Код за междуселищно избиране: 02
Телефон за връзка: 02/94006921
Адрес на електронна поща: mail@bnra.bg
Работно време: Стандартно работно време, от 09:00 до 17:30, Непрекъснато
В звеното е осигурен достъп за хора с увреждания
Достъпът до услугата се осъществява посредством Квалифициран електронен подпис /КЕП/.
В случай, че заявите получаване на документи по електронен път, следва да имате регистрация в Системата за сигурно е-връчване.
В съответствие с изискванията на чл. 6, ал. 1 на Наредбата за реда за издаване на лицензии и разрешения за безопасно използване на ядрената енергия формалната редовност на заявлението и на приложените към него документи се проверява в 14-дневен срок от постъпването в деловодството на АЯР, а при заявление за издаване на лицензия или разрешение за ядрено съоръжение - в 45-дневен срок.
Ако заявлението не отговаря на определените в Наредбата аз реда за издаване на лицензии и разрешения изисквания (чл. 4 и 5), на заявителя писмено се указва да отстрани в подходящ срок, но не по-малък от 14 дни, допуснатите нередовности. Ако заявителят не отстрани допуснатите нередовности в определения срок, председателят на АЯР отказва да издаде лицензията или разрешението с мотивирана заповед.
Не се изисква писмено произнасяне по отношение на формалната редовност на заявлението и приложените към него документи, когато при проверката за формална редовност не се констатират нередовности.
Председателят на АЯР може да проверява заявените данни и обстоятелства служебно, като компетентните държавни и общински органи и администрации и заявителите са длъжни да оказват необходимото съдействие.
В съответствие с изискванията на чл. 8, ал. 1 на Наредбата за реда за издаване на лицензии и разрешения за безопасно използване на ядрената енергия, Председателят на АЯР възлага на административните звена на АЯР да извършат преглед по същество на заявлението и на приложените към него документи и оценка на обстоятелствата, съдържащи се в тях, включително чрез проверка на място, за установяване на съответствието с изискванията на чл. 3 на Наредбата за реда за издаване на лицензии и разрешения за безопасно използване на ядрената енергия, а именно:
1. заявителят е представил всички необходими документи и е спазил указанията на председателя на АЯР за допълнително представяне на документи;
2. заявителят е изпълнил всички условия по предходни лицензии, разрешения и други актове, издадени по реда на ЗБИЯЕ и свързани с безопасността на заявената дейност;
3. анализът и оценката на представените от заявителя документи потвърждават съответствието с изискванията на ЗБИЯЕ, на тази наредба и на останалите наредби по прилагането на ЗБИЯЕ;
4. заявителят притежава необходимите лицензии, разрешения и други административни актове, които се изискват съгласно ЗБИЯЕ за съответната дейност.
Председателят на АЯР може да възлага на Консултативния съвет по въпросите на ядрената безопасност и на Консултативния съвет по въпросите на радиационната защита да дадат становища по научните аспекти на ядрената безопасност и радиационната защита.
При необходимост председателят на АЯР възлага на външни организации или специалисти да извършат проучвания, изследвания и експертизи, свързани с ядрената безопасност и радиационната защита.
В съответствие с резултатите от извършения преглед от АЯР, становищата на Консултативните съвети и резултатите от възложените експертизи председателят на АЯР може да укаже на заявителя в подходящ срок, но не по-дълъг от 3 месеца, да допълни представените документи, допълнително да представи документи или допълнително да извърши проучвания, както и други действия с цел установяване на съответствие с изискванията. При неизпълнение на указанията председателят на АЯР отказва да издаде лицензията или разрешението с мотивирана заповед.
Председателят на АЯР издава лицензията или разрешението, ако са налице изискванията на чл. 3 на Наредбата за реда за издаване на лицензии и разрешения за безопасно използване на ядрената енергия:
1. заявителят е представил всички необходими документи и е спазил указанията на председателя на АЯР за допълнително представяне на документи;
2. заявителят е изпълнил всички условия по предходни лицензии, разрешения и други актове, издадени по реда на ЗБИЯЕ и свързани с безопасността на заявената дейност;
3. анализът и оценката на представените от заявителя документи потвърждават съответствието с изискванията на ЗБИЯЕ, на тази наредба и на останалите наредби по прилагането на ЗБИЯЕ;
4. заявителят притежава необходимите лицензии, разрешения и други административни актове, които се изискват съгласно ЗБИЯЕ за съответната дейност,
или с мотивирана заповед отказва издаването на исканата лицензия или разрешение.
Лицензия за експлоатация се издава за срок до 10 години.
Разрешенията се издават за срок, определен съобразно вида на извършваната дейност.
Издадените лицензии и заповеди за отказ за издаване на лицензии се връчват на заявителя, на негов законен или изрично упълномощен представител или се изпращат по пощата с препоръчано писмо с обратна разписка, в която се отбелязват видът и регистрационният номер на издадения акт.
Когато за извършване на една и съща промяна се налага издаване на повече от едно разрешение по чл. 15, ал. 4, т. 5 от ЗБИЯЕ, такса се дължи само за издаване на първото разрешение. Не се дължи такса за:
1. служебно изменение на лицензията в рамките на издадено разрешение по чл. 15, ал. 4, т. 5 ЗБИЯЕ;
2. изменения на лицензии или разрешения в изпълнение на условия, поставени в същите или в други лицензии или разрешения, издадени от председателя на АЯР на същия заявител или във връзка с изпълнение на указания, дадени при осъществяването на контрол по глава пета от ЗБИЯЕ, както и при организационни промени, въз основа на нормативен акт или решение на Министерския съвет.
http://www.bnra.bg/bg/documents/legislation/manuals/rr-08-2011.pdf
http://www.bnra.bg/bg/documents/legislation/manuals/pp-15-2016.pdf
http://www.bnra.bg/bg/documents/legislation/manuals/rr-07-2010.pdf
Общи приложения
Съгласно Закона за безопасно използване на ядрена енергия (ЗБИЯЕ) председателят на Агенция за ядрено регулиране (АЯР) издава лицензия за дейностите- съгласно чл. 15 (глава трета, раздел I) от ЗБИЯЕ:
1. експлоатация на ядрено съоръжение;
2. извеждане от експлоатация на ядрено съоръжение;
Съгласно ЗБИЯЕ председателят на АЯР издава разрешение за следните дейности - съгласно чл. 15 (глава трета, раздел I) от ЗБИЯЕ:
1. определяне местоположението на ядрено съоръжение (избор на площадка);
2. проектиране на ядрено съоръжение;
3. строителство на ядрено съоръжение;
4. въвеждане в експлоатация на ядрено съоръжение;
5. извършване на промени, водещи до изменение на:
а) конструкции, системи и компоненти, важни за безопасността на ядреното съоръжение;
б) предели и условия за експлоатация на ядрено съоръжение, на основата на които е издадена лицензията за експлоатация или за извеждане от експлоатация;
в) вътрешните правила за осъществяване на дейността, включващи инструкции, програми, технологични регламенти и други документи, приложени към лицензията за експлоатация на ядрено съоръжение или към лицензията за извеждане от експлоатация;
6. превоз на ядрен материал
7. сделки с ядрени съоръжения и ядрени материали;
8. внос и износ на ядрен материал;
Допълнителни изисквания са регламентирани и в чл. 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43 и 44 (глава трета, раздел III) от ЗБИЯЕ.
Съгласно НАРЕДБА за реда за издаване на лицензии и разрешения за безопасно използване на ядрената енергия в Раздел II (Производство по издаване на лицензии и разрешения) са описани необходимите документи за издаване на лицензия /разрешение и срок на действие:
Чл. 4. (1) За издаване на лицензия или разрешение заявителят подава до председателя на АЯР писмено заявление на хартиен носител или по електронен път при условията на Закона за електронния документ и електронния подпис, което съдържа:
1. идентификационните данни на заявителя;
2. вида на исканата лицензия или разрешение и общо описание на дейността, която ще се извършва;
3. срока, за който се иска лицензията или разрешението;
4. общо описание на основните характеристики на обекта, в който ще се извършва дейността, и неговото местонахождение, ако се предвижда експлоатация на такъв обект;
5. данни за административните актове, свързани със заявената дейност, които са издадени от други държавни органи;
6. списък на приложените към заявлението документи.
(2) Заявлението се подписва:
1. от физическото лице - заявител;
2. от лицето, което има представителна власт по отношение на юридическото лице – заявител.
(3) Заявлението може да бъде подписано от упълномощено лице, ако упълномощаването е извършено писмено с нотариална заверка на подписа. Документите относно упълномощаването се прилагат към заявлението.
(4) В случаите, когато заявлението се подава по електронен път, то се подписва с електронен подпис при спазване на изискванията на Закона за електронния документ и електронния подпис.
Чл. 5. (1) В зависимост от вида на осъществяваната дейност към заявлението за издаване на лицензия или разрешение трябва да бъдат приложени всички документи или съответстващите на осъществяваната дейност документи по глави втора, трета и четвърта от наредбата, както и документ за платена такса за разглеждане на заявлението, когато такава се дължи.
(2) Заявлението за издаване на лицензия или разрешение и документите, които се прилагат към него, се представят на български език.
(3) Официални документи на чужд език се представят заедно с легализиран превод на български език. Други документи на чужд език се представят заедно с превод на български език, извършен от заклет преводач.
(4) Документите, които се изискват по наредбата, се прилагат в оригинал или като заверено копие на хартиен и електронен носител. В случаите, когато заявлението се подава по електронен път, документите се прилагат във вид на сканирани копия.
(5) Когато определени обстоятелства са удостоверени от друг административен орган, от лица, осъществяващи публични функции, или от организации, предоставящи обществени услуги в Република България, не е необходимо заявителят да предоставя информация или доказателствени средства, за които са налице данни, събирани или създавани от тези органи или лица, независимо дали тези данни се поддържат в електронна форма, или на хартиен носител.
Лицензиите се издават за срок до 10 години.
Разрешенията се издават за срок, определен съобразно вида на извършваната дейност.
Издадената лицензия или разрешение може да се изменя, подновява или прекратява от председателя на АЯР по искане от съответното юридическо лице. Лицензията или разрешението може да се изменя служебно от председателя на АЯР в случаите, посочени в чл. 21, ал. 4 от ЗБИЯЕ:
1. при промяна на нормативните изисквания по ядрена безопасност и радиационна защита;
2. при възникване на нови обстоятелства от съществено значение за ядрената безопасност и радиационната защита, които изискват преразглеждане и изменение на условията на лицензията или разрешението;
3. по причини, свързани с националната сигурност и обществения ред.
Изменението на лицензията/разрешението е регламентирано в Раздел IV (Изменение на лицензия или разрешение) от НАРЕДБА:
Издадена лицензия или разрешение се изменя от председателя на АЯР по искане на лицензианта или на титуляря на разрешение или служебно.
По отношение на допълването на издадена лицензия или разрешение се прилагат правилата относно изменение на лицензиите и разрешенията.
Подновяването на лицензията/разрешението е регламентирано в Раздел V (Подновяване на лицензия или разрешение) от НАРЕДБА:
Лицензиите и разрешенията се подновяват по реда на този раздел по искане на лицензианта, съответно на титуляря на разрешение. Подновяването може да обхваща:
1. продължаване на срока;
2. продължаване на срока заедно с изменение на условията за осъществяване на дейността.
Прекратяване на лицензията/разрешението е регламентирано в Раздел VI (Прекратяване на лицензия или разрешение) от НАРЕДБА.
Лицензията или разрешението се прекратяват:
1. с изтичането на срока, ако не е подадено заявление за подновяване при условията на раздел V;
2. преди изтичането на срока на издадено разрешение - с изпълнението на дейността, за която е издадено разрешението;
3. при подадено от лицензианта или титуляря на разрешение заявление за прекратяване на лицензията или разрешението;
4. поради отнемане на лицензията или разрешението;
5. при обявяване в несъстоятелност или при прекратяване с ликвидация на юридическото лице - лицензиант или титуляр на разрешение;
6. при смърт на физическо лице - лицензиант или титуляр на разрешение;
7. при преобразуване на юридическото лице - титуляр, когато към момента на извършване на вписването в търговския регистър не е налице изменение на разрешението в съответствие с чл. 21а, ал. 1 ЗБИЯЕ;
8. при издаване на нова лицензия за същата дейност на същия или на нов титуляр.
Отнемането на лицензията/разрешението е регламентирано в Раздел VII (Отнемане на лицензия или разрешение) от НАРЕДБАТА:
Общи изисквания към заявлението за издаване на лицензия или разрешение
В съответствие с изискванията на чл. 35, ал. 1 на Наредбата за лицензиране към заявлението за издаване на лицензия или разрешение се прилагат:
1. декларация на членовете на управителните и контролните органи на заявителя - юридическо лице, съответно на едноличния търговец, че не са осъждани на лишаване от свобода за престъпление от общ характер;
2. документи, удостоверяващи, че заявителят притежава финансови ресурси в обем, необходим за осъществяване на заявената дейност в съответствие с изискванията, нормите и правилата за ядрена безопасност и радиационна защита;
3. документи, удостоверяващи, че заявителят притежава технически ресурси в обем, необходим за осъществяване на заявената дейност в съответствие с изискванията, нормите и правилата за ядрена безопасност и радиационна защита;
4. документи, удостоверяващи, че заявителят притежава материални ресурси в обем, необходим за осъществяване на заявената дейност в съответствие с изискванията, нормите и правилата за ядрена безопасност и радиационна защита;
5. документи относно управленската и организационната структура на заявителя;
6. документи относно числеността, образованието и квалификацията на персонала и разпределението на длъжностите;
7. обосновка на продължителността на срока, за който се иска лицензията или разрешението;
8. списък на приложимите за съответната дейност стандарти, както и други документи, които установяват съответствието с изискванията за извършване на съответната дейност по тази глава.
Документите по чл. 35, ал. 1 не се прилагат към заявление за издаване на разрешение за извършване на промени по раздел VII.
Допълнителни изисквания при издаването на Разрешение за въвеждане в експлоатация на ядрено съоръжение са включени в Глава 2, Раздел V на НАРЕДБА:
Чл. 43. (1) Заявлението за издаване на разрешение за въвеждане в експлоатация на ядрено съоръжение трябва да отговаря на изискванията на чл. 35, ал. 1. Към заявлението се прилагат и следните документи:
1. решение на Министерския съвет по чл. 129, ал. 1 ЗБИЯЕ - ако ядреното съоръжение е ядрена инсталация по смисъла на Виенската конвенция за гражданска отговорност за ядрена вреда;
2. документ, удостоверяващ наличието на финансова гаранция, покриваща гражданската отговорност за ядрена вреда съгласно чл. 132 ЗБИЯЕ;
3. протокол за установяване годността за ползване на строежа (частта, етапа от него) съгласно образец 16 от Наредба № 3 от 31 юли 2003 г. за съставяне на актове и протоколи по време на строителството (ДВ, бр. 72 от 2003 г.);
4. програма за въвеждане на ядреното съоръжение в експлоатация, която определя отделните етапи за въвеждане в експлоатация, дейностите, които ще се извършват на всеки етап, и планираната продължителност на всеки етап; програмата за въвеждане в експлоатация съдържа информация, която установява, че:
а) са предвидени всички необходими изпитвания за потвърждаване на проектните характеристики на ядреното съоръжение, посочени в междинния отчет за оценка на безопасността;
б) изпитванията са планирани поетапно, така че ядреното съоръжение да бъде подложено на по-леки условия на натоварване преди преминаването към по-тежки условия на натоварване;
в) са предвидени периоди на задържане в процеса на въвеждане в експлоатация, при които съоръжението се експлоатира при определени условия през предварително определен период;
г) е изготвен списък на системите и оборудването, необходими за отделните етапи на въвеждане в експлоатация;
5. (изм. - ДВ, бр. 76 от 2012 г.) описание на системата за управление на дейността;
6. описание на одобрените промени в техническия проект на ядреното съоръжение;
7. описание на резултатите от изпълнените предексплоатационни единични изпитвания на системите, оборудването и съоръженията;
8. технологичен регламент за експлоатация на ядреното съоръжение, който съдържа предели и условия за експлоатация, включително: предели за безопасност; стойности на параметрите за задействане на системите за безопасност; експлоатационни предели и условия; изпитвания, проверки, надзор и оперативен контрол на системите, важни за безопасността; минимален брой на оперативния персонал при различни експлоатационни състояния, включително правоспособния и квалифициран персонал на блочния пулт за управление; действия на персонала при отклонения;
9. списък на вътрешните правила, инструкции и процедури, които уреждат експлоатацията на ядреното съоръжение;
10. списък на длъжностите в организационната структура на заявителя с функции по осигуряване или контрол на ядрената безопасност и радиационната защита, за които се изисква правоспособност съгласно чл. 64, ал. 2, т. 1, букви "а" и "б" ЗБИЯЕ;
11. програма за радиационен мониторинг на площадката на ядреното съоръжение и в зоните с особен статут по време на експлоатацията на ядреното съоръжение;
12. списък на системите, оборудването и съоръженията, важни за безопасността на ядреното съоръжение;
13. списък на системите и оборудването, необходими за отделните етапи на въвеждане в експлоатация;
14. методики и програми за провеждане на изпитвания и експерименти при отделните етапи на въвеждането в експлоатация на ядреното съоръжение;
15. инструкция за осигуряване на ядрената безопасност при въвеждането в експлоатация и при експлоатацията на ядреното съоръжение;
16. инструкция за осигуряване на радиационната защита при въвеждането в експлоатация и при експлоатацията на ядреното съоръжение;
17. инструкция за осигуряване на ядрената безопасност при транспортиране и съхраняване на ядрен материал на площадката на ядреното съоръжение;
18. инструкция за физическа защита на ядреното съоръжение и ядрения материал;
19. инструкция за пропускателния режим;
20. инструкция за ликвидиране на аварии при експлоатация на ядреното съоръжение;
21. инструкция за отчитане и контрол на ядрения материал;
22. документ, който установява, че заявителят разполага с достатъчно персонал, който притежава необходимата квалификация и правоспособност за всички дейности по въвеждането в експлоатация и експлоатацията на ядреното съоръжение;
23. описание на системата на заявителя за осигуряване обучението на персонала, както и за усъвършенстване и контрол на неговата квалификация;
24. вътрешен авариен план на ядреното съоръжение;
25. инструкция за действията на персонала при радиационна авария на ядреното съоръжение;
26. документи, уреждащи зоните с особен статут и зоните с контролиран достъп;
27. програма за радиационен мониторинг на околната среда;
(2) Изменяне на програмата за въвеждане на ядрено съоръжение в експлоатация се извършва само след изменяне на издаденото разрешение по реда на глава първа, раздел IV.
(3) Документите по ал. 1, т. 11, 16 и 27 се представят на Националния център по радиобиология и радиационна защита.
Чл. 44. (1) Ако ядреното съоръжение се въвежда в експлоатация на етапи, за всеки етап се издава отделно разрешение.
(2) За издаване на разрешение по ал. 1 се прилагат документите по чл. 43, ал. 1, актуализирани за съответния етап, както и:
1. документи, които установяват фактическата готовност на съоръжението за осъществяване на дадения етап в съответствие с програмата за въвеждане в експлоатация;
2. утвърдени програми и инструкции, които регламентират провеждането на етапа;
3. документи, които установяват, че заявителят разполага с достатъчно персонал, който притежава необходимата квалификация и правоспособност за изпълнението на съответния етап.
(3) Въвеждането на енергиен блок на ядрена централа в експлоатация се извършва на следните етапи:
1. първоначално съхраняване на ядреното гориво на площадката на ядрената централа;
2. първоначално зареждане на активната зона на ядрения реактор с ядрено гориво и изпитвания при подкритично състояние;
3. първоначално извеждане в критично състояние на ядрения реактор и изпитвания на малка мощност;
4. енергийно пускане и поетапно усвояване на мощността на енергийния блок;
5. опитна експлоатация - за нов тип ядрен реактор.
Чл. 45. (1) До началото на всеки етап от въвеждането в експлоатация комисия от инспектори на АЯР, определена от председателя на АЯР, прави проверка на площадката за установяване на съответствието със заявените данни и обстоятелства и готовността за провеждане на етапа. С оглед спецификата на етапа в комисията могат да се включват и представители на други органи, които осъществяват специализиран контрол.
(2) За резултатите от проверката на място комисията по ал. 1 съставя протокол, който се подписва от членовете на комисията и се връчва срещу подпис на заявителя или на упълномощен негов представител.
(3) Председателят на АЯР издава разрешение за всеки етап въз основа на:
1. протокола по ал. 2;
2. актовете, издадени от съответните специализирани контролни органи;
3. акт за отстраняване на забележките, включени в протокола по ал. 2.
Чл. 46. (1) След провеждането на изпитванията и експериментите на всеки етап от въвеждането в експлоатация на ядреното съоръжение се съставят протоколи, които съдържат:
1. списък на работите, извършени на съответния етап;
2. анализ на съответствието на проектните с фактическите характеристики на оборудването, получени при изпитванията или експериментите;
3. описание на проявените дефекти и откази;
4. анализ и изводи за причините и допустимостта на отклоненията на фактическите от проектните характеристики и мерки за тяхното отстраняване.
(2) Протоколите по ал. 1 се подписват от специалистите, които са извършили изпитванията, и се утвърждават от управителния орган на заявителя.
(3) За издаване на разрешение за последващ етап от въвеждането в експлоатация на ядреното съоръжение допълнително се представят отчетите за резултатите от предходните етапи с анализ на получените резултати.
Достъпът до услугата се осъществява посредством Квалифициран електронен подпис /КЕП/.
В случай, че заявите получаване на документи по електронен път, следва да имате регистрация в Системата за сигурно е-връчване.
Такса за разглеждане:
Чл. 9. (1) За разглеждане на заявление за издаване на разрешение по чл. 33, ал. 1 ЗБИЯЕ за определяне на местоположението (избор на площадка), проектиране, строителство и въвеждане в експлоатация на ядрено съоръжение се събират следните такси:
1. за енергиен блок на ядрена централа - 20 000 лв.;
2. за изследователски реактор - 2000 лв.;
3. за съоръжение за добиване, производство, преработване и манипулиране на ядрен материал - 5000 лв.;
4. за съоръжение за съхраняване на ядрен материал - 20 000 лв.;
5. за съоръжение за погребване на ядрен материал - 20 000 лв.;
6. за съоръжение за управление на радиоактивни отпадъци - 5000 лв.;
7. за други ядрени съоръжения - 2000 лв.
Такса за издаване:
Чл. 10. (4) За издаване на разрешение за въвеждане в експлоатация на ядрено съоръжение се събират следните такси:
1. за енергиен блок на ядрена централа - 600 000 лв.;
2. за изследователски реактор - 150 000 лв.;
3. за съоръжение за добиване, производство, преработване и манипулиране на ядрен материал - 120 000 лв.;
4. за съоръжение за съхраняване на ядрен материал - 600 000 лв.;
5. за съоръжение за погребване на ядрен материал - 1 000 000 лв.;
6. за съоръжение за управление на радиоактивни отпадъци:
а) нискоактивни - 100 000 лв.;
б) средноактивни - 250 000 лв.;
в) високоактивни - 400 000 лв.;
7. за други ядрени съоръжения - 100 000 лв.
(5) В случай че ядреното съоръжение се въвежда в експлоатация на етапи, за издаване на разрешение за всеки отделен етап се събира такса, пропорционална на таксата по ал. 4, в зависимост от заявения брой на етапите.
Такса подновяване/изменяне:
Чл. 20. (1) За изменение на издадено разрешение по чл. 33, ал. 1, чл. 38, ал. 1,чл. 40, чл. 41 и чл. 42 от ЗБИЯЕ се заплаща такса в размер 30 на сто от съответната такса по чл. 10, 11 и 15.
(2) За продължаване срока на издадено разрешение по чл. 33, ал. 1, чл. 38, ал. 1,чл. 40, чл. 41 и чл. 42 от ЗБИЯЕ при непроменени обстоятелства се заплаща такса в размер 25 на сто от съответната такса по чл. 10, 11 и 15.
Съгласно Тарифа на таксите, събирани от АЯР по ЗБИЯЕ - чл. 9, 10 и 20.
По банков път или чрез Виртуален ПОС-терминал /VISA card, MasterCard, Maestro/.