Административни звена, в които се подават документите и се получава информация за хода на преписката:
Главна дирекция "Железопътна инспекция"
Адрес: обл. София (столица), общ. Столична, гр. София, р-н Средец, ул. "ген. Йосиф Гурко" № 5, п.к. 1000
Код за междуселищно избиране: 02
Телефон за връзка: (02)9409428
Факс: (02)9876769
Адрес на електронна поща: FOffice@iaja.bg
Работно време: Стандартно работно време, от 09:00 до 17:30, Работното време на служителите е 8 часа дневно и 40 часа седмично при 5-дневна работна седмица и с обедна почивка 30 минути между 12,00 и 14,00 ч.
Подаване на заявлениеЛицето, което кандидатства за получаване на разрешение за оценяване на съответствието, подава писмено заявление до ИА "ЖА", в което се посочват дейностите и подсистемите, за оценка на които се иска разрешение, както и дали ще ползва подизпълнители.
Към заявлението по се прилагат следните документи:
1. списък на персонала, копия от трудови и граждански договори на персонала, професионална автобиография на служителите и справки за:
а) професионалния опит и техническата компетентност на служителите за извършване на оценяване на съответствието във връзка с посочените в заявлението модули за оценяване, съставни елементи и/или подсистеми;
б) документи за завършено образование на служителите;
в) документи за придобита квалификация на служителите
2. справка в табличен вид за оценяваните съставни елементи и подсистеми, характеристиките им, процедурите за проверка и оценка, както и лабораториите, в които ще бъдат изпитвани, когато това се изисква от процедурата за оценка на съответствието и за проверка;
3. справка за техническите средства на собствените лаборатории и/или на лабораториите на подизпълнителите или дъщерните дружества, с които са сключени договори, и информация за процедурите, които могат да бъдат извършвани в тях, както и документите, че техническите средства и лабораториите са на разположение на кандидата - договори за покупка, нотариални актове, договори за наем, лизинг и прочие;
4. справка в табличен вид за оценяваните съставни елементи и подсистеми, характеристиките им, процедурите за проверка и оценка, както и лабораториите, в които ще бъдат изпитвани, когато това се изисква от процедурата за оценка на съответствието и за проверка;
5. сключени застрахователни договори на лицето за вредите, които могат да настъпят вследствие дейностите по оценяване на съответствието;
6. методики и правила за оценка на съответствието, когато оценката на съответствие не се извършва по посочените в ТСОС начини и процедури, в случаите, когато лицето кандидатства за получаване на разрешение по чл. 55, ал. 1;
7. наръчник по качество съгласно изискванията на БДС EN ISО/IЕС 17065 и/или БДС EN ISO/IEC 17021, и/или БДС EN ISО/IЕС 17020, и/или БДС EN ISО/IЕС 17025 и изискуемите процедури на системата по качеството;
8. договор с подизпълнител във връзка с дейности за оценка на съответствието, ако има такъв;
9. копие от документи на одитора, който ще извършва оценяване на внедрената система по качеството, удостоверяващи завършено образование, обучение за одитори, професионален и одиторски опит, съгласно изискванията на БДС EN ISO 19011;
10. декларация, че разполага със стандартите, изискуеми от ТСОС, и с националните технически изисквания, които са необходими за извършване на дейностите по оценяване на съответствие и проверка съгласно заявлението, и списък на приложимите стандарти и национални технически изисквания;
11. процедура за начина на наблюдение на дейността на подизпълнителите и декларация, че ще води регистър на всички свои подизпълнители и на договорените с тях дейности;
12. документ за платена такса съгласно Тарифа № 5 за таксите, които се събират в системата на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията;
13. документирани процедури за оценяване на съответствието, за които се кандидатства.
Когато едно лице подава заявление за получаване на разрешение за оценяване на съответствието на дадена подсистема по чл. 115б, ал. 1 или 2 от Закона за железопътния транспорт, документите, подадени от него към предишно заявление относно същата подсистема, които са валидни, не се представят отново. Изпълнителна агенция "Железопътна администрация" ги разглежда служебно.
Всички документи се подават на български език в оригинал или копие, заверено с "вярно с оригинала" и подпис от заявителя на хартиен носител или по електронен път.
Обстоятелствата по чл. 115б, ал. 3, т. 7 и т. 8 и ал. 4 от Закона за железопътния транспорт и по т. 1, буква "б" се установяват чрез служебна проверка от ИАЖА.
Сформиране на комисия и преглед на документитеСъс заповед на изпълнителния директор на ИА "Железопътна администрация" се сформира комисия за разглеждане на заявлението и приложените към него документи.
Комисията извършвма първоначална оценка за валидност на подаденото заявление и наличност на изискваните документи към заявлението. В срок до един месец от подаване на заявлението, изпълнителният директор на Изпълнителна агенция "Железопътна администрация" уведомява заявителя, че документацията е пълна, или изисква допълнителна информация. При извънредни обстоятелства този срок може да бъде удължен с до две седмици, за което се уведомява заявителят.
В случай че в заявлението или в документацията, приложена към него, бъдат констатирани нередовности или недостатъци, на кандидата се определя срок за отстраняването им или за предоставяне на допълнителна информация, не по-кратък от 10 работни дни и не по-дълъг от 6 месеца. Когато се изисква предоставяне на допълнителни документи, срокът за предоставянето им не може да бъде по-кратък от срока за произнасяне на органа за акредитация.
Комисията извършва оценка относно изпълнението на изискванията за издаване на Разрешение за оценяване на съответствието съгласно критериите и изискванията на нормативната база, и изготвя доклад до изпълнителния директор. След одобряване на доклада, в случай на съответствие с установените критерии се пристъпва към следващия етап - проверка "на място".
Проверка "на място"Проверка "на място" се извършва след одобряване на доклада за съответствие с критериите на подадените документи, по План, изготвен от председателя на комисията, назначана от изпълнителния директор на ИА "Железопътна администрация".
В случай, че при проверката се установят пропуски или несъответствиея с критериите за оценка, определини с нормативната база, се изпраща писмо до кандидата за отстраняване на констатираните пропуски.
След приключване на етапа председателят на комисията изготвя обобщен доклад до изпълнителния директор с предложение за издаване на Разрешение за оценка на съответствието или отказ за издавене на разрешение.
Изготвяне на доклад до министъра на транспорта, информационните технологии и съобщениятаВ случай на одобрен доклад от комисията за издаване на Разрешение за оценка на съответствието, изпълнителният директор на ИА "Железопътна администрация" изпраща доклад до министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията с предложение да издаде Разрешение за оценка на съответствието. Разрешението за оценка на съответствието се издава в срок, не по-дълъг от 6 месеца след представяне на цялата документация и съответната информация, включително на допълнително изисканите.
Закон за железопътния транспорт
Наредба № 57 от 9.06.2004 г. за постигане на оперативна съвместимост на националната железопътна система с железопътната система в рамките на Европейския съюз (Загл. изм. - ДВ, бр. 88 от 2007 г., бр. 84 от 2010 г., бр. 5 от 2012 г.)
За услугата се заплаща фиксирана такса на стойност 16000 лв.Таксата е определена съгласно ТАРИФА № 5 за таксите, които се събират в системата на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията за издаване на разрешение за проверка на подсистема и за оценяване съответствието на съставните й елементи в железопътния транспорт със съществените изисквания за оперативна съвместимост
За издаване на разрешение за проверка на части от подсистема в железопътния транспорт се събира такса в размер 6000 лв
Услугата може да бъде заплатена по един от следните начини:По банков път