В разпоредбата на чл. 92 от Кодекса за социално осигуряване (КСО) е предвидено, че Министерският съвет при определени от него условия и ред, в изключителни случаи, може да отпуска персонални пенсии на лица, които не отговарят на изискванията за отпускане на друг вид пенсия. Условията и редът, при които се отпускат персоналните пенсии, са уредени в Наредбата за пенсиите и осигурителния стаж.
Съгласно чл. 7, ал. 1 и ал. 4 от тази наредба, персоналните пенсии се отпускат с решение на Министерския съвет по предложение на министъра на труда и социалната политика съгласувано с министъра на финансите.
Предложението се изготвя въз основа на решение, прието на сесия на общинския съвет, за внасяне на предложение в Министерския съвет.
Необходими документи:
а) заявление по образец до Общински съвет, което включва мотивите за отпускане на персоналната пенсия, данни за самоличността на лицето и за гражданското му състояние;
б) документ за самоличност на лицето и подаващия документи (копие и оригинал за справка);
в) удостоверение за настойничество или попечителство/ документ за настаняване на детето по реда на чл. 26 от Закона за закрила на детето, както и при настойник или попечител/ пълномощно (ако е приложимо) - (копие и оригинал за справка);
г) разпореждане на длъжностното лице от териториалното поделение на НОИ, с което се отказва отпускането на пенсия; когато няма постановено такова разпореждане, лицето представя документи, установяващи липса на основание за отпускане на друг вид пенсия, или декларация, че няма достатъчно положен осигурителен стаж;
д) удостоверение за раждане на детето (копие и оригинал за справка);
е) препис-извлечение от акт за смърт на починалия родител (копие и оригинал за справка);
ж) удостоверение за наследници на починалия родител (оригинал);
з) декларация за семейно положение и за годишния доход на член от семейството, включително от друга държава, за 12 месеца преди датата на подаване на заявлението в общината и документите, удостоверяващи този доход; при определяне на дохода се ползват и данните по чл. 5, ал. 4, т. 1 КСО (не е приложимо за деца, настанени по реда на чл. 26 от Закона за закрила на детето, както и при настойник или попечител);
и) декларация от лицето, че получава/не получава пенсия, изплащана от друга държава;
к) документ, удостоверяващ статута на лицето на учащ (ако е навършило 18-годишна възраст);
л) за лицата по ал. 2, т. 2 от Наредбата за пенсиите и осигурителния стаж - документ от общината, че са родили и отгледали 5 и повече деца до 18-годишната им възраст, че не са били лишавани или ограничавани родителските им права и че децата не са били настанявани в държавни заведения за отглеждане за срок, по-голям от една година, освен по здравословни причини;
м) за лицата по ал. 2, т. 3 от Наредбата за пенсиите и осигурителния стаж- решение на ТЕЛК (НЕЛК), удостоверяващо, че болният за целия 10-годишен период е бил инвалид с трайно намалена работоспособност/вид и степен на увреждане над 90 на сто, който постоянно се е нуждаел от чужда помощ;
н) за лицата по ал. 2, т. 2 и 3 от Наредбата за пенсиите и осигурителния стаж - документ за придобит действителен осигурителен стаж не по-малко от 3 години;
Резултатът от административната услуга се получава по един от следните начини:
лично от звеното за административно обслужване;
чрез лицензиран пощенски оператор на посочен от заявителя адрес, като пощенските разходи са за сметка на заявителя, платими при получаването на резултатът от административната услуга;
по електронен път в профила на заявителя в системата за сигурно електронно връчване.