Административни звена, в които се подават документите и се получава информация за хода на преписката:
Дирекция "Административна, финансово-стопанска дейност и управление на собствеността"
Адрес: обл. София (столица), общ. Столична, гр. София, р-н Изгрев, бул. "Д-р Г. М. Димитров" №52 А, п.к. 1125
Код за междуселищно избиране: 02
Телефон за връзка: (02)8173826
Факс: (02)9713120
Адрес на електронна поща: ivanka.koteva@nacid.bg
Работно време: Гъвкаво работно време, от 08:00 до 18:30, Административното обслужване се осъществява без прекъсване за обедна почивка всеки работен ден с изключение на официалните празници.
В звеното е осигурен достъп за хора с увреждания
Дирекция „Информационни дейности и удостоверяване на образователни документи“
Адрес: обл. София (столица), общ. Столична, гр. София, р-н Изгрев, бул. "Д-р Г.М.Димитров" № 52А, п.к. 1125
Код за междуселищно избиране: 02
Телефон за връзка: (02)8173824
Факс: (02)9713120
Адрес на електронна поща: nacid@nacid.bg
Работно време: Гъвкаво работно време, от 08:00 до 18:30, Работното време е без прекъсване за обедна почивка. Всеки работен ден с изключение на официалните празници.
В звеното е осигурен достъп за хора с увреждания
Дирекция "Академично признаване и регулирани професии"
Адрес: обл. София (столица), общ. Столична, гр. София, р-н Изгрев, бул. "Д-р Г.М.Димитров" № 52А, п.к. 1125
Код за междуселищно избиране: 02
Телефон за връзка: (02)8173824
Факс: (02)02 9713120
Адрес на електронна поща: naric@nacid.bg
Работно време: Гъвкаво работно време, от 08:00 до 18:30, Работното време е без прекъсване за обедна почивка. Всеки работен ден с изключение на официалните празници.
В звеното е осигурен достъп за хора с увреждания
I. Заявяване на административната услугаАдминистративната услуга се заявява лично или чрез представител по един от следните начини:
1. По електронен път:
· чрез попълване на електронна форма на адрес https://apostille.bg/services/professionalQualification.
· чрез Единния портал за достъп до електронни административни услуги (ЕПДЕАУ) на адрес https://egov.bg/wps/portal/egov/dostavchitsi%20na%20uslugi/administrativni%20strukturi,%20sazdadeni%20s%20postanovlenie%20na%20ms/uslugi-163/2650?callerId=bd539a15-2d42-4654-b4fc-7750fd5f5f73&cP=2.
2. Подаване на писмено заявление по образец, утвърден от главния секретар на НАЦИД:
· чрез Системата за сигурно електронно връчване edelivery.egov.bg (изисква се регистрация и средство за електронна автентикация – КЕП, ПИК на НОИ или ПИК на НАП);
· на електронен адрес nacid@nacid.bg;
· чрез лицензиран пощенски оператор на адреса на Центъра за административно обслужване на НАЦИД;
· на място в Центъра за административно обслужване на НАЦИД.
3. Устно искане, направено на място в Центъра за административно обслужване на НАЦИД.
Исканията, внесени устно, се отразяват в протокол, който се подписва от заявителя и от длъжностното лице, което го е съставило. Организациите подават искането си само писмено.
II. Необходими документи1. Заявление по образец, утвърден от главния секретар на НАЦИД (само при подаване на писмено заявление чрез лицензиран пощенски оператор, на място в ЦАО, на посочения електронен адрес или чрез Системата за сигурно електронно връчване).
Заявлението може да се получи на място в Центъра за административно обслужване, да се изтегли от страницата на НАЦИД на адрес: https://nacid.bg/bg/services/services_01/ или от страницата на Административния регистър на адрес: https://iisda.government.bg/adm_services/services/service_provision/82647.
2. Копие на диплома, удостоверение или свидетелство за придобита професионална квалификация.
Не се предоставя копие на диплома за висше образование/дубликат, издадена след 01.01.2012 г., диплома за средно образование/дубликат, издадена след 01.01.2007 г. и свидетелство за професионална квалификация, издадено след 01.06.2008 г. В заявлението се посочват номерата и датите на издаване на документите, за да бъдат служебно проверени в регистри на издадени образователни документи;
3. Копие на други документи, доказващи придобита професионална квалификация;
4. Копие на документ за членство в професионална организация, ако заявителят членува в такава;
5. Копие на документ за идентичност на лице с различни имена;
6. Декларация от заявителя по образец, че не му е отнето правото за упражняване на професията и за наличието/липсата на наложени административни наказания във връзка с упражняване на професията - може да бъде изтеглена от интернет страницата на НАЦИД на адрес: https://nacid.bg/bg/services/services_01/, както и да бъде получено на място в Центъра за административно обслужване;
7. Копие на документ, доказващ заплащането на заявената административна услуга, когато плащането е извършено на място в Центъра за административно обслужване или по банков път.
8. Документ за предплащане на цената за пощенската услуга, в случай че е заявено изпращане на документите в чужбина с международна пощенска пратка.
III. Вътрешен ход на процедурата при подаване на писмено заявлениеСлужител на ЦАО извършва проверка на заявлението и приложените към него документи и дава указания за отстраняване на несъответствия. С входящ номер се регистрират заявления, които отговарят на всички нормативни изисквания и към които са приложени всички необходими документи.
След получаване на входящ номер от деловодната система на НАЦИД, направените искания се насочват към дирекция „Академично признаване и регулирани професии“, където се извършва проверка на статута на институцията, издала документите, проверка на автентичността на документите, оценяване на съответствието на данните от тях с държавните изисквания за придобиване на професионалната квалификация в Република България и издаване на удостоверение при липса на основание за отказ.
След издаване на удостоверение за професионална квалификация по нерегулирана професия, придобита на територията на Република България, необходимо за достъп или за упражняване на регулирана професия на територията на друга държава, то се насочва към дирекция „Информационни дейности и удостоверяване на образователни документи“ за издаване на Apostille.
IV. ОтказНационалният център за информация и документация, като оправомощен орган съгласно Закона за ратифициране на Конвенцията за премахване на изискването за легализация на чуждестранни публични актове (Хагска конвенция за Apostille), НЕ издава Apostille, ако:
- е налице мотивиран писмен отказ за издаване на удостоверение, когато представените документи не са издадени съгласно изискванията на българското законодателство, са издадени след обучение, проведено в нарушение на изискванията на българското законодателство или не съответстват на професионалната квалификация, за която се иска издаване на удостоверение;
- приложеният документ (документи) НЕ е автентичен. В този случай се подава сигнал в полицията за разследване на евентуална измама;
- НАЦИД НЕ е в състояние да провери произхода и истинността на приложения документ (документи) – институцията, издала документа, е закрита и не могат да се намерят нейните архиви или архивите са унищожени по различни причини;
- заявителят или неговият представител НЕ е заплатил определената цена за извършване на услугата.
V. Начини на получаване на резултата от услугата1. В Центъра за административно обслужване от заявителя/представителя срещу представяне на входящ номер, полагане на подпис и изписване на имената на получателя в заявлението;
2. По пощата чрез лицензиран пощенски оператор като вътрешна куриерска/препоръчана пощенска пратка за сметка на получателя (Центърът има сключен договор със СП „EMS/Bulpost” за извършване на тази услуга). Информация за цената на услугата може да се намери на адрес: https://bgpost.bg/bulpost. Цената се заплаща в брой на куриера при доставка. В случай че заявителят/представителят е изявил желание да ползва услугите на друг оператор, заявяването на куриер и придвижването на пратката е негова отговорност.;
3. По пощата чрез лицензиран пощенски оператор, като международна препоръчана пощенска пратка за сметка на получателя(Центърът има сключен договор с СП „EMS/Bulpost” за извършване на тази услуга). Информация за цената на услугата може да се намери на адрес: https://bgpost.bg/bulpost/international. В случай че заявителят/представителят е изявил желание да ползва услугите на друг оператор, заявяването на куриер и придвижването на пратката е негова отговорност.
Предплащането на цената за международната куриерска услуга може да се извърши:
- в Центъра за административно обслужване - на каса или чрез ПОС терминално устройство;
- по банков път по посочената набирателна сметка на НАЦИД, като в основанието за плащане се изписва „предплащане на цена за международна куриерска услуга“ и платежният документ се прилага към заявлението:
УниКредит Булбанк кл. Батенберг,
IBAN BG66UNCR96603319995018
BIC UNCRBGSF
4. По електронна поща с идентификатор за достъп до електронния Регистър на издадените Apostilles (САМО за е-Apostille).
На профил, регистриран в Информационната система за сигурно електронно връчване.
Закон за ратифициране на Конвенцията за премахване на изискването за легализация на чуждестранни публични актове
Правилник за устройството и дейността на Националния център за информация и документация
Правилник за легализациите, заверките и преводите на документи и други книжа (Загл. изм. - ДВ, бр. 96 от 1982 г.)
За услугата се заплаща фиксирана цена на стойност 15.00 лв. / 7.67 €
- Срокът и държавната такса за издаване на удостоверение за професионална квалификация по нерегулирана професия, придобита на територията на Република България, необходимо за достъп или за упражняване на регулирана професия на територията на друга държава са:
- Обикновена услуга – срок*: 30 календарни дни, такса:
60 лв. / 30,68 €;
- Бърза услуга – срок*: 10 работни дни, такса: 120 лв. / 61,35 €;
2. Срокът и цената за издаване на Apostille са:
- За издаване на хартиен Apostille: срок*: до 8 работни часа, цена: 15 лв. / 7,67 €;
- за издаване на електронен Apostille – срок*: до 8 работни часа, цена: 7.50 лв. / 3,83 €.
Срокът за предоставяне на комплексната услуга започва да тече от момента на постъпване на плащането по банковата сметка на НАЦИД.
За издаване на удостоверение за придобита професионална квалификация по нерегулирана професия в България, дължимите такси и срокове за изпълнение на административната услуга са в съответствие с Тарифата за таксите, които се събират по Закона за признаване на професионални квалификации.
Цената за издаване на Apostille е съгласно утвърден Ценоразпис на информационни услуги и продукти, публикуван на сайта на НАЦИД: https://nacid.bg/att_files/norms/cenorazpis_NACID.pdf
Цените се определят въз основа на Методиката за определяне на разходоориентиран размер на таксите по чл. 7а на Закона за ограничаване на административното регулиране и административния контрол върху стопанската дейност и разходването им (Обн. ДВ. бр. 4 от 13 Януари 2012 г.)
Банкова сметка на НАЦИД:
УниКредит Булбанк кл. Батенберг
IBAN BG 97UNCR96603119995010
BIC UNCRBGSF
Услугата може да бъде заплатена по един от следните начини:На гише в административно звено за обслужване в брой
На гише в административно звено за обслужване с банкова карта
По банков път
По електронен път