Административни звена, в които се подават документите и се получава информация за хода на преписката:
Дирекция "Административно-правно, финансово и стопанско обслужване"
Адрес: обл. София (столица), общ. Столична, гр. София, р-н Сердика, ул. Враня 20, п.к. 1233
Код за междуселищно избиране: 02
Телефон за връзка: (02)8130400
Адрес на електронна поща: priemna@srzi.egov.bg
Работно време: Стандартно работно време, от 08:30 до 17:00, Работното време на ЦАО е без прекъсване за обедна почивка. Всеки работен ден с изключение на официалните празници.
Описание на услугатаИздаване на становище по готовността на строежите за въвеждането им в експлоатация. Процедурата регламентира реда, движението на документите и изпълнителите при издаване на становище за пригодността на строежите за въвеждането им в експлоатация по реда на ЗУТ, при поискване от физически, или юридически лица.
ЗаявителиСъответното заинтересовано, физическо или юридическо лице, което желае да получи здравно заключение за устройствени схеми, общи и подробно-устройствени планове и скици.
Начини на заявяване на услугата / издаването на индивидуалния административен актЛицето подава „Заявление за издаване становище по готовност на строежите за въвеждането им в експлоатация“ по образец до директора на СРЗИ по един от следните начини:
• Лично – с документ за самоличност;
• Чрез лицензиран пощенски оператор (поща) – заявлението следва да е в оригинал;
• От други лица – с приложено писмено пълномощно от заинтересованото лице;
• Устно в Център за административно обслужване на СРЗИ, за което служител от центъра попълва заявление по образец.
• Изпратено на електронна поща, подписано с квалифициран електронен подпис на заявителя или чрез регистриран от заявителя потребител в Системата за сигурно електронно връчване на Министерство на електронното управление (https://edelivery.egov.bg/);
· по електронен път – чрез Единния портал за достъп до електронно административни услуги, поддържан от Министерство на електронното управление: https://egov.bg/wps/portal/egov/dostavchitsi%20na%20uslugi/spetsializirani%20teritorialni%20administratsii/regionalna%20zdravna%20inspektsia/unificirani%20uslugi/1338?staId=1319&cP=1&q=1338
Необходими документи· Заявление по образец;
· Разрешение за строеж (акт за узаконяване) на обекта;
· Протоколи за извършени изследвания и измервания от акредитирани лаборатории, в зависимост от вида на обекта, на основание Наредба № 36 на МЗ за упражняване на държавен здравен контрол:
- За производствени хранителни обекти – води, храни, осветление, микроклимат;
- За други обекти – води, осветление, микроклимат;
- Други показатели – радон, шум и др.
- Здравно заключение от РЗИ за съгласуване на проектната документация на обекта (ако има такова);
· Документ за платена такса;
· Друго.
На служителя, приемащ заявлението, се представят оригиналите на горепосочените документи, а копията да са заверени с печат „Вярно с оригинала“.
Вътрешен ход на процедурата по предоставяне на услугата / по издаване на индивидуалния административен актЗаявлението се адресира до директора на Столична РЗИ. Устното искане, което е отразено в протокол, задължително трябва да бъде окомплектовано с документите, необходими за предоставяне на административната услуга. При приемане на документите, служител от Центъра за административно обслужване ги регистрира в Административна информационна система “EVENTIS R7” под съответен за услугата номер и ги насочва към директор на дирекция „Обществено здраве“ (ОЗ) на СРЗИ за резолюция. След резолюцията на директор на дирекция ОЗ към началник на отдел „Трудова медицина и здравно-техническа експертиза“ (ТМЗТЕ), а той към съответния инспектор за изпълнение в следната последователност:
Първи етап: подготовка.
Държавният здравен инспектор се запознава предварително със заявлението за издаване на становище за готовността на строежа за въвеждане в редовна експлоатация или със заповед за участие в държавна приемателна комисия (ДПК), като неин член. Служителят прави проверка на пълнотата на документите, приложени към заявлението, в т.ч. и протоколи за извършени измервания на фактори на работна среда и за микробиологични качества на питейна вода в случаите, когато е налице нова или променена водопроводна инсталация. Запознава се с необходимата нормативна уредба за съответствие, която ще го ползва за издаване на становище.
Участието на отделния сътрудник в този етап е съобразено със заповедта на директора на СРЗИ за разпределение на обектите и задълженията на служителите на отдел ТМЗТЕ.
Втори етап: представяне в обекта и извършване на същинска проверка. .
В обекта, който подлежи на приемане, държавният здравен инспектор се представя на председателя на държавната приемателна комисия в случаите, когато приемането на строежа става по този ред. Представянето се извършва посредством легитимиране със служебна карта.
Целта на проверката е да се установи степента на готовност на строежа за въвеждането му в редовна експлоатация, чрез наблюдение и преценка на място в обекта. Проверката цели да установи съответствието с действащата нормативна база. Проверката се извършва, както по отношение на обекта – сгради, помещения, устройство, връзки, технологично оборудване, така и по отношение на документацията (лабораторни протоколи), представена за строежа.
Трети етап: изготвяне на становище
В случаите, когато строежът подлежи на приемане от ДПК, държавният здравен инспектор представя становището си на председателя на комисията. В останалите случаи становище за готовността на строежа за въвеждане в редовна експлоатация (по образец) се представя на заявителя или упълномощен негов представител.
В случай че проверката установи несъответствия с действащите нормативни актове, държавният здравен инспектор има право да издаде предписание, без да дава указания за начина на отстраняването им.
В случай че проверката установи съществени нарушения на нормите или изискванията, определени с действащата нормативна уредба, държавният здравен инспектор дава становище за отказ за приемане на строежа (по образец). Становището по образец се изготвя в два екземпляра, като първият екземпляр се дава на председателя на ДПК, когато строежът се приема с държавна приемателна комисия или на заявителя или упълномощен негов представител - в останалите случаи, а втория екземпляр се съхранява в отдел ТМЗТЕ.
След изпълнение на горепосочените етапи, се изготвя „Становище по готовност на строежите за въвеждането им в експлоатация“ в два екземпляра на хартиен носител. Същото се подписва от изготвилият го експерт - здравен инспектор, съгласува се с началника на отдел ТМЗТЕ и директор на дирекция ОЗ. Предава се в Центъра за административно обслужване и се предоставя за подпис от директора на СРЗИ.
Подписаният документ се извежда в Административната информационна система „EVENTIS R7“, като първият екземпляр се изпраща/връчва на заинтересованото лице лично или чрез упълномощено лице, а вторият остава за досие в дирекция ОЗ.
Начин на предоставяне на резултата от услугата / на индивидуалния административен акт
-
в зависимост от изразеното от заявителя желание, становището се предоставя по един от следните начини:
· Лично, на място в Центъра за административно обслужване, срещу подпис.
· Изпратено по пощата или с лицензиран пощенски оператор, като разходите са за сметка на заявителя.
· На други лица – с приложено изрично писмено пълномощно;
· Изпратено на електронна поща, подписано с квалифициран електронен подпис на посочен от заявителя в заявлението адрес на електронна поща.
· На регистрирания от заявителя потребител в Системата за сигурно електронно връчване на Министерство на електронното управление (https://edelivery.egov.bg/).
Информация за предоставяне на услугата по електронен път· ниво на предоставяне на услугата – ниво предоставяне на информация за услугата и осигурен публичен онлайн достъп до шаблони на електронни формуляри на адрес: https://srzi.bg/bg/administrativno-obslujvane в раздел „Административно обслужване“, подраздел „Административни услуги“;
Забележка: "Ниво на предоставяне на услугата" е нивото на развитие, на което се предоставят услугите по електронен път: а) ниво 1: Информация - предоставяне на информация за административни услуги по електронен път, включително начини и места за заявяване на услугите, срокове и такси; б) ниво 2: Едностранна комуникация - информация съгласно дефиницията за ниво 1 и осигурен публичен онлайн достъп до шаблони на електронни формуляри; в) ниво 3: Двустранна комуникация - заявяване на услуги изцяло по електронен път, включително електронно подаване на данни и документи, електронна обработка на формуляри и електронна идентификация на потребителите, освен ако със закон се допуска предоставяне на електронна административна услуга без идентификация; г) ниво 4: Извършване на услуги от ниво 3, за които е осигурена възможност за електронно връчване и електронно плащане, ако за получаването на електронна административна услуга се дължат такси.
· интернет адрес, на който намира формулярът за нейното заявяване: https://srzi.bg/bg/administrativno-obslujvane
· интернет адрес за служебно заявяване: priemna@srzi.egov.bg
· вид на услугата: абележка: 1. "Първична услуга" е административна услуга, която се осъществява в рамките на една географски или функционално обособена администрация като единен процес, започващ със заявление за услугата и приключващ с предоставяне на услугата или постановяване на отказ. 2. "Комплексна услуга" е административна услуга, която се изпълнява като процес, в който достъпът до данни, поддържани от администрациите, се осъществява чрез използване на първични или други комплексни услуги.
· първична
средствата за електронна идентификация и нивото им на осигуреност - онлайн достъп до шаблони на електронни формуляри
НАРЕДБА № 2 от 31.07.2003 г. за въвеждане в експлоатация на строежите в Република България и минималните гаранционни срокове за изпълнение на строителни и монтажни работи, съоръжения и строителни обекти
Наредба № 36 от 21.07.2009 г. за условията и реда за упражняване на държавен здравен контрол
Закон за устройство на територията
За услугата се заплаща фиксирана такса на стойност 63 лв.На основание чл. 22 от Тарифа за таксите, които се събират от органите на държавния здравен контрол и Националните центрове по проблемите на общественото здраве по Закона за здравето, за издаване на становище по готовност на строежите за въвеждането им в експлоатация, се събира държавна такса в размер на 63.00 лв.
Начини на плащане:
· в брой на касата в ЦАО на адрес: гр. София, ул. „Враня“ № 20, ет. 2;
· на ПОС терминал в ЦАО на адрес: София, ул. „Враня“ № 20, ет. 2;
· по банков път - банкова сметка на СРЗИ IBAN: BG13UNCR96603120669411, BIC: UNCRBGSF, банка: UniCredit BulBank;
· чрез портала за електронни плащания и среда за електронни плащания към доставчици на електронни административни услуги.
· За издаване на заверен препис или допълнителен екземпляр от документ се събира такса 6 лв. съгласно чл. 35. от Тарифата. Подава се заявление по образеца в т. 4 и се получава по реда описан в т. 6. на настоящата процедура. Срокът за изпълнение е 5 работни дни.
Услугата може да бъде заплатена по един от следните начини:На гише в административно звено за обслужване в брой
По банков път
На гише в административно звено за обслужване с банкова карта
По електронен път