Административни звена, в които се подават документите и се получава информация за хода на преписката:
Дирекция "Стопанска политика и общинска собственост"
Адрес: обл. Ямбол, общ. Тунджа, гр. Ямбол, гр. Ямбол, пл. "Освобождение" № 1, п.к. 8600
Код за междуселищно избиране: 046
Телефон за връзка: (046)684/303
Адрес на електронна поща: contact@tundzha.bg
Работно време: Стандартно работно време, от 08:00 до 17:00, Работно време от 8:00 часа - 12:00 часа и от 13:00 часа - 17: 00 часа
изисквания, документи, процедуриПрилежащите към местата за настаняване заведения за хранене и развлечения и самостоятелните заведения за хранене и развлечения подлежат на категоризиране по Закона за туризма независимо от вида на тяхната собственост и начина на управлението им.
Изискванията към лицата, които заявяват услугата са:
1. Да е търговец по смисъла на Търговския закон или юридическо лице, което има право по силата на друг закон да извършва стопанска дейност, включително по законодателството на друга държава - членка на Европейския съюз, и на държава – страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство, или на Конфедерация Швейцария;
2. Не е в производство по несъстоятелност или в ликвидация;
3. има персонал с изискуемото образование и езикова квалификация, като за управленския персонал се изисква и стаж;
Категоризацията се извършва от кмета на общината или оправомощено от него длъжностно лице чрез вписване в Националния туристически регистър. Регистърът е публичен. На вписаните в регистъра лица се издава удостоверение за категоризация. Категоризацията е със срок на валидност 5 (пет) години.
Процедура:
Лицето, което ще извършва ресторантьорство в местата за настаняване и в заведения за хранене и развлечения, или упълномощено от него лице подава до съответния категоризиращ орган заявление-декларация за категоризиране.
1. В заявление-декларацията се декларират най-малко:
а) наименованието на лицето, както и името на заведенията за хранене и развлечения (с изписване на български и латински букви), и адрес, телефон/факс и адрес на електронна поща, ако разполага с такива; в противен случай се изписват имената на упълномощеното лице и неговите телефон/факс и адрес на електронна поща;
б) ЕИК и/или основанието, на което лицето има право по силата на друг закон да извършва стопанска дейност, включително по законодателството на друга държава – членка на Европейския съюз, и на държава – страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство, или на конфедерация Швейцария;
в) че лицето не е в ликвидация – за лицата, които не са търговци;
г) професионалната и езиковата квалификация на персонала в обекта;
д) обстоятелства, свързани с образованието или с професионалната квалификация, стаж в туризма и езиковата квалификация на управителя на туристическия обект съгласно изискванията на наредбата по чл. 121, ал. 5;
е) обстоятелства, свързани с документите за собственост на обекта, в случаите, когато има налична информация в Агенцията по вписванията; в противен случай обстоятелствата се удостоверяват при проверка на място;
Към заявлението-декларация се прилагат:
а) Копие от договор за наем или от друг договор, от който е видно, че са налице условия лицето да извършва съответната туристическа дейност в обекта;
б) Документ, удостоверяващ въвеждането на обекта в експлоатация, или друг документ, удостоверяващ законността на обекта, при спазване изискванията на Закона за устройство на територията, съответно на разрешението за ползване на повърхностен воден обект и свидетелство за годност – за заведенията за хранене и развлечения, разположени върху понтони или върху закотвени в близост до брега плавателни съдове;
в) Изрично пълномощно, когато заявлението-декларация се подава от пълномощник;
Образецът се подписва от законния представител на заявителя, съгласно търговската му регистрация, или от изрично упълномощено лице
Електронно предоставяне на услугаУслугата се предоставя по електронен път на „Единен портал за достъп до електронни административни услуги“ чрез следните средства за идентификация:
- Квалифицирано удостоверение за квалифициран електронен подпис (КУКЕП)
- Квалифициран електронен подпис (КЕП)
- Ниво на сигурност: Високо
Наредба за изискванията за категоризация - 2025
За услугата се заплаща такса1. За разглеждане на документите за категоризиране на заведения за хранене и развлечения (самостоятелни или прилежащи към места за настаняване) - ресторанти, заведения за бързо обслужване, питейни заведения, кафе-сладкарници и барове /таксите се заплащат при подаването на документите за категоризиране/:
а) до 20 места за сядане - 75 лв./ 38,35 евро;
б) от 21 до 50 места за сядане - 125 лв./ 63,91 евро;
в) от 51 до 100 места за сядане - 250 лв./ 127,82 евро;
г) от 101 до 150 места за сядане - 400 лв./ 204,52 евро;
д) от 151 до 250 места за сядане - 600 лв./ 306,78 евро;
е) от 251 до 300 места за сядане - 700 лв./ 357,90 евро;
ж) над 300 места за сядане - 1000 лв./ 511,29 евро;
2. за вписване в НТР на заведения за хранене и развлечения (самостоятелни или прилежащи към места за настаняване) - ресторанти, заведения за бързо обслужване, питейни заведения, кафе-сладкарници и барове /таксите се заплащат при вписване в НТР и получаването на категорийната символика (удостоверение и табела)/:
а) до 20 места за сядане - 75 лв./ 38,35 евро;
б) от 21 до 50 места за сядане - 125 лв./ 63,91 евро;
в) от 51 до 100 места за сядане - 250 лв./ 127,82 евро;
г) от 101 до 150 места за сядане - 400 лв./ 204,52 евро;
д) от 151 до 250 места за сядане - 600 лв./ 306,78 евро;
е) от 251 до 300 места за сядане - 700 лв./ 357,90 евро;
ж) над 300 места за сядане - 1000 лв./ 511,29 евро.
Услугата може да бъде заплатена по един от следните начини:На гише в административно звено за обслужване в брой
По електронен път
На гише в административно звено за обслужване с банкова карта