Административни звена, в които се подават документите и се получава информация за хода на преписката:
Дирекция "Българско гражданство"
Адрес: обл. София (столица), общ. Столична, гр. София, р-н Средец, София, ул. "Аксаков" № 5, п.к. 1040
Код за междуселищно избиране: 02
Телефон за връзка: (02) 9237 487; (02) 9237 464 стационарни, на цената на един градски разговор
Адрес на електронна поща: bgcitizen2@justice.government.bg
Работно време: Стандартно работно време, от 09:00 до 17:30, В случаите, когато в служебните помещения има потребители на административни услуги в края на обявеното работно време, работата на ЗАО "БГ" продължава до приключване на тяхното обслужване, но не повече от два астрономически часа след обявеното работно време. В ЗАО "БГ" се установява различен ред за ползване на почивките, така че да се осигури непрекъсваем режим на работа с потребителите в рамките на обявеното за звеното работно време.
В звеното е осигурен достъп за хора с увреждания
Първи етап: Постъпване на заявление и документи за установяване наличието на българско гражданство Заявлението и документите за установяване наличието на българско гражданство се подават чрез общината по постоянен адрес на лицето или чрез общината по местожителство на лицето, която ги изпраща служебно в Министерство на правосъдието.
Необходими документи:
1) Заявлениепо образец, съгласно Приложение № 5 от Наредба № 1 от 19 февруари 1999 г. за прилагане на глава пета от Закона за българското гражданство.
2) Препис от акт за раждане или дубликат на удостоверение за раждане, издаден от съответния български или чуждестранен компетентен орган. Общината прилага служебно към документите препис от акт за раждане или дубликат на удостоверение за раждане в случаите, когато лицето е родено на територията на Република България и общината, чрез която подава документите, съвпада с общината, на територията на която лицето е родено.
3) Документ, удостоверяващ датата и начина на напускане на страната.
4) Официален документ, удостоверяващ промяната на имената, ако има такава, както и официален документ за идентичност на лице с различни имена. В случай, че промяната на имената е извършена, поради сключен граждански брак на територията на Република България не се изисква представяне на документа. Дирекция "Българско гражданство" извършва служебна проверка в Национална база данни "Население", поддържана от Министерството на регионалното развитие и благоустройството.
5) Фотокопие на документ, удостоверяващ самоличността на молителя.
6) Документ за придобито чуждо гражданство, ако има такова,
7) Препис от акт за смърт, ако лицето е починало. Общината прилага служебно към документите препис от акт за смърт в случаите, когато лицето е починало на територията на Република България и общината, чрез която подава документите, съвпада с общината, на територията на която лицето е починало.
8) Актуална снимка паспортен формат – 2 броя.
9) Вносна бележка за платена държавна такса в размер на 50 лв. по сметка на Министерство на правосъдието.
Информация за предоставяне на услугата по електронен път:
Услугата не се предоставя по електронен път, тъй като съгласно чл. 15, ал. 3 от Наредба № 1 за прилагане на глава пета от Закона за българското гражданство заявлението и документите за установяване наличието на българско гражданство се подават чрез общината по постоянен адрес на лицето или чрез общината по местожителство на лицето, която прилага справка по регистрите за гражданското състояние относно гражданството на лицето и ги изпраща служебно в Министерство на правосъдието.
1) Ниво на предоставяне на услугата: Ниво I
2) Интернет адрес, на който се намира информация за услугата: https://mjs.bg/home/index/d1114249-3ce6-466c-93e8-96e4aa935f9c
3) Интернет адрес, на който се намира формулярът за нейното заявяване: https://mjs.bg/home/index/21b782d0-ff10-4b33-81cb-1fef6118448d
4) Интернет адрес за служебно заявяване: Няма
5) Вид на услугата (първична или комплексна), като в случай че услугата е комплексна, се посочват първичните услуги, от които е съставена: Първична
6) Средствата за електронна идентификация и нивото им на осигуреност – в случаите, когато идентификация се изисква при заявяване, заплащане и получаване на електронна услуга: Няма
Формулярът на заявлението за установяване наличието на българско гражданство е публикуван на Единния портал на органите на изпълнителната власт от сектор „Правосъдие“, секция дирекция „Българско гражданство“, подсекция „Необходими документи“.
Срокът за издаване на удостоверение за установяване наличието на българско гражданство е едномесечен.
Издаденото удостоверение за гражданство се връща в общината, чрез която са изпратени заявлението и приложените документи.
В Закона за българското гражданство не е предвиден ред, както и орган, пред който се обжалват издадените удостоверения за гражданството.
Втори етап: Получаване на удостоверение за установяване наличието на българско гражданство Издаденото удостоверение за гражданство се връща в общината, чрез която са изпратени заявлението и приложените документи.
Издаденото удостоверение е със срок на действие 1 (една) година.
В Закона за българското гражданство не е предвиден ред, както и орган, пред който се обжалват издадените удостоверения за гражданството.
За документи, свързани с промяна на гражданството и установяване на наличие или липса на българско гражданство, комуникацията с потребителите от 09:00 ч. до 17:30 ч. се извършва писмено, включително по електронен път, и устно, включително по телефон, както следва:
Телефон за контакти: +359 2 9237 563, +359 2 9237 455
Посочените телефони са стационарни, на цената на един градски разговор.
За услугата се заплаща фиксирана такса на стойност 50 лв.За услугата се заплаща фиксирана такса на стойност 50 лв.:
- по банкова сметка:
IBAN: BG09 BNBG 9661 3000 1737 01
BIC: BNBGBGSD
Банка: Българска народна банка
Основание за плащане: наименование на услугата.
Услугата може да бъде заплатена по един от следните начини:По банков път