Законът за насърчаване на инвестициите (ЗНИ) и Правилникът за неговото прилагане (ППЗНИ) въвеждат система от насърчителни мерки за инвестициите в дълготрайни материални и нематериални активи и свързаните с тях нови работни места, съгласно Регламент № 651/2014 на Европейската комисия.
Инвестициите трябва да отговарят на следните условия:
1. Да са свързани със създаването на ново предприятие, с разширяването на съществуващо предприятие/дейност, с диверсификация (разнообразяване) на производството на предприятието/дейността с нови продукти или със съществена промяна в цялостния производствен процес на съществуващо предприятие/дейност.
2. Да се осъществяват в следните икономически дейности, съгласно Статистическа класификация на икономическите дейности в Европейската общност (NACE Rev.2), съответно КИД 2008 в Р. България:
2.1. от индустриалния сектор: преработваща промишленост (код C 10-33.2), с изключение на икономическите дейности по глава I, чл. 1, параграф 3, букви „а" - „г" и глава III, чл. 13, букви „а" - „в" от Регламент (ЕС) № 651/2014.
2.2. от сектора на услугите:
а) издаване на програмни продукти (код J 58.2); дейности в областта на информационните технологии (код J 62); информационни услуги (код J 63);
б) счетоводни и одиторски дейности; данъчни консултации (код М 69.2);
в) професионални дейности в централни офиси (код 70.1); архитектурни и инженерни дейности; технически изпитвания и анализи (код М 71); научноизследователска и развойна дейност (код М 72);
г) образование (код P 85);
д) хуманно здравеопазване и медико-социални грижи с настаняване (кодове Q 86 и 87);
е) складиране и съхраняване на товари (код Н 52.1);
ж) административни и спомагателни офис дейности, дейности на телефонни центрове за услуги и спомагателно обслужване на стопанската дейност, некласифицирано другаде (кодове N 82.1, 82.2 и 82.99).
2.3. всички икономически дейности за приоритетните инвестиционни проекти, с изключение на дейностите по чл. 2, ал. 5 от ППЗНИ.
Не се насърчават инвестиции в секторите: в сектора на рибарството и аквакултурите; в първичното производство и търговията на селскостопански продукти; във въгледобивния сектор; в стоманодобивния сектор; в корабостроителния сектор; в производството на синтетични влакна; в транспортния сектор и свързаната с него инфраструктура и превоза на стоки по тръбопроводи; в производството и дистрибуцията на електроенергия и енергийните инфраструктури, производство и разпределение на газ, пара и климатизация; закриването на неконкурентоспособни въглищни мини в съответствие с Решение 2010/787/ЕС на Съвета (ОВ, L 336, 21.12.2010 г.); за изпълнение на концесионни договори за концесия за ползване по Закона за концесиите, за концесия за добив на природни богатства по отменения Закон за концесиите или за добив на подземни богатства по Закона за подземните богатства, включително дейности в добивната промишленост съгласно раздел Б от NACE Rev. 2; за изпълнение на приватизационни договори по Закона за приватизация и следприватизационен контрол; в изпълнение на споразумения за индустриално сътрудничество или офсетни споразумения.
3. Други изисквания към инвестициите
- най-малко 80 на сто от приходите от изпълнявания инвестиционен проект да са от посочените икономически дейности за срока за поддържане на инвестицията;
- срокът за изпълнение на инвестицията да е до три години от датата на започване на работата по проекта до неговото завършване, включително за голям инвестиционен проект;
- най-малко 40 на сто от приемливите разходи зa материални и нематериални активи да се финансират чрез собствени ресурси или чрез външно финансиране под форма, която изключва публична подкрепа;
- допустимите материални активи се ограничават до активи, състоящи се от земя, сгради, съоръжения, машини и оборудване, а нематериалните - до активи, които нямат физически или финансов израз, като патенти, лицензи, ноу-хау или друга интелектуална собственост.
- придобитите активи да са нови и закупени при пазарни условия от трети лица, независими от инвеститора, по смисъла на чл. 14, параграф 6 от Регламент (ЕС) № 651/2014;
· инвестицията в икономическата дейност да се поддържа в съответния регион по местонахождение най-малко 5 години за големи предприятия и 3 години за малки и средни предприятия, считано от датата на нейното завършване;
· да създават нови работни места и да се поддържат най-малко 5 години за големи предприятия и 3 години за малки и средни предприятия в съответния регион
По реда на ЗНИ не се насърчават инвестиции на лице: осъдено с влязла в сила присъда, освен ако е реабилитирано; обявено в несъстоятелност или в открито производство по несъстоятелност, или сключило извънсъдебно споразумение с кредиторите си по смисъла на чл. 740 от Търговския закон; в производство по ликвидация; с парични задължения към държавата или към община по смисъла на чл. 162, ал. 2 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс, установени с влязъл в сила акт на компетентен орган, освен ако е допуснато разсрочване или отсрочване на задълженията; което има неизплатени трудови възнаграждения към работници и служители, установени с влязло в сила наказателно постановление.
Според размера им инвестициите се делят на клас А, клас Б и Приоритетни инвестиционни проекти.
Минимални прагове на инвестициите за клас А и Б, зададени в ППЗНИ:
Минималният размер на инвестициите в един обект в икономически дейности от индустриалния сектор – преработваща промишленост (код C 10-33.2) е:
Клас А - 10 млн. лв.
Клас Б - 5 млн. лв.
Минималният размер на инвестициите в един обект в икономически дейности от сектора на услугите – складиране и съхраняване на товари (код Н 52.1); административни и спомагателни офис дейности, дейности на телефонни центрове за услуги и спомагателно обслужване на стопанската дейност, некласифицирано другаде (кодове N 82.1, 82.2 и 82.99) е:
Клас А – 3 млн. лв.
Клас Б – 1.5 млн. лв.
Минималният размер на инвестициите в един обект, когато инвестицията се осъществява изцяло в административните граници на общини, които за предходната година преди текущата имат равнище на безработица, равно или по-високо от средното за страната, е:
Клас А – 4 млн. лв.
Клас Б – 2 млн. лв.
Минималният размер на инвестициите в един обект във високотехнологични дейности от индустриалния сектор на икономиката е:
Клас А – 4 млн. лв.
Клас Б – 2 млн. лв.
Високотехнологичните дейности от преработващата промишленост са:
- производство на химични продукти (код C 20), с изключение на производство на изкуствени и синтетични влакна (код C 20.6);
- производство на лекарствени вещества и продукти (код C 21);
- производство на компютърна и комуникационна техника, електронни и оптични продукти (код C 26) и свързаните с тях инсталиране, ремонт и поддържане (кодове С 33.13 и 33.20);
- производство и ремонт на електрически съоръжения (код C 27) и свързаните с тях инсталиране, ремонт и поддържане (кодове C 33.14 и 33.20);
- производство на машини и оборудване с общо и специално предназначение (код C 28) и свързаните с тях инсталиране, поддържане и ремонт (кодове C 33.12 и 33.20);
- производство на автомобили, ремаркета и полуремаркета и други превозни средства (кодове C 29 и С 30) и свързаните с тях инсталиране, поддържане и ремонт (кодове C 33.11-17 и 33.20), с изключение на строителство и ремонт на плавателни съдове (кодове C 30.1 и С 33.15);
- производство, ремонт и поддържане на превозни средства, без автомобили (кодове C 30, C 33.11-17 и 33.20), с изключение на строителство и ремонт на плавателни съдове (кодове C 30.1 и С 33.15);
- производство на медицински и зъболекарски инструменти и средства (код C 32.5) и свързаните с тях инсталиране, поддържане и ремонт (кодове C 33.12-14 и 33.20);
Минималният размер на инвестициите в един обект във високотехнологичните дейности от сектора на услугите - издаване на програмни продукти (код J 58.2); дейности в областта на информационните технологии (код J 62); информационни услуги (код J 63); счетоводни и одиторски дейности; данъчни консултации (код М 69.2);професионални дейности в централни офиси (код 70.1); архитектурни и инженерни дейности; технически изпитвания и анализи (код М 71); научноизследователска и развойна дейност (код М 72); образование (код P 85); хуманно здравеопазване и медико-социални грижи с настаняване (кодове Q 86 и 87) е:
Клас А - 2 млн. лв.;
Клас Б - 1 млн. лв.
Критерии за издаване на сертификат за инвестиция клас А или Б при разкриване на нови работни места:
Когато с инвестиционния проект се планира създаване и поддържане на определена заетост на пълно работно време, размерът на инвестициите се намалява, както следва:
Икономическите дейности от индустриалния сектор:
Клас А - 4 млн. лв. и 150 нови работни места;
Клас Б - 2 млн. лв. и 100 нови работни места;
Икономическите дейности от сектора на услугите:
Клас А - 1 млн. лв. при създадени 150 нови работни места;
Клас Б - 0,5 млн. лв. при създадени 100 нови работни места.
Когато първоначалната инвестиция се осъществява изцяло в административните граници на общини, които за предходната година преди текущата, имат равнище на безработица равна или по-висока от средната за страната, критерий за издаване на сертификат за клас инвестиция е създадената и поддържана заетост, която трябва да е не по-малко от:
25 нови работни места - за клас А
10 нови работни места - за клас Б
Когато инвестиционният проект се осъществява във високотехнологичните дейности от индустриалния сектор на икономиката, критерий за издаване на сертификат за клас инвестиция е създадената и поддържана заетост, която трябва да е не по-малко от:
25 нови работни места - за клас А
10 нови работни места - за клас Б
Когато инвестиционният проект се осъществява във високотехнологичните дейности от сектора на услугите, критерий за издаване на сертификат за клас инвестиция е създадената и поддържана заетост, която трябва да е не по-малко от:
50 нови работни места - за клас А
25 нови работни места - за клас Б
Приоритетни инвестиционни проекти
Приоритетни са инвестиционните проекти, които се отнасят до всички сектори на икономиката съгласно изискванията на Регламент (ЕО) № 651/2014 и са особено важни за икономическото развитие на Република България или за регионите в страната. Минималният размер на инвестициите и минималният годишен средно списъчен брой заети лица, считано от датата след завършването на инвестицията като условия за издаване на сертификат за приоритетен инвестиционен проект (ПИП) са както следва:
· В общия случай: 100 млн. лева и 150 заети;
· В административните граници на общини, които за предходната година преди текущата имат равнище на безработица, равно или по-високо от средното за страната: 50 млн. лв. и 100 заети;
· В икономическите дейности от индустриалния сектор – преработваща промишленост (код С 10-33.2): 50 млн.лв. и 150 заети;
· Във високотехнологичните дейности от преработващата промишленост: 30 млн. лв. и 100 заети;
· Във високотехнологичните и интензивно базирани на знания услуги: 20 млн. лв. и 50 заети;
· За изграждане на индустриална зона и развитието й в индустриален парк чрез привличане на инвестици: 15 млн. лв. и 15 заети;
· За изграждане на технологичен парк: 15 млн. лв. и 50 заети.
Праговете на инвестициите могат да се намалят с растежа на определената заетост при следните съотношения:
· в случаите, когато инвестиционният проект предвижда по-голяма заетост от посочената за общия случай, за общините с повишена безработица, за икономическите дейности от индустриалния сектор – преработваща промишленост и за високотехнологичните дейности от преработващата промишленост, за всеки 100 заети изискуемият минимален размер на инвестицията се намалява с 10 на сто;
· в случаите, когато инвестиционният проект предвижда по-голяма заетост от посочената за високотехнологичните дейности от сектора на услугите, за всеки 50 заети изискуемият минимален размер на инвестицията се намалява с 10 на сто.
Сертификатът определя класа на инвестицията и правата на инвеститора по закона.
По реда на ЗНИ инвестициите клас А и клас Б се насърчават чрез:
1. съкратени срокове за административно обслужване - за сертификати клас А и Б;
2. индивидуално административно обслужване, необходимо за осъществяване на инвестиционния проект - клас А;
3. придобиване право на собственост или ограничени вещни права без търг или конкурс върху имоти, частна държавна и частна общинска собственост, собственост на еднолични дружества с държавно или общинско участие, както и търговски дружества, чийто капитал е собственост на еднолични търговски дружества с държавно участие - клас А и Б;
4. финансово подпомагане за изграждане на елементи на техническата инфраструктура - публична общинска или държавна собственост, от най-близо изградения елемент на инфраструктурата до границите на: имота за осъществяване на инвестиция от клас "А"; индустриален парк, вписан в регистъра на индустриалните паркове.
5. финансово подпомагане за обучение за придобиване на професионална квалификация, включително и на стажанти от висшите училища в страната, заели новите работни места, свързани с инвестициите (само за инвестиции във високотехнологични дейности или в общини с висока безработица) – клас А и Б, на конкурсна основа;
6. финансово подпомагане за частично възстановяване на направените от инвеститора за негова сметка, в качеството му на работодател, задължителни осигурителни вноски за държавното обществено осигуряване, за допълнителното задължително пенсионно осигуряване и за задължителното здравно осигуряване за новоназначените работници и служители за осъществяването на инвестиционния проект - клас А и Б, на конкурсна основа.
По реда на ЗНИ инвестиционните проекти със сертификат за Приоритетен инвестиционен проект могат да се насърчават чрез всички мерки, посочени по-горе за клас А и клас Б, и със следните допълнителни мерки:
1. придобиване право на собственост или ограничени вещни права без търг или конкурс върху имоти, частна държавна или частна общинска собственост, собственост на еднолични дружества с държавно или общинско участие, както и търговски дружества, чийто капитал е собственост на еднолични търговски дружества с държавно участие, включително на цени, по-ниски от пазарните - по данъчна оценка, както и освобождаване от държавни такси при промяна на предназначението на земята
2. институционална подкрепа, като се създава междуведомствената работна група за административно подпомагане на приоритетен инвестиционен проект за срока на действие на сертификата;
3. сътрудничество с областите и общините, с висши училища и други организации от академичната общност, както и с еднолични дружества с държавно или общинско участие или с бюджетни предприятия, които могат да бъдат и съучредители за образуване на търговско дружество;
4. предоставяне на безвъзмездна финансова помощ:
а) до 50 на сто максимален интензитет на помощта за инвестиции в образование и научни изследвания (с кодове Р 85 и М 72 по КИД 2008), но не повече от максимално допустимия интензитет на регионалната помощ, при изпълнение на не по малко от 25 на сто от определения минимален размер на инвестицията и в срок до третата година от започването на работата/дейността по инвестиционния проект;
б) до тавана на максималния интензитет на помощта за инвестиции в преработващата промишленост за първоначална инвестиция.
Процедурата по сертифициране и изискванията към инвестиционния проект са предвидени в ППЗНИ.
Протичане на процедурата
За издаване на сертификат за клас инвестиция инвеститорът подава заявление по образец съгласно приложение № 1 от ППЗНИ и други изискуеми допълнителни документи съгласно посоченото в заявлението до изпълнителния директор на Българската агенция за инвестиции преди започване на работата по инвестиционния проект.
Документи, удостоверяващи липсата на парични задължения към държавата или към община и липсата/наличието на неизплатени трудови възнаграждения към работници и служители, установени с влязло в сила наказателно постановление, се предоставят по служебен път от Националната агенция за приходите, общините и Изпълнителна агенция "Главна инспекция по труда" по искане на агенцията.
Преди подаване на заявлението инвеститорът подава пред съответния компетентен орган по околна среда искане за становище относно допустимостта на инвестиционния проект спрямо режимите, определени в утвърдени планове за управление на речните басейни и в плановете за управление на риска от наводнения, както и по отношение на допустимостта спрямо режима на дейностите в защитените зони и/или защитените територии, както и за приложимата процедура по реда на глава шеста от Закона за опазване на околната среда и/или по чл. 31 от Закона за биологичното разнообразие. Компетентният орган по околна среда представя становището в Българската агенция за инвестиции по служебен път с копие до инвеститора.
При подаване на заявление инвеститорът посочва кои данни могат да бъдат намерени в публични регистри. Инвеститорът не е длъжен да представя документи - оригинали и преписи, които са предоставяни на агенцията при други процедури.
При постъпване на заявлението и другите изискуеми допълнителни документи съгласно посоченото в заявлението, те се завеждат в деловодството на агенцията.
Изпълнителният директор или оправомощено от него длъжностно лице определя служителите от агенцията, които да извършат оценка на заявлението и документите за съответствие с изискванията на ЗНИ и на правилника.
В случай че служителите констатират несъответствия и/или непълноти в заявлението и документите, инвеститорът писмено се уведомява за тях и му се определя срок до два месеца от подаване на заявлението за отстраняването им.
Уведомяването на инвеститора се извършва от изпълнителния директор на агенцията или от оправомощено от него длъжностно лице, като се изпраща на хартиен носител или по електронен път по един или няколко от следните начини:
1. препоръчано писмо с обратна разписка;
2. на хартиен носител по реда на т. 1 и по електронна поща без използване на електронен подпис;
3. по електронен път с използване на електронен подпис.
Ако уведомлението не бъде прието от лицето на посочения от него адрес, уведомяването се счита за извършено с поставянето му на специално определено място в сградата на агенцията.
След постъпване на заявлението изпълнителният директор или оправомощено от него длъжностно лице издава на заявителя удостоверение по образец съгласно приложение № 2 от ППЗНИ.
При представяне на удостоверението органите на изпълнителната власт и техните администрации са длъжни да оказват пълно съдействие на инвеститора за получаване на документи, необходими за издаване на сертификата за клас инвестиция, и да уведомят агенцията за определените служители/звена за предоставяне на информационно обслужване съгласно посоченото в удостоверението.
Когато при оценка на заявлението и документите се налага да се направи преценка от компетентността на друг орган, изпълнителният директор на агенцията изпраща инвестиционния проект и изисква представяне на становище в случаите, когато:
1. се изисква преценка за специфична икономическа дейност или произвеждани продукти за осъществяване на инвестиционния проект;
2. се налага предварителна преценка на възможностите за прилагане на мерките за насърчаване на инвестициите по чл. 22, 22а, 22б, 22в, 22д или чл. 22е, ал. 2 ЗНИ;
3. следва да бъдат приложени процедурите по глава пета от Закона за държавните помощи.
Компетентните органи представят своите становища в 14-дневен срок от получаване на искането с изключение на случаите, когато в специален закон е предвидено друго.
След извършване на оценка на заявлението и документите служителите на БАИ изготвят становище за издаване на сертификат за клас инвестиция.
Въз основа на изготвеното становище изпълнителният директор или оправомощеното от него длъжностно лице предоставя на министъра на иновациите и растежа мотивирано предложение за издаване или за отказ за издаване на сертификат в 30-дневен срок от постъпване на заявлението или от отстраняването на несъответствията и/или непълнотите.
Предложението съдържа:
1. пълна и точна преценка с мотиви за издаването на сертификат за клас инвестиция в съответствие с изискванията на ЗНИ и на правилника, или
2. основания за отказ за издаване на сертификат за клас инвестиция по чл. 19а ЗНИ.
Към предложението се прилагат заявлението и приложените към него документи.
При констатирани несъответствия и/или непълноти и когато те не са отстранени в срок до 6 месеца считано от датата на подаване на заявлението, изпълнителният директор уведомява министъра на иновациите и растежа за изтичането на срока.
Министърът на иновациите и растежа или оправомощено от него длъжностно лице разглежда предложението и:
1. издава или отказва издаването на сертификат за клас А или клас Б в 14-дневен срок от получаването на предложението, или
2. внася предложението в Министерския съвет за издаване на сертификат за приоритетен инвестиционен проект в срок 30 работни дни от получаване на предложението, или
3. връща предложението и приложените към него документи за извършване на повторна оценка в случаите на несъответствие с някое от изискванията на ЗНИ и правилника.