Областният управител издава Удостоверение за въвеждане в експлоатация на строежите от четвърта и пета категория , в случаите, когато той е издал съответното разрешение за строеж след завършването на строежа и приключване на приемните изпитвания, когато те са необходими и след представяне на съответните документи съгласно Закона за устройство на територията.
Начини за заявяване
1. Попълва се заявление по образец и се подава:
· лично от заявителя в Центъра за административно обслужване;
· лично от заявителя чрез лицензиран пощенски оператор;
· чрез упълномощен представител в Центъра за административно обслужване.
2. Устно заявяване лично от заявителя в Центъра за административно обслужване, при което служителят съставя протокол.
3. По електронен път
· Със заявление по електронна поща obl-vr@vratsa.government.bg;
· Чрез Системата за електронен обмен на съобщения (СЕОС);
· Чрез Системата за сигурно електронно връчване (ССЕВ);
· Чрез Единния портал за достъп до електронни административни услуги.
Средствата за електронна идентификация са:
· Квалифициран електронен подпис (КЕП);
· Персонален идентификационен код (ПИК) на НОИ.
Необходими документи
1. Заявление
2. Окончателен доклад на лицето, упражняващо строителен надзор ;
3. Акт образец № 14 за приемане на конструкцията, когато се изисква;
4. Документ от АГКК за изпълнението по чл. 175, ал. 5 от ЗУТ;
5.Договори с експлоатационните дружества за присъединяване към мрежите на техническата инфраструктура, когато такива са необходими;
6. Технически паспорт, а когато строежът е новоизградена сграда – и сертификат за енергийни характеристики на нова сграда, издаден по реда на наредбата по чл. 48 от Закона за енергийната ефективност;
7. Актове по специални закони, които са необходимо условие за въвеждане в експлоатация;
8. Пълномощно (в случай че заявлението се подава от пълномощник);
9. Документ за платена такса.
Пояснения: Въвеждането на строежите в експлоатация е абсолютно необходима предпоставка за тяхното законосъобразно ползване. Удостоверението се издава след проверка на комплектуваността на документите и регистриране въвеждането на строежа в експлоатация. По преценка може да се извърши и проверка на място. Строежите не се въвеждат в експлоатация, когато не са изпълнени условията по чл. 178, ал. 3 от ЗУТ, както и когато не е упражняван строителен надзор или е упражняван от нелицензирано или нерегистрирано за това лице за строежите от четвърта категория и не е упражнявано техническо ръководство за строежите от пета категория.
Заплащане на такса
Стойността на таксата се определя в зависимост от вида на обекта по реда на чл. 31в, чл. 31г и чл. 31д от Тарифа № 14 за таксите, които се събират в системата на МРРБ и от областните управители
Заплащането става:
1. С банкова карта на ПОС-терминално устройство, на място в Центъра за административно обслужване;
2. По банков път на следната банкова сметка:
ТБ ОББ АД-ВРАЦА, IBAN – BG 25 UBBS 80023106172705, BIC UBBSBGSF
Проверка за редовност на искането
· Извършва се проверка за редовност и пълнота на приложените документи;
· При редовни документи и окомплектована преписка се преминава към следващия етап;
· При установени нередности заявителят се уведомява за отстраняване им в тридневен срок;
· Ако в указания срок несъответствията не се отстранят, производството се прекратява.
· По преценка може да се извърши проверка на място, за което се съставя констативен протокол, неразделна част от досието на строежа.
· Срокът за произнасяне започва да тече от датата на отстраняване на нередовностите.
Срок за предоставяне
До 7 дни
Изпълнение на услугата
Изготвя се удостоверение за въвеждане в експлоатация по образец - Приложение № 2 към чл. 19а, ал. 1 от Наредба № 2 от 31.07.2003 г. за въвеждане в експлоатация на строежите в Република България и минимални гаранционни срокове за изпълнени строителни и монтажни работи, съоръжения и строителни обекти. Удостоверението се представя на областния управител за подпис, след което се регистрира във вътрешен регистър УВЕ Удостоверения за въвеждане в експлоатация. Удостоверението се публикува на официалната интернет страница на администрацията в публичен „Регистър на издадените удостоверения за въвеждане в експлоатация“. Екземпляр от удостоверението се съхранява безсрочно в архива по ЗУТ на Областна администрация Враца. Копие от удостоверението се изпраща до съответните общини за съхранение в архива. Отказът за издаване на удостоверение за въвеждане в експлоатация е писмен и мотивиран, съобщава се чрез отправяне на писмено съобщение до заинтересуваните лица.
Предоставяне на резултата от изпълнението на услугата
Документът се получава по начин, изрично посочен в заявлението от потребителя на услугата:
· Лично от Центъра за административно обслужване;
· По пощата/чрез лицензиран пощенски оператор на адрес, посочен от заявителя, като заявителят декларира, че пощенските разходи са за негова сметка, платими при получаването на документа;
· По електронен път на електронна поща, посочена от заявителя;
· Чрез Системата за електронен обмен на съобщения;
· Чрез Системата за сигурно електронно връчване;
· Чрез упълномощен представител в Центъра за административно обслужване.
Забележка: Проектната документация се предава на заявителя след приключване на услугата.