Административни звена, в които се подават документите и се получава информация за хода на преписката:
Дирекция "Административно-правно обслужване, финанси и управление на собствеността"
Адрес: обл. Търговище, общ. Търговище, гр. Търговище, ул. Стефан Караджа 2, п.к. 7700
Код за междуселищно избиране: 0601
Телефон за връзка: (0601)61332
Адрес на електронна поща: oblast@tg.government.bg
Работно време: Гъвкаво работно време, от 09:00 до 17:30, Работно време без прекъсване на работата на гишето за административно обслужване.
Изисквания, процедури, инструкцииЗаявяване на услугата
- Със заявление в звеното за административно обслужване;
- Със заявление по пощата/лицензиран пощенски оператор;
- Устно, в звеното за административно обслужване.
По електронен път:
- Със заявление, подписано с КЕП, по електронна поща;
- Чрез Системата за електронен обмен на съобщения;
- Чрез Системата за сигурно електронно връчване;
Идентификация на заявителя: Проверка дали лицето е правоимащо.
Необходими документи (комплектация):
1. Документ за собственост или документ за учредено право на строеж в чужд имот, или документ за право да се строи в чужд имот по силата на специален закон;
2. Окончателен доклад на лицето, упражняващо строителен надзор;
3. Разрешение за строеж (акт за узаконяване) – прилага се служебно;
4. Протокол за определяне на строителна линия и ниво с резултатите от проверки на достигнатите контролирани нива – прилага се служебно;
5. Акт образец № 14 за приемане на конструкцията, когато се изисква;
6. Констативен акт по чл. 176, ал. 1 от ЗУТ за установяване годността за приемане на строежа, образец № 15 от Наредба № 3 от 2003 г. за съставяне на актове и протоколи по време на строителството;
7. Информация за идентификатор на обекта на кадастъра, подлежащ на въвеждане в експлоатация; за строежите по чл. 32, ал. 1, т. 1, букви "б" и "ж" от Закона за кадастъра и имотния регистър, които създават зони на ограничения, се прилага удостоверение от Агенцията по геодезия, картография и кадастър, че са нанесени в специализираните карти и регистри по чл. 32 от Закона за кадастъра и имотния регистър;
8. Договори с експлоатационните дружества за присъединяване към мрежите на техническата инфраструктура, когато такива са необходими;
9. Технически паспорт, а когато строежът е новоизградена сграда – и сертификат за енергийни характеристики на нова сграда, издаден по реда на наредбата по чл. 48 от Закона за енергийната ефективност;
10. Актове по специални закони, които са необходимо условие за въвеждане в експлоатация;
11. Пълномощно (в случай че заявлението се подава от пълномощник);
12. Документ за платена такса, освен ако плащането е извършено по електронен път.
Забележка: Окончателен доклад не се представя за обектите по чл. 14, ал. 2 от Закона за Камарата на строителите, с изключение на случаите, когато по желание на възложителя е сключен договор с лице, упражняващо строителен надзор, както и за строежите от пета категория, за които е издадено разрешение за строеж до влизане в сила на Закона за изменение и допълнение на Закона за устройство на територията (ДВ, бр. 25 от 2019 г.).
Пояснения: Удостоверението се издава след проверка на комплектуваността на документите и регистриране въвеждането на строежа в експлоатация. Мотивиран писмен отказ за издаване на удостоверение за въвеждане в експлоатация се прави при установено наличие на някое от обстоятелствата по чл. 178, ал. 3 от ЗУТ, както и когато не е упражняван строителен надзор или е упражняван от нелицензирано или нерегистрирано за това лице за строежите от четвърта категория и не е упражнявано техническо ръководство за строежите от пета категория.
Проверка за редовност на искането
Експерт от дирекция АКРРДС извършва проверка за редовност и пълнота на представените документи и обстоятелствата, удостоверени с тях. При редовни документи и комплектувана пълна преписка се преминава към следващия етап. При установени недостатъци във внесената документация заявителят се уведомява да ги отстрани. Срокът за предоставяне на административната услуга започва да тече от датата на отстраняване на нередовностите. По преценка може да се извърши проверка на място, за което се съставя констативен протокол, неразделна част от досието на строежа.
Създаване на резултат
Експерт от дирекция АКРРДС изготвя удостоверение за въвеждане в експлоатация по образец - Приложение № 2 към чл. 19а, ал. 1 от Наредба № 2 от 31.07.2003 г. за въвеждане в експлоатация на строежите в Република България и минимални гаранционни срокове за изпълнени строителни и монтажни работи, съоръжения и строителни обекти. Удостоверението се представя на областния управител за подпис, след което се регистрира във вътрешен регистър УВЕ Удостоверения за въвеждане в експлоатация. Удостоверението се публикува на официалната интернет страница на администрацията в публичен „Регистър на издадените удостоверения за въвеждане в експлоатация“. Екземпляр от удостоверението се съхранява безсрочно в архива по ЗУТ на Областна администрация Велико Търново. Копие от удостоверението се изпраща до съответните общини за съхранение в архива. Отказът за издаване на удостоверение за въвеждане в експлоатация е писмен и мотивиран, съобщава се чрез отправяне на писмено съобщение до заинтересуваните лица.
Предоставяне на резултата от изпълнението на услугата
Резултатът от изпълнението на услугата – удостоверение за въвеждане в експлоатация, се предоставя на заявителя с придружително писмо. Документът се получава по начин, изрично посочен в заявлението от потребителя на услугата:
- Лично от звеното за административно обслужване;
- Чрез лицензиран пощенски оператор на адрес, посочен от заявителя, като заявителят декларира, че пощенските разходи са за негова сметка, платими при получаването на документа.
Преписката се архивира.
Закон за устройство на територията
Тарифа № 14 за таксите, които се събират в системата на МРРБ и от областните управители
За услугата се заплаща таксаТаксата се определя в зависимост от вида на обекта съгласно чл. 31в и чл. 31г от Тарифа № 14 за таксите, които се събират в системата на МРРБ и от областните управители.
Услугата може да бъде заплатена по един от следните начини:На гише в административно звено за обслужване в брой
На гише в административно звено за обслужване с банкова карта
По банков път
По електронен път