Код за междуселищно избиране: 02
Телефон за връзка: 02/94006921
Адрес на електронна поща: mail@bnra.bg
Работно време: Стандартно работно време, от 09:00 до 17:30, Непрекъснато
В звеното е осигурен достъп за хора с увреждания
Достъпът до услугата се осъществява посредством Квалифициран електронен подпис /КЕП/.
В случай, че заявите получаване на документи по електронен път, следва да имате регистрация в Системата за сигурно е-връчване.
В съответствие с изискванията на чл. 6, ал. 1 на Наредбата за реда за издаване на лицензии и разрешения за безопасно използване на ядрената енергия формалната редовност на заявлението и на приложените към него документи се проверява в 14-дневен срок от постъпването в деловодството на АЯР, а при заявление за издаване на лицензия или разрешение за ядрено съоръжение - в 45-дневен срок.
Ако заявлението не отговаря на определените в Наредбата аз реда за издаване на лицензии и разрешения изисквания (чл. 4 и 5), на заявителя писмено се указва да отстрани в подходящ срок, но не по-малък от 14 дни, допуснатите нередовности. Ако заявителят не отстрани допуснатите нередовности в определения срок, председателят на АЯР отказва да издаде лицензията или разрешението с мотивирана заповед.
Не се изисква писмено произнасяне по отношение на формалната редовност на заявлението и приложените към него документи, когато при проверката за формална редовност не се констатират нередовности.
Председателят на АЯР може да проверява заявените данни и обстоятелства служебно, като компетентните държавни и общински органи и администрации и заявителите са длъжни да оказват необходимото съдействие.
В съответствие с изискванията на чл. 8, ал. 1 на Наредбата за реда за издаване на лицензии и разрешения за безопасно използване на ядрената енергия, Председателят на АЯР възлага на административните звена на АЯР да извършат преглед по същество на заявлението и на приложените към него документи и оценка на обстоятелствата, съдържащи се в тях, включително чрез проверка на място, за установяване на съответствието с изискванията на чл. 3 на Наредбата за реда за издаване на лицензии и разрешения за безопасно използване на ядрената енергия, а именно:
1. заявителят е представил всички необходими документи и е спазил указанията на председателя на АЯР за допълнително представяне на документи;
2. заявителят е изпълнил всички условия по предходни лицензии, разрешения и други актове, издадени по реда на ЗБИЯЕ и свързани с безопасността на заявената дейност;
3. анализът и оценката на представените от заявителя документи потвърждават съответствието с изискванията на ЗБИЯЕ, на тази наредба и на останалите наредби по прилагането на ЗБИЯЕ;
4. заявителят притежава необходимите лицензии, разрешения и други административни актове, които се изискват съгласно ЗБИЯЕ за съответната дейност.
Председателят на АЯР може да възлага на Консултативния съвет по въпросите на ядрената безопасност и на Консултативния съвет по въпросите на радиационната защита да дадат становища по научните аспекти на ядрената безопасност и радиационната защита.
При необходимост председателят на АЯР възлага на външни организации или специалисти да извършат проучвания, изследвания и експертизи, свързани с ядрената безопасност и радиационната защита.
В съответствие с резултатите от извършения преглед от АЯР, становищата на Консултативните съвети и резултатите от възложените експертизи председателят на АЯР може да укаже на заявителя в подходящ срок, но не по-дълъг от 3 месеца, да допълни представените документи, допълнително да представи документи или допълнително да извърши проучвания, както и други действия с цел установяване на съответствие с изискванията. При неизпълнение на указанията председателят на АЯР отказва да издаде лицензията или разрешението с мотивирана заповед.
Председателят на АЯР издава лицензията или разрешението, ако са налице изискванията на чл. 3 на Наредбата за реда за издаване на лицензии и разрешения за безопасно използване на ядрената енергия:
1. заявителят е представил всички необходими документи и е спазил указанията на председателя на АЯР за допълнително представяне на документи;
2. заявителят е изпълнил всички условия по предходни лицензии, разрешения и други актове, издадени по реда на ЗБИЯЕ и свързани с безопасността на заявената дейност;
3. анализът и оценката на представените от заявителя документи потвърждават съответствието с изискванията на ЗБИЯЕ, на тази наредба и на останалите наредби по прилагането на ЗБИЯЕ;
4. заявителят притежава необходимите лицензии, разрешения и други административни актове, които се изискват съгласно ЗБИЯЕ за съответната дейност,
или с мотивирана заповед отказва издаването на исканата лицензия или разрешение.
Лицензия за експлоатация се издава за срок до 10 години.
Разрешенията се издават за срок, определен съобразно вида на извършваната дейност.
Издадените лицензии и заповеди за отказ за издаване на лицензии се връчват на заявителя, на негов законен или изрично упълномощен представител или се изпращат по пощата с препоръчано писмо с обратна разписка, в която се отбелязват видът и регистрационният номер на издадения акт.
Когато за извършване на една и съща промяна се налага издаване на повече от едно разрешение по чл. 15, ал. 4, т. 5 от ЗБИЯЕ, такса се дължи само за издаване на първото разрешение. Не се дължи такса за:
1. служебно изменение на лицензията в рамките на издадено разрешение по чл. 15, ал. 4, т. 5 ЗБИЯЕ;
2. изменения на лицензии или разрешения в изпълнение на условия, поставени в същите или в други лицензии или разрешения, издадени от председателя на АЯР на същия заявител или във връзка с изпълнение на указания, дадени при осъществяването на контрол по глава пета от ЗБИЯЕ, както и при организационни промени, въз основа на нормативен акт или решение на Министерския съвет.
Общи приложения
Съгласно Закона за безопасно използване на ядрена енергия (ЗБИЯЕ) председателят на Агенция за ядрено регулиране (АЯР) издава лицензия за дейностите- съгласно чл. 15 (глава трета, раздел I) от ЗБИЯЕ:
1. експлоатация на ядрено съоръжение;
2. извеждане от експлоатация на ядрено съоръжение;
Съгласно ЗБИЯЕ председателят на АЯР издава разрешение за следните дейности - съгласно чл. 15 (глава трета, раздел I) от ЗБИЯЕ:
1. определяне местоположението на ядрено съоръжение (избор на площадка);
2. проектиране на ядрено съоръжение;
3. строителство на ядрено съоръжение;
4. въвеждане в експлоатация на ядрено съоръжение;
5. извършване на промени, водещи до изменение на:
а) конструкции, системи и компоненти, важни за безопасността на ядреното съоръжение;
б) предели и условия за експлоатация на ядрено съоръжение, на основата на които е издадена лицензията за експлоатация или за извеждане от експлоатация;
в) вътрешните правила за осъществяване на дейността, включващи инструкции, програми, технологични регламенти и други документи, приложени към лицензията за експлоатация на ядрено съоръжение или към лицензията за извеждане от експлоатация;
6. превоз на ядрен материал
7. сделки с ядрени съоръжения и ядрени материали;
8. внос и износ на ядрен материал;
Допълнителни изисквания са регламентирани и в чл. 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43 и 44 (глава трета, раздел III) от ЗБИЯЕ.
Съгласно НАРЕДБА за реда за издаване на лицензии и разрешения за безопасно използване на ядрената енергия в Раздел II (Производство по издаване на лицензии и разрешения) са описани необходимите документи за издаване на лицензия /разрешение и срок на действие:
Чл. 4. (1) За издаване на лицензия или разрешение заявителят подава до председателя на АЯР писмено заявление на хартиен носител или по електронен път при условията на Закона за електронния документ и електронния подпис, което съдържа:
1. идентификационните данни на заявителя;
2. вида на исканата лицензия или разрешение и общо описание на дейността, която ще се извършва;
3. срока, за който се иска лицензията или разрешението;
4. общо описание на основните характеристики на обекта, в който ще се извършва дейността, и неговото местонахождение, ако се предвижда експлоатация на такъв обект;
5. данни за административните актове, свързани със заявената дейност, които са издадени от други държавни органи;
6. списък на приложените към заявлението документи.
(2) Заявлението се подписва:
1. от физическото лице - заявител;
2. от лицето, което има представителна власт по отношение на юридическото лице – заявител.
(3) Заявлението може да бъде подписано от упълномощено лице, ако упълномощаването е извършено писмено с нотариална заверка на подписа. Документите относно упълномощаването се прилагат към заявлението.
(4) В случаите, когато заявлението се подава по електронен път, то се подписва с електронен подпис при спазване на изискванията на Закона за електронния документ и електронния подпис.
Чл. 5. (1) В зависимост от вида на осъществяваната дейност към заявлението за издаване на лицензия или разрешение трябва да бъдат приложени всички документи или съответстващите на осъществяваната дейност документи по глави втора, трета и четвърта от наредбата, както и документ за платена такса за разглеждане на заявлението, когато такава се дължи.
(2) Заявлението за издаване на лицензия или разрешение и документите, които се прилагат към него, се представят на български език.
(3) Официални документи на чужд език се представят заедно с легализиран превод на български език. Други документи на чужд език се представят заедно с превод на български език, извършен от заклет преводач.
(4) Документите, които се изискват по наредбата, се прилагат в оригинал или като заверено копие на хартиен и електронен носител. В случаите, когато заявлението се подава по електронен път, документите се прилагат във вид на сканирани копия.
(5) Когато определени обстоятелства са удостоверени от друг административен орган, от лица, осъществяващи публични функции, или от организации, предоставящи обществени услуги в Република България, не е необходимо заявителят да предоставя информация или доказателствени средства, за които са налице данни, събирани или създавани от тези органи или лица, независимо дали тези данни се поддържат в електронна форма, или на хартиен носител.
Лицензиите се издават за срок до 10 години.
Разрешенията се издават за срок, определен съобразно вида на извършваната дейност.
Издадената лицензия или разрешение може да се изменя, подновява или прекратява от председателя на АЯР по искане от съответното юридическо лице. Лицензията или разрешението може да се изменя служебно от председателя на АЯР в случаите, посочени в чл. 21, ал. 4 от ЗБИЯЕ:
1. при промяна на нормативните изисквания по ядрена безопасност и радиационна защита;
2. при възникване на нови обстоятелства от съществено значение за ядрената безопасност и радиационната защита, които изискват преразглеждане и изменение на условията на лицензията или разрешението;
3. по причини, свързани с националната сигурност и обществения ред.
Изменението на лицензията/разрешението е регламентирано в Раздел IV (Изменение на лицензия или разрешение) от НАРЕДБА:
Издадена лицензия или разрешение се изменя от председателя на АЯР по искане на лицензианта или на титуляря на разрешение или служебно.
По отношение на допълването на издадена лицензия или разрешение се прилагат правилата относно изменение на лицензиите и разрешенията.
Подновяването на лицензията/разрешението е регламентирано в Раздел V (Подновяване на лицензия или разрешение) от НАРЕДБА:
Лицензиите и разрешенията се подновяват по реда на този раздел по искане на лицензианта, съответно на титуляря на разрешение. Подновяването може да обхваща:
1. продължаване на срока;
2. продължаване на срока заедно с изменение на условията за осъществяване на дейността.
Прекратяване на лицензията/разрешението е регламентирано в Раздел VI (Прекратяване на лицензия или разрешение) от НАРЕДБА.
Лицензията или разрешението се прекратяват:
1. с изтичането на срока, ако не е подадено заявление за подновяване при условията на раздел V;
2. преди изтичането на срока на издадено разрешение - с изпълнението на дейността, за която е издадено разрешението;
3. при подадено от лицензианта или титуляря на разрешение заявление за прекратяване на лицензията или разрешението;
4. поради отнемане на лицензията или разрешението;
5. при обявяване в несъстоятелност или при прекратяване с ликвидация на юридическото лице - лицензиант или титуляр на разрешение;
6. при смърт на физическо лице - лицензиант или титуляр на разрешение;
7. при преобразуване на юридическото лице - титуляр, когато към момента на извършване на вписването в търговския регистър не е налице изменение на разрешението в съответствие с чл. 21а, ал. 1 ЗБИЯЕ;
8. при издаване на нова лицензия за същата дейност на същия или на нов титуляр.
Отнемането на лицензията/разрешението е регламентирано в Раздел VII (Отнемане на лицензия или разрешение) от НАРЕДБАТА:
Общи изисквания към заявлението за издаване на лицензия или разрешение
В съответствие с изискванията на чл. 35, ал. 1 на Наредбата за лицензиране към заявлението за издаване на лицензия или разрешение се прилагат:
1. декларация на членовете на управителните и контролните органи на заявителя - юридическо лице, съответно на едноличния търговец, че не са осъждани на лишаване от свобода за престъпление от общ характер;
2. документи, удостоверяващи, че заявителят притежава финансови ресурси в обем, необходим за осъществяване на заявената дейност в съответствие с изискванията, нормите и правилата за ядрена безопасност и радиационна защита;
3. документи, удостоверяващи, че заявителят притежава технически ресурси в обем, необходим за осъществяване на заявената дейност в съответствие с изискванията, нормите и правилата за ядрена безопасност и радиационна защита;
4. документи, удостоверяващи, че заявителят притежава материални ресурси в обем, необходим за осъществяване на заявената дейност в съответствие с изискванията, нормите и правилата за ядрена безопасност и радиационна защита;
5. документи относно управленската и организационната структура на заявителя;
6. документи относно числеността, образованието и квалификацията на персонала и разпределението на длъжностите;
7. обосновка на продължителността на срока, за който се иска лицензията или разрешението;
8. списък на приложимите за съответната дейност стандарти, както и други документи, които установяват съответствието с изискванията за извършване на съответната дейност по тази глава.
Документите по чл. 35, ал. 1 не се прилагат към заявление за издаване на разрешение за извършване на промени по раздел VII.
Допълнителни детайлни изисквания при издаването на Лицензия за извеждане от експлоатация на ядрено съоръжение са включени в Глава 2, Раздел IХ на НАРЕДБА:
Чл. 59. Цялостният процес на извеждане от експлоатация на ядреното съоръжение се разработва, анализира, планира и обосновава в план за извеждане от експлоатация, който като минимум съдържа:
1. описание на съоръжението, неговата площадка, зоните с особен статут, КСК и радиоактивно замърсяване на КСК и компоненти на околната среда;
2. експлоатационна история на съоръжението - разрешени дейности, описание на важни експлоатационни обстоятелства и събитията, имащи отношение към извеждането от експлоатация, включително причините за извеждане от експлоатация;
3. списък на използваните при планирането на извеждане от експлоатация стандарти;
4. оценка на наличните в съоръжението радиоактивни и други опасни материали по видове, количество и местоположение;
5. стратегия за извеждане от експлоатация - описание на разгледаните варианти за извеждане от експлоатация и обосновка на избрания вариант;
6. план-график на етапите и дейностите по извеждане от експлоатация;
7. описание на дейностите по извеждане от експлоатация, отнасящи се до радиоактивно замърсените конструкции, оборудване, почва и подземни води;
8. класификация на КСК от гледна точка на тяхното значение за безопасността през различните етапи от изпълнението на плана за извеждане от експлоатация;
9. описание на необходимите основни изменения в съществуващите КСК, включително въвеждането на нови КСК, необходими специално за целите на извеждането от експлоатация;
10. програма и графици за надзор и поддръжка на КСК, които е необходимо да са разполагаеми в процеса на извеждане от експлоатация;
11. описание на разгледаните възможни решения по дезактивация и обосновка на избрания вариант;
12. описание на наличните и планираните технологии и технически средства за демонтаж и дезактивация;
13. програма за управление на РАО, обхващаща:
a) всички източници и потоци, видове и количества РАО на площадката;
б) критериите за сортиране на радиоактивните материали;
в) организацията на дейностите по управление на РАО преди погребване, включително обосновка на методите за обработване от гледна точка на възможностите за погребване на РАО;
г) критериите и възможностите за повторно използване и рециклиране на материали;
д) очакваните течни и газови радиоактивни изхвърляния в околната среда;
14. програма за оценка на безопасността, в т.ч. обосновка на възможностите за освобождаване от регулиране, която се предоставя от АЯР на Националния център по радиобиология и радиационна защита;
15. описание на системата на управление, включително управление на персонала;
16. програма за радиационна защита на персонала и населението и опазване на околната среда;
17. описание на организацията и отговорностите по аварийно планиране и готовност;
18. задължения и отговорности за осигуряване физическа защита на съоръжението, а при необходимост - и мерки за физическо разделяне на съоръжение в процес на извеждане от експлоатация от съоръжения в експлоатация;
19. актуализирана оценка на разходите за извеждане от експлоатация на съоръжението, механизъм на финансиране и налични ресурси;
20. описание на програмите за мониторинг, методите и техническите средства за обследване на площадката след завършване процеса на извеждане от експлоатация с цел освобождаване на площадката и разположените на нея съоръжения от регулиращ контрол по ЗБИЯЕ;
21. план-график за докладване в АЯР на междинни и окончателни резултати от извеждането от експлоатация.
Чл. 60. Към заявлението за издаване на лицензия за извеждане от експлоатация на ядрено съоръжение се прилагат документите по чл. 35, ал. 1, както и:
1. отчет за оценка на безопасността за периода на изпълнение на плана за извеждане от експлоатация, който включва резултатите от разглеждането на всички аспекти на плана за извеждане от експлоатация на ядреното съоръжение, свързани със защитата на персонала и населението, както и независима проверка (верификация) на анализа на безопасността;
2. план за извеждане от експлоатация по чл. 59;
3. технологичен регламент за експлоатация на ядреното съоръжение, съдържащ специфични за периода на извеждане от експлоатация предели и условия на експлоатация;
4. описание на системата за управление на дейностите;
5. инструкции за експлоатация на КСК, оставащи в експлоатация по време на извеждането от експлоатация;
6. решение по ОВОС в съответствие със Закона за опазване на околната среда.
Чл. 61. (1) Ако планът за извеждане от експлоатация предвижда ядреното съоръжение да се извежда от експлоатация на етапи, за всеки етап в рамките на действаща лицензия за извеждане от експлоатация се издава отделно разрешение.
(2) Към заявлението за издаване на разрешение по ал. 1 се прилагат документите по чл. 35, ал. 1, както и:
1. актуализиран за съответния етап план за извеждане от експлоатация;
2. актуализиран технологичен регламент за експлоатация на ядреното съоръжение, съдържащ специфични за съответния етап предели и условия за експлоатация;
4. списък на инструкциите за експлоатация на КСК, оставащи в експлоатация на дадения етап;
Чл. 62. (1) Актуализиран план по чл. 61, ал. 2, т. 1, включващ описание на извършените дейности и постигнатите резултати през предходните етапи на извеждането от експлоатация на ядреното съоръжение и актуалното състояние на съоръжението, се представя само когато се налагат изменения на първоначално планираните обеми, технологии и срокове на изпълнение на етапите и дейностите, възникнали поради нови обстоятелства или усъвършенстване на технологиите.
Чл. 62а. (1) Площадка на ядреното съоръжение се освобождава от регулиране със заповед на председателя на АЯР по чл. 28, ал. 1, т. 2, след като е доказано съответствие с нормативно установените дозови критерии и са изпълнени условията на лицензията за извеждане от експлоатация на ядреното съоръжение.
(2) Със заповедта по ал. 1 дейностите по лицензията се смятат за изпълнени и лицензията се прекратява, като лицензиантът се освобождава от по-нататъшна отговорност по смисъла на ЗБИЯЕ, свързана с ядреното съоръжение.
Достъпът до услугата се осъществява посредством Квалифициран електронен подпис /КЕП/.
В случай, че заявите получаване на документи по електронен път, следва да имате регистрация в Системата за сигурно е-връчване.
Такса за разглеждане:
Чл.9. (3) За разглеждане на заявление за издаване на разрешение по чл. 38, ал. 1, т. 2 ЗБИЯЕ за извеждане от експлоатация на ядрено съоръжение и за затваряне на съоръжение за погребване на ядрен материал се събират следните такси:
1. за енергиен блок на ядрена централа - 20 000 лв.;
2. за изследователски реактор - 2000 лв.;
3. за съоръжение за добиване, производство, преработване и манипулиране на ядрен материал - 5000 лв.;
4. за съоръжение за съхраняване на ядрен материал - 20 000 лв.;
5. за съоръжение за погребване на ядрен материал - 20 000 лв.;
6. за съоръжение за управление на радиоактивни отпадъци - 5000 лв.;
7. за други ядрени съоръжения - 2000 лв.
(4) За разглеждане на заявление за издаване на разрешение за едновременно извеждане от експлоатация на повече от един еднотипни енергийни блокове, разположени на една площадка, за всеки следващ енергиен блок се събира такса в размер 30 на сто от таксата по ал. 3, т. 1 и 2.
Такса за издаване:
Чл. 11. (2) За издаване на разрешение за извеждане от експлоатация на ядрено съоръжение и за затваряне на съоръжение за погребване на отработено гориво се събират следните такси:
1. за енергиен блок на ядрена централа - 600 000 лв.;
2. за изследователски реактор - 100 000 лв.;
3. за съоръжение за добиване, производство, преработване и манипулиране на ядрен материал - 60 000 лв.;
4. за съоръжение за съхраняване на ядрен материал - 300 000 лв.;
5. за съоръжение за погребване на ядрен материал - 500 000 лв.;
6. за съоръжение за управление на радиоактивни отпадъци:
а) нискоактивни - 100 000 лв.;
б) средноактивни - 250 000 лв.;
в) високоактивни - 400 000 лв.;
7. за други ядрени съоръжения - 100 000 лв.
(3) За едновременно извеждане от експлоатация на повече от един еднотипни енергийни блокове, разположени на една площадка, за всеки следващ енергиен блок се събира такса в размер 30 на сто от таксата по ал. 2, т. 1 и 2.
(4) В случай че ядреното съоръжение се извежда от експлоатация на етапи, за издаване на разрешение за всеки отделен етап се събира такса, пропорционална на таксата по ал. 1 - 3, в зависимост от заявения брой на етапите.
Такса подновяване/изменяне:
Чл. 20. (1) За изменение на издадено разрешение по чл. 33, ал. 1, чл. 38, ал. 1,чл. 40, чл. 41 и чл. 42 от ЗБИЯЕ се заплаща такса в размер 30 на сто от съответната такса по чл. 10, 11 и 15.
(2) За продължаване срока на издадено разрешение по чл. 33, ал. 1, чл. 38, ал. 1,чл. 40, чл. 41 и чл. 42 от ЗБИЯЕ при непроменени обстоятелства се заплаща такса в размер 25 на сто от съответната такса по чл. 10, 11 и 15.
Съгласно Тарифа на таксите, събирани от АЯР по ЗБИЯЕ - чл. 9, 11и 20.
По банков път или чрез Виртуален ПОС-терминал /VISA card, MasterCard, Maestro/.