Административни звена, в които се подават документите и се получава информация за хода на преписката:
Дирекция "Обслужване"
Адрес: обл. София (столица), общ. Столична, гр. София, р-н Оборище, бул."Дондуков" № 52, п.к. 1000
Код за междуселищно избиране: 02
Телефон за връзка: 070018700
Адрес на електронна поща: nap@nra.bg
Работно време: Стандартно работно време, от 09:00 до 17:30, 12:30-13:00
1. Заявяване на услугатаЗаявители на услугата са физически и юридически лица, или упълномощени от тях лица, които по занятие предоставят услуги за обмяна между виртуални валути и признати валути без златно покритие, услуги за прехвърляне или обмяна на виртуални активи, услуги по съхраняване на виртуални активи и управление на такива, позволяващо осъществяването на контрол върху активите, и услуги, свързани с публично предлагане на виртуални активи и доставчиците на портфейли, които предлагат попечителски услуги.
Начин на заявяване на услугата
Настоящата услуга се предоставя само по електронен път, на официалния електронен адрес на Централното управление /ЦУ/ на Националната агенция за приходите nap@nra.bg
Постъпило на електронния адрес на териториална структура на НАП заявление се изпраща по компетентност в ЦУ на НАП.
За вписване в регистъра се подава писмено заявление по образец, съгласно приложение №1 от Наредбата, подписано с квалифициран електронен подпис (КЕП). Когато услугата се заявява чрез посредник, към заявлението се прилага копие на нотариално заверено пълномощно, удостоверено с електронен подпис.
При промяна на данни или обстоятелства физическите и юридическите лица са длъжни да подадат заявление за вписване на промяната до изпълнителния директор на НАП.
Приемането на заявление може да се откаже само, когато не е подписано, не се подава от надлежно упълномощено лице или не съдържа данните за идентификация – името на лицето, единния граждански номер или личен номер на чужденец. В тези случаи лицето се уведомява писмено, че заявлението се счита за неприето и трябва да подаде ново.
Срок за заявяване на услугата
По инициатива на лицето, преди започване на дейността.
В 14-дневен срок от настъпване на промяната - при промяна на данни или обстоятелства.
2. Предоставяне на услугатаПроцесът започва с постъпването на заявление от физическо или юридическо лице за вписване в електронния публичен регистър на лицата, които по занятие предоставят услуги за обмяна между виртуални валути и признати валути без златно покритие, услуги за прехвърляне или обмяна на виртуални активи, услуги по съхраняване на виртуални активи и управление на такива, позволяващо осъществяването на контрол върху активите, и услуги, свързани с публично предлагане на виртуални активи и на доставчиците на портфейли, които предлагат попечителски услуги.
В 7-дневен срок от подаване на заявлението се извършва проверка на основанието за вписване в регистъра, която включва:
· проверка на заявлението за попълнени всички реквизити и положен подпис на заявителя;
· проверка за наличие на всички документи, изискуеми по Наредбата и съгласно Закона за мерките срещу изпирането на пари /ЗМИП/:
1. за лицата, които не са български граждани - свидетелство за съдимост или друг аналогичен документ, доказващ че не са осъждани за умишлено престъпление от общ характер;
2. за лицата, които не са български граждани - документ от независим официален източник от съответната държава според гражданството на лицето или неговото постоянно пребиваване, или друг еквивалентен документ, доказващ че не попада в ограниченията за заемане на висша ръководна длъжност, съгласно ЗМИП;
3. декларация по образец съгласно приложение №1а към Наредбата, подписана с квалифициран електронен подпис, че лицето не е било член на управителен или контролен орган или неограничено отговорен съдружник в дружество, за което е открито производство по несъстоятелност, или в прекратено поради несъстоятелност дружество, през последните две години, предхождащи датата на решението за обявяване на несъстоятелността, ако са останали неудовлетворени кредитори, и не е лишено от право да заема материалноотговорна длъжност.
Документите по т. 1 и 2 се предоставят придружени с превод на български език и удостоверени с квалифициран електронен подпис на заявителя или упълномощеното от него лице.
· внесена държавна такса.
За физическо лице - български гражданин, служителят по вписването проверява по служебен път дали е осъждано за умишлено престъпление от общ характер, попада ли в ограниченията за заемане на висша ръководна длъжност, посочени в ЗМИП, има ли основание за съмнение относно неговата надеждност и пригодност.
Когато е налице основание за вписване на лице в електронния публичен регистър, предоставена е цялата информация и е заплатена дължимата държавна такса, определеният за това служител извършва съответната регистрация, а изпълнителният директор на НАП издава удостоверение за регистрация. Удостоверението за регистрация се съставя като електронен документ, подписан с КЕП и се прилага към партидата на лицето.
При наличие на нередовности в заявлението или необходимост от представяне на допълнителна информация, в срок до 7 работни дни от получаването, заявлението се връща на заявителя с конкретни указания на посочения от него електронен адрес чрез използване на КЕП.
Заявителят е длъжен да представи необходимата допълнителна информация или да отстрани посочената от служителя по регистрация нередовност в срок от 10 работни дни от получаване на указанията.
Когато не са изпълнени условията, изрично посочени в Наредбата, вписване в регистъра не се извършва.
При промяна на данните в Приложение №1 се извършва ново вписване, без да се заплаща такса.
В срок до два месеца от влизането в сила на промените в Наредбата (от 22.03. до 22.05.2024 г.) лицата, които по занятие предоставят услуги за обмяна между виртуални валути и признати валути без златно покритие, услуги за прехвърляне или обмяна на виртуални активи, услуги по съхраняване на виртуални активи и управление на такива, позволяващо осъществяването на контрол върху активите и услуги, свързани с публично предлагане на виртуални активи, както и лицата - доставчици на портфейли, които предлагат попечителски услуги, вписани в публичния регистър, следва да подадат заявление за вписване в регистъра или за актуализиране на информацията и доказателства за липсата на обстоятелства. За промяна на вписани по този ред обстоятелства не се дължи такса.
След изтичане на двумесечния срок, лицата които не са актуализирали информацията си или не са представили доказателства за липсата на обстоятелства по чл. 9г, ал.1 от ЗМИП, се заличават от регистъра служебно.
Срок на предоставяне на услугата
Вписването в електронния публичен регистър и издаването на удостоверение за регистрация се извършва в срок до 14 работни дни от подаване на заявление и придружаващите го документи или от отстраняването на установените недостатъци.
Заявленията за актуализиране на информацията в регистъра, подадени в двумесечния срок от влизането в сила на промените в Наредбата, се разглеждат по реда на постъпването им в срок не по-късно от 30 дни.
3. Резултат от предоставяне на услугатаПрието/отхвърлено заявление.
Вписване/отказ за вписване в публичния регистър на лицата, които по занятие предоставят услуги за обмяна между виртуални валути и признати валути без златно покритие, услуги за прехвърляне или обмяна на виртуални активи, услуги по съхраняване на виртуални активи и управление на такива, позволяващо осъществяването на контрол върху активите, и услуги, свързани с публично предлагане на виртуални активи и на доставчиците на портфейли, които предлагат попечителски услуги
Издадено удостоверение за регистрация.
Начин на получаване на резултата от услугата
По електронен път - на посочен от заявителя електронен адрес се изпраща съобщение с входящ номер.
Удостоверението за регистрация се изпраща на вписаното лице на посочения от него електронен адрес.
Заявителят се уведомява писмено за отказа за регистрация, на посочения от него електронен адрес чрез използване на КЕП.
Закон за мерките срещу изпирането на пари
Наредба № Н-9 от 7.08.2020 г. за условията и реда за вписване в регистъра на лицата, които по занятие предоставят услуги за обмяна между виртуални валути и признати валути без златно покритие, услуги за прехвърляне или обмяна на виртуални активи, услуги по съхраняване на виртуални активи и управление на такива, позволяващо осъществяването на контрол върху активите, и услуги, свързани с публично предлагане на виртуални активи, и на доставчиците на портфейли, които предлагат попечителски услуги
За услугата се заплаща фиксирана такса на стойност 50 лв.За вписване в публичния регистър на лицата, съгласно чл. 41 от Тарифа № 12 за таксите, които се събират в системата на Министерството на финансите по Закона за държавните такси, се внасят:
- за вписване като лице, което по занятие предоставя услуги за обмяна между виртуални валути и признати валути без златно покритие, услуги за прехвърляне или обмяна на виртуални активи, услуги по съхраняване на виртуални активи и управление на такива, позволяващо осъществяването на контрол върху активите, и услуги, свързани с публично предлагане на виртуални активи - 50 лв.,
- за вписване на доставчик на портфейли, който предлага попечителски услуги - 50 лв.
Сумите се плащат безкасово, по банкова сметка на Национална агенция за приходите:
БНБ, гр. София, пл. „Княз Александър І” , № 1
IBAN: BG51BNBG96613100174901
BIC: BNBGBGSD,
с основание за плащане „за вписване по Наредба Н-9“
Услугата може да бъде заплатена по един от следните начини:По електронен път