Административни звена, в които се подават документите и се получава информация за хода на преписката:
Дирекция "Консулски отношения"
Адрес: обл. София (столица), общ. Столична, гр. София, р-н Слатина, улица "Александър Жендов" № 2, п.к. 1113
Код за междуселищно избиране: 02
Телефон за връзка: 948-23-65
Адрес на електронна поща: Consular@mfa.bg
Работно време: Стандартно работно време, от 09:00 до 17:30, Работното време в дирекцията е от 9:00 до 17:30 ч. с 30 минутна почивка между 12:00 и 14:00 ч. Работното време на задгранични представителства може да намерите на отделните сайтове на задграничните представителства, които са поместени на сайта https://www.mfa.bg в подрубрика "Дипломатически представителства".
В звеното е осигурен достъп за хора с увреждания
ЗАЯВЯВАНЕ НА УСЛУГАТАУслугата може да заявите в приемно време на консулските служби на Република България в държавата, където пребивавате.
Информация за контакт и приемно време на задграничните представителства на Република България може да бъде намерена на следния интернет адрес: http://www.mfa.bg/15/findanembassy
както и на интернет страницата на всяко отделно задгранично представителство на Република България.
С цел съкращаване на времето за чакане на посетителите в консулските служби, може да заявите час по телефона или на обявения имейл на съответното задгранично представителство на Република България.
ИЗИСКВАНИЯ И НЕОБХОДИМИ ДОКУМЕНТИ ЗА СЪСТАВЯНЕ НА АКТ ЗА ГРАЖДАНСКО СЪСТОЯНИЕ /РАЖДАНЕ, БРАК ИЛИ СМЪРТ/ ОТ КОНСУЛСКОТО ДЛЪЖНОСТНО ЛИЦЕ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ1.Съставяне на акт за раждане на дете /български гражданин/, родено в чужбина:
В срок до 5 дни след деня на раждането на български гражданин в чужбина, родителите на детето, неговите законни представители или изрично упълномощени от тях лица, трябва да се свържат с най-близкото дипломатическо представителство и да представят съобщение за раждане, съставено от здравното заведение където е станало раждането, както и своите валидни документи за самоличност. Съобщението за раждане следва да бъде легализирано по съответния ред в държавата на произход на документа.
Раждането на мъртвородено дете се съобщава не по-късно от 24 часа от раждането му.
След проверка на редовността на представените документи консулското длъжностно лице съставя акт за раждане в 7 дневен срок, като денят на раждането не се брои.
2. Сключване на граждански брак пред консулското длъжностно лице на Република България и съставяне на акт за граждански брак
Лицата, желаещи да сключат брак пред българския консул, задължително следва да осъществят контакт с българското посолство в чужбина, което ще определи дата и час на брачната церемония.
Преди осъществяване на процедурата по сключване на брак в българско дипломатическо или консулско представителство, лицата, желаещи да встъпят в брак, следва да се консултират предварително с консулското длъжностно лице, относно допустимостта на сключването на брак в страната на пребиваване.
Консулското длъжностно лице има правомощията на длъжностно лице по гражданско състояние само при сключване на брак:
1. между български граждани, ако правото на приемащата държава допуска това;
2. между български и чужд гражданин, ако правото на приемащата държава и отечественото право на чуждия гражданин допускат това. Гражданинът на друга държава трябва да удостовери пред консулското длъжностно лице, че неговото отечествено право признава брака, сключен пред чуждестранен компетентен орган, както и че по неговото отечествено право няма пречки за сключване на брака.
Необходими документи:
- Валиден документ за самоличност на лицето, встъпващо в брак и на свидетелите – за установяване самоличността на лицето, възрастта и гражданството;
- Декларация, че не съществуват пречките за сключване на брак по чл. 7 от СК;
- Медицинско свидетелство, че не страда от болестите, посочени в чл. 7, ал. 1, т. 2 и 3 от СК;
- Декларация, че е осведомен за заболяванията на другия по чл. 7, ал. 1, т. 2 и 3;
- Обща декларация от съпрузите, с нотариална заверка на подписите, за избрания режим на имуществени отношения, ако има избран такъв режим;
- Удостоверение от нотариуса относно датата на сключен брачен договор (при наличие на такъв) и регистрационния му номер, както и номера, под който нотариусът е вписан в регистъра на Нотариалната камара и района му на действие;
- Документ за семейното положение на чуждестранния гражданин; документ, че съгласно законодателството на чуждата държава (на чуждия гражданин) този брак ще бъде признат от отечественото право на чуждия гражданин (изискуеми документи при сключване на брак между български гражданин и гражданин на трета страна);
- Други документи, съобразно спецификата на законодателството на страната на пребиваване;
- Декларация относно запазване на фамилното име след сключване на брака;
- Документ за платена такса.
Срок за съставяне на акта за граждански брак - 7 дни.
3. Съставяне на акт за смърт, настъпила в чужбина, на български гражданин:
Заявител може да бъде лице, което е наследник на починалия български гражданин и/или трето лице, когато е необходимо за погребение на починалото лице.
Не по-късно от 48 часа след настъпването на смъртта, близките и законните наследници на починалото лице са длъжни да се свържат с най-близкото дипломатическо или консулско представителство на Република България и да представят писмено съобщение за смърт, издадено от здравното заведение в чужбина или от компетентно медицинско лице (подписано и подпечатано), документ за самоличност на обявителя, както и документ за самоличност на починалото лице. Не се съставя акт за смърт за лице с неустановена самоличност.
Консулското длъжностно лице съставя акт за смърт в рамките на 48 часа.
Българските дипломатически и консулски представителства в чужбина не финансират и не извършват дейностите по обслужване и транспортиране на починалия. При смъртен случай близките на починалия български гражданин следва да установят контакт с погребално бюро/агенция в страната на пребиваване, където да се запознаят с обслужването и транспортирането на починалия зад граница.
Повече информация относно съдействието на българските консулски длъжностни лица за репатриране на починалия в Република България, кремация или погребение в чужбина
http://www.mfa.bg/bg/pages/101/index.html
ИЗИСКВАНИЯ И НЕОБХОДИМИ ДОКУМЕНТИ ПРИ СЪСТАВЕНИ АКТОВЕ ЗА ГРАЖДАНСКО СЪСТОЯНИЕ /РАЖДАНЕ, БРАК, СМЪРТ/ ОТ ЧУЖДЕСТРАННИТЕ МЕСТНИ ОРГАНИ ПО ГРАЖДАНСКОТО СЪСТОЯНИЕ В МЯСТОТО, КЪДЕТО СА НАСТЪПИЛИ СЪБИТИЯТА, ПОДЛЕЖАЩИ НА РЕГИСТРАЦИЯБългарски гражданин, който е поискал от местен орган по гражданското състояние в чужбина съставянето на акт за раждане, граждански брак или смърт, е длъжен да се снабди със заверен препис или извлечение от съставения акт и не по-късно от шест месеца след съставянето му да го предаде или изпрати на българския дипломатически или консулски представител в тази страна, като същевременно съобщи постоянния адрес в Република България.
Ако актът за гражданско състояние е издаден от държава, с която Република България няма сключен договор за правна помощ, в който изрично да се предвижда освобождаване от легализация, документът следва да се легализира в държавата, издала документа - с "Апостил" по Хагската конвенция №12 или с печат на МВнР на съответната държава, удостоверен впоследствие от българското дипломатическо или консулско представителство в тази държава.
Легализиран превод на документа на български език може да бъде направен от преводач, включен в листата на МВнР, оторизирани да извършват легализиран превод.
ПРОЦЕДУРА И НЕОБХОДИМИ ДОКУМЕНТИ ПО ГРАЖДАНСКА РЕГИСТРАЦИЯ НА СЪБИТИЯТА РАЖДАНЕ, БРАК И СМЪРТВ срок от три месеца от съставянето на акта за раждане, граждански брак или смърт, или от получения препис от акта за гражданско състояние, съставен от чуждестранен местен орган, консулското длъжностно лице е длъжно да изпрати документите в МВнР, дирекция „Консулски отношения”. МВнР, в срок до 15 дни от получаването на документите, ги препраща до общината по постоянен адрес. Длъжностното лице по гражданското състояние от общината съставя удостоверение за раждане, граждански брак или смърт, и го изпраща на МВнР за препращане на дипломатическото или консулското представителство и връчване на заинтересованите лица.
Необходими документи:
1. Заявление;
2. Документ за самоличност;
3. Оригинал на документа по гражданско състояние . Ако документът е чуждестранен е необходимо да бъде легализиран и снабден със заверен превод.
ИЗДАВАНЕ НА ДУБЛИКАТИ И ПРЕПИС-ИЗВЛЕЧЕНИЯ НА СЪСТАВЕНИТЕ В ПИСМЕН ВИД И ВПИСАНИ АКТОВЕ ЗА ГРАЖДАНСКО СЪСТОЯНИЕ Препис-извлечения на актове и дубликати на удостоверения за раждане, брак или смърт се издават и въз основа на Националния електронен регистър на актове за гражданско състояние, от консулско длъжностно лице с предоставен достъп до този регистър.
Услугата може да бъде предоставяна за български граждани, родени след 01.01.2000 г.
За чужди граждани не е възможно информацията изисквана в документите да бъде събирана служебно.
Документите се издават само въз основа на електронни еквиваленти на актове, подписани с квалифициран електронен подпис.
Заявители на услугата могат да бъдат: лицето, за което се отнася актът за гражданско състояние, неговите законни представители или изрично упълномощени лица.
В зависимост от качеството, в което действа заявителят, следва да се представят някои от следните документи:
- документ за самоличност;
- документ, удостоверяващ наличието на законното представителство;
- нотариално заверено изрично пълномощно;
- документ за платена такса.
ИЗДАВАНЕ НА МНОГОЕЗИЧНИ ИЗВЛЕЧЕНИЯ НА АКТОВЕ ЗА ГРАЖДАНСКО СЪСТОЯНИЕИзвлеченията, издадени въз основа на Конвенция от 8 септември 1976 година за издаване на многоезични извлечения на актове за гражданско състояние, се приемат без легализация на територията на всяка държава, обвързана с Конвенцията.
Заявители на услугата могат да бъдат: лицето, за което се отнася актът за гражданско състояние, неговите родители или изрично упълномощени лица.
В зависимост от качеството в което действа заявителят, следва да се представят някои от следните документи:
-документ за самоличност;
-документ, удостоверяващ наличието на законното представителство;
- нотариално заверено изрично пълномощно;
-документ за платена такса.
Не се заплаща за услугатаНе се събира такса при първоначално съставяне на акт за гражданско състояние и регистрация на събитието в общината.
При последващо искане за издаване на удостоверения, преписи и/или извлечения от съставен акт за гражданско състояние се събира такса по Тарифа № 3 на МВнР и тарифа на съответната община. Таксата може да бъде заплатена в брой, с банкова карта или по банкова сметка на съответното дипломатическо или консулско представителство, в зависимост от държавата на акредитация. Редът и осигурените начини на заплащане, конкретният размер и възможността за заплащането на таксата в местна и/или друга валута, се обявяват в консулската служба и на интернет страницата на задграничното представителство.