Заявител
Лицето, поискало предоставянето на обществената информация.
Необходими документи
заявление за достъп до обществена информация - по образец;
документ за платена такса по Наредба № Н-1 от 7 март 2022 г. за определяне на нормативи за заплащане на разходите по предоставяне на обществена информация, ако предоставяне на информацията се иска на физически носител.
Начин на подаване на необходимите документи
Подайте необходимите документи лично или чрез упълномощено лице. Заявлението за предоставяне на административната услуга може да бъде подадено:
- в Център за административно обслужване на РЗИ - Ямбол - писмено или устно;
- на електронна поща: rzi-yambol@mh.government.bg;
- чрез лицензиран пощенски оператор;
- по електронен път чрез системата за сигурно електронно връчване, подписано с електронен подпис, основан на квалифицирано удостоверение за електронни подписи или квалифициран електронен подпис.
Исканията, внесени устно, се отразяват в протокол, който се подписва от заявителя и от длъжностното лице, което го е съставило. Устното искане, което е отразено в протокол, задължително трябва да бъде окомплектовано с документите, необходими за предоставяне на административната услуга.
Изпълнението на тази процедура може да стартира, както с подадено оригинално заявление на книжен носител, така и с електронно подписано заявление окомплектовано с необходимите документи.
Информация за предоставяне на услугата по електронен път:
- интернет адрес, на който се намира формулярът за нейното заявяване: https://rzi-yambol.bg/rziwp/
- интернет адрес за служебно заявяване: rzi-yambol@mh.government.bg
- вид на услугата: първична;
- средствата за електронна идентификация и нивото им на осигуреност: електронна персонална идентификация на потребителите.
Вътрешен ход на процедурата
Подаденото и регистрирано в ЦАО заявление се предоставя чрез директора на РЗИ-Ямбол, за изпълнение на съответния директор на дирекция, в чийто ресор попада исканата информация и главния юрисконсулт/главен секретар. В случай, че заявлението не съдържа изискуемите реквизити, то се оставя без разглеждане /чл. 25, ал. 2 от ЗДОИ/. В тези случаи, РЗИ – Ямбол уведомява писмено заявителя.
Постъпилото заявление се разглежда във възможно най-кратък срок, но не по-късно от 14 дни след датата на регистриране /чл. 28, ал. 1 от ЗДОИ/.
Срокът може да бъде удължен, като във всички случаи заявителят се уведомява писмено за удължаването на срока и за причината, която налага това. Главният секретар на РЗИ - Ямбол, в деня на получаването й проверява дали е приложима някоя от разпоредбите, допускащи удължаване на срока и изготвя съответните проекти на уведомителни писма и/или на писма до трети лица за искане на тяхното съгласие по чл. 31 от ЗДОИ.
Когато РЗИ - Ямбол не разполага с исканата информация, но съществуват данни за нейното местонахождение, в 14-дневен срок от получаване на заявлението, главният секретар:
- препраща преписката на съответния орган;
- изготвя уведомление до заявителя, в което задължително посочва наименованието и адреса на съответния орган или юридическо лице, на който заявлението е препратено.
Когато след направен анализ се установи, че инспекцията не разполага с исканата информация и няма данни за нейното местонахождение, РЗИ-Ямбол уведомява за това заявителя в 14-дневен срок от регистриране на заявлението.
РЗИ – Ямбол предоставя достъп до обществена информация в следните форми:
- преглед на информацията - оригинал или копие или чрез публичен общодостъпен регистър;
- устна справка;
- копия на материален носител;
- копия, предоставени по електронен път, или интернет адрес, където се съхраняват или са публикувани данните;
- публикуване на информацията на платформата за достъп до обществена информация.
Информацията се предоставя в исканата от заявителя форма, освен в случаите по чл. 27 от ЗДОИ.
След като е изяснено каква информация се иска, къде се намира тя, може ли да бъде предоставена, в какъв обем и в каква форма, се издава Решение по утвърден образец.
Главния секретар при РЗИ – Ямбол организира и контролира предоставянето на информация по ЗДОИ на трети лица.
При отказ за предоставяне на достъп до обществена информация, основанията за отказ са изрично изброени в чл. 37 от ЗДОИ, като конкретното основание задължително се посочва в решението за отказ /подробни мотиви и цитиране на конкретна законова разпоредба/. При наличие на основание или при съмнение за наличие на основание за отказ за предоставяне на информация по реда на Раздел ІІІ на Глава трета от ЗДОИ, включително и при частичен достъп до информация, най-късно в петдневен срок от постъпване на конкретното заявление, то се препраща придружено със становище в дирекция АПФСО за становище от юрисконсулта на РЗИ - Ямбол.
Решението за предоставяне на частичен достъп до информация съдържа съответно реквизитите и на решение за предоставяне, и на решение за отказ за предоставяне на информация.
Допустими ограничения на правото на достъп до обществена информация, са разписани в параметрите, очертани с разпоредбата на чл. 7, ал. 1 от ЗДОИ в случаите, в които предмет на писменото заявление или устното запитване по чл. 24, ал. 1 от ЗДОИ е класифицирана информация, представляваща държавна или друга защитена тайна, когато това е предвидено в закон. Разпоредбата на чл. 7 от ЗДОИ се прилага след становище на служителя по сигурността на информацията.
Контролът по изпълнение и спазване на процедурата е на главния секретар.
Резултат от услугата
Като резултат от административната услуга са възможни следните хипотези:
1. Решение за предоставяне на пълен достъп до обществена информация на заинтересованото лице и осигурена информация на носител, заявен в заявлението;
2. Препратено заявление до компетентен орган, в случай, че РЗИ-Ямбол не разполага или разполага частично с обществената информация, до която се иска достъп;
3. Решение за отказ от предоставяне на достъп до обществена информация, което може да бъде обжалване чрез РЗИ-Ямбол пред Административен съд по реда на Административнопроцесуалния кодекс.
Готовият документ може да бъде изпратен сканиран по електронен път с дата и подпис на лицето връчило документа.
Получаването на готовия документ може да стане и в центъра за административно обслужване лично или от упълномощено лице, срещу име, подпис и дата за “Получил”, които се вписват на гърба на втория екземпляр.
Когато заявлението е подадено чрез платформата за достъп до обществена информация, формата за предоставяне на достъп до обществена информация е по чл. 26, ал. 1, т. 5 от ЗДОИ.
Решението може да бъде получено и чрез лицензиран пощенски оператор на предварително посочен от заявителя точен адрес, като разходите за изпращането са за сметка на заявителя.