Административни звена, в които се подават документите и се получава информация за хода на преписката:
Дирекция "Електронни системи и информационно управление"
Адрес: обл. София (столица), общ. Столична, гр. София, р-н Сердика, ул. "Враня" 20, п.к. 1233
Код за междуселищно избиране: 02
Телефон за връзка: (02) 8130400
Адрес на електронна поща: priemna@szri.egov.bg
Работно време: Стандартно работно време, от 08:30 до 17:00, Работното време на ЦАО е без прекъсване за обедна почивка. Всеки работен ден с изключение на официалните празници.
Описание на услугатаСРЗИ извършва проверки и издава удостоверение за съответствие относно спазване на изискванията на Закона за лечебните заведения, Наредбата за основните изисквания, на които трябва да отговарят устройството, дейността и вътрешният ред на лечебните заведения за болнична помощ и домовете за медико-социални грижи и на утвърдените медицински стандарти. В случай на установени несъответствия, СРЗИ дава предписания и определя срок за отстраняването им, който не може да бъде по-дълъг от три месеца. Посочената услуга е част от процедурата за получаване на разрешение за осъществяване на лечебна дейност в горепосочените заведения, центрове и домове, която се предоставя от Министерство на здравеопазването.
ЗаявителиИзпълнителни директори/Директори/Управители на лечебни заведения за болнична помощ, центрове за психично здраве, центрове за кожно-венерически заболявания, комплексни онкологични центрове, домове за медико-социални грижи, диализни центрове и тъканни банки на територията на област София -град.
Начини на заявяване на услугата / издаването на индивидуалния административен акт• Лично – с документ за самоличност;
• Чрез лицензиран пощенски оператор (поща) – заявлението следва да е в оригинал;
• От други лица – с приложено писмено пълномощно от заинтересованото лице;
• Устно в Център за административно обслужване на СРЗИ, за което служител от центъра попълва заявление по образец.
• Изпратено на електронна поща, подписано с квалифициран електронен подпис на заявителя или чрез регистриран от заявителя потребител в Системата за сигурно електронно връчване на Министерство на електронното управление (https://edelivery.egov.bg/);
• По електронен път – чрез Единния портал за достъп до електронно административни услуги, поддържан от Министерство на електронното управление: https://egov.bg/wps/portal/egov/dostavchitsi%20na%20uslugi/spetsializirani%20teritorialni%20administratsii/regionalna%20zdravna%20inspektsia/unificirani%20uslugi/1660?staId=1319&cP=3
Необходими документиЗаявлението до Министъра на здравеопазването се подава чрез директора на СРЗИ. В заявлението се посочват единния идентификационен код на дружеството или кооперацията от Търговския регистър и се прилагат следните документи (изброени в чл. 47 от ЗЛЗ):
- Документ за актуална регистрация по националното законодателство, издаден от компетентен орган на съответната държава - за дружествата, регистрирани в държава - членка на Европейския съюз, или в държава - страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство;
- Правилник за устройството, дейността и вътрешния ред на лечебното заведение;
- Диплома за съответното висше образование на лицата, управляващи лечебното заведение, а за лицата по чл. 63, ал. 1 от ЗЛЗ, съответно и диплома, свидетелство или удостоверение за квалификация по здравен мениджмънт или диплома, или свидетелство за придобита образователна и/или научна степен, специалност или преминато обучение за повишаване на квалификацията по чл. 43 от Закона за висшето образование в областта на здравния мениджмънт;
- Данните от документа за самоличност - за членовете на изпълнителните и контролните органи на лечебното заведение;
- Разрешението от компетентния държавен орган, когато в лечебното заведение ще се използва медицинско оборудване с източник на йонизиращо лъчение;
- Стандартните оперативни процедури, които съдържат подробни писмени описания на последователността и начина на извършване на дейностите по трансплантация за всеки специфичен процес, материалите и методите, които ще се използват, и очаквания резултат - за тъканните банки;
- Свидетелство за съдимост или аналогичен документ за лицата - членове на управителните и контролните органи, които не са български граждани;
- Документи за платена държавна такса по чл. 49, ал. 5 от ЗЛЗ и по чл. 46 от Закона за здравето.
Информацията е достъпна на Единния портал за достъп до електронно административни услуги, поддържан от Министерство на електронното управление:
https://egov.bg/wps/portal/egov/dostavchitsi%20na%20uslugi/spetsializirani%20teritorialni%20administratsii/regionalna%20zdravna%20inspektsia/unificirani%20uslugi/1660?staId=1319&cP=3
Вътрешен ход на процедурата по предоставяне на услугата / по издаване на индивидуалния административен актЗаявлението за издаване на административния акт – удостоверение за изпълнение на изискванията на Наредбата по чл. 46, ал. 3 от ЗЛЗ и на утвърдените медицински стандарти, се адресира до министъра на здравеопазването, чрез директора на СРЗИ, ведно с придружаващите го документи от настоящата процедура. Заявлението и документите се подават в Центъра за административно обслужване в СРЗИ и се завеждат в Административната деловодна система „EVENTIS R7“ от служителите на центъра.
Заявлението и приложените документи се предават на директора на дирекция „Медицински дейности“ (МД), който преглежда представените документи. При издаване на разрешение за осъществяване на лечебна дейност или при промяна на видовете лечебни дейности/нов адрес, за които е издадено разрешението преписката се резолира и до директорът на дирекция „Надзор на заразните болести“ (НЗБ) за извършване на проверка и издаване на хигиенно заключение за спазване на здравните изисквания.
В деня на постъпване на заявлението СРЗИ изпраща по служебен път искане до Български лекарски съюз, съответно до Българския зъболекарски съюз, за издаване на удостоверения за вписване в техните регистри на членовете на изпълнителните и контролните органи на лечебното заведение, които са лекари или лекари по дентална медицина. Съсловните организации издават удостоверенията в 5-дневен срок от постъпване на искането.
Директорът на СРЗИ или оправомощено от него лице издава заповед за формиране на комисия за извършване на проверка в съответното лечебно заведение, относно спазването на изискванията на Наредбата по чл. 46, ал. 3 и на утвърдените медицински стандарти и наличието на лицензия за използване на източници на йонизиращи лъчения за медицински цели, когато в лечебното заведение ще се използва медицинско оборудване с източник на йонизиращо лъчение.
Комисията в 20-дневен срок от постъпване на заявлението извършва проверка в лечебното заведение относно спазването на изискванията на ЗЛЗ, наредбата по чл. 46, ал. 3 от ЗЛЗ (Наредба № 49 от 2010 г.) и на утвърдените медицински стандарти, и съставя констативен протокол. При установяване на несъответствия, комисията дава предписания и определя срок за отстраняването им, който не може да бъде по-дълъг от три месеца.
За резултатите от проверката се изготвя констативен протокол в три екземпляра – за архив към преписката на лечебното заведение в СРЗИ, за лечебното заведение, а третият екземпляр, заедно с оригиналните документи по преписката, се изпраща на ИАМН. Към констативния протокол се изготвят и карти за съответствие с изискванията на медицинските стандарти за отделните структури на лечебните заведения за болнична помощ.
Въз основа на този протокол и на хигиенното заключение на дирекция НЗБ (което се издава в определените за това случай) се изготвя удостоверение за изпълнение на изискванията на Наредбата по чл. 46, ал. 3 от ЗЛЗ и на утвърдените медицински стандарти. Удостоверението се издава в два екземпляра – за МЗ и за РЗИ.
В едноседмичен срок от изтичането на горепосочения 20-дневен срок СРЗИ изпраща на Изпълнителна агенция "Медицински надзор" (ИАМН) на хартиен носител с придружително писмо оригиналното заявление с приложените към него документи - удостоверението, констативния протокол от проверката и картите за съответствие, както и документ за платена такса, включително и удостоверенията от съсловните организации.
В 3-дневен срок от получаване на документите и извършване на съответната проверка по чл. 47 от ЗЛЗ, ИАМН изпраща на министъра на здравеопазването заявлението за издаване на разрешение за лечебна дейност, заедно с всички документи по чл. 47 от ЗЛЗ.
В 75-дневен срок от подаване на заявлението, министърът на здравеопазването издава разрешение за лечебна дейност или прави отказ за това.
Чл. 50, ал. 2 от ЗЛЗ урежда промените на вписаните в разрешението обстоятелства да се извършват по реда на чл. 46, ал. 2 и 3 и чл. 47 от ЗЛЗ. Промените във вписаните в разрешението за осъществяване на лечебна дейност обстоятелства се правят по същия ред, като се представят само документите, относно промяната и такива, чийто срок на валидност е изтекъл, придружени с декларация за липса на промяна във всички останали документи и обстоятелства.
Като резултат от процедурата се издава удостоверение по реда на чл. 47, ал. 4 от ЗЛЗ за съответствие със здравните изисквания, утвърдените медицински стандарти по чл. 6, ал. 1 от ЗЛЗ и наредбата по чл. 46, ал. 3 от ЗЛЗ.
Отказ за издаване на удостоверение:
При непълнота на представените документи за издаване на удостоверение от СРЗИ и непредставяне на същите в определения срок, както и при наличие на несъответствия на лечебното заведение с изискванията на Наредба № 49 от 18.10.2010 г. за основните изисквания, на които трябва да отговаря устройството, дейността и вътрешния ред на лечебните заведения за болнична помощ и домовете за медико-социални грижи и утвърдените медицински стандарти. В тези случаи комисията издава предписания за привеждане на лечебното заведение в съответствие с изискванията на нормативната уредба и определят срок за изпълнението им, който не може да е по-дълъг от три месеца.
Начин на предоставяне на резултата от услугата / на индивидуалния административен актв зависимост от изразеното от заявителя в желание, удостоверението се предоставя по един от следните начини:
· Лично, на място в Центъра за административно обслужване, срещу подпис.
· Изпратено по пощата или с лицензиран пощенски оператор, като разходите са за сметка на заявителя.
· На други лица – с приложено изрично писмено пълномощно;
· Изпратено на електронна поща, подписано с квалифициран електронен подпис на посочен от заявителя в заявлението адрес на електронна поща.
· На регистрирания от заявителя потребител в Системата за сигурно електронно връчване на Министерство на електронното управление (https://edelivery.egov.bg/).
Информация за предоставяне на услугата по електронен път· ниво на предоставяне на услугата: III-то ниво предоставяне на информация за услугата и осигурен публичен онлайн достъп до шаблони на електронни формуляри на адрес: https://srzi.bg/bg в раздел „Административно обслужване“, подраздел „Административни услуги“;
Забележка: "Ниво на предоставяне на услугата" е нивото на развитие, на което се предоставят услугите по електронен път: а) ниво 1: Информация - предоставяне на информация за административни услуги по електронен път, включително начини и места за заявяване на услугите, срокове и такси; б) ниво 2: Едностранна комуникация - информация съгласно дефиницията за ниво 1 и осигурен публичен онлайн достъп до шаблони на електронни формуляри; в) ниво 3: Двустранна комуникация -заявяване на услуги изцяло по електронен път, включително електронно подаване на данни и документи, електронна обработка на формуляри и електронна идентификация на потребителите, освен ако със закон се допуска предоставяне на електронна административна услуга без идентификация; г) ниво 4: Извършване на услуги от ниво 3, за които е осигурена възможност за електронно връчване и електронно плащане, ако за получаването на електронна административна услуга се дължат такси.
· интернет адрес, на който се намира формулярът за нейното заявяване: https://srzi.bg/bg/administrativni-uslugi;
· интернет адрес за служебно заявяване: priemna@srzi.egov.bg;
· вид на услугата: комплексна;
Забележка: 1. "Първична услуга" е административна услуга, която се осъществява в рамките на една географски или функционално обособена администрация като единен процес, започващ със заявление за услугата и приключващ с предоставяне на услугата или постановяване на отказ. 2. "Комплексна услуга" е административна услуга, която се изпълнява като процес, в който достъпът до данни, поддържани от администрациите, се осъществява чрез използване на първични или други комплексни услуги.
· средствата за електронна идентификация и нивото им на осигуреност: онлайн достъп до шаблони на електронни формуляри.
Закон за лечебните заведения
Наредба № 49 от 18.10.2010 г. за основните изисквания, на които трябва да отговарят устройството, дейността и вътрешният ред на лечебните заведения за болнична помощ и домовете за медико-социални грижи
Тарифа за таксите, които се събират от органите на държания здравен контрол и националните центрове по проблемите на общественото здарве по Закона за здравето
За услугата се заплаща фиксирана цена на стойност 134 лв.На основание чл. 18, т. 2 от Тарифата за таксите, които се събират от органите на държавния здравен контрол и националните центрове по проблемите на общественото здраве по Закона за здравето, за извършване на проверка по спазване на здравните изисквания при издаване на разрешение за осъществяване на лечебна дейност или при промяна на видовете лечебни дейности, за които е издадено разрешението, таксата е в размер на 134,00 лв.
Начини на плащане:
· в брой на касата в ЦАО на адрес: гр. София, ул. „Враня“ № 20, ет. 2;
· на ПОС терминал в ЦАО на адрес: София, ул. „Враня“ № 20, ет. 2;
· по банков път - банкова сметка на СРЗИ IBAN: BG13UNCR96603120669411, BIC: UNCRBGSF, банка: UniCredit BulBank;
· чрез портала за електронни плащания и среда за електронни плащания към доставчици на електронни административни услуги.
Услугата може да бъде заплатена по един от следните начини:На гише в административно звено за обслужване в брой
На гише в административно звено за обслужване с банкова карта
По банков път
По електронен път