Предмет:
Вписване в регистъра и издаване на удостоверение за регистрация на обекти за производство на бутилирани натурални минерални, изворни и трапезни води, предназначени за питейни цели.
Определения:
· "натурална минерална вода" - минерална вода, която произхожда от находище на минерална вода, добива се от един или повече естествени извори или изкуствено изградени водоизточници, има строго определен и постоянен (в рамките на естествените колебания) дебит, температура, минерален състав, съдържание на микроелементи и други компоненти, които й придават специфични свойства и я отличават ясно от обикновената питейна вода; по смисъла на чл. 6, ал. 5 и 6 е микробиологично безопасна, първоначалната й чистота и състав остават непроменени поради дълбокия й подземен произход и защитеност срещу замърсяване на находището на минерална вода, от което произхожда, и при производството й са спазени изискванията на наредбата за изискванията към бутилираните натурални минерални, изворни и трапезни води, предназначени за питейни цели, приета с ПМС № 178 от 23.07.2004 г., обн. ДВ. бр. 68 от 03.08.2004 г., изм. ДВ. бр. 66 от 25.07.2008 г.
· "изворна вода" - вода, която произхожда от дълбоко разположен водоносен хоризонт, който не е находище на минерална вода, добива се от един или повече естествени извори или изкуствено изградени водоизточници, по микробиологични, физико-химични, химични и радиологични показатели е подходяща за питейна употреба в нейното натурално състояние, при производството й са спазени изискванията на наредбата и се бутилира в района на водоизточника в предприятие, свързано с директна тръбопроводна връзка с водоизточника;
· "трапезна вода" - всяка вода от подземен или повърхностен водоизточник, третирана или нетретирана, която отговаря на изискванията на Наредба № 9 от 2001 г. за качеството на водата, предназначена за питейно-битови цели (обн., ДВ, бр. 30 от 2001 г.), но не отговаря на изискванията за натурална минерална или изворна вода и при производството й са спазени изискванията на наредбата.
Заявител:
Всяко физическо или юридическо лице, което открива обект за производство на бутилирани натурални минерални, изворни и трапезни води на територията на област Габрово.
Необходими документи:
1.Заявление по образец
2.Документи, които следва да бъдат приложени, в зависимост от нормативните изисквания:
•Копие на удостоверение за въвеждане в експлоатация по чл. 177 (3) от Закона за устройство на територията – когато е приложимо;
•Копие на издадено разрешение за строеж по чл. 41 (1) от Закона за устройство на територията - за стопански и второстепенни постройки;
•Копие на разрешение за поставяне по чл. 56 (2) от Закона за устройство на територията - за преместваеми обекти;
•Копие на документ, който удостоверява, че обектът не подлежи на въвеждане в експлоатация - когато е приложимо;
•Копие на документ за собственост, за наем или за ползване на обекта;
•Документ за платена държавна такса.
Вътрешен ход на процедурата:
Заявлението за административната услуга, заедно с придружаващите документи се входират в центъра за административно обслужване и се регистрират в автоматизирана информационна система за управление на документооборота под съответен на услугата номер. По служебен път след резолюция, преписката се насочва до директора на дирекция „Обществено здраве”.
Заявлението се проверява в срок до 5 работни дни от неговото подаване. При установяване на непълноти се уведомява заявителя и се определя срок за отстраняването им, който не може да бъде по-кратък от 10 работни дни и по-дълъг от 6 месеца. В срок до 5 работни дни от подаване на заявлението, от отстраняване на непълнотите в определения срок или от изтичане на срока за отстраняването им Директора на РЗИ:
1.Издава заповед за пълен или частичен отказ за регистрация при неотстраняване на непълнотите.
2.Вписва в регистъра обекта за производство, преработка и/или дистрибуция на храни за заявените дейности, като действието на регистрацията е безсрочно.
Заповедта за пълен или частичен отказ за регистрация се съобщава и може да се обжалва по реда на Административнопроцесуалния кодекс. Обжалването на заповедта не спира изпълнението й.
В 30-дневен срок от вписването в регистъра за обектите за производство и преработка на храни, комисия, определена от Директора на РЗИ, извършва проверка на място за съответствието на обекта с нормативните изисквания съгласно Закона за храните.
При констатиране на несъответствие с нормативните изисквания при проверката, в зависимост от тежестта на нарушенията, РЗИ издава:
1. Предписание и определя срок за привеждане в съответствие, който не може да бъде по-кратък от 10 работни дни и по-дълъг от три месеца от датата на връчване на предписанието, или
2. Заповед за спиране дейността на обекта - при възникнала непосредствена и голяма опасност за здравето на хората.
Бизнес операторът писмено уведомява компетентния орган за отстраняване на несъответствието. В срок до 3 (три) работни дни от извършването на проверката за изпълнение на предписанието или от уведомяването комисията представя на компетентния орган констативен протокол за степента на съответствие на обекта с нормативните изисквания, съдържащ становище за:
1.продължаване или спиране на дейността в обекта;
2.възобновяване на дейността в обекта;
3.заличаване на регистрацията на обекта.
В 5-дневен срок от получаване на протокола директорът на РЗИ издава заповед за спиране на дейността, за възобновяване на дейността или за заличаване на регистрацията на обекта. Заповедта се съобщава и може да се обжалва по реда на Административнопроцесуалния кодекс. Обжалването на заповедта не спира нейното изпълнение.
Нормативно установени изисквания:
Производството на бутилирани води се извършва само в обекти, регистрирани по реда на Закон за храните, които:
1. отговарят на хигиенните изисквания, определени с нормативен акт;
2. имат разработена технологична документация за групите храни, които ще се произвеждат в обекта или прилагат национални стандарти или стандарти, разработени от браншови организации и одобрени от компетентен орган;
3. имат въведени:
а) добри практики за производство и търговия с храни и система за анализ на опасностите и критични контролни точки или процедури в съответствие с нейните принципи, когато цялостното внедряване на системата е неприложимо;
б) система за управление на безопасността на храните.
Начини на заявяване на услугата:
•В центъра за административно обслужване на РЗИ Габрово – лично или от упълномощено лице;
• Чрез лицензиран пощенски оператор – като вътрешна препоръчана пощенска пратка, като вътрешна куриерска пратка на адрес или като международна препоръчана пощенска пратка;
• По електронен път (електронна поща);
• По електронен път чрез системата за сигурно електронно връчване (ССЕВ);
• Устно, при което се изготвя протокол по образец;
•Чрез Единен модел на заявяване, заплащане и предоставяне на електронни административни услуги на следния адрес:
https://egov.bg/wps/portal/egov/services/healthcare/drugs-and-clinical-tests/74377e4e-56ca-43f2-8b7e-e822a2a2b5f2
Информация за предоставяне на услугата по електронен път:
- ниво на предоставяне на услугата - IV-то ниво;
- интернет адрес, на който се намира формулярът за нейното заявяване:
https://egov.bg/wps/portal/egov/services/healthcare/drugs-and-clinical-tests/74377e4e-56ca-43f2-8b7e-e822a2a2b5f2
- интернет адрес за служебно заявяване: gabrovo@rzi-gbr.org
- вид на услугата: първична
Начини на получаване на резултата от услугата:
· В центъра за административно обслужване на РЗИ Габрово – лично или от упълномощено лице;
· По електронен път чрез електронна поща или ССЕВ;
· Чрез лицензиран пощенски оператор – като вътрешна препоръчана пощенска пратка, като вътрешна куриерска пратка на адрес или като международна препоръчана пощенска пратка. Пощенските разходи по изпращане са за сметка на заявителя, платими при получаването.
· На персонален профил, регистриран в информационната система за сигурно електронно връчване при заявяване чрез Единния портал за достъп до електронни административни услуги по смисъла на Закона за електронното управление