Разрешението за строеж се издава на възложителя въз основа на одобрен технически или работен инвестиционен проект, когато такъв се изисква и е основание за законосъобразно започване на строителството.
Областният управител е компетентен орган да издаде разрешението за обектите на техническата инфраструктура с обхват повече от една община (в същата област) или за обекти с регионално значение.
Начини за заявяване
1. Попълва се заявление по образец и се подава:
· лично от заявителя в Центъра за административно обслужване;
· лично от заявителя чрез лицензиран пощенски оператор;
· чрез упълномощен представител в Центъра за административно обслужване.
2. Устно заявяване лично от заявителя в Центъра за административно обслужване, при което служителят съставя протокол.
3. По електронен път
· Със заявление по електронна поща obl-vr@vratsa.government.bg;
· Чрез Системата за електронен обмен на съобщения (СЕОС);
· Чрез Системата за сигурно електронно връчване (ССЕВ);
· Чрез Единния портал за достъп до електронни административни услуги.
Средствата за електронна идентификация са:
· Квалифициран електронен подпис (КЕП);
· Персонален идентификационен код (ПИК) на НОИ.
Необходими документи
1. Заявление;
2. Документ за собственост (отстъпено право на строеж);
- Учредени вещни права;
- Учредени сервитути по реда на специални закони;
- Право на преминаване по чл. 192 от ЗУТ;
- Право на прокарване по чл. 193 от ЗУТ.
3. Одобрен инвестиционен проект.
4. Документи по чл. 148, ал. 8 от ЗУТ:
- Влязло в сила решение по оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС);
- Решение, с което е преценено да не се извършва ОВОС;
- Решение за одобряване на доклад за безопасност за изграждане или реконструкция на предприятие и/или съоръжение с висок рисков потенциал или на части от него по реда на Закона за опазване на околната среда.
5. Оценка на съответствието по чл. 142, ал. 6 от ЗУТ.
6. Документ за платена такса, освен ако плащането не е направено по електронен път.
Пояснения: Разрешението за строеж губи правно действие, когато в продължение на 3 години от влизането му в сила не е започнало строителството или когато в продължение на 5 години от влизането му в сила не е завършен грубият строеж, включително покривът на сградите, а за линейни обекти на техническата инфраструктура - ако в срок 10 години от влизането му в сила не е завършено строителството.
Заплащане на такса
Стойността на таксата се определя по реда на чл. 29, ал. 1 от Тарифа № 14 за таксите, които се събират в системата на МРРБ и от областните управители и е в размер 0,05 на сто от строителната стойност на обекта, но не по-малко от 250 лв. и не повече от 1500 лв.
Заплащането става:
1. С банкова карта на ПОС-терминално устройство, на място в Центъра за административно обслужване;
2. По банков път на следната банкова сметка:
ТБ ОББ АД-ВРАЦА, IBAN – BG 25 UBBS 80023106172705, BIC UBBSBGSF
Проверка за редовност на искането
· Извършва се проверка за редовност и пълнота на приложените документи;
· При редовни документи и окомплектована преписка се преминава към следващия етап;
· При установени нередности заявителят се уведомява за отстраняване им в тридневен срок;
· Ако в указания срок несъответствията не се отстранят, производството се прекратява.
· Срокът за произнасяне започва да тече от датата на отстраняване на нередовностите.
Срок за предоставяне
7 дни.
Изпълнение на услугата
Въз основа на представените документи, областният управител издава разрешение за строеж. За издадено разрешение за строеж, приложение към което е решение по ОВОС или решение за преценяване на необходимостта от извършване на ОВОС, се поставя съобщение на интернет страницата на областта, в което се посочва и начина за осигуряване на обществен достъп до съдържанието на разрешението и приложението към него. Влезли в сила разрешения за строеж не подлежат на отмяна. Оригиналът на разрешението за строеж се съхранява безсрочно в Областна администрация Търговище. Органите на ДНСК по местонахождение на строежа и съответните общини се уведомяват за издадения акт и им се изпраща копие от него.
Предоставяне на резултата от изпълнението на услугата
Документът се получава по начин, изрично посочен в заявлението от потребителя на услугата:
· Лично от Центъра за административно обслужване;
· По пощата/чрез лицензиран пощенски оператор на адрес, посочен от заявителя, като заявителят декларира, че пощенските разходи са за негова сметка, платими при получаването на документа;
· По електронен път на електронна поща, посочена от заявителя;
· Чрез Системата за електронен обмен на съобщения;
· Чрез Системата за сигурно електронно връчване;
· Чрез упълномощен представител в Центъра за административно обслужване.
Забележка: Проектната документация се предава на заявителя след приключване на услугата.