Административни звена, в които се подават документите и се получава информация за хода на преписката:
Дирекция "Консулски отношения"
Адрес: обл. София (столица), общ. Столична, гр. София, р-н Слатина, улица "Александър Жендов" № 2, п.к. 1113
Код за междуселищно избиране: 02
Телефон за връзка: 948-23-65
Адрес на електронна поща: Consular@mfa.bg
Работно време: Стандартно работно време, от 09:00 до 17:30, Работното време в дирекцията е от 9:00 до 17:30 ч. с 30 минутна почивка между 12:00 и 14:00 ч. Работното време на задгранични представителства може да намерите на отделните сайтове на задграничните представителства, които са поместени на сайта https://www.mfa.bg в подрубрика "Дипломатически представителства".
В звеното е осигурен достъп за хора с увреждания
ЗАЯВЯВАНЕ НА УСЛУГАТА ЗА ИЗДАВАНЕ НА ЛИЧНА КАРТА, ЗАДГРАНИЧЕН ПАСПОРТ И/ИЛИ ЗА ПОДНОВЯВАНЕ НА СУМПСУслугата може да заявите в приемно време на консулските служби на Република България в държавата, където пребивавате.
Информация за контакт и приемно време на задграничните представителства на Република България може да бъде намерена на следния интернет адрес: https://mfa.bg
както и на интернет страницата на всяко отделно задгранично представителство на Република България.
С цел съкращаване на времето за чакане на посетителите в консулските служби, може да заявите час по телефона или на обявения имейл на съответното задгранично представителство на Република България.
ИЗИСКВАНИЯ И НЕОБХОДИМИ ДОКУМЕНТИ ЗА ИЗДАВАНЕ НА ЛИЧНА КАРТА И/ИЛИ ПАСПОРТНеобходимо е да подадете заявление по образец за издаване на документ за самоличност на български граждани. Заявлението се подава лично и се подписва на място в консулската служба.
При подаване на заявлението за издаване на лична карта и/или паспорт на непълнолетни лица между 14 и 18 г. задължително присъства и единият родител, който подписва заявлението и следва да представи свой документ за самоличност (лична карта, паспорт).
При заявление за издаване на лична карта и/или паспорт на лица под 14 годишна възраст, задължително присъстват и двамата родители, които подписват заявлението и следва да представят своите документи за самоличност (лична карта, паспорт). В този случай присъствието само на единия родител е възможно, ако бъде представено в оригинал изрично нотариално заверено пълномощно от отсъстващия родител за издаване на документа за самоличност или някой от следните документи: влязло в сила съдебно решение за издаване на паспорт на лице, ненавършило 18 години; влязло в сила съдебно решение за лишаване на единия родител от родителски права; препис-извлечение от акта за смърт на единия от родителите; акт на български или на чуждестранен съд /потвърден от български съд/, че другият родител е в неизвестност.
При подаването на заявлението е необходимо се представя документ за самоличност /валиден и/или предходно издаден - ако има такива/.
В зависимост от основанието за издаване на нови документи за самоличност, към заявлението по образец се прилагат следните документи:
1. Ако заявявате издаване на първа лична карта и/или паспорт се представя удостоверение за раждане;
2. В случай че предходната лична карта и/или паспорт са изгубени или откраднати, наред със заявлението следва да бъде попълнена и декларация /по образец/, в която подробно да бъдат описани обстоятелствата по изгубването или кражбата на документа;
3. При заявяване на нова лична карта и/или паспорт вследствие промяна на имената след сключен граждански брак, следва да бъде представено и българско удостоверение за сключен граждански брак;
4. При промяна на постоянния адрес в България следва да се представи формуляр за смяна на постоянния адрес, издаден от общинската администрация в България.
При промяна на имената, единния граждански номер, пола, гражданството или при настъпили съществени и трайни изменения на образа, лицето е
длъжно да подаде заявление за издаване на нови български лични документи в срок до 30 дни.
ИЗИСКВАНИЯ И НЕОБХОДИМИ ДОКУМЕНТИ ЗА ПОДНОВЯВАНЕ НА СУМПСЗаявления за подновяване на СУМПС се приемат само в консулските служби на Република България, които са в държави извън Европейския съюз.
Необходими документи: заявление по образец, валидна лична карта и/или задграничен паспорт, карта за медицински преглед на водач на МПС /медицинско свидетелство, издадено от местна болница, не по-старо от 6 месеца/, старо свидетелство за управление на МПС и декларация за обичайно местопребиваване по образец.
ПОЛУЧАВАНЕ НА НОВИТЕ ДОКУМЕНТИ /ЛИЧНА КАРТА, ПАСПОРТ, СУМПС/Новите документи /лична карта, паспорт, СУМПС/ могат да се получат лично в консулската служба, от упълномощено лице с изрично нотариално заверено пълномощно или от лице, данните за което са вписани при подаване на заявлението. Предходните документи се връщат в консулската служба при получаване на новите документи.
Личната карта и/или паспорт на непълнолетни и на поставени под запрещение лица се получават от родител, настойник или попечител, а по изключение - от упълномощено лице след представяне на нотариално заверено изрично пълномощно или от лице, чиито данни са посочени от родител, настойник или попечител пред длъжностното лице в заявлението при подаването му.
За услугата се заплаща таксаРазмерът на таксата се определя в Тарифа № 3 на МВнР и Тарифа № 4 на МВР и се заплаща в брой, с банкова карта или по банкова сметка на съответното дипломатическо или консулско представителство. Информация за реда и осигурените начини на плащане, конкретният размер и възможността за заплащането им в местна и/или друга валута, се обявява на място в съответната консулска служба и е достъпна и на интернет страницата на задграничното представителство.
Задграничните представителства на Република България могат да приемат заявление за бързо издаване на лична карта и/или паспорт само в случаите на техническа възможност за това.
Услугата може да бъде заплатена по един от следните начини:На гише в административно звено за обслужване в брой
По банков път
На гише в административно звено за обслужване с банкова карта