Административни звена, в които се подават документите и се получава информация за хода на преписката:
Дирекция "Електронни системи и информационно управление"
Адрес: обл. София (столица), общ. Столична, гр. София, р-н Сердика, ул. "Враня" 20, п.к. 1233
Код за междуселищно избиране: 02
Телефон за връзка: (02) 8130400
Адрес на електронна поща: priemna@szri.egov.bg
Работно време: Стандартно работно време, от 08:30 до 17:00, Работното време на ЦАО е без прекъсване за обедна почивка. Всеки работен ден с изключение на официалните празници.
Описание на услугатаИздаване на разрешение с цел извършване на фактически действия по пренасяне на покойници / тленни останки / урна извън територията на Република България.
ЗаявявителиСъпруг/съпруга, роднина, или упълномощено от тях физическо или юридическо лице, което желае да се извърши транспортиране на покойник/тленни останки/ урна от територията на Република България в друга държава.
Начини на заявяване на услугата / издаването на индивидуалния административен актЛицето подава заявление за издаванe на разрешение за пренасяне на покойници / тленни останки / урна извън страната по образец до директора на СРЗИ по един от следните начини:
• Лично – с документ за самоличност;
• Чрез лицензиран пощенски оператор (поща) – заявлението следва да е в оригинал;
• От други лица – с приложено писмено пълномощно от заинтересованото лице;
• Устно в Център за административно обслужване на СРЗИ, за което служител от центъра попълва заявление по образец.
• Изпратено на електронна поща, подписано с квалифициран електронен подпис на заявителя или чрез регистриран от заявителя потребител в Системата за сигурно електронно връчване на Министерство на електронното управление (https://edelivery.egov.bg/);
· По електронен път – чрез Единния портал за достъп до електронно административни услуги, поддържан от Министерство на електронното управление:
https://egov.bg/wps/portal/egov/dostavchitsi%20na%20uslugi/spetsializirani%20teritorialni%20administratsii/regionalna%20zdravna%20inspektsia/unificirani%20uslugi/1089?staId=1319&cP=2
Необходими документи
- Заявление по образец;
- Копие на съобщение за смърт;
- Копие от смъртния акт или препис-извлечение от акт за смърт;
- Копие на документ за самоличност на починалото лице;
- Копие на разрешение за кремация – когато е извършена такава;
- Копие на удостоверение, издадено от лекар със специалност „Съдебна медицина“ – когато е извършена аутопсия и/или обработка на тленните останки;
- Пълномощно или копие от договор с погребална агенция;
- Документ за актуална регистрация съгласно законодателството на съответната държава по регистрация - когато заявлението се подава от погребална агенция, която не е регистрирана на територията на Република България;
- Документ за платена такса.
На служителя, приемащ заявлението, се представят оригиналите на горепосочените документи за сверка, а копията са заверени с „Вярно с оригинала“.
Вътрешен ход на процедурата по предоставяне на услугата / по издаване на индивидуалния административен актЗаявлението, заедно с приложените към него документи, се заявяват по начини, описани на в т. IV, 2. на настоящата процедура по издаване на индивидуалния административен акт, вкл. и в Център за административно обслужване (ЦАО) на Столична РЗИ.
При подаване на заявлението длъжностно лице от дирекция „Обществено здраве” (ОЗ), отдел „Здравен контрол“ (ЗК) проверява приложените документи и когато установи непълнота или нередовност, дава указания на заявителя за своевременното им отстраняване.
При приемане на документите, служител от Центъра за административно обслужване ги регистрира в Административна информационна система “EVENTIS R7” под съответен за услугата номер и ги насочва към директор на дирекция ОЗ на СРЗИ за резолюция. След резолюцията на директор на дирекция ОЗ към началник на отдел ЗК, документът се насочва към определен в отдела служител за изпълнение. В почивни/празнични дни заявлението, заедно с приложените към него документи, се подават при дежурния здравен инспектор, който е на разположение от 8:30 до 17:00 часа на посочения в графика, наличен при охраната на СРЗИ, персонален телефон.
След и съобразно резолюциите заявлението и документите се предават на съответния инспектор/дежурен държавен здравен инспектор за извършване, в срок до 24 часа от подаването му, за проверка по спазване на следните изисквания:
· Пренасянето да се извършва в метален ковчег с филтрираща система, в плътен дървен ковчег, облицован отвътре с ламарина, или в плътно затворен транспортен контейнер.
· При пренасянето на покойници в ковчези/контейнери дъното на ковчега/контейнера да се покрива със стърготини или се поставя абсорбиращ дюшек и се посипва с прахообразен биоцид, разрешен за предоставяне на пазара по реда на Регламент (ЕС) № 528/2012 на Европейския парламент и на Съвета от 22 май 2012 г. относно предоставянето на пазара и употребата на биоциди или на Закона за защита от вредното въздействие на химичните вещества и смеси, за продуктов тип 2 с доказано спороцидно действие, при спазване на условията на издаденото разрешение и на изискванията, посочени на етикета.
· Когато се транспортират кремирани останки, те трябва да са защитени в подходящ за целта контейнер, чието съдържание трябва да е ясно идентифицирано.
В случаите когато транспортното средство е регистрирано извън територията на Република България, се извършва проверка относно:
· Кабината на водача на транспортното средство да е отделено от товарния сектор чрез плътна преграда. Товарният сектор ежедневно да се почиства и дезинфекцира с биоцид, разрешен за предоставяне на пазара по реда на Регламент (ЕС) № 528/2012 на Европейския парламент и на Съвета от 22 май 2012 г. относно предоставянето на пазара и употребата на биоциди (ОВ, L 167, 27.06.2012 г.) или на Закона за защита от вредното въздействие на химичните вещества и смеси, при спазване на условията на издаденото разрешение и на изискванията, посочени на етикета.
· Транспортните средства да е оборудван със средства за отчитане на температурата в товарния сектор.
· В случаите когато пренасянето изисква времетраене повече от два часа, транспортните средства трябва да осигуряват поддържане на температура в товарния сектор от 0 до 5 °C.“
В срок до 24 часа от получаване на всички документи и извършването на проверката се изготвя разрешение по образец, което след подписването му от директора на Столична РЗИ се предоставя в Център за административно обслужване (ЦАО) и се регистрира в АИС “EVENTIS R7”.
Разрешението за пренасяне на покойник / тленни останки / урна се получава от дежурния здравен инспектор в рамките на времето за работа с посетители.
Разрешение за пренасяне на покойник / тленни останки / урна в почивните дни се получава от дежурния здравен инспектор от отдел „Здравен контрол”, съгласно утвърдения график.
Начин на предоставяне на резултата от услугата / на индивидуалния административен актв зависимост от изразеното в заявлението желание, разрешението се предоставя по един от следните начини:
· Лично, на място в Центъра за административно обслужване, срещу подпис.
· Изпратено по пощата или с лицензиран пощенски оператор, като разходите са за сметка на заявителя.
· На други лица – с приложено изрично писмено пълномощно;
· Изпратено на електронна поща, подписано с квалифициран електронен подпис на посочен от заявителя в заявлението адрес на електронна поща.
На регистрирания от заявителя потребител в Системата за сигурно електронно връчване на Министерство на електронното управление (https://edelivery.egov.bg/).
Информация за предоставяне на услугата по електронен път· ниво на предоставяне на услугата: IV-то ниво предоставяне на информация за услугата и осигурен публичен онлайн достъп до шаблони на електронни формуляри на адрес: https://srzi.bg/bg/administrativno-obslujvane
Забележка: "Ниво на предоставяне на услугата" е нивото на развитие, на което се предоставят услугите по електронен път: а) ниво 1: Информация - предоставяне на информация за административни услуги по електронен път, включително начини и места за заявяване на услугите, срокове и такси; б) ниво 2: Едностранна комуникация - информация съгласно дефиницията за ниво 1 и осигурен публичен онлайн достъп до шаблони на електронни формуляри; в) ниво 3: Двустранна комуникация - заявяване на услуги изцяло по електронен път, включително електронно подаване на данни и документи, електронна обработка на формуляри и електронна идентификация на потребителите, освен ако със закон се допуска предоставяне на електронна административна услуга без идентификация; г) ниво 4: Извършване на услуги от ниво 3, за които е осигурена възможност за електронно връчване и електронно плащане, ако за получаването на електронна административна услуга се дължат такси.
· интернет адрес, на който намира формулярът за нейното заявяване: https://srzi.bg/bg/administrativno-obslujvane
· интернет адрес за служебно заявяване: priemna@srzi.egov.bg
· вид на услугата: първична
Забележка: 1. "Първична услуга" е административна услуга, която се осъществява в рамките на една географски или функционално обособена администрация като единен процес, започващ със заявление за услугата и приключващ с предоставяне на услугата или постановяване на отказ. 2. "Комплексна услуга" е административна услуга, която се изпълнява като процес, в който достъпът до данни, поддържани от администрациите, се осъществява чрез използване на първични или други комплексни услуги.
· средствата за електронна идентификация и нивото им на осигуреност: онлайн достъп до шаблони на електронни формуляри.
Наредба № 2 от 21.04.2011 г. за здравните изисквания към гробищни паркове (гробища) и погребването и пренасянето на покойници
За услугата се заплаща фиксирана такса на стойност 20 лв.На основание чл. 6 от Тарифа за таксите, които се събират от органите на държавния здравен контрол и Националните центрове по проблемите на общественото здраве по Закона за здравето, за издаване на разрешение за пренасяне на покойници / тленни останки / урна извън страната, се събира държавна такса в размер на 20.00 лв.
Начини на плащане:
· в брой на касата в ЦАО на адрес: гр. София, ул. „Враня“ № 20, ет. 2;
· на ПОС терминал в ЦАО на адрес: София, ул. „Враня“ № 20, ет. 2;
· по банков път - банкова сметка на СРЗИ IBAN: BG13UNCR96603120669411, BIC: UNCRBGSF, банка: UniCredit BulBank;
· чрез портала за електронни плащания и среда за електронни плащания към доставчици на електронни административни услуги.
Забележка: В почивните дни таксата се заплаща на дежурния здравен инспектор срещу издадена квитанция/приходен касов ордер/фактура за платена държавна такса, която се отчита в счетоводството на инспекцията в първия работен ден след дежурството.
Услугата може да бъде заплатена по един от следните начини:На гише в административно звено за обслужване в брой
По банков път
На гише в административно звено за обслужване с банкова карта
По електронен път