I. Наименование на административната услуга
1601 Издаване на удостоверение за професионална квалификация по нерегулирана професия, придобита на територията на Република България, необходимо за достъп или за упражняване на регулирана професия на територията на друга държава
II. Правно основание
1. Наредба за условията и реда за издаване на удостоверения, свързани с придобита професионална квалификация на територията на Република България, необходими за достъп или за упражняване на регулирана професия на територията на друга държава членка – чл. 3, ал. 2
2. Правилник за устройството и дейността на Националния център за информация и документация Вътрешни правила за организация на административното обслужване в Национален център за информация и документация
III. Орган, който предоставя административната услуга/издава индивидуалния административен акт
Национален център за информация и документация. Индивидуалният административен акт се издава от изпълнителния директор на НАЦИД.
IV. Информация за Центъра за административно обслужване
Адрес: 1125 гр. София, бул. „Д-р Г. М. Димитров“ № 50
Работно време: от 08:00 ч до 18:30 ч всеки работен ден
Телефони за комуникация с потребителите*:
· Единен телефон номер: 0700 44 849 (при избиране от чужбина +359 700 44 849)
· Стационарни телефони: (+359 2) 817 38 31; 817 38 36; 817 38 49
* Обажданията към обявените телефони се таксуват съгласно абонаментния план или приложимата тарифа за предплатени услуги на абоната.
Факс: (+359 2) 971 31 20
Електронен адрес за кореспонденция: naric@nacid.bg
V. Предметна област
Удостоверяването на придобита в Република България професионална квалификация по нерегулирана професия е официално писмено потвърждаване на придобити професионални права на територията на Република България чрез издаване на удостоверение, което да послужи за улесняване на достъпа до пазара на труда в друга държава, в която професията е регулирана.
VI. Процедура по извършване на административната услуга/издаване на индивидуалния административен акт
Административната услуга се извършва по искане на всяко физическо лице, придобило професионална квалификация на територията на Република България по нерегулирана професия и желае достъп до пазара на труда в друга държава по същата професионална квалификация.
Необходими документи и изисквания:
1. Заявление по образец, утвърден от главния секретар на НАЦИД. В заявлението се посочва за каква професионална квалификация се иска издаването на удостоверението и за коя държава се иска издаването на удостоверението.
2. Копие на диплома, удостоверение или свидетелство за придобита професионална квалификация.
3. Копие на други документи, доказващи придобита професионална квалификация.
4. Копие на документ за членство в професионална организация, ако заявителят членува в такава.
5. Копие на документ за идентичност на лице с различни имена, ако заявителят е чужд гражданин.
6. Копия на документи, доказващи професионалния опит през последните 10 години:
· трудов стаж (копие от трудова книжка и копие от УП-3);
· служебен стаж (копие от служебна книжка и копие от УП-3);
· осигурителен стаж (копие от осигурителна книжка, заверена от НОИ, удостоверение от НОИ).
7. Декларация от заявителя по образец, че не му е отнето правото за упражняване на професията и за наличието/липсата на наложени административни наказания във връзка с упражняване на професията.
8. Документ за платена държавна такса за издаване на удостоверението.
9. Документ за предплащане цената за пощенската услуга (в случай че потребителят е заявил получаване на документите в чужбина с международна препоръчана пощенска пратка).
10. Други документи по преценка на заявителя/компетентния орган по признаване
При подаване на заявлението кандидатът осигурява оригиналите на всички документи по чл. 6 от Наредбата.
В случай че притежавате:
· Диплома за висше образование, дубликат и приложение към нея, издадена след 01.01.2012 г.;
· Диплома за средно образование/дубликат, издадена след 01.01.2007 г.;
· Свидетелство за професионална квалификация, издадено от гимназии след 01.06.2008 г.
не се прилага тяхно копие, а следва да се опише информацията в заявлението.
Длъжностното лице, приемащо документите, сверява оригиналните документи с представените копия и ги заверява с печат "Вярно с оригинала".
Когато при разглеждане на заявлението и приложените към него документи длъжностните лица установят липса или непълнота на представените документи, те писмено уведомяват заявителя да представи съответните документи и определят срок за представянето им, който не може да е по-кратък от 14 дни. До представяне на изисканите документи срокът по административната услуга спира да тече. В случай че заявителят не представи липсващите документи в указания срок, процедурата по издаване на удостоверението се прекратява.
Вътрешен ход на процедурата:
Заявлението, комплектовано с всички необходими документи, отговарящи на посочените изисквания, се регистрира в деловодната система със самостоятелен регистрационен индекс и се насочва към директора на дирекция „Академично признаване и регулирани професии“.
След приемане на заявлението процедурата по удостоверяване включва следните етапи:
· проверка на статута на институцията, издала документите;
проверка на автентичността на документите и оценяване на съответствието на данните от тях с държавните изисквания за придобиване на професионалната квалификация в Република България;
разглеждане от длъжностното лице на представените документи и формулиране на предложение за издаване на удостоверение или мотивиран отказ за издаване на удостоверение, за отказ то да бъде признато или за прекратяване на процедурата;
издаване на удостоверение по образец, който включва най-малко следната информация:
1. придобитата професионална квалификация на територията на Република България;
2. съответствието на придобитата квалификация с изискванията на Директива 2005/36/ЕО;
3. правото на заявителя да упражнява съответната професия на територията на Република България;
4. дали професията е регулирана в Република България;
5. квалификационното ниво съгласно чл. 11 от Директива 2005/36/ЕО;
6. административни наказания, свързани с правото за упражняване на професията;
7. притежавания професионален опит, в случай, че се изисква такъв, свързан с професионалната квалификация, за която се иска издаването на удостоверение.
Отказ от удостоверяване
Издаване на удостоверение се отказва, когато:
· представените документи за придобита професионална квалификация не съответстват на професионалната квалификация, за която се иска издаване на удостоверение;
· представените документи за придобита професионална квалификация са издадени след обучение, проведено в нарушение на изискванията на българското законодателство;
· представените документи не са издадени съгласно изискванията на българското законодателство;
· не се потвърди истинността на представените документи.
Прекратяване на процедурата
Издаване на удостоверение за професионална квалификация по нерегулирана професия, придобита на територията на Република България в НАЦИД, се прекратява:
· по писмено искане на заявителя или на упълномощеното от него лице;
· в случаите на непредставяне в указания срок на изисканите от НАЦИД документи.
Процедурата се прекратява със заповед на изпълнителния директор на НАЦИД или на упълномощено от него длъжностно лице.
Административната услуга се предлага като стандартна или бърза:
· При стандартна услуга издаването на удостоверение се представя в срок до 30 календарни дни от датата на подаване на заявлението.
· При бърза услуга издаването на удостоверение се представя до 10 работни дни от датата на подаване на заявлението.
VII. Образци на формуляри:
Заявление за издаване на удостоверение за професионална квалификация по нерегулирана професия, придобита на територията на Република България по образец, утвърден от изпълнителния директор на НАЦИД.
Заявлението може да се получи на място в Центъра за административно обслужване или да се изтегли от интернет страницата на НАЦИД nacid.bg или от интернет страницата на Интегрираната информационна система на държавната администрация iisda.government.bg
VIII. Начини на заявяване на услугата
Искането за издаване на удостоверение за професионална квалификация по нерегулирана професия може да бъде направено устно, чрез писмено заявление или по електронен път.
Устните заявления се приемат от служител в Центъра за административно обслужване. Те се регистрират в деловодната система след съставянето на протокол за приемането им.
Писмените заявления се подават в Центъра за административно обслужване лично или чрез пълномощник.
По електронен път искането за издаване на удостоверение се подава чрез попълване на електронно заявление в Портала за електронни административни услуги на portal.nacid.bg или чрез Системата за сигурно електронно връчване edelivery.egov.bg, или чрез Единен портал за достъп до електронни административни услуги (ЕПДЕАУ) e-gov.bg.
IX. Информация за предоставяне на услугата по електронен път
Административната услуга е от ниво 4 – Извършване на услуги от ниво 3, за които е осигурена възможност за електронно връчване и електронно плащане, ако за получаването на електронната административна услуга се дължи такса/цена, съгласно § 1 от Наредбата за Административния регистър.
Интернет адрес, на който се намира формулярът за нейното заявяване: portal.nacid.bg
Вид на услугата: първична.
Средства за електронна идентификация:
За достъп до електронните услуги, предоставяни от НАЦИД, заявителят следва да се регистрира в Портала за електронни услуги на НАЦИД чрез попълване на формата за създаване на потребителски профил. Необходимите данни за създаване на профил са: име, презиме и фамилия; потребителско име; e-mail адрес, персонален идентификатор (ЕГН, ЛНЧ или друг идентификатор) и парола. На посочения адрес на електронна поща заявителят получава съобщение с линк за активация на създадения електронен профил. След активиране на потебителкия профил заявителят има достъп до функционалностите на портала след влизане с потребителското си име и парола.
При подаване на документите по електронен път към заявлението се прилагат сканирани копия на изискваните документи, подписани с електронен подпис.
X. Срок на действие на документа
Издаденото удостоверение е безсрочно. Достъпът до регистрите с взети решения за удостоверяване/отказ/обезсилване е публичен и е свободен в интернет среда.безсрочен.
XI. Такси и начини на плащане
Дължимите такси са съгласно Тарифата за таксите, които се събират по Закона за признаване на професионални квалификации.
За разглеждане на заявление се събират следните такси:
· за стандартна услуга до 30 календарни дни от датата на подаване на заявлението – 60,00 лв.
· за бърза услуга до 10 работни дни от датата на подаване на заявлението – 120,00 лв.
Дължимата такса се заплаща по един от следните начини:
- в Центъра за административно обслужване - на каса или чрез ПОС терминално устройство;
- през Единната входна точка за електронни плащания към доставчици на електронни административни услуги pay.egov.bg;
- по банков път по банкова сметка на НАЦИД:
УниКредит Булбанк кл. Батенберг,
IBAN BG 97UNCR96603119995010
BIC UNCRBGSF
При плащане през Единната входна точка за електронни плащания към доставчици на електронни административни услуги и по банков път заявителят/представителят попълва платежно нареждане за платена цена, като в основанието за плащане се изписва текста „удостоверение за ПК“.
XII. Орган, осъществяващ контрол върху дейността на НАЦИД, като административен орган по предоставяне на услугата
Министърът на образованието и науката контролира дейността на НАЦИД
XIII. Ред и срокове за обжалване на действията на НАЦИД, като орган по предоставяне на административната услуга
Обжалването се извършва по реда на Административно-процесуалния кодекс в 14?дневен срок от получаване на издадения административен акт. Жалбата се подава чрез НАЦИД до съответния административен съд.
XIV. Начини за подаване на предложение във връзка с услугата
Сигнали, предложения, жалби и протести се подават чрез Центъра за административно обслужване съгласно утвърдената Харта на клиента, достъпна на интернет адреса на НАЦИД.
По електронен път сигнали и предложения се подават на следните електронни адреси:
- портал за електронни услуги на НАЦИД portal.nacid.bg;
- формуляр за обратна връзка: nacid.bg/bg/contacts.
XV. Начини на получаване на резултата от услугата
Изготвеното удостоверение (отказ или писмо за прекратяване) се получава според заявеното желание на потребителя:
1. В Центъра за административно обслужване от заявителя/представителя срещу представяне на входящ номер, полагане на подпис и изписване на имената на получателя в заявлението.
2. По пощата чрез лицензиран пощенски оператор като вътрешна куриерска/препоръчана пощенска пратка за сметка на получателя, при изрично изразено желание в заявлението за предоставяне на услугата (НАЦИД има сключен договор със СП „EMS/Bulpost“ за извършване на тази услуга). Информация за цената на услугата може да се намери на адрес: https://emsbulpost.bg. Цената се заплаща в брой на куриера при доставка. В случай, че заявителят/представителят е изявил желание да ползва услугите на друг оператор, заявяването на куриер и придвижването на пратката е негова отговорност.
3. По пощата чрез лицензиран пощенски оператор като международна препоръчана пощенска пратка за сметка на получателя, при изрично изразено желание в заявлението за предоставяне на услугата, коректно изписан адрес за получаване с латински букви и арабски цифри и предплащане на цената за куриерската услуга (НАЦИД има сключен договор със СП „EMS/Bulpost“ за извършване на тази услуга). Информация за цената на услугата може да се намери на адрес: https://emsbulpost.bg. В случай, че заявителят/представителят е изявил желание да ползва услугите на друг оператор, заявяването на куриер и придвижването на пратката е негова отговорност.
Предплащането на цената за международната куриерска услуга може да се извърши:
- в Центъра за административно обслужване - на каса или чрез ПОС терминално устройство;
- през Единната входна точка за електронни плащания към доставчици на електронни административни услуги pay.egov.bg;
- по банков път по посочената набирателна сметка на НАЦИД, като в основанието за плащане се изписва „предплащане на цена за международна куриерска услуга“ и платежният документ се прилага към заявлението:
УниКредит Булбанк кл. Батенберг,
IBAN BG 66UNCR96603319995018
BIC UNCRBGSF
4. По електронен път на посочения електронен адрес.
5. На профил, регистриран в Информационната система за сигурно електронно връчване.