ПроцедураЗаявител:
Всяко физическо и юридическо лице
Необходими документи
Заявление по образец
Вътрешен ход на процедурата
Искането за информация може да бъде направено чрез устно запитване или чрез писмено заявление.
Писмените заявления за предоставяне на достъп до обществена информация се приемат в деловодството на РЗИ – Търговище, находящо се на ет. 1 в сградата на инспекцията, с адрес: гр. Търговище, ул. „Цар Освободител ” № 33, всеки работен ден от 8,30 часа до 17,00 часа. За писмени се считат и заявленията получени по факса на РЗИ – Търговище, както и заявленията направени по електронен път на адреса на електронната поща, публикувана на интернет страницата на инспекцията. Подаването на документи по електронен път се извършва по реда на Наредбата за общите изисквания към информационните системи, регистрите и електронните административни услуги
Заявлението може да се изготви и подаде по образец, който заявителите могат да получат от служител в деловодството на инспекцията или от официалната електронна страница на РЗИ – Търговище.
Устните запитвания се приемат от лицето, обслужващо информационно гище. За приемането се съставя протокол, съгласно утвърден образец.
Постъпилите писмените заявления и устните запитванияза предоставяне на достъп до обществена информация в РЗИ – Търговище подлежат на завеждане в деловодната програма на инспекцията. Регистрираните писмените заявления и устните запитвания по ал. 1 се предават с общата поща на инспекцията на Директора/зам. Директора на РЗИ – Търговище, който с резолюция ги насочва за разглеждане към отговорното за това лице-главен секретар
Когато заявителя не получи достъп до искана обществена информация въз основа на устно запитване или счита предоставената му информация за недостатъчна, той може да подаде писмено заявление.
РАЗГЛЕЖДАНЕ НА ЗАЯВЛЕНИЯТА ЗА ДОСТЪП ДО ОБЩЕСТВЕНА ИНФОРМАЦИЯ
При разглеждането на заявленията за достъп до обществена информация, се извършва последователна преценка на следните факти и обстоятелства:
Съдържанието на заявлението за достъп, което съгласно чл. 25, ал. 1 от Закона за достъп до обществена информация трябва да е:
т. 1 трите имена, съответно наименованието и седалището на заявителя;
т. 2 описание на исканата информация;
т. 3 предпочитаната форма за предоставяне на достъп до исканата информация;
т. 4 адреса за кореспонденция със заявителя.
Ако в заявлението не се съдържат данните по т. 1, 2 и 4, главния секретар изготвя доклад до Директора на РЗИ – Търговище, с който му предлага да остави зявлението без разглеждане и подготвя уведомително писмо до лицето, което представя на Директора на РЗИ – Търговище за подпис.
Описанието на исканата информация в заявлението трябва да е такова, че да е ясно точно каква информация се иска. В случай, че не е ясно точно каква информация се иска или когато исканата информация е формулирана много общо, се подготвя писмо до заявителя, с което го уведомява за това и му указва да уточни предмета на исканата обществена информация. Писмото се предоставя на Директора на РЗИ – Търговище за подпис.
В случай, че заявителят не уточни предмета на исканата обществена информация до 30 дни, заявлението се оставя без разглеждане. Ако заявителят уточни предмета, заявлението се разглежда по общия ред.
Проверка на обстоятелството дали РЗИ – Търговище разполага с исканата информация - в случай, че инспекцията не разполага с исканата информация, но има данни за нейното местонахождение, искането се препраща и се уведомява за това заявителя. В уведомителното писмо задължително се посочват наименованието и адресът на съответния орган или юридическо лице. Писмата се предоставят на Директора на РЗИ – Търговище за подпис.
Когато РЗИ – Търговище не разполага с исканата информация и няма данни за нейното местонахождение, главния секретар подготвя писмо, с което уведомява заявителя за това. Писмото се предоставя на Директора на РЗИ – Търговище за подпис.
Следваща стъпка е да се извърши преценка дали исканата от заявителя информация е обществена по смисъла на чл. 2, ал. 1 от Закона за достъп до обществената информация. Ако информацията е обществена, следва да се определи дали същата е официална или служебна. Достъпът до официалната обществена информация е свободен и се осъществява по реда на Закона за достъп до обществената информация.
Достъпът до служебната обществена информация е свободен, но може да бъде ограничаван в следните случаи: когато информацията е свързана с оперативната подготовка на актовете на РЗИ – Търговище и няма самостоятелно значение (мнения и препоръки, изготвени от или за инспекцията, становища и консултации); когато съдържа мнения и позиции във връзка с настоящи или предстоящи преговори, водени от РЗИ – Търговище или от негово име, както и сведения, свързани с тях, и е подготвена от администрациятана инспекцията.
При прилагането на горецитираните ограничения, следва да се има предвид, че същите не могат да се прилагат след изтичане на две години от създаването на такава информация. Освен това, достъпът до служебната обществена информация не може да се ограничава при наличие на надделяващ обществен интерес. Надделяващ обществен интересе налице, когато чрез исканата информация се цели разкриване на корупция и на злоупотреба с власт, повишаване на прозрачността и отчетността на задължените субекти по чл. 3 от Закона за достъп до обществената информация.
След като се извърши преценка на обстоятелствата по ал. 4 и ако не е налице основание за отказ от предоставяне на достъп, главния секретар извършва проверка за наличие на някое от следните обстоятелства:
1. По принцип, достъпът до обществена информация, създавана, получавана или съхранявана във връзка с дейността на РЗИ – Търговище е свободен. Ограничение на правото на достъп е предвидено с оглед защита интересите на трето лице – случаите когато горепосочената информация представлява търговска тайна и чието предоставяне или разпространение би довело до нелоялна конкуренция между търговци.
Това ограничение не се прилага в случаите на надделяващ обществен интерес. До доказване на противното обществен интерес от разкриването на иформацията е налице, когато тя дава възможност на гражданите да си съставят мнение и да участват в текущи дискусии улеснява прозрачността и отчетността на субектите по чл. 3, ал. 1 от ЗДОИ относно вземаните от тях решения;гарантира законосъобразното и целесъобразното изпълнение на законовите задължения от субектите по чл. 3от ЗДОИ;разкрива корупция и злоупотреба с власт, лошо управление на държавно или общинско имущество или други незаконосъобразни или нецелесъобразни действия или бездействия на административни органи и длъжностни лица в съответните администрации, с които се засягат държавни или обществени интереси, права или законни интереси на други лица; опровергава разпространена недостоверна информация, засягаща значими обществени интереси; е свързана със страните, подизпълнителите, предмета, цената, правата и задълженията, условията, сроковете, санкциите, определени в договори, по които едната страна е задължен субект по чл. 3 от ЗДОИ.
ЗДОИ ограничава достъпа до информация, в случаите, в които предмет на заявлението за достъп до информация е класифицирана информация или друга защитена тайна в случаите, предвидени в закон. В тази хипотеза попадат държавната тайна /това е информация, чието узнаване може да увреди националната сигурност, конституционно защитения ред, външната политика, отбраната /, служебната тайна – категориите информация, които могат да бъдат класифицирани като служебна тайна, са определени в отделни закони.
Следващото ограничение се отнася за случаите когато, исканата обществена информация е била предоставяна на заявителя през предходните 6 месеца.
Следващото ограничение на правото на достъп до информация е регламентирано отново с оглед защита интересите на трето лице – достъп до личните му данни. Законът за досъп до обществена информация изрично предвижда, че личните данни са извън неговия обхват. В тази категория данни попада информацията, отнасяща се до физическите лица и разкриваща тяхната физическа, психологическа, умствена, семейна, икономическа, културна или обществена идентичност.
Следва да се направи разграничение между случаите когато се иска достъп обществена информация, съдържаща лични данни, и случаите в които се иска достъп до информация, изцяло представляваща лични данни.
В първия случай информацията попада в обхвата на ЗДОИ и информацията може да се предостави, при съобразяване с разпоредбата на чл. 31 от закона. Ако при разглеждането на заявлението за достъп до информация, гл. секретар констатира, че исканата информация съдържа личните данни на трето лице, се подготвя писмо, с което се иска неговото изричното писмено съгласие за предоставяне на отнасящата се до него информация. Писмото се предоставя на Директора на РЗИ – Търговище за подпис и се изпраща в седмодневен срок от регистриране на заявлението за достъп. В този случай срокът за разглеждане на заявлението може да бъде удължен, но с не повече от четиринадесет дни.
При изрично несъгласие от третото лице, постъпилов срока за разглеждане на заявлението за достъп, се подготвя проект на решение за предоставяне на достъп до информация, с което предоставя исканата информация в обем и по начин, който да не разкрива информацията, която засяга интересите на третото лице.
Ако третото лице е дало съгласие за достъп до информацията, отнасяща се до него, се подготвя проект на решение за предоставяне на достъп до информация, в което е следва да се спази точно условията, при които третото лице е дало съгласие за предоставяне на отнасящата се до него информация.
В случаите, в които третото лице се явява задължен субект и отнасящата се до него информация е обществена информация по смисъла на ЗДОИ, както и когато е налице надделяващ обществен интерес от разкриването на информацията, не е необходимо съгласието на трето лице.
* Преценката на гореописаните факти и обстоятелства следва да бъде извършена в шестдневен срок от датата на регистриране на заявлението за достъп до информация!
Изготвяне на решение ИЗГОТВЯНЕ НА РЕШЕНИЕ ЗА ПРЕДОСТАВЯНЕ ИЛИ ОТКАЗ ЗА ПРЕДОСТАВЯНЕ НА ОБЩЕСТВЕНА ИНФОРМАЦИЯ. СРОКОВЕ.
След извършването на гореописаните действия, се преминава към изготвянето на проект на решениеза предоставяне или отказ за предоставяне на обществена информация.
В решението с което се предоставя достъп до исканата обществена информация, задължително се посочва:
1. степента на осигурения достъп до исканата обществена информация -
ЗДОИ урежда случаите, в които исканата обществена информация съдържа както данни, достъпът до които е свободен, така и такива, достъпът до които е ограничен. В тези случаи, се предоставя частичен достъп до информация – ограничените за достъп части се заличават, а останалата част от документа се предоставя;
2.срокът, в който е осигурен достъп до исканата обществена информация, който не може да бъде по-кратък от 30 дни от датата на получаване на решението;
3.мястото, където ще бъде предоставен достъп до исканата обществена информация;
4.формата, под която ще бъде предоставен достъп до исканата обществена информация – формите за предоставяне на достъп до обществена информация са преглед на информацията - оригинал или копие или чрез публичен общодостъпен регистър устна справка копия на материален носител; копия, предоставени по електронен път, или интернет адрес, където се съхраняват или са публикувани данните – в този случай се определят и техническите параметри за запис на информацията.
* За достъп до обществена информация могат да се използват една или повече от изброените формите.
* Лица, които имат зрителни увреждания или увреждания на слухово-говорния апарат, могат да поискат достъп във форма, отговаряща на техните комуникативни възможности.
* РЗИ – Търговище е длъжна да се съобрази с предпочитаната форма за предоставяне на достъп до обществена информация, освен в случаите, когато за нея няма техническа възможност е свързана с необосновано увеличаване на разходите по предоставянето води до възможност за неправомерна обработка на тази информация или до нарушаване на авторски права.
В тези случаи достъп до информацията се предоставя във форма, която се определя от РЗИ – Търговище.
В решението могат да бъдат посочени други органи, организации или лица, които разполагат с по-пълна информация.
Достъп до обществена информация се предоставя след заплащане на определените разходи и представяне на платежен документ. С оглед гарантиране събирането на дължимите от заявителите суми при предоставяне на достъп до обществена информация, в закона е изрично предвидено, че исканата обществена информация се предоставясамо след заплащане на дължимите разноски, въз основа на представен платежен документ.
Достъпът до обществена информация е безплатен – заплащат се единствено разходите по предоставянето на информацията. При определянето размера на дължимата сума, следва да се използват нормативи, определени от министъра на финансите. Размерът на дължимата сума не може да превишава материалните разходи по предоставянето на исканата информация.
Със НАРЕДБА № Н-1 от 7 март 2022 г. за определяне на нормативи за заплащане на разходите по предоставяне на обществена информация по Закона за достъп до обществената информация, са определени следните стойности на нормативите, в зависимост от вида на материалния носител:
№ Вид на носителя Количество Норматив за разход
1. Хартия А4 1 лист 0,01 лв.
2. Хартия А3 1 лист 0,02 лв.
3. Разход за тонер за едностранно отпечатване на лист хартия А4 1 стр. 0,02 лв.
4. Разход за тонер за едностранно отпечатване на лист хартия А3 1 стр. 0,04 лв.
5. CD диск 700 MB 1 бр. 0,26 лв.
6. DVD диск 4,7 MB 1 бр. 0,30 лв.
7. DVD диск 8,5 MB 1 бр. 0,67 лв.
8. USB флаш памет 4 GB 1 бр. 3,46 лв.
9. USB флаш памет 8 GB 1 бр. 5,72 лв.
10. USB флаш памет 16 GB 1 бр. 7,93 лв.
11. USB флаш памет 32 GB 1 бр. 9,47 лв.
Когато заявителят е поискал достъпът до информация да му бъде предоставен по електронен път и е посочил адрес на електронна поща за получаването, не се заплащат разходи по предоставянето.
В случай, че заявителят не плати определените разходи, е налице отказ на заявителя от предоставения му достъп до исканата обществена информация. Това правило не се прилага, когато заявлението е подадено чрез платформата за достъп до обществена информация или по електронен път.
Не се заплащат допълнителните разходи за поправяне и/или допълване на предоставената обществена информация в случаите, когато тя е неточна или непълна и това е поискано мотивирано от заявителя.
След преценка на обстоятелствата по чл. 12 от настоящите правила, гл. секретар изготвя проект на решение за отказ от предоставяне на информация, ако счете че са налице някое от гореизброените ограничения на правото на достъп до обществена информация, а именно:
1. информацията е свързана с оперативната подготовка на актовете на РЗИ – Търговище и няма самостоятелно значение (мнения и препоръки, изготвени от или за инспекцията, становища и консултации);
2. информацията съдържа мнения и позиции във връзка с настоящи или предстоящи преговори, водени от РЗИ – Търговище или от негово име, както и сведения, свързани с тях, и е подготвена от администрациятана инспекцията;
3. информацията представлява търговска тайна и чието предоставяне или разпространение би довело до нелоялна конкуренция между търговци. В този случай, в проекта на решение за отказ от предоставяне на достъп до исканата обществена информация, задължително се посочват обстоятелствата, които водят до нелоялна конкуренция между търговци;
4 предмет на заявлението за достъп до информация е класифицирана информация или друга защитена тайна в случаите, предвидени в закон;
5. исканата обществена информация е била предоставяна на заявителя през предходните 6 месеца;
6. в хипотезата на чл. 31 от ЗДОИ - при изрично несъгласие от третото лице, постъпило в срока за разглеждане на заявлението за достъп, исканата информация се предоставя в обем и по начин, който да не разкрива информацията, която засяга интересите на третото лице.
В решението за отказ за предоставяне на достъп до обществена информация се посочват правното и фактическото основание за отказ по ЗДОИ, датата на приемане на решението и редът за неговото обжалване.
В чл. 37, ал. 1 от ЗДОИ са уредени правните основания за отказ от предоставяне на достъп до обществена информация, а именно;
1. исканата информация е класифицирана информация или друга защитена тайна в случаите, предвидени със закон, както и в случаите по чл. 13, ал. 2 от ЗДОИ;
2. достъпът засяга интересите на трето лице и то изрично е отказало предоставяне на исканата обществена информация, освен в случаите на надделяващ обществен интерес;
3. исканата обществена информация е предоставена на заявителя през предходните 6 месеца.
В изброените случаи, се предоставя частичен достъп само до онази част от информацията, достъпът до която не е ограничен.
Срокове за изготвяне на решение за предоставяне или отказ за предоставяне на обществена информация:
т.1 В четиринадесет дневен след датата на регистриране на заявлението за предоставяне на достъп до обществена информация, Директорът на РЗИ - Търговище следва да вземе решение за предоставяне или за отказ от предоставяне на достъп до исканата обществена информация, за което писмено уведомява заявителя.
т.2 Срокът по т. 1 може да бъде удължен, но с не повече от 10 дни, когато поисканата в заявлението информация е в голямо количество и е необходимо допълнително време за нейната подготовка. В този случай гл. секретар подготвя доклад до Директора на РЗИ - Търговище, в който обосновава необходимостта от допълнително време за подготовка на информацията. Докладът се предоставя на Директора за одобрение.
т.3 Когато не е ясно каква точно информация се иска или когато тя е формулирана много общо и се изпраща писмо до заявителя за уточняване предмета на исканата информация, срокът започва да тече от датата на уточняване на предмета на исканата обществена информация. Като в този случай, в писмото до заявителя за уточняване на предмета на исканата информация се посочват причините за удължаване на срока.
т.4 Срокът по т. 1 може да бъде удължен, но с не повече от 14 дни и когато исканата обществена информация се отнася до трето лице и е необходимо неговото съгласие за предоставянето й.
т.5 При препращане на заявление за достъп до обществена информация от друг орган или юридическо лице, срокът по т. 1 започва да тече от момента на постъпване на препратеното заявление в РЗИ – Търговище.
Гл. секретар следва да изготви проект на решение за предоставяне или за отказ от предоставяне на достъп до исканата обществена информация и да го предостави на Директора на РЗИ - Търговище за подпис не по-късно от два работни дни преди изтичане на крайния срок, съгласно предвиденото в ал. 1.
При възникването на сложни казуси във връзка с разглеждането на заявленията за достъп до информация, гл. секретар по преценка може да съгласува решенията с юрист.
На заявителя се предоставя по посочения от него начин решението за предоставяне или отказ.
За предоставянето на достъп до обществена информация гл. секретар съставя протокол, който се подписва от нея и от заявителя, съгласно образец
(2) Когато заявителят е поискал достъпът до информация да му бъде предоставен по електронен път и е посочил адрес на електронна поща за получаването, на посочения адрес на електронна поща се изпращат решението за предоставянето на достъп заедно с копие от информацията или интернет адреса, на който се съдържат данните. В тези случаи не се съставя протоколът по ал. 1.
(3) Ако заявителят е променил адреса на електронната поща, без да е уведомил РЗИ - Търговище, или е посочил неверен или несъществуващ адрес, информацията се смята за получена от датата на изпращането й.
(4) В случаите на неявяване на заявителя в определения с решението срок, в който е осигурен достъп до исканата обществена информация, е налице отказ на заявителя от предоставения му достъп до исканата обществена информация.
(5) Алинея 4 не се прилага, когато заявлението е подадено чрез платформата за достъп до обществена информация или по електронен път.
Решенията за предоставяне на достъп до обществена информация или за отказ за предоставяне на достъп до обществена информация се обжалват пред Административен съд гр. Търговище, по реда на Административнопроцесуалния кодекс.
В случаите, когато съдът установи незаконосъобразност, той отменя изцяло или частично или изменя обжалваното решение, като задължава органа да предостави достъп до исканата обществена информация.
Резултат от процедурата:
Предоставяне на достъп до обществена инфорамция
Срок за валидност - няма срок на валидност
Редът, включително сроковете за обжалване на действията на органа по предоставяне на услугата:
Решенията за предоставяне на достъп до обществена информация или за отказ за предоставяне на достъп до обществена информация се обжалват пред Административен съд гр. Търговище, по реда на Административнопроцесуалния кодекс.
В случаите, когато съдът установи незаконосъобразност, той отменя изцяло или частично или изменя обжалваното решение, като задължава органа да предостави достъп до исканата обществена информация.
Не се заплаща за услугата При предоставяне на обществена информация, дължимите разходи се определят съгласно Наредба № Н-1 от 07.03.2022 г. на Министерство на финансите за определяне нормативи за разходите при предоставяне на обществена информация по Закона за достъп до обществената информация според вида на носителя, както следва:
1. Хартия А4 1 лист 0,01 лв.
2. Хартия А3 1 лист 0,02 лв.
3. Разход за тонер за едностранно
отпечатване на лист хартия А4 - 1 стр. 0,02 лв.
4. Разход за тонер за едностранно
отпечатване на лист хартия А3 - 1 стр. 0,04 лв.
5. CD диск 700 MB 1 бр. 0,26 лв.
6. DVD диск 4,7 MB 1 бр. 0,30 лв.
7. DVD диск 8,5 MB 1 бр. 0,67 лв.
8. USB флаш памет 4 GB 1 бр. 3,46 лв.
9. USB флаш памет 8 GB 1 бр. 5,72 лв.
10. USB флаш памет 16 GB 1 бр. 7,93 лв.
11. USB флаш памет 32 GB 1 бр. 9,47 лв.