ДИРЕКЦИЯ „МЕСТНИ ДАНЪЦИ"
1. Наименование на административната услуга и уникален идентификатор съгласно Регистъра на услугите: 2396 Издаване на удостоверение за данъчна оценка на недвижим имот и незавършено строителство
2. Правно основание за предоставянето на административната услуга/издаването на индивидуалния административен акт: Приложение №2 от Закона за местните данъци и такси – чл.3, ал.2; чл.3, ал.3; чл.12, чл.264, ал.1 от Данъчно-осигурителен процесуален кодекс /ДОПК/
3. Орган, който предоставя административната услуга/издава индивидуалния административен акт /в случаите на възлагане – служителите, които издават индивидуалния административен акт/: Служители от отдел „Обслужване на данъкоплатци и отчитане на приходи“ /ОДОП/, определени със заповед на Кмета като органи по приходите
4. Информация за центъра за административно обслужване:
- адрес: гр. Варна, бул. „Сливница“ №191
- електронен адрес: danaci@varna.bg
- телефон за връзка: (052) 820 905
- работно време: от 09:00 ч. до 17:30 ч. в делнични дни без прекъсване
5. Процедура по предоставяне на административната услуга /издаване на индивидуалния административен акт, срокове, изисквания и необходими документи /в случай че документ се издава от административен орган, се посочва и органът/:
Искане за издаване на удостоверение за данъчна оценка по образец се подава лично от заинтересования или от упълномощено от него лице, с нотариално заверено или адвокатско пълномощно до Община Варна, Дирекция „Местни данъци“. В зависимост от вида данъчна оценка към искането се прилагат следните документи:
1. Към всички видове искания за данъчна оценка се прилага копие на нотариално заверено или адвокатско пълномощно (когато искането не се подава лично от заинтересованото лице)
2. Към всички видове искания за данъчни оценки се прилагат копия от документи удостоверяващи собственост. Изключение правят единствено случаите в които лицето изрично упоменава, че желае удостоверението да бъде издадено по декларирани и/или вече въведени в информационния масив данни.
3. Към искане за издаване на удостоверение за данъчна оценка на незавършено строителство е необходимо да се приложи попълнена декларация по образец по чл.14 от ЗМДТ с описание на сграда/и и/или обект/и предмет на искането и констативен протокол, удостоверяващ степента на завършеност на строежа, издаден от Община Варна (от района по местонахождение на имота). Срокът на валидност на констативния протокол за степен на завършеност на строежа е не по-рано от 3 месеца преди датата на искането.
4. Към искане за издаване на удостоверение за данъчна оценка на земеделски земи е необходимо да се приложи попълнена декларация образец по чл.14 от ЗМДТ за целите на данъчната оценка и актуално удостоверение за характеристики за поземления имот- земеделска земя.
5. Към искане за издаване на данъчна оценка на основание чл.3 от Приложение №2 от ЗМДТ е необходимо да се приложи попълнена декларация по образец чл.14 от ЗМДТ за целите на данъчна оценка, със заверена страница със служебна информация /изисква се по служебен път за район „Аспарухово“ и кметство Звездица/ и оригинал на съдебно удостоверение за снабдяване с удостоверение за данъчна оценка или оригинал на издадено удостоверение от нотариус в случаите за отваряне на завещание.
Служителите от ЦАО приемат и регистрират искането по образец, ведно с необходимите документи към него в информационната система на Дирекция „Местни данъци“ Община Варна, програмен продукт „Матеус“, модул „Услуги – Регистрация искания“, „Вид документ“, „Заявена услуга“, „Вид оценка“. Автоматично се генерира входящ номер с вида на административната услуга и дължимата такса, съгласно НОАМТЦУТОВ. Лицата заплащат таксата. Регистрираните искания за работния ден се изпълняват от органи по приходите в определените срокове. Законоустановеният срок за изпълнение на услугата е до 5 работни дни.
Удостоверението за данъчна оценка се генерира от ПП „Матеус“. Издава се в три екземпляра, два от които за връчване на лицето и един, който остава към преписката, а за съдебните удостоверения в два екземпляра, един за връчване на лицето и един, който остава към преписката. Органът по приходите, издал удостоверението за данъчна оценка, подписва трите екземпляра и подпечатва документите за връчване на лицето, а за съдебните подписва два екземпляра и подпечатва документа за връчване на лицето. Издадените удостоверения се окомплектоват към искането, ведно с приложените към него документи.
За изготвените документи има обособено място за връчване, където същите са разпределени по дати на прием. След предаване на входящия номер на искането и идентифициране самоличността на заявителя или на упълномощеното лице, служител от ЦАО връчва два екземпляра удостоверения за данъчна оценка, а за съдебните един, срещу подпис. Преписките с връчените удостоверения се предават на съхранение в архив.
Услугата за удостоверение за данъчна оценка на декларирани/въведени имоти на физически и юридически лица се предоставя и в административен център на Дирекция „Местни данъци“ с адрес:
- бул. “Осми Приморски Полк“ №43, Информационен център, гише №35
Всички изпълнени услуги могат да се получават в указаните срокове от ЦАО, в който са заявени, на посочен точен адрес, в случай че е заявено получаване чрез лицензиран пощенски оператор, както и по електронен път.
Забележка: Задължително се представя оригинал на пълномощно за сверяване от служителя, връчващ заявлението в ЦАО.
6. Образци на формуляри, които са свързани с предоставянето на административна услуга/издаването на индивидуалния административен акт, включително създадените с нормативен акт или утвърдени с административен акт: искане по образец за издаване на удостоверение за данъчна оценка; декларация по образец чл.14 от ЗМДТ за случаите в които се изисква
7. Начини на заявяване на услугата:
- Със заявление на гише в звеното за административно обслужване на дирекция „Местни данъци“
- През портал за предоставяне на електронни услуги чрез системата за сигурно електронно връчване
- Със заявление по електронна поща
- Със заявление по пощата
- Устно, на гише в звеното за административно обслужване /при наличие на обосновани причини/
8. Информация за предоставяне на услугата по електронен път:
а) ниво на предоставяне на услугата - Извършване на сделки и/или трансакции по услуги от Ниво III включващи онлайн разплащания и доставка (IV-то ниво);
б) интернет адрес, на който се намира формулярът за нейното заявяване - www.varna.bg;
в) интернет адрес за служебно заявяване - danaci@varna.bg;
г) вид на услугата (първична или комплексна), като в случай че услугата е комплексна, се посочват първичните услуги, от които е съставена - първична;
д) средствата за електронна идентификация и нивото им на осигуреност – в случаите, когато идентификация се изисква при заявяване, заплащане и получаване на електронна услуга – квалифициран електронен подпис.
9. Срок на действие на документа/индивидуалния административен акт:
Издадените до 30.06.на текущата година удостоверения за данъчна оценка на основания чл.264, ал.1 от ДОП са валидни до тази дата, а издадените след тази дата – до края на текущата година. Когато данъчните задължения за имота са платени за цялата година и това обстоятелство е вписано в удостоверението, то е валидно до края на текущата година, независимо от датата на издаването му. Удостоверенията за данъчна оценка за незастроени земеделски земи са валидни до края на текущата година.
10. Такси или цени на услугата, включително при предоставяне по електронен път, основание за тяхното определяне и начини на плащане: съгласно НОАМТЦУТОВ Приложение №1
1. За декларирани/въведени имоти по чл.14 от ЗМДТ за физически лица:
– в срок до 5 дни – 15.00 лв.
/Граждани с ТЕЛК – от 50 до 100 на сто- 10.50 лв./
- в срок до 1 ден – 30.00 лв.
/Граждани с ТЕЛК – от 50 до 100 на сто - 21.00 лв./
2. За издаване на удостоверение за данъчна оценка свързано с обработване на подадена декларация по чл.14 от ЗМДТ /новопридобит имот, коригираща декларация, настъпила промяна в декларирано обстоятелство/ и за всички останали случаи – в срок до 5 дни – 50.00 лв.
/Граждани с ТЕЛК – от 50 до 100 на сто - 35.00 лв./
3. За незавършено строителство – в срок до 5 дни – 60лв. за 1 обект, за всеки следващ по 5.00лв.
/Граждани с ТЕЛК – от 50 до 100 на сто - 42лв за 1 обект + 3.50лв за всеки следващ/
Таксата може да бъде заплатена по един от следните начини: на гише в звено за административно обслужване в брой; на гише в звено за административно обслужване с банкова карта; по банков път; по електронен път.
Забележка: От заплащане на горепосочените услуги се освобождават: Община Варна, Областна администрация – гр.Варна, органи на съдебната власт, Национална агенция за приходите и други държавни и общински органи, ползващи услугите за служебни цели.
11. Орган, осъществяващ контрол върху дейността на органа по предоставянето на услугата: Секретар на Община Варна
12. Ред, включително срокове за обжалване на действията на органа по предоставянето на услугата: по реда на Глава десета от АПК
13. Електронен адрес за предложения във връзка с услугата: danaci@varna.bg
14. Начини на получаване на резултата от услугата:
- На място в Центъра за административно обслужване
- Чрез пощенска/куриерска пратка (за сметка на заявителя)
- По електронен път