І. Правно основание:
· чл. 170 и чл. 171 от Закон за здравето;
· чл. 8а, ал. 1 и ал. 2 от Наредба № 7 от 01.03.2005 г. за изискванията към дейността на лицата, които упражняват неконвенционални методи за благоприятно въздействие върху индивидуалното здраве.
ІІ. Характеристика:
Цел: Целта на настоящата процедура е да укаже условията и реда за регистрация на лицата, които практикуват неконвенционални методи за благоприятно въздействие върху индивидуалното здраве в РЗИ, която е задължително изискване за правомерното прилагане на тези методи.
Предмет: Удостоверението за регистрация на неконвенционална практика за благоприятно въздействие върху индивидуалното здраве дава право за осъществяване на следните неконвенционалните методи:
1. Използване на нелекарствени продукти от органичен произход;
2. Използване на нелекарствени продукти от минерален произход;
3. Използване на нетрадиционни физикални методи;
4. Хомеопатия;
5. Акупунктура и акупресура;
6. Ирисови, пулсови и аурикуларни методи на изследване;
7. Диетика и лечебно гладуване.
Разпоредбата на чл. 166, ал. 2 от Закона за здравето забранява практикуването на други неконвенционални методи, извън изброените по-горе.
ІІІ. Процедура по издаване на Удостоверение за регистрация за упражняване на неконвенционални методи за благоприятно въздействие върху индивидуалното здраве:
Орган, който предоставя административната услуга/издава индивидуалния административен акт: Директорът на РЗИ–Кърджали.
Заявители:
Право да практикуват неконвенционални методи за благоприятно въздействие върху индивидуалното здраве, с изключение на хомеопатия, имат български граждани и граждани на държава - членка на Европейския съюз, другите държави от Европейското икономическо пространство и Швейцария, които са психически здрави, не са осъждани за престъпление от общ характер и отговарят на едно от следните условия:
· притежават образователно-квалификационна степен "магистър" по професионални направления "Медицина", "Дентална медицина" или "Фармация";
· притежават образователно квалификационна степен "специалист" или "бакалавър" по професионално направление "Здравни грижи";
· притежават диплома за завършено средно образование и свидетелство за успешно проведено обучение не по-малко от 4 семестъра във висше медицинско училище при условия и по ред, определени с наредба на министъра на здравеопазването и министъра на образованието и науката.
Право да практикуват хомеопатия имат български граждани и граждани на държава - членка на Европейския съюз, другите държави от Европейското икономическо пространство и Швейцария, които притежават образователно-квалификационна степен "магистър" по професионално направление "Медицина" или "Дентална медицина".
Необходими документи:
1. Заявление по образец до директора на РЗИ-Кърджали (Приложение 1)
2. Копие от диплома за образователно-квалификационна степен:
· Магистър - „медицина", „дентална медицина" или „фармация;
· Бакалавър или специалист по обществено здраве;
· "Специалист" или "бакалавър" по професионално направление "Здравни грижи";
· Диплома за завършено средно образование и свидетелство за успешно проведено обучение не по-малко от 4 семестъра във висше медицинско училище при условия и по ред, определени с наредба на министъра на здравеопазването и министъра на образованието и науката.
3. Свидетелство за съдимост - служебно установяване на обстоятелствата относно съдимостта на лицата, когато са български граждани; лицата – членове на управителните и контролните органи, които не са български граждани, представят свидетелство за съдимост или аналогичен документ.
4. Документ за психично здраве на лицето.
5. Книга за посещенията, по образец съгласно Приложение № 3 към Наредба № 7.
6. Документ за платена държавна такса, съгласно тарифа за таксите, които се събират от органите на държавния здравен контрол и Националните центрове по проблемите на общественото здраве по Закона за здравето.
Забележка: В заявлението изчерпателно се изброяват неконвенционалните методи и средства, които лицето ще практикува.
Вътрешен ход на процедурата:
1. Заявлението за издаване на Удостоверение за регистрация на неконвенционални методи за благоприятно въздействие върху индивидуалното здраве заедно с изискващите се документи се входират в центъра за административно обслужване и се регистрират в автоматизирана информационна система за управление на документооборота Евентис R7 под съответен на услугата номер. В заявлението се посочват изчерпателно неконвенционалните методи и средства, които лицето ще практикува.
2. По служебен път след резолюция, преписката се предоставя на директор дирекция „Медицински дейности”, който я насочва към служител, определен за изпълнение на процедурата.
3. В срок от 3 работни дни от подаване на заявлението длъжностното лице от дирекция МД извършва проверка на изискуемите документи.
4. Копие от заявлението се предава в дирекция “Надзор на заразните болести”. В срок от 14 дни от подаване на заявлението, длъжностно лице от дирекция НЗБ извършва проверка за съответствие на помещенията, където ще бъдат прилагани неконвенционалните методи, съгласно чл. 6 от Наредба № 7 от 1 март 2005 г. за изискванията към дейността на лицата, които упражняват неконвенционални методи за благоприятно въздействие върху индивидуалното здраве.
5. В случай на съответствие, длъжностното лице предава на дирекция МД попълнен Протокол за съответствието на помещенията със здравните изисквания, съгласно Приложение 2 от Наредба № 7 от 1 март 2005 г. за изискванията към дейността на лицата, които упражняват неконвенционални методи за благоприятно въздействие върху индивидуалното здраве.
6. При непълнота на представените документи или несъответствие с изискванията за регистрация директорът на Регионалната здравна инспекция в 15-дневен срок уведомява писмено лицето за това и определя 10-дневен срок за отстраняването им.
7. Срокът за издаване на Удостоверението за регистрация на лицата, които практикуват неконвенционални методи за благоприятно въздействие върху индивидуалното здраве, спира да тече от деня на уведомяването на заявителя.
8. След извършване на проверката и отстраняване на непълнотата и/или несъответствието се извършва служебно установяване на обстоятелствата относно съдимостта на лицата, когато са български граждани. Лицата – членове на управителните и контролните органи, които не са български граждани, представят свидетелство за съдимост или аналогичен документ.
9. В 15-дневен срок от подаване на заявлението или от отстраняване на непълнотата и/или несъответствието, директорът на РЗИ-Кърджали издава заповед за вписване в регистъра на лицата, упражняващи неконвенционални методи за благоприятно въздействие върху индивидуалното здраве и удостоверение за регистрация, в което се посочват видовете неконвенционални методи, които лицето ще прилага или прави мотивиран отказ за издаването му.
10. Удостоверението за регистрация на неконвенционална практика за благоприятно въздействие върху индивидуалното здраве или мотивираният отказ за издаването му се изготвят в три екземпляра – за заявителя, за дирекция МД и дирекция НЗБ, след което се представят за подпис от директора на РЗИ.
11. Удостоверението се подпечатва с печата на РЗИ и в срок до 15 календарни дни от датата на подаване на заявлението, се предава в центъра за административно обслужване на РЗИ.
Цялата служебна преписка се съхранява от съответното длъжностно лице в дирекция „Медицински дейности“, извършващи вписванията.
Регистрация може да се откаже, ако описаният в заявлението неконвенционален метод е в нарушение на нормативните изисквания. Отказът за регистрация подлежи на обжалване по реда на Административнопроцесуалния кодекс.
Срок за предоставяне: до 15 календарни дни от датата на подаване на заявлението
Срок за валидност на Удостоверението за регистрация:
Удостоверението за регистрация се издава за неопределен срок. Действието му се прекратява при настъпване на нова промяна в обстоятелствата на регистрацията с последващо издаване на ново удостоверение за регистрация или заповед на директора на РЗИ–Кърджали за заличаване на лицето, практикуващо неконвенционални методи за благоприятно въздействие върху индивидуалното здраве от регистъра на РЗИ.
Отказ за издаване на Удостоверение за регистрация на лице, упражняващо неконвенционални методи за благоприятно въздействие върху индивидуалното здраве:
При непълнота на изискуемите документи и неотстраняването й в указания срок директорът на РЗИ-Кърджали прави мотивиран отказ за издаване на Удостоверението за регистрация на неконвенционална практика за благоприятно въздействие върху индивидуалното здраве и уведомява писмено лицето за това.
Отказът подлежи на обжалване по реда на Административнопроцесуалния кодекс.
Действия които трябва да се предприемат при изгубване или унищожаване на Удостоверението за регистрация:
В 7-дневен срок от настъпване на събитието представителя на лечебното заведение следва да се уведоми за това писмено РЗИ-Кърджали. В този случай РЗИ издава на лицето препис на издаденото Удостоверението за регистрация на неконвенционална практика.
Начини на заявяване на услугата:
· със заявление в центъра за административно обслужване - гр. Кърджали, ул. “Ген. Вл. Стойчев” № 2 - лично или срещу предоставено нотариално заверено пълномощно;
· устно в центъра за административно обслужване, за което служител съставя протокол. При устното заявяване в ЦАО, протоколът се подписва от заявителя и от длъжностното лице, което го е съставило, като в него задължително се отбелязват и приложените документи;
· със заявление по пощата/лицензиран пощенски оператор – п.к. 6600 гр. Кърджали, ул. “Ген. Вл. Стойчев” № 2 (разходите за доставка са за сметка на заявителя на услугата.)
По електронен път:
· със заявление, подписано с КЕП, по електронна поща на адрес - rzi.kj@rzi-kardjali.com;
· чрез Системата за сигурно електронно връчване https://edelivery.egov.bg/ - изисква се КЕП и профил в Системата..
Срок на действие на документа/индивидуалния административен акт: Безсрочно до настъпване на промяна в обстоятелствата на регистрацията
Такси или цени на услугата, включително при предоставяне по електронен път, основание за тяхното определяне и начини на плащане
Лицата, които упражняват неконвенционални методи за благоприятно въздействие върху индивидуалното здраве, заплащат за регистрация такса в размер 100 лева на основание чл. 11 от Тарифа за таксите, които се събират от органите на държавния здравен контрол и националните центрове по проблемите на общественото здраве по закона за здравето, приета с ПМС № 242/08.10.2007 г. (обн. ДВ, бр. 83 от 16.10.2007 г.)
Начини на плащане:
· в брой на касата в центъра за административно обслужване на адрес: гр. Кърджали, ул. “Ген. Вл. Стойчев” № 2;
· на ПОС терминал в центъра за административно обслужване на адрес: гр. Кърджали, ул. “Ген. Вл. Стойчев” № 2;
· по банков път - банкова сметка на РЗИ-Кърджали IBAN: BG74SOMB91303150879901, ОБЩИНСКА БАНКА – клон Кърджали.
Орган, осъществяващ контрол върху дейността на органа по предоставянето на услугата: Министър на здравеопазването.
Ред, включително срокове за обжалване на действията на органа по предоставянето на услугата: по реда и в сроковете, регламентирани с Административнопроцесуалния кодекс.
Начини на получаване на резултата от услугата:
· на място - лично (респективно на упълномощен негов представител) срещу подпис в центъра за административно обслужване на РЗИ;
· по пощата/чрез лицензиран пощенски оператор на адрес, посочен от заявителя, като заявителят декларира, че пощенските разходи са за негова сметка, платими при получаване на документа;
· по електронен път съгласно Закона за електронния документ и електронните удостоверителни услуги, Наредба за общите изисквания към информационните системи, регистрите и електронните административни услуги
· чрез Системата за сигурно електронно връчване;
· чрез Системата за електронен обмен на съобщения.