Административни звена, в които се подават документите и се получава информация за хода на преписката:
Дирекция "Административна, финансово-стопанска дейност и управление на собствеността"
Адрес: обл. София (столица), общ. Столична, гр. София, р-н Изгрев, бул. "Д-р Г. М. Димитров" №52 А, п.к. 1125
Код за междуселищно избиране: 02
Телефон за връзка: (02)8173826
Факс: (02)9713120
Адрес на електронна поща: ivanka.koteva@nacid.bg
Работно време: Гъвкаво работно време, от 08:00 до 18:30, Административното обслужване се осъществява без прекъсване за обедна почивка всеки работен ден с изключение на официалните празници.
В звеното е осигурен достъп за хора с увреждания
Дирекция „Информационни дейности и удостоверяване на образователни документи“
Адрес: обл. София (столица), общ. Столична, гр. София, р-н Изгрев, бул. "Д-р Г.М.Димитров" № 52А, п.к. 1125
Код за междуселищно избиране: 02
Телефон за връзка: (02)8173824
Факс: (02)9713120
Адрес на електронна поща: nacid@nacid.bg
Работно време: Гъвкаво работно време, от 08:00 до 18:30, Работното време е без прекъсване за обедна почивка. Всеки работен ден с изключение на официалните празници.
В звеното е осигурен достъп за хора с увреждания
I. Заявяване на административната услугаАдминистративната услуга се заявява лично или чрез представител по един от следните начини:
1. По електронен път:
· чрез попълване на електронна форма на адрес https://apostille.bg/services/rightsOfGraduates.
· чрез Единния портал за достъп до електронни административни услуги (ЕПДЕАУ) на адрес https://egov.bg/wps/portal/egov/dostavchitsi%20na%20uslugi/administrativni%20strukturi,%20sazdadeni%20s%20postanovlenie%20na%20ms/uslugi-163/1375?callerId=bd539a15-2d42-4654-b4fc-7750fd5f5f73&cP=2.
2. Подаване на писмено заявление по образец, утвърден от главния секретар на НАЦИД:
· чрез Системата за сигурно електронно връчване edelivery.egov.bg (изисква се регистрация и средство за електронна автентикация – КЕП, ПИК на НОИ или ПИК на НАП);
· на електронен адрес nacid@nacid.bg;
· чрез лицензиран пощенски оператор на адреса на Центъра за административно обслужване на НАЦИД;
· на място в Центъра за административно обслужване на НАЦИД.
3. Устно искане, направено на място в Центъра за административно обслужване на НАЦИД.
Исканията, внесени устно, се отразяват в протокол, който се подписва от заявителя и от длъжностното лице, което го е съставило. Организациите подават искането си само писмено.
II. Необходими документи1. Заявление по образец, утвърден от главния секретар на НАЦИД (само при подаване на писмено заявление чрез лицензиран пощенски оператор, на място в ЦАО, на посочения електронен адрес или чрез Системата за сигурно електронно връчване).
Заявлението може да се получи на място в Центъра за административно обслужване, да се изтегли от страницата на НАЦИД на адрес: https://nacid.bg/bg/services/services_01/ или от страницата на Административния регистър на адрес: https://iisda.government.bg/adm_services/services/service_provision/82643.
2. Оригинал или нотариално заверено копие на дипломата за завършено висше/полувисше образование.
3. Нотариално заверено пълномощно в оригинал (когато документите се подават от упълномощено лице).
4. Копие на документ, доказващ заплащането на заявената административна услуга, когато плащането е извършено на място в Центъра за административно обслужване или по банков път.
5. Документ за предплащане на цената за пощенската услуга, в случай че е заявено изпращане на документите в чужбина с международна пощенска пратка.
III. Вътрешен ход на процедурата при подаване на писмено заявлениеСлужител на ЦАО извършва проверка на заявлението и приложените към него документи и дава указания за отстраняване на несъответствия. С входящ номер се регистрират заявления, които отговарят на всички нормативни изисквания и към които са приложени всички необходими документи.
След получаване на входящ номер от деловодната система на НАЦИД, направените искания се насочват към дирекция "Информационни дейности и удостоверяване на образователни документи", в която се изготвя писмено заявление до МОН за издаване на удостоверение.
В дирекция „Висше образование” на Министерството на образованието и науката се извършва експертна оценка на представената диплома и се изготвя удостоверение за правата, които дава тя. При необходимост се извършва проверка за установяване на автентичността на документа във висшето училище.
Писмено заявление за предоставяне на комплексната услуга може да бъде подадено в МОН или в НАЦИД.
IV. ОтказНационалният център за информация и документация, като оправомощен орган съгласно Закона за ратифициране на Конвенцията за премахване на изискването за легализация на чуждестранни публични актове (Хагска конвенция за Apostille), НЕ издава Apostille, ако:
- Е налице мотивиран писмен отказ от МОН, в случаите, в които не са налице основания за издаване на удостоверение;
- МОН установи, че приложеният документ (документи) НЕ е автентичен. В този случай се подава сигнал в полицията за разследване на евентуална измама;
- МОН НЕ е в състояние да провери произхода и истинността на приложения документ (документи) – институцията, издала документа, е закрита и не могат да се намерят нейните архиви или архивите са унищожени по различни причини;
- заявителят или неговият представител НЕ е заплатил определената цена за извършване на услугата.
V. Начини на получаване на резултата от услугата1. В Центъра за административно обслужване от заявителя/представителя срещу представяне на входящ номер, полагане на подпис и изписване на имената на получателя в заявлението;
2. По пощата чрез лицензиран пощенски оператор като вътрешна куриерска/препоръчана пощенска пратка за сметка на получателя (Центърът има сключен договор със СП „EMS/Bulpost” за извършване на тази услуга). Информация за цената на услугата може да се намери на адрес: https://bgpost.bg/bulpost. Цената се заплаща в брой на куриера при доставка. В случай че заявителят/представителят е изявил желание да ползва услугите на друг оператор, заявяването на куриер и придвижването на пратката е негова отговорност.;
3. По пощата чрез лицензиран пощенски оператор, като международна препоръчана пощенска пратка за сметка на получателя(Центърът има сключен договор с СП „EMS/Bulpost” за извършване на тази услуга). Информация за цената на услугата може да се намери на адрес: https://bgpost.bg/bulpost/international. В случай че заявителят/представителят е изявил желание да ползва услугите на друг оператор, заявяването на куриер и придвижването на пратката е негова отговорност.
Предплащането на цената за международната куриерска услуга може да се извърши:
- в Центъра за административно обслужване - на каса или чрез ПОС терминално устройство;
- по банков път по посочената набирателна сметка на НАЦИД, като в основанието за плащане се изписва „предплащане на цена за международна куриерска услуга“ и платежният документ се прилага към заявлението:
УниКредит Булбанк кл. Батенберг,
IBAN BG66UNCR96603319995018
BIC UNCRBGSF
4. По електронна поща с идентификатор за достъп до електронния Регистър на издадените Apostilles (САМО за е-Apostille).
5. На профил, регистриран в Информационната система за сигурно електронно връчване.
Закон за ратифициране на Конвенцията за премахване на изискването за легализация на чуждестранни публични актове
Правилник за устройството и дейността на Националния център за информация и документация
Правилник за легализациите, заверките и преводите на документи и други книжа (Загл. изм. - ДВ, бр. 96 от 1982 г.)
За услугата се заплаща фиксирана цена на стойност 15.00 лв. / 7.67 €1. За издаване на удостоверение за ползване правата на завършили образователно-квалификационни степени на граждани, придобили полувисше и висше образование до 27.12.1995 г. и висше образование на образователно-квалификационна степен „специалист по“ до 22.05.2007 г. в страната: срок: 5 работни дни (в случай на необходимост от проверка в съответното висше училище, когато срокът от пет работни дни започва да тече от дата на получаване на резултатите от проверката), такса: услугата е безплатна.
2. За издаване на удостоверение Apostille от НАЦИД: срок: до 8 работни часа, цена за хартиен Apostille: 15 лв. / 7,67 € цена за електронен Apostille: 7,50 лв. / 3,83 €
Срокът за предоставяне на комплексната услуга започва да тече от момента на постъпване на плащането по банковата сметка на НАЦИД
Цената за издаване на Apostille е съгласно утвърден Ценоразпис на информационни услуги и продукти, публикуван на сайта на НАЦИД: https://nacid.bg/att_files/norms/cenorazpis_NACID.pdf
Цените се определят въз основа на Методиката за определяне на разходоориентиран размер на таксите по чл. 7а на Закона за ограничаване на административното регулиране и административния контрол върху стопанската дейност и разходването им (Обн. ДВ. бр. 4 от 13 Януари 2012 г.).
Банкова сметка на НАЦИД:
УниКредит Булбанк кл. Батенберг
IBAN BG 97UNCR96603119995010
BIC UNCRBGSF
Услугата може да бъде заплатена по един от следните начини:На гише в административно звено за обслужване в брой
На гише в административно звено за обслужване с банкова карта
По банков път
По електронен път