Условия за сертифициране
За издаване на сертификат за клас инвестиция инвеститорът подава заявление по образец съгласно приложение № 1 от Правилника за прилагане на Закона за насърчаване на инвестициите (ППЗНИ) и други изискуеми допълнителни документи съгласно посоченото в заявлението до изпълнителния директор на Българската агенция за инвестиции преди започване на работата по инвестиционния проект.
Заявлението съдържа инвестиционния проект, отговарящ на условията на чл. 12 от Закона за насърчаване на инвестициите (ЗНИ).
Инвестициите трябва да отговарят на следните условия:
1. Да са свързани със създаването на ново предприятие, с разширяването на съществуващо предприятие/дейност, с диверсификация (разнообразяване) на производството на предприятието/дейността с нови продукти или със съществена промяна в цялостния производствен процес на съществуващо предприятие/дейност;
2. Да се осъществяват в икономически дейности, посочени в правилника за прилагане на закона, както следва:
2.1. от индустриалния сектор: преработваща промишленост (код C 10-33.2), с изключение на икономическите дейности по глава I, чл. 1, параграф 3, букви „а" - „г" и глава III, чл. 13, букви „а" - „в" от Регламент (ЕС) № 651/2014.
2.2. от сектора на услугите:
а) издаване на програмни продукти (код J 58.2); дейности в областта на информационните технологии (код K 62); инфраструктура за информационни технологии, обработка на данни, хостинг и други информационни услуги (код К 63);
б) счетоводни и одиторски дейности; данъчни консултации (код N 69.2);
в) дейност на централни офиси (код N 70.1); архитектурни и инженерни дейности; технически изпитвания и анализи (код N 71); научноизследователска и развойна дейност (код N 72);
г) образование (код Q 85);
д) хуманно здравеопазване и медико-социални грижи с настаняване (кодове R 86 и R 87);
е) складиране и съхраняване на товари (код Н 52.1);
ж) административни и спомагателни офис дейности, дейности на колцентрове и друго спомагателно обслужване на стопанската дейност, некласифицирано другаде (кодове O 82.1, O 82.2 и O 82.99);
2.3. всички икономически дейности за приоритетните инвестиционни проекти, с изключение на дейностите по чл. 2, ал. 5 от ППЗНИ.
3. най-малко 80 на сто от приходите от изпълнявания инвестиционен проект да са от посочените икономически дейности за срока за поддържане на инвестицията;
4. срокът за изпълнение на инвестицията да е до три години от датата на започване на работата по проекта до неговото завършване, включително за голям инвестиционен проект;
5. размерът на инвестицията да е над прага за сертифициране, посочен в правилника;
6. най-малко 25 на сто от допустимите разходи за материални и нематериални активи да се финансират чрез собствени ресурси или чрез външно финансиране под форма, която изключва публична подкрепа; допустимите материални активи се ограничават до активи, състоящи се от земя, сгради, съоръжения, машини и оборудване, а нематериалните – до активи, които нямат физически или финансов израз, като патенти, лицензи, ноу-хау или друга интелектуална собственост.
7. да създават и поддържат заетост, която да е пряко свързана с осъществяването на инвестиционния проект в случаите и при условията, предвидени в правилника за прилагане на закона;
8. инвестицията в осъществяваната икономическа дейност да се поддържа в съответния регион по местонахождение най-малко 5 години, а в случай на малки и средни предприятия - три години, считано от датата на нейното завършване;
9. придобитите дълготрайни материални и нематериални активи да са нови и закупени при пазарни условия от трети лица, независими от инвеститора.
Не се насърчават инвестиции на лице:
1. осъдено с влязла в сила присъда, освен ако е реабилитирано; изискването се отнася за едноличните собственици на капитала, за управителите или за членовете на управителните органи на инвеститора, а в случай че членове са юридически лица - за техните представители в съответния управителен орган.
2. обявено в несъстоятелност или в открито производство по несъстоятелност, или сключило извънсъдебно споразумение с кредиторите си по смисъла на чл. 740 от Търговския закон;
3. в производство по ликвидация;
4. което има изискуеми публични задължения, с изключение на задължения по невлезли в сила актове, както и разсрочени, отсрочени или обезпечени задължения;
5. което има неизплатени трудови възнаграждения към работници и служители, установени с влязло в сила наказателно постановление.
Не се насърчават инвестиции на чуждестранно лице, за което в държавата, в която е установено, е налице някое от посочените обстоятелства съгласно националното му законодателство.
Не се насърчават инвестиции: в сектора на рибарството и аквакултурите; в първичното производство и търговията на селскостопански продукти; във въгледобивния сектор; в стоманодобивния сектор; в корабостроителния сектор; в производството на синтетични влакна; в транспортния сектор и свързаната с него инфраструктура и превоза на стоки по тръбопроводи; в производството и дистрибуцията на електроенергия и енергийните инфраструктури, производство и разпределение на газ, пара и климатизация; в закриването на неконкурентоспособни въглищни мини в съответствие с Решение 2010/787/ЕС на Съвета (ОВ, L 336, 21.12.2010 г.); за изпълнение на концесионни договори за концесия за ползване по Закона за концесиите, за концесия за добив на природни богатства по отменения Закон за концесиите или за добив на подземни богатства по Закона за подземните богатства, включително дейности в добивната промишленост съгласно раздел Б от NACE Rev. 2.1; за изпълнение на приватизационни договори по Закона за приватизация и следприватизационен контрол; в изпълнение на споразумения за индустриално сътрудничество или офсетни споразумения.
Инвестициите се определят като клас А, клас Б или приоритетен инвестиционен проект въз основа на критериите за минимален размер на инвестициите и/или заетостта.
Прагове за сертифициране
1. За икономически дейности от индустриалния сектор – преработваща промишленост (код C 10-33.2):
-Клас А - 10 млн. лв. (5 112 918,81 евро);
-Клас Б - 5 млн. лв. (2 556 459,41 евро).
2. За икономически дейности от сектора на услугите – складиране и съхраняване на товари (код Н 52.1); административни и спомагателни офис дейности, дейности на телефонни центрове за услуги и спомагателно обслужване на стопанската дейност, некласифицирано другаде (кодове O 82.1, 82.2 и 82.99):
-Клас А – 3 млн. лв.(1 533 875,64 евро);
-Клас Б – 1.5 млн. лв. (766 937,82 евро).
3. Когато инвестицията се осъществява изцяло в административните граници на общини, които за предходната година преди текущата имат равнище на безработица, равно или по-високо от средното за страната (съгласно утвърден от Министъра на иновациите и растежа списък):
-Клас А – 4 млн. лв. (2 045 167,52 евро);
-Клас Б – 2 млн. лв. (1 022 583,76 евро).
4. За високотехнологични дейности от индустриалния сектор на икономиката:
-Клас А – 4 млн. лв. (2 045 167,52 евро);
-Клас Б – 2 млн. лв. (1 022 583,76 евро).
Високотехнологичните дейности от преработващата промишленост са:
-производство на химични продукти (код C 20), с изключение на производство на изкуствени и синтетични влакна (код C 20.6);
-производство на лекарствени вещества и продукти (код C 21);
-производство на компютърна и телекомуникационна техника, електронни и оптични продукти (код C 26) и свързаните с тях инсталиране, ремонт и поддържане (кодове С 33.13 и 33.20);
-производство и ремонт на електрически съоръжения (код C 27) и свързаните с тях инсталиране, ремонт и поддържане (кодове C 33.14 и 33.20);
-производство на машини и оборудване с общо и специално предназначение (код C 28) и свързаните с тях инсталиране, поддържане и ремонт (кодове C 33.12 и 33.20);
-производство на автомобили, ремаркета и полуремаркета и други превозни средства (кодове C 29 и С 30) и свързаните с тях инсталиране, поддържане и ремонт (кодове C 33.11-17 и 33.20), с изключение на строителство и ремонт на плавателни съдове (кодове C 30.1 и С 33.15);
-производство, ремонт и поддържане на превозни средства, без автомобили (кодове C 30, C 33.11-17 и 33.20), с изключение на строителство и ремонт на плавателни съдове (кодове C 30.1 и С 33.15);
-производство на медицински и зъболекарски инструменти и средства (код C 32.5) и свързаните с тях инсталиране, поддържане и ремонт (кодове C 33.12-14 и 33.20).
5. За високотехнологичните дейности от сектора на услугите:
-Клас А - 2 млн. лв. (1 022 583,76 евро);
-Клас Б - 1 млн. лв. (511 291,88 евро).
Високотехнологичните и интензивно базираните на знания услуги са:
-издаване на програмни продукти (код J 58.2); дейности в областта на информационните технологии (код K 62); инфраструктура за информационни технологии, обработка на данни, хостинг и други информационни услуги (код К 63);
-счетоводни и одиторски дейности; данъчни консултации (код N 69.2);
-дейност на централни офиси (код N 70.1); архитектурни и инженерни дейности; технически изпитвания и анализи (код N 71); научноизследователска и развойна дейност (код N 72);
-образование (код Q 85);
-хуманно здравеопазване и медико-социални грижи с настаняване (кодове R 86 и R 87).
Прагове за сертифициране при създаване и поддържане на заетост
1. За икономическите дейности от индустриалния сектор:
-Клас А - 4 млн. лв. (2 045 167,52 евро) и 150 нови работни места;
-Клас Б - 2 млн. лв. (1 022 583,76 евро) и 100 нови работни места;
2. За икономическите дейности от сектора на услугите:
-Клас А - 1 млн. лв. (511 291,88 евро) при създадени 150 нови работни места;
-Клас Б - 0,5 млн. лв. (255 645,94 евро) при създадени 100 нови работни места.
3. Когато първоначалната инвестиция се осъществява изцяло в административните граници на общини, които за предходната година преди текущата, имат равнище на безработица равна или по-висока от средната за страната:
-Клас А - 25 нови работни места;
-Клас Б - 10 нови работни места.
4. За високотехнологичните дейности от индустриалния сектор на икономиката:
-Клас А - 25 нови работни места;
-Клас Б - 10 нови работни места.
5. За високотехнологичните дейности от сектора на услугите:
-Клас А - 50 нови работни места;
-Клас Б - 25 нови работни места.
Прагове за сертифициране на приоритетни инвестиционни проекти
1. В общия случай: 100 млн. лв. (51 129 188,12 евро) и 150 нови работни места;
2. Когато първоначалната инвестиция се осъществява изцяло в административните граници на общини, които за предходната година преди текущата, имат равнище на безработица равна или по-висока от средната за страната: 50 млн. лв. (25 564 594,06 евро) и 100 нови работни места;
3. За икономическите дейности от индустриалния сектор – преработваща промишленост (код С 10-33.2): 50 млн. лв. (25 564 594,06 евро) и 150 нови работни места;
4. За високотехнологичните дейности от преработващата промишленост: 30 млн. лв. (15 338 756,44 евро) и 100 нови работни места;
5. За високотехнологичните и интензивно базирани на знания услуги: 20 млн. лв. (10 225 837,62 евро) и 50 нови работни места;
6. за изграждане на индустриална зона и развитието й в индустриален парк чрез привличане на инвестиции: 15 млн. лв. (7 669 378,22 евро) и 15 нови работни места;
7. за изграждане на технологичен парк: 15 млн. лв. (7 669 378,22 евро) и 50 нови работни места.
В случаите, когато инвестиционният проект предвижда по-голяма заетост от посочената изискуемият минимален размер на инвестицията се намалява, както следва:
-в общия случай, за икономическите дейности от индустриалния сектор – преработваща промишленост, за високотехнологичните дейности от преработващата промишленост и за общини, които за предходната година преди текущата, имат равнище на безработица равна или по-висока от средната за страната, за всеки 100 заети изискуемият минимален размер на инвестицията се намалява с 10 на сто;
-за високотехнологичните дейности от сектора на услугите, за всеки 50 заети изискуемият минимален размер на инвестицията се намалява с 10 на сто.
Насърчителни мерки
Инвестициите клас А и клас Б се насърчават чрез:
1. съкратени срокове за административно обслужване - за клас А и Б;
2. индивидуално административно обслужване, необходимо за осъществяване на инвестиционния проект – за клас А;
3. продажба или възмездно учредяване на ограничено вещно право върху имоти - частна държавна, частна общинска собственост или собственост на публично предприятие при условията на чл. 22а, ал. 10 от ЗНИ, без търг или конкурс по пазарни цени – за клас А и Б;
4. финансово подпомагане за изграждането на елементи на техническата инфраструктура – публична общинска или държавна собственост, от най-близо изградения елемент на инфраструктурата до границите на:
-имота за осъществяване на инвестиция от клас "А" и на приоритетен инвестиционен проект;
-индустриална зона или технологичен парк, сертифицирани при условията на чл. 22е като приоритетни инвестиционни проекти;
-индустриален парк, вписан в регистъра на индустриалните паркове и сертифициран като приоритетен инвестиционен проект;
5. финансово подпомагане за провеждане на обучение по смисъла на чл. 31 от Регламент (ЕС) № 651/2014 на служители, заели новите работни места (само за инвестиции във високотехнологични дейности или в общини с висока безработица) – за клас А и Б, на конкурсна основа;
6. финансово подпомагане за частично възстановяване на направените от инвеститора за негова сметка, в качеството му на работодател, задължителни осигурителни вноски за държавното обществено осигуряване, за допълнителното задължително пенсионно осигуряване и за задължителното здравно осигуряване за новоназначените работници и служители – клас А и Б, на конкурсна основа.
Инвестициите се насърчават и в случаите по чл. 22а, ал. 1, т. 5 от ЗНИ – договор за наем за земи по чл. 19 от Закона за собствеността и ползването на земеделските земи, които са неполивни земеделски земи от седма до десета категория или некатегоризируеми, със срок не по-дълъг от 10 години.
Приоритетните инвестиционни проекти могат да се насърчават с пакет от мерки, които включват:
1. мерките, приложими за инвестиции клас А и клас Б, включително финансово подпомагане за изграждане на елементи на техническата инфраструктура, определени със закона;
2. придобиване право на собственост или ограничени вещни права върху имоти без търг или конкурс, включително на цени, по-ниски от пазарните - по данъчна оценка, както и освобождаване от държавни такси при промяна на предназначението на земята;
3. институционална подкрепа, като се създава междуведомствената работна група за административно подпомагане на приоритетен инвестиционен проект за срока на действие на сертификата;
4. предоставяне на безвъзмездна финансова помощ за приоритетни инвестиционни проекти:
а) до 50 на сто максимален интензитет на помощта за инвестиции в образование и научни изследвания (с кодове Q 85 и N 72 по КИД 2025), но не повече от максимално допустимия интензитет на регионалната помощ, при изпълнение на не по малко от 25 на сто от определения минимален размер на инвестицията за приоритетните проекти по чл. 63, ал. 3 или 5 от ППЗНИ и в срок до третата година от започването на работата/дейността по инвестиционния проект;
б) до тавана на максималния интензитет на помощта за инвестиции в преработващата промишленост, за първоначална инвестиция. Съгласно Методология за определяне размера на безвъзмездната финансова помощ (грант), предоставяна по чл. 66, ал. 1, т. 8, б. "б" от ППЗНИ за приоритетни инвестиционни проекти.
Процедура по сертифициране
За издаване на сертификат за клас инвестиция инвеститорът подава заявление по образец съгласно приложение № 1 от ППЗНИ и други изискуеми допълнителни документи съгласно посоченото в заявлението до изпълнителния директор на Българската агенция за инвестиции преди започване на работата по инвестиционния проект.
Документите за сертифициране постъпват в агенцията по следните начини:
- на хартиен и електронен носител или по електронен път без използване на електронен подпис;
- по електронен път с използване на универсален електронен подпис по реда на Закона за електронния документ и електронните удостоверителни услуги.
Преди подаване на заявлението инвеститорът подава пред съответния компетентен орган по околна среда искане за становище относно допустимостта на инвестиционния проект спрямо режимите, определени в утвърдени планове за управление на речните басейни и в плановете за управление на риска от наводнения, както и по отношение на допустимостта спрямо режима на дейностите в защитените зони и/или защитените територии, както и за приложимата процедура по реда на глава шеста от Закона за опазване на околната среда и/или по чл. 31 от Закона за биологичното разнообразие. Компетентният орган по околна среда представя становището в Българската агенция за инвестиции по служебен път с копие до инвеститора.
При подаване на заявление инвеститорът посочва кои данни могат да бъдат намерени в публични регистри. Инвеститорът не е длъжен да представя документи - оригинали и преписи, които са предоставяни на агенцията при други процедури.
БАИ уведомява инвеститора за констатирани несъответствия и/или непълноти на документите в 14-дневен срок от подаването им и дава срок за отстраняването им.
След постъпване на заявлението по искане на заявителя се издава удостоверение за вписване в регистъра на БАИ. При представяне на удостоверението органите на изпълнителната власт и техните администрации са длъжни да оказват пълно съдействие на инвеститора за получаване на документи, необходими за издаване на сертификата за клас инвестиция, и да уведомят агенцията за определените служители/звена за предоставяне на информационно обслужване съгласно посоченото в удостоверението.
Когато при оценка на заявлението и документите се налага да се направи преценка от компетентността на друг орган, изпълнителният директор на агенцията изпраща инвестиционния проект и изисква представяне на становище в случаите, когато:
1. се изисква преценка за специфична икономическа дейност или произвеждани продукти за осъществяване на инвестиционния проект;
2. се налага предварителна преценка на възможностите за прилагане на мерките за насърчаване на инвестициите по чл. 22, 22а, 22б, 22в, 22д или чл. 22е, ал. 2 ЗНИ;
3. следва да бъдат приложени процедурите по глава пета от Закона за държавните помощи.
Компетентните органи представят своите становища в 14-дневен срок от получаване на искането с изключение на случаите, когато в специален закон е предвидено друго.
Информация относно наличието на публични задължения и на неизплатени трудови възнаграждения към работници и служители, установени с влязло в сила наказателно постановление се събира по служебен път от агенцията.
След извършване на оценка на заявлението и документите служителите на БАИ изготвят становище за издаване на сертификат за клас инвестиция.
Въз основа на изготвеното становище изпълнителният директор или оправомощеното от него длъжностно лице предоставя на министъра на иновациите и растежа мотивирано предложение за издаване или за отказ за издаване на сертификат в 30-дневен срок от постъпване на заявлението или от отстраняването на несъответствията и/или непълнотите.
Предложението съдържа:
1. пълна и точна преценка с мотиви за издаването на сертификат за клас инвестиция в съответствие с изискванията на ЗНИ и на правилника, или
2. основания за отказ за издаване на сертификат за клас инвестиция по чл. 19а ЗНИ.
Към предложението се прилагат заявлението и приложените към него документи.
При констатирани несъответствия и/или непълноти и когато те не са отстранени в срок до 6 месеца считано от датата на подаване на заявлението, изпълнителният директор уведомява министъра на иновациите и растежа за изтичането на срока.
Министърът на иновациите и растежа или оправомощено от него длъжностно лице разглежда предложението и:
1. издава или отказва издаването на сертификат за клас А или клас Б в 14-дневен срок от получаването на предложението, или
2. внася предложението в Министерския съвет за издаване на сертификат за приоритетен инвестиционен проект в срок 30 работни дни от получаване на предложението, или
3. връща предложението и приложените към него документи за извършване на повторна оценка в случаите на несъответствие с някое от изискванията на ЗНИ и правилника.