Нормативна уредба
• чл. 26 от Законa за храните /Обн. ДВ. бр.52 от 9 Юни 2020г./
Орган, който предоставя административната услуга/издава индивидуалния административен акт
Директорът на РЗИ - Кърджали.
Цел на процедурата
Целта на настоящата процедура е да укаже реда и условията за регистриране на обекти за приготвяне или обработка на бутилирани натурални, минерални, изворни и трапезни води на територията на област Кърджали, което е задължително условие за осъществяване на тези дейности.
Осъществяване на процедурата
І. Компетентни органи
Регистрация на обекти за приготвяне или обработка на бутилирани натурални, минерални, изворни и трапезни води на територията на област Кърджали се извършва от Регионална здравна инспекция – Кърджали.
ІІ. Необходими документи
1.Заявление по образец;
2.Документи, които следва да бъдат приложени, в зависимост от нормативните изисквания:
• Копие на удостоверение за въвеждане в експлоатация по чл. 177 (3) от Закона за устройство на територията – когато е приложимо;
• Копие на издадено разрешение за строеж по чл. 41 (1) от Закона за устройство на територията - за стопански и второстепенни постройки;
• Копие на разрешение за поставяне по чл. 56 (2) от Закона за устройство на територията - за преместваемите обекти;
• Копие на документ, който удостоверява, че обектът не подлежи на въвеждане в експлоатация - когато е приложимо;
• Копие на документ за собственост, за наем или за ползване на обекта;
• Документ за платена държавна такса.
ІII. Вътрешен ход на процедурата:
Заявлението за административната услуга, заедно с придружаващите документи се входират в центъра за административно обслужване и се регистрират в автоматизирана информационна система за управление на документооборота Евентис R7 под съответен на услугата номер. По служебен път след резолюция, преписката се насочва до директора на дирекция „Обществено здраве”.
Заявлението се проверява в срок до 5 работни дни от неговото подаване. При установяване на нередности се уведомява заявителя и се определя срок за отстраняването им, който не може да бъде по-кратък от 10 работни дни и по дълъг от 6 месеца. В срок до 5 работни дни от подаване на заявлението, от отстраняване на нередностите в определения срок или от изтичане на срока за отстраняването им директора на РЗИ:
1.Издава заповед за пълен или частичен отказ за регистрация при неотстраняване на нередностите.
2.Вписва в регистъра обекта за производство, преработка и/или дистрибуция на храни за заявените дейности, като действието на регистрацията е безсрочно.
Заповедта за пълен или частичен отказ за регистрация се съобщава и може да се обжалва по реда на Административнопроцесуалния кодекс. Обжалването на заповедта не спира изпълнението ?.
В 30-дневен срок от вписването в регистъра за обектите за производство и преработка на храни, комисия, определена от директора на РЗИ, извършва проверка на място за съответствието на обекта с нормативните изисквания съгласно Закона за храните.
При констатиране на несъответствие с нормативните изисквания при проверката, в зависимост от тежестта на нарушенията, РЗИ издава:
1. Предписание и определя срок за привеждане в съответствие, който не може да бъде по-кратък от 10 работни дни и по-дълъг от три месеца от датата на връчване на предписанието, или
2. Заповед за спиране дейността на обекта - при възникнала непосредствена и голяма опасност за здравето на хората.
Бизнес операторът писмено уведомява компетентния орган за отстраняване на несъответствието. В срок до 3 (три) работни дни от извършването на проверката за изпълнение на предписанието или от уведомяването комисията представя на компетентния орган констативен протокол за степента на съответствие на обекта с нормативните изисквания, съдържащ становище за:
1.продължаване или спиране на дейността в обекта;
2.възобновяване на дейността в обекта;
3.заличаване на регистрацията на обекта.
В 5-дневен срок от получаване на протокола директорът на РЗИ издава заповед за спиране на дейността, за възобновяване на дейността или за заличаване на регистрацията на обекта. Заповедта се съобщава и може да се обжалва по реда на Административнопроцесуалния кодекс. Обжалването на заповедта не спира изпълнението ?.
В срок до 3 (три) работни дни от настъпване на промяна във вписани обстоятелства по чл. 28, т. 1, 4 и 6 от Закона за храните бизнес операторът подава уведомление до компетентния орган, като предоставя информация или прилага документи, удостоверяващи промяната.
В 7-дневен срок от уведомяването компетентният орган вписва промяната в съответния регистър.
При промяна на адреса на обекта и на вида на дейността, както и при правоприемство с прекъсване на дейността в обекта, се извършва нова регистрация по реда на чл. 26 (1) – (15) от Закона за храните.
При универсално правоприемство без прекъсване и промяна в дейността на обекта, декларирана и от праводателя, и от правоприемника, се извършва промяна на вписаните обстоятелства по реда на чл. 26 (14) и (15) от Закона за храните.
Нормативно установени изисквания
Производството на бутилирани води се извършва само в обекти, регистрирани по реда на Закон за храните, които:
1. отговарят на хигиенните изисквания, определени с нормативен акт;
2. имат разработена технологична документация за групите храни, които ще се произвеждат в обекта или прилагат национални стандарти или стандарти, разработени от браншови организации и одобрени от компетентен орган;
3. имат въведени:
а) добри практики за производство и търговия с храни и система за анализ на опасностите и критични контролни точки или процедури в съответствие с нейните принципи, когато цялостното внедряване на системата е неприложимо;
б) система за управление на безопасността на храните.
Срок за предоставяне
До 5 работни дни от подаване на заявлението.
Срок на действие на индивидуалния административен акт - безсрочен.
Начини на заявяване на услугата
• със заявление в центъра за административно обслужване - гр. Кърджали, ул. “Ген. Вл. Стойчев” № 2 ;
• устно в центъра за административно обслужване, за което служител съставя протокол;
• със заявление по пощата/лицензиран пощенски оператор – п.к. 6600 гр. Кърджали, ул. “Ген. Вл. Стойчев” № 2 ; (разходите за доставка са за сметка на заявителя на услугата.)
По електронен път:
• със заявление, подписано с КЕП, по електронна поща на адрес - rzi.kj@rzi-kardjali.com
• чрез Системата за сигурно електронно връчване https://edelivery.egov.bg/ - изисква се КЕП и профил в Системата.
• Единния портал за достъп до електронни административни услуги (egov.bg).
Такса:
За издаване на удостоверение за регистрация и вписване в регионалния регистър на обект за производство на бутилирани натурални, минерални, изворни и трапезни води се събира такса в размер на 30 лв. (съгласно чл.17б от Тарифа за таксите, които се събират от органите на държавния здравен контрол и националните центрове по проблемите на общественото здраве по Закона за здравето).
Начини на плащане:
• в брой на касата в центъра за административно обслужване на адрес: гр. Кърджали, ул. “Ген. Вл. Стойчев” № 2;
• чрез ПОС терминал в центъра за административно обслужване;
• по банков път – банкова сметка на РЗИ-Кърджали:
IBAN: BG74SOMB91303150879901
BIC: SOMBBGSF
Общинска банка - Филиал Кърджали
Орган, осъществяващ контрол върху дейността на органа по предоставянето на услугата
Министър на здравеопазването.
Ред, включително срокове за обжалване на действията на органа по предоставянето на услугата:
По реда и в сроковете, регламентирани с Административнопроцесуалния кодекс.