І. Правно основание:
· чл. 24 от Наредба № 2 за здравните изисквания към гробищните паркове (гробища) и погребването и пренасянето на покойници /обн. ДВ, бр. 36 от 10 май 2011 г., посл. изм. и доп. ДВ бр.97 от 10 декември 2019 г./
ІІ. Характеристика
Цел: Целта на настоящата процедура е да укаже реда и условията за издаване на Разрешение за пренасяне на покойници/тленни останки/урна извън страната.
Предмет: Пренасяне на покойници/тленни останки/урна извън страната.
ІII. Процедура по извършване на административната услуга
Компетентен орган: Директорът на Регионална здравна инспекция - Кърджали.
Заявител: Съпруг/съпруга, роднина, или упълномощено от тях лице или длъжностно лице.
Необходими документи:
1. Заявление по образец /Приложение № 1/;
2. Копие на съобщение за смърт;
3. Копие от смъртния акт или препис-извлечение от акт за смърт;
4. Копие на документ за самоличност на починалото лице;
5. Копие на разрешение за кремация – когато е извършена такава;
Копие на удостоверение, издадено от лекар със специалност „Съдебна медицина“ – когато е извършена аутопсия и/или обработка на тленните останки;
Пълномощно или копие от договор с погребална агенция – когато заявлението се подава от упълномощено лице;
Документ за актуална регистрация съгласно законодателството на съответната; държава по регистрация – когато заявлението се подава от погребална агенция, която не е регистрирана на територията на Република България;
Документ за платена такса.
Вътрешен ход на процедурата:
Заявлението се адресира до директора на РЗИ – Кърджали. То може да се подава писмено или устно, като заявителят избира формата и начина на заявяване.
Съобразно наличните технически възможности на заявителя, писменото заявление и приложенията към него могат да се подадат по електронен път, лицензиран пощенски оператор, факс или лично в центъра за административно обслужване на РЗИ-Кърджали.
Исканията, внесени устно, се отразяват в протокол, който се подписва от заявителя и от длъжностното лице, което го е съставило. РЗИ-Кърджали приема устни искания в рамките на времето за работа с посетители, а писмени искания - в рамките на работното си време. Исканията, подадени по пощата, по електронна поща, факс или по друг технически възможен начин преди изтичане на даден срок, макар и извън работното време на органа, се смятат подадени в срок. В последния случай, сроковете за вземане на решение от РЗИ–Кърджали започват да се броят от следващия работен ден. Устното искане, което е отразено в протокол, задължително трябва да бъде окомплектовано с документите, необходими за предоставяне на административната услуга.
Заявления и документи могат да се подават и по електронен път с електронен подпис на адрес: rzi.kj@rzi-kardjali.com
След приемане на документите по всяка административна процедура, главен специалист в центъра за административно обслужване, прави регистрация в деловодната система Eventis R7 и ги представя на директор РЗИ за резолюция.
Главният специалист, след и съобразно резолюцията на директор РЗИ, разпределя документите и ги предава на директор дирекция ОЗ за негова резолюция.
При подаване на заявлението определено длъжностно лице от дирекция ОЗ, отдел ЗК проверява приложените документи и когато установи непълнота или нередовност, дава указания на заявителя за отстраняването им в срок до 24 часа.
В срок до 24 часа от подаване на заявлението Регионалната здравна инспекция извършва проверка за спазване на следните изисквания:
- Пренасянето да се извършва в метален ковчег с филтрираща система, в плътен дървен ковчег, облицован отвътре с ламарина, или в плътно затворен транспортен контейнер.
- При пренасянето на покойници в ковчези/контейнери дъното на ковчега/контейнера да се покрива със стърготини или се поставя абсорбиращ дюшек и се посипва с прахообразен биоцид, разрешен за предоставяне на пазара по реда на Регламент (ЕС) № 528/2012 на Европейския парламент и на Съвета от 22 май 2012 г. относно предоставянето на пазара и употребата на биоциди или на Закона за защита от вредното въздействие на химичните вещества и смеси, за продуктов тип 2 с доказано спороцидно действие, при спазване на условията на издаденото разрешение и на изискванията, посочени на етикета.
В случаите когато транспортното средство е регистрирано извън територията на Република България се извършва проверка относно:
- Кабината на водача на транспортното средство да е отделено от товарния сектор чрез плътна преграда. Товарният сектор ежедневно се почиства и дезинфекцира с биоцид, разрешен за предоставяне на пазара по реда на Регламент (ЕС) № 528/2012 на Европейския парламент и на Съвета от 22 май 2012 г. относно предоставянето на пазара и употребата на биоциди (ОВ, L 167, 27.06.2012 г.) или на Закона за защита от вредното въздействие на химичните вещества и смеси, при спазване на условията на издаденото разрешение и на изискванията, посочени на етикета“.
- Транспортните средства да се оборудват със средства за отчитане на температурата в товарния сектор.
- В случаите, когато пренасянето изисква времетраене повече от два часа, транспортните средства трябва да осигуряват поддържане на температура в товарния сектор от 0 до 5 °C.“
В срок до 24 часа от получаване на всички документи и извършването на проверката директор на дирекция ОЗ/началник отдел ЗК изготвя разрешение по образец (Приложение № 2), което след подписването от директора на РЗИ – Кърджали се предоставя в центъра за административно обслужване и се регистрира в деловодната система Eventis R7. При предаването на издаденото Разрешение на заявителя той вписва “Получил”, име, дата и подпис върху копие на разрешението, което остава към преписката.
Разрешението може да бъде получено и чрез лицензиран пощенски оператор на предварително посочен от заявителя точен адрес, като разходите за изпращането са за сметка на заявителя. На обратната разписка се отразява номера на Разрешението. То може да бъде изпратено и по електронен път с електронен подпис.
Срок на действие на разрешението: еднократно.
Срок за предоставяне: 24 часа от подаване на заявлението.
Начини на заявяване на услугата
· със заявление в центъра за административно обслужване – гр. Кърджали, ул. “Ген. Вл. Стойчев” № 2;
· устно в центъра за административно обслужване, за което служител съставя протокол;
· със заявление по пощата/лицензиран пощенски оператор – п.к. 6600 гр. Кърджали, ул. “Ген. Вл. Стойчев” № 2 (разходите за доставка са за сметка на заявителя на услугата.)
По електронен път:
· със заявление, подписано с КЕП, по електронна поща на адрес - rzi.kj@rzi-kardjali.com;
· чрез Системата за сигурно електронно връчване https://edelivery.egov.bg/ - изисква се КЕП и профил в Системата;
· чрез Системата за електронен обмен на съобщения /за държавни институции и ведомства/.
Такси и основание за заплащане:
Такса: 20 лв., съгласно чл.6 от Тарифа за таксите, които се събират от органите на държавния здравен контрол и Националните центрове по проблемите на общественото здраве по Закона за здравето (Обн. ДВ, бр. 83 от 16.10.2007 г.)
Начини на плащане:
· в брой в касата на центъра за административно обслужване на адрес: гр. Кърджали, ул. “Ген. Вл. Стойчев” № 2;
· на ПОС терминал в центъра за административно обслужване на адрес: гр. Кърджали, ул. “Ген. Вл. Стойчев” № 2;
· по банков път - банкова сметка на РЗИ IBAN: BG74SOMB91303150879901, банка: Общинска Банка - клон Кърджали.
Орган, осъществяващ контрол върху дейността на органа по предоставянето на услугата: Министър на здравеопазването.
Ред, включително срокове за обжалване на действията на органа по предоставянето на услугата: По реда и в сроковете, регламентирани с Административнопроцесуалния кодекс.
Начини на получаване на резултата от услугата:
· на място – в центъра за административно обслужване на гр. Кърджали, ул. “Ген. Вл. Стойчев” № 2;
· чрез лицензиран пощенски оператор на посочен адрес за кореспонденция;
· чрез куриер, за сметка на получателя;
· по електронен път с електронен подпис;
· чрез Системата за сигурно електронно връчване;
· в Системата за електронен обмен на съобщения.