Заявяване на услугата
Установяването на българско гражданство се извършва от Министерство на правосъдието, като заявлението и необходимите документи могат да бъдат подадени и комплектовани чрез кмета на община Девин.
Подава се молба за установяване на наличието на българско гражданство с приложени документи.
Молбата се подава чрез общината по постоянния адрес на лицето или чрез общината по местожителство или постоянния адрес преди напускане на страната.
Когато лицето е починало, молбата се попълва и подписва от наследник, като се вписват данните на починалия.
Когато лицето не е навършило 14-годишна възраст или е поставено под пълно запрещение, молбата се подава от двамата родители или от настойника му. Тя се подава само от единия родител, когато другият е лишен от родителски права.
Лице от 14- до 18-годишна възраст или поставено под ограничено запрещение подава молбата лично. Молбата се приподписва от двамата родители или попечителя. Тя се приподписва само от единия родител, когато другият е лишен от родителски права.
При разногласие между родителите, както и при разногласие между непълнолетните и родителите или попечителите им към молбата по ал. 1 се прилага решението, с което районният съд се е произнесъл по спора.
Лицата, живеещи в чужбина, могат да подадат заявлението за установаване на българско гражданство и чрез българските дипломатически и консулски представителства в съответната държава.
Ниво на осигуреност – високо.
Средство за идентификация - КЕП.
Необходими документи
1. Документ за самоличност / Нотариално заверено пълномощно.
2. Молба за установяване на наличието на българско гражданство (Приложение № 5 към чл.15, ал. 1 от Наредба № 1) с приложени документи по чл.15, ал.2 от Наредба №1:
2.1 Акт за раждане или дубликат на удостоверение за раждане, издадени от съответния български или чуждестранен компетентен орган.
2.2 Документ, удостоверяващ датата и начина на напускане на страната.
2.3 Справка от регистрите за гражданско състояние от съответната община или кметство относно гражданството на лицето и неговите родители.
2.4 Два броя актуални снимки паспортен формат.
2.5 Официален документ, удостоверяващ промяната на имената, ако има такива, както и официален документ за идентичност на лице с различни имена.
2.6 Фотокопие на документ, удостоверяващ самоличността на заявителя.
2.7 Документ за придобито чуждо гражданство, ако има такова.
2.8 Препис от акт за смърт, ако лицето е починало.
2.9 Документ за внесена държавна такса - по тарифата на Министерство на правосъдието.
Документите, издавани от общинската администрация се предоставят служебно.
Изпълнение на услугата
Регистриране на молбата с приложените документи.
Проверка дали са приложени всички изискващи се документи и извършване на необходимите справки в локална и национална база данни, в регистрите за раждане и регистъра за населението.
Комплектоване на преписката и служебно изпращане в Министерство на правосъдието.
След издаване на Удостоверение за наличие на българско гражданство, същото се връчва на заявителя.
Получаване на индивидуалния административен акт
· Лично или чрез упълномощено лице в ЦАО – деловодство.
· Чрез лицензиран пощенски оператор, на посочен от заявителя адрес, като пощенските разходи са за сметка на заявителя, платими при получаването му за вътрешни пощенски пратки, и съгласие документите да бъдат пренасяни за служебни цели.
· На посочен от заявителя адрес на електронна поща.
· По електронен път в профила на заявителя в Системата за сигурно електронно връчване.