I. Наименование на административната услуга
1835 Проверка на автентичността на дипломи и документи за висше образование от чуждестранни висши училища
II. Правно основание
1. Наредба за държавните изисквания за признаване на придобито висше образование и завършени периоди на обучение в чуждестранни висши училища - чл. 18, т. 2 и т. 5
2. Правилник за устройството и дейността на Националния център за информация и документация
3. Вътрешни правила за организация на административното обслужване в Национален център за информация и документация
III. Орган, който предоставя административната услуга
Национален център за информация и документация. Индивидуалният административен акт се издава от изпълнителния директор на НАЦИД.
IV. Информация за Центъра за административно обслужване
Адрес: 1125 гр. София, бул. „Д-р Г. М. Димитров“ № 50
Работно време: от 08:00 ч до 18:30 ч всеки работен ден
Телефони за комуникация с потребителите*:
· Единен телефон номер: 0700 44 849 (при избиране от чужбина +359 700 44 849)
· Стационарни телефони: (+359 2) 817 38 31; 817 38 36; 817 38 49
* Обажданията към обявените телефони се таксуват съгласно абонаментния план или приложимата тарифа за предплатени услуги на абоната.
Факс: (+359 2) 971 31 20
Електронен адрес за кореспонденция: naric@nacid.bg
V. Предметна област
Проверката на автентичността на дипломи и документи за висше образование от чуждестранни висши училища е официално писмено потвърждение на автентичността на дипломи и документи за висше образование от чуждестранни висши училища. Проверката се удостоверява с писмен отговор, който да подпомогне компетентните органи в процедурите по признаване на придобито висше образование от чуждестранни висши училища с цел продължаване на образованието; работодателите при наемане на работа или при наличие на друг правен интерес.
VI. Процедура по извършване на административната услуга
Административната услуга се извършва по искане на висше училище, компетентен орган по регулирана професия извън държавната администрация, юридическо или физическо лице, притежател на диплома за висше образование от чуждестранно висше училище.
Необходими документи и изисквания:
1. Заявление по образец, утвърден от изпълнителния директор на НАЦИД.
2. Копие на дипломата за висше образование или на друг аналогичен документ, издаден от чуждестранна образователна институция, чиято проверка се иска.
3. Копие на приложението към дипломата, както и копие на европейско дипломно приложение, ако притежава такова.
4. Документ, доказващ промяната в имената на заявителя, ако е налице такава промяна.
5. Оригинал и копие на пълномощно, в случаите когато заявлението се подава от пълномощник.
6. Документ, доказващ заплащането на заявената административна услуга.
Документите по т. 2 и 3, издадени от висшите училища извън страните - членки на Европейския съюз, и страните по Конвенцията за признаване на квалификациите, отнасящи се до висшето образование в европейския регион, трябва да отговарят на изискванията на съответните разпоредби на двустранни международни договори, по които Република България е страна, или на Конвенцията за премахване на изискването за легализация на чуждестранните публични актове, а при липса на такива разпоредби - да са преминали процедура по общия ред за легализациите, преводите и заверките на документи и други книжа.
Документите по т. 2 и 3, с изключение на европейското дипломно приложение, издадени от висшите училища в страните - членки на Европейския съюз, и в страните по Конвенцията за признаване на квалификациите, отнасящи се до висшето образование в европейския регион, трябва да бъдат придружени с превод на български език, като не е необходимо подписък на преводача, положен върху извършения от него превод, да бъде нотариално удостоверен.
В случаите, когато към заявлението не са приложени документите по т. 2 и 3, административното производство се спира и заявителят се уведомява, че следва да ги представи в седемдневен срок, считано от датата на уведомяването. Ако липсващите документи не бъдат предоставени в посочения срок, административната преписка се прекратява.
Когато е налице обективна невъзможност за удостоверяване и проверка по служебен път на съответните факти и обстоятелства от предоставените копия на документите по т. 2 и 3, НАЦИД може да поиска оригиналите от заявителя, който е задължен да ги представи.
Заявителите или техните представители могат да получат оригиналите на документите си в 14-дневен срок след проверката им, ако са приложени към административната преписка.
НАЦИД може да поиска допълнително и други документи (декларации, пълномощни, контактни данни и др.п.) от значение за проверката, които трябва да бъдат представени при получаване на съобщението за това.
Вътрешен ход на процедурата:
Заявлението, комплектовано с всички необходими документи, отговарящи на посочените изисквания, се регистрира в деловодната система със самостоятелен регистрационен индекс и се насочва към директора на дирекция „Академично признаване и регулирани професии“.
След приемане на заявлението процедурата по признаване включва следните етапи:
· проверка на автентичността на внесените документи;
· изготвяне на официален отговор.
Административната услуга се предлага като стандартна или бърза:
· При стандартна услуга предоставянето на информацията за автентичност на диплома от чуждестранно висше училище се извършва в 20?дневен срок от датата на подаване на заявлението.
· При бърза услуга информацията за автентичност на диплома от чуждестранно висше училище се представя до 10 дни от подаване на заявлението за предоставяне на услугата.
VII. Образци на формуляри:
Заявление за проверка на автентичността на дипломи и документи за висше образование от чуждестранни висши училища по образец, утвърден от главния секретар на НАЦИД.
Заявлението може да се получи на място в Центъра за административно обслужване или да се изтегли от интернет страницата на НАЦИД nacid.bg или от интернет страницата на Интегрираната информационна система на държавната администрация iisda.government.bg
VIII. Начини на заявяване на услугата
Искането за проверка на автентичността на дипломи и документи за висше образование от чуждестранни висши училища може да бъде направено устно, чрез писмено заявление или по електронен път.
Устните заявления се приемат от служител в Центъра за административно обслужване. Те се регистрират в деловодната система след съставянето на протокол за приемането им.
Писмените заявления се подават в Центъра за административно обслужване лично или чрез пълномощник.
По електронен път искането за проверка на автентичността се подава чрез попълване на електронно заявление в Портала за електронни административни услуги на НАЦИД portal.nacid.bg или чрез Системата за сигурно електронно връчване edelivery.egov.bg, или чрез Единен портал за достъп до електронни административни услуги (ЕПДЕАУ) e-gov.bg.
IX. Информация за предоставяне на услугата по електронен път
Административната услуга е от ниво 4 – Извършване на услуги от ниво 3, за които е осигурена възможност за електронно връчване и електронно плащане, ако за получаването на електронната административна услуга се дължи такса/цена, съгласно § 1 от Наредбата за Административния регистър.
Интернет адрес, на който се намира формулярът за нейното заявяване: portal.nacid.bg
Вид на услугата: първична.
Средства за електронна идентификация
ЗЗаявителят може да достъпи електронните услуги на НАЦИД чрез КЕП, използвайки Системата за електронна автентикация (е-Автентигация), или да се регистрира с потребителско име и парола в Портала за електронни услуги на НАЦИД чрез попълване на формата за създаване на потребителски профил. Необходимите данни за създаване на профил са: име, презиме и фамилия; потребителско име; e-mail адрес, персонален идентификатор (ЕГН, ЛНЧ или друг идентификатор) и парола. На посочения адрес на електронна поща заявителят получава съобщение с линк за активация на създадения електронен профил. След активиране на потребителския профил заявителят има достъп до функционалностите на портала след влизане с потребителското си име и парола.
При подаване на документите по електронен път към заявлението се прилагат сканирани копия на изискваните документи.
X. Срок на действие на документа: безсрочен.
XI. Цена на услугата и начини на плащане
Цената на услугата е с включен ДДС съгласно утвърден Ценоразпис на информационни услуги и продукти, публикуван на сайта на НАЦИД www.nacid.bg:
1. За висши училища или компетентни органи по регулирани професии извън държавната администрация – 60,00 лв. за 1 запитване.
2. За физически лица, притежаващи съответния образователен документ – 70,00 лв. за 1 запитване.
3. За други юридически лица, вкл. фирми за подбор на персонал и/или оценяване на квалификации, работодатели и т.н. – 80,00 лв. за 1 запитване.
Посочените цени са за стандартна услуга до 20 работни дни.
При заявка за бърза услуга до 10 дни цената е с 50 % по висока.
Когато във връзка със заявените услуги възникнат извънредни разходи за допълнителни такси, плащания, банкови преводи и др.п., те се добавят към цената на заявените услуги.
Цените се определят въз основа на Методиката за определяне на разходоориентиран размер на таксите по чл. 7а на Закона за ограничаване на административното регулиране и административния контрол върху стопанската дейност и разходването им.
Дължимите суми се заплащат по един от следните начини:
- в Центъра за административно обслужване - на каса или чрез ПОС терминално устройство;
- през Единната входна точка за електронни плащания към доставчици на електронни административни услуги pay.egov.bg;
- по банков път по банкова сметка на НАЦИД:
УниКредит Булбанк кл. Батенберг,
IBAN BG 97UNCR96603119995010
BIC UNCRBGSF
При плащане през Единната входна точка за електронни плащания към доставчици на електронни административни услуги и по банков път заявителят/представителят попълва платежно нареждане за платена цена, като в основанието за плащане се изписва текста „проверка за автентичност“.
XII. Орган, осъществяващ контрол върху дейността на НАЦИД, като административен орган по предоставяне на услугата
Министърът на образованието и науката контролира дейността на НАЦИД
XIII. Ред и срокове за обжалване на действията на НАЦИД, като орган по предоставяне на административната услуга
Обжалването се извършва по реда на Административно-процесуалния кодекс в 14-дневен срок от получаване на издадения административен акт. Жалбата се подава чрез НАЦИД до съответния административен съд.
XIV. Начини за подаване на предложение във връзка с услугата
Сигнали, предложения, жалби и протести се подават чрез Центъра за административно обслужване съгласно утвърдената Харта на клиента, достъпна на интернет адреса на НАЦИД.
По електронен път сигнали и предложения се подават на следните електронни адреси:
- портал за електронни услуги на НАЦИДportal.nacid.bg;
- формуляр за обратна връзка: nacid.bg/bg/contacts/.
XV. Начини на получаване на резултата от услугата
1. В Центъра за административно обслужване от заявителя/представителя срещу представяне на входящ номер, полагане на подпис и изписване на имената на получателя в заявлението.
2. По пощата чрез лицензиран пощенски оператор като вътрешна куриерска/препоръчана пощенска пратка за сметка на получателя, при изрично изразено желание в заявлението за предоставяне на услугата (НАЦИД има сключен договор със СП „EMS/Bulpost“ за извършване на тази услуга). Информация за цената на услугата може да се намери на адрес: https://emsbulpost.bg. Цената се заплаща в брой на куриера при доставка. В случай, че заявителят/представителят е изявил желание да ползва услугите на друг оператор, заявяването на куриер и придвижването на пратката е негова отговорност.
3. По пощата чрез лицензиран пощенски оператор като международна препоръчана пощенска пратка за сметка на получателя, при изрично изразено желание в заявлението за предоставяне на услугата, коректно изписан адрес за получаване с латински букви и арабски цифри и предплащане на цената за куриерската услуга (НАЦИД има сключен договор със СП „EMS/Bulpost“ за извършване на тази услуга). Информация за цената на услугата може да се намери на адрес: https://emsbulpost.bg. В случай, че заявителят/представителят е изявил желание да ползва услугите на друг оператор, заявяването на куриер и придвижването на пратката е негова отговорност.
Предплащането на цената за международната куриерска услуга може да се извърши:
- в Центъра за административно обслужване - на каса или чрез ПОС терминално устройство;
- през Единната входна точка за електронни плащания към доставчици на електронни административни услуги pay.egov.bg;
- по банков път по посочената набирателна сметка на НАЦИД, като в основанието за плащане се изписва „предплащане на цена за международна куриерска услуга“ и платежният документ се прилага към заявлението:
УниКредит Булбанк кл. Батенберг,
IBAN BG66UNCR96603319995018
BIC UNCRBGSF
4. По електронен път на посочения електронен адрес.
5. На профил, регистриран в Информационната система за сигурно електронно връчване.