Административни звена, в които се подават документите и се получава информация за хода на преписката:
Дирекция "Канцелария"
Адрес: обл. София (столица), общ. Столична, гр. София, р-н Средец, ул. "Славянска" № 1, п.к. 1040
Код за междуселищно избиране: 02
Телефон за връзка: (02)9237 353, (02)9237 373, (02)9237 377, Телефонните номера са стационарни, на цената на един градски разговор.
Адрес на електронна поща: priemna@justice.government.bg
Работно време: Стандартно работно време, от 09:00 до 17:30, В случаите, когато в служебните помещения има потребители на административни услуги в края на обявеното работно време, работата на ЗАО "Канцелария" продължава до приключване на тяхното обслужване, но не повече от два астрономически часа след обявеното работно време. В ЗАО "Канцелария" се установява различен ред за ползване на почивките, така че да се осигури непрекъсваем режим на работа с потребителите в рамките на обявеното за звеното работно време.
В звеното е осигурен достъп за хора с увреждания
Първи етап: Подаване на Заявление и приложените документи за вписване в регистъраПодава се писмено заявление със съдържание, определено в чл. 16, ал. 2 от Наредба №3/ 24.10.2014 г., депозирано на място в Центъра за административно обслужване на Министерство на правосъдието или чрез лицензиран пощенски оператор на адрес: гр. София 1040, ул. "Славянска" № 1.
Към заявлението се прилагат:
1) Разрешение за вписване в регистъра, издадено по реда на чл. 86 Семейния кодекс;
2) Социален доклад;
3) Документите, определени от наредбата по чл. 83, ал. 3 СК, въз основа на които е извършено социалното проучване за годността на лицето да осинови дете и по реда на чл. 86 СК е издадено разрешението за вписване в регистъра;
4) Заверено копие на документ за самоличност;
5) Документ за платена държавна такса по чл. 113, ал. 5 СК, освен когато таксата е платена по електронен път.
Когато заявлението се подава от или чрез акредитирана организация, към него се прилагат и сключеният с организацията договор за обслужване на клиента, както и пълномощното от осиновяващия за посредничество в процедурата по международно осиновяване.
Всеки документ се представя в оригинал и в превод на официалния език на държавата по обичайното местопребиваване на детето, заверен съгласно изискванията на съответната държава. В случай че държавата по обичайното местопребиваване на детето е страна по Конвенцията от 5 октомври 1961 г. за премахване на изискването за легализация на чуждестранни публични актове, върху оригиналите на изготвените в Република България документи се поставя апостил, а преводът им се заверява съгласно изискванията на съответната държава.
Важно: Заявлението се подава лично или чрез акредитирана организация по чл. 116 от Семейния кодекс.
Информация за предоставяне на услугата по електронен път:
Услугата не се предоставя по електронен път.
1) Ниво на предоставяне на услугата: Ниво I
2) Интернет адрес, на който се намира информация за услугата: https://mjs.bg/home/index/f01ba25d-43c5-4e2c-9391-1e2cf5f1d042
3) Интернет адрес, на който се намира информация за нейното заявяване: https://www.justice.government.bg/home/index/4d58b6a3-346b-4026-9aaa-7d5654890938
4) Интернет адрес за служебно заявяване: Няма
5) Вид на услугата (първична или комплексна), като в случай че услугата е комплексна, се посочват първичните услуги, от които е съставена: Първична
6) Средствата за електронна идентификация и нивото им на осигуреност – в случаите, когато идентификация се изисква при заявяване, заплащане и получаване на електронна услуга: Няма
Втори етап: Разглеждане на заявлението и приложените документи.Заявлението с приложените документи се разглежда в 14 дневен срок от подаването. Ако се констатират недостатъци по формата или съдържанието на заявлението и приложените документи на подателя се изпраща съобщение в писмен вид с указания за отстраняването им в едномесечен срок.
Ако недостатъците не бъдат отстранени в посочения срок производството се прекратява.
Комуникацията с потребителите от 09:00 ч. до 17:30 ч. се извършва писмено, включително по електронен път, и устно, включително по телефон, както следва:
Телефон за контакти: +359 2 9237 395; +359 2 9237 396
Електронна поща: mpzdmo@justice.government.bg
Посочените телефони са стационарни, на цената на един градски разговор.
Трети етап: Вписване в регистъра по чл. 113, ал. 1, т. 3 от Семейния кодексВъз основа на заявлението и приложените документи осиновяващият се вписва в регистъра по чл. 113, ал. 1, т. 3 СК в 14 дневен срок от подаване на заявлението, съответно от представяне на документите с отстранени недостатъци. Министерство на правосъдието уведомява писмено осиновяващия за извършеното вписване в 14-дневен срок.
Уведомлението за вписване може да бъде получено лично, чрез лицензиран пощенски оператор или на електронен адрес, посочен в заявлението.
При заявено получаване чрез лицензиран пощенски оператор заверените документи се изпращат:
1) Като вътрешна препоръчана пощенска пратка или като вътрешна куриерска пратка, като заявителят предварително трябва да е декларирал, че пощенските/куриерските разходи са за негова сметка, платими при получаването на пратката, и е съгласен документите да бъдат пренасяни за служебни цели;
2) С международна препоръчана пощенска пратка – след предплащане на цената за пощенските услуги от заявителя към МП. Цената за пощенската услуга се заплаща от МП на лицензирания пощенски оператор при подаване на пратката.
При отказ за вписване в регистъра по чл. 113, ал. 1, т. 3 СК осиновяващият се уведомява писмено, като се посочват мотивите.
Отказът за вписване може да бъде оспорен по реда на АПК в 14-дневен срок от съобщаването.
За услугата се заплаща фиксирана такса на стойност 100 лв.На основание чл. 113, ал. 5 СК, се дължи държавна такса в размер на 100 лв., определен с ТАРИФА № 1 към Закона за държавните такси за таксите, събирани от съдилищата, прокуратурата, следствените служби и Министерството на правосъдието. Таксата е платима по банков път – IBAN: BG09BNBG96613000173701, BIC: BNBG BGSD.
Услугата може да бъде заплатена по един от следните начини:По банков път