, като се използва референтният лихвен процент, определен от Европейската комисия, към тази дата;
- данъчното облекчение може да бъде ползвано само ако е спазен коригираният размер на помощта за регионална помощ за големи инвестиционни проекти, както е определен в т. 19 (3) от Насоките за регионална държавна помощ (2021/C 153/01); стойността на помощта и стойността на приемливите разходи за материални и нематериални активи, включени в голям инвестиционен проект, се определят по настояща стойност към датата на предоставянето на помощта, като се използва референтният лихвен процент, определен от Европейската комисия, към тази дата.
2. в случаите, когато се предоставя помощ за проект за първоначална инвестиция, считана за част от единен инвестиционен проект, помощта на данъчно задълженото лице за този проект се намалява за приемливите разходи, които не могат да надвишават коригирания размер на помощта, както е определен в т. 19 (3) от Насоките за регионална държавна помощ (2021/C 153/01).
Редът и начинът за издаване на заповедта се определят със Заповед на министъра на финансите и министъра на иновациите и растежа.
Производството по издаване на заповед по чл. 189, т. 1, буква „б“ от ЗКПО от изпълнителния директор на БАИ започва след получаване на формуляр за кандидатстване по чл. 189, т. 1, буква „а“ от ЗКПО.
Българската агенция за инвестиции извършва проверка за съответствие на проекта за първоначална инвестиция с условията на схемата за държавна помощ за регионално развитие по чл. 184 във връзка с чл. 189 от ЗКПО и за потвърждение на условията за издаване на заповедта по чл. 189, т. 1, буква „б“ от ЗКПО.
При проверката се извършва и проверка за съответствие на проекта най-малко за:
1. наличието на стимулиращ ефект, отговарящ на един от сценариите, описан в т. 59 от Насоките за регионална държавна помощ (2021/C 153/01), за това че помощта не поражда явните отрицателни ефекти, описани в т. 111 - 118 от Насоките за регионална държавна помощ (2021/C 153/01), както и че са спазени всички други условия за допустимост;
2. максималния размер, интензитета и срока на помощта, така, че да са спазени условията на Решение на Европейската комисия от 6 юни 2023 г. по Държавна помощ SA.104266 (2022/N) — България Преотстъпване на корпоративен данък съгласно член 184 във връзка с член 189 от Закона за корпоративното подоходно облагане — схема за регионална помощ за периода 2022—2027 г. и условията на данъчното облекчение съгласно Закона за корпоративното подоходно облагане.
Държавната помощ по конкретния проект за първоначална инвестиция се приема за съответстваща на решението на Европейската комисия от 6 юни 2023 г., само когато има стимулиращ ефект. Стимулиращият ефект е налице, когато помощта (преотстъпеният данък) променя поведението на данъчно задълженото лице по такъв начин, че то да започне допълнителна дейност, допринасяща за развитието на община от Списъка на общините с безработица със или над 25 на сто по-висока от средната за страната за съответната година, която то не би предприело без помощта или би предприело, но по ограничен или различен начин, или на различно място. Преотстъпеният данък не трябва да представлява субсидия (финансиране) за разходите за дейност, които едно данъчно задължено лице е щяло да поеме и не трябва да компенсира обичайните стопански рискове от икономическа дейност.
Наличието на стимулиращ ефект може да бъде доказано при два възможни сценария:
1. сценарий 1 - инвестиционно решение – данъчното облекчение стимулира извършването на първоначална инвестиция в община от Списъка на общините с безработица със или над 25 на сто по-висока от средната за страната за съответната година, тъй като първоначалната инвестиция при други обстоятелства не би била достатъчно рентабилна за данъчно задълженото лице, или
2. сценарий 2 - избор на местоположение - данъчното облекчение стимулира извършването на планираната първоначална инвестиция в община от Списъка на общините с безработица със или над 25 на сто по-висока от средната за страната за съответната година, а не на друго място, тъй като данъчното облекчение компенсира нетните недостатъци и разходи, свързани с местоположението в тази община.
В случай че БАИ констатира несъответствия и/или непълноти във формуляра и приложените към него документи, данъчно задълженото лице писмено се уведомява за тях. Уведомяването на данъчно задълженото лице за констатирани несъответствия или непълноти се извършва от Изпълнителния директор на БАИ или от упълномощеното от него длъжностно лице, като се изпраща на хартиен носител или по електронен път по един или няколко от следните начини:
1. препоръчано писмо с обратна разписка;
2. на хартиен носител по реда на т. 1 и по електронна поща без използване на електронен подпис;
3. по електронен път с използване на електронен подпис.
Ако уведомлението не бъде прието от лицето на посочения от него адрес, уведомяването се счита за извършено с поставянето му на специално определено място в сградата на БАИ.
В срок до 14 дни, считано от датата на получаване на уведомлението, данъчно задълженото лице следва да отстрани несъответствията и/или непълнотите. При неотстраняване на несъответствията и/или непълнотите в посочения срок БАИ уведомява данъчно задълженото лице за прекратяване на производството.
След извършване на оценка на формуляра за кандидатстване се изготвя мотивирано предложение за издаване или за отказ за издаване на заповед по чл. 189, т. 1, „б“ от ЗКПО.
В случай че в мотивираното предложение е потвърдено, че:
1. помощта има необходимия стимулиращ ефект;
2. помощта не поражда явните отрицателни ефекти;
3. са спазени всички условия за допустимост и
4. са спазени всички други условия, предвидени в ЗКПО,
изпълнителният директор на БАИ издава заповед, в която се вписват максималният размер, интензитетът и срокът на помощта.
В случай че в мотивираното предложение е посочено, че не са налице посочените обстоятелства, изпълнителният директор на БАИ отказва да издаде заповед по чл. 189, т. 1, буква „б“ от ЗКПО.
Заповедта се издава в едномесечен срок от подаване на формуляра за кандидатстване или от отстраняване на констатираните несъответствия и/или непълноти.
Заповедта се връчва на ръка или се изпраща на хартиен носител или по електронен път по един или няколко от следните начини:
1. препоръчано писмо с обратна разписка;
2. на хартиен носител по реда на т. 1 и по електронна поща без използване на електронен подпис;
3. по електронен път с използване на електронен подпис.
Българската агенция за инвестиции в срок от 2 работни дни от издаване на заповедта уведомява:
1. изпълнителния директор на Националната агенция за приходите – като изпраща копие от заповедта, копие от формуляра за кандидатстване за помощ, заедно с всички подадени документи от данъчно задълженото лице, както и копие на мотивираното предложение;
2. министъра на финансите – като изпраща копие от заповедта и копие на мотивираното предложение.
Заповедта, издадена на основание чл. 189, т. 1, буква „б“ от ЗКПО, може да бъде обжалвана по реда на Административнопроцесуалния кодекс в 14-дневен срок от съобщаването й.
Отказът за издаване на заповед по чл. 189, т. 1, б. „б“ от ЗКПО се мотивира и подлежи на обжалване по реда на Административнопроцесуалния кодекс в 14-дневен срок от съобщаването му.
Данъчното облекчение по чл. 184 от ЗКПО, представляващо държавна помощ за регионално развитие по чл. 189 от ЗКПО, може да се ползва до 31 декември 2027 г., в т. ч. за корпоративния данък за 2027 г., след постановяване на положително решение от Европейската комисия относно съответствието му с Насоките за регионална държавна помощ (2021/C 153/01) - Решение на Европейската комисия от 6 юни 2023 г. по Държавна помощ SA.104266 (2022/N).